Vd:n bemöter Palworld-anklagelser om Pokémon-plagiat: "Seriösa utvecklare"

Medlem
Skrivet av Kattala:

Åh, nej. Som andra redan påpekat tidigare i tråden så är det inte samma sak.

Detta. Modellerna i Palworld är så snarlika att det, som andra med fungerande ögon också redan påpekat, kan helt omöjligt vara ett stort sammanträffande bara. Och därför anklagelser/spekulationer om AI med. Man har inte bara "låtit sig inspireras" utan helt uppenbarligen plagierat modeller rakt av från Pokemon.

Och varför är det inte samma sak?

Och nej, du behöver inte AI för att kopiera designer/modeller.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Och nej, du behöver inte AI för att kopiera designer/modeller.

Det är inte det viktiga.

Skrivet av blackidus:

Och varför är det inte samma sak?

Varför det inte är samma sak att inte bara låta sig inspireras och ändå helt själv designa något liknande utan helt uppenbarligen plagiera färdiga modeller rakt av? Skojar du eller?

Medlem
Skrivet av Kattala:

Det är inte det viktiga.

Det verkade vara väldigt viktigt i dina tidigare poster?

Skrivet av Kattala:

Varför det inte är samma sak att inte bara låta sig inspireras och ändå helt själv designa något liknande utan helt uppenbarligen plagiera färdiga modeller rakt av? Skojar du eller?

Nej skojar inte, jag har också sett väldigt många exempel online dem senaste dagarna. Är några av designerna väldigt likt Pokemon? Ja. Om jag tror att dem använt Pokemon och andra varumärken som referenser? Ja helt klart. Men plagiat? Nej, tycker själv att modellerna skiljer sig tillräckligt.

Kallar man detta plagiat tycker jag även att man ska kolla andra liknande varumärken också.

Medlem

Ordet på gatan är att Manga också är ett plagiat av Pokemon.

eld
Medlem
Skrivet av blackidus:

Det verkade vara väldigt viktigt i dina tidigare poster?

Nej skojar inte, jag har också sett väldigt många exempel online dem senaste dagarna. Är några av designerna väldigt likt Pokemon? Ja. Om jag tror att dem använt Pokemon och andra varumärken som referenser? Ja helt klart. Men plagiat? Nej, tycker själv att modellerna skiljer sig tillräckligt.

Kallar man detta plagiat tycker jag även att man ska kolla andra liknande varumärken också.

Man kan inte ta något med copyright och ändra det tills man tycker att man fått copyright, speciellt svårt blir det när det är lätt att visa vart något har kommit ifrån.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Det verkade vara väldigt viktigt i dina tidigare poster?

Det var det inte. Själva plagierandet är självklart det viktigaste. Sedan exakt hur man bär sig åt för att plagiera är ju mindre viktigt, men det gör ju inte saken bättre direkt om man använder AI vilket bara det vore skäl nog att skaka på huvudet åt såna "seriösa utvecklare"

Skrivet av blackidus:

Nej skojar inte, jag har också sett väldigt många exempel online dem senaste dagarna. Är några av designerna väldigt likt Pokemon? Ja. Om jag tror att dem använt Pokemon och andra varumärken som referenser? Ja helt klart. Men plagiat? Nej, tycker själv att modellerna skiljer sig tillräckligt.

Kallar man detta plagiat tycker jag även att man ska kolla andra liknande varumärken också.

Du tycker det. Du får tycka vad du vill. Jag kan tycka att det är uppenbart att de har plagierat ohämmat och jag kan tycka att man måste vara blind för att inte se det eller bara oärlig.

Medlem
Skrivet av Kattala:

Tja...

..är belägg för det.

"Belägg" är ett starkt ord. Antaganden som grundar sig i en obekräftad misstanke är mer korrekt.

Det hela är ju så fånigt egentligen...det är ju ingen som spelar det där för att det är likt Pokemon, de spelar det för dess gameplay och grafiska stil. Nintendo har ingen ensamrätt till konstiga fantasimonster (gudskelov), och gör man ett spel med fantasimonster med liknande grafiska stil som ett spel så kommer alla som letar efter obetydliga paralleller hitta sådana.

Jag såg ett naturprogram om lejon, och det var ett sånt sjukt plagiat på ett annat lejonprogram då lejonen såg så lika ut. Någon borde stämma!

Nämensåattee...var är dagens ord i Ordlig idag då?

Medlem
Skrivet av eld:

Man kan inte ta något med copyright och ändra det tills man tycker att man fått copyright, speciellt svårt blir det när det är lätt att visa vart något har kommit ifrån.

Ja men varför gör vi då inte samma sak med alla andra Pokemon kopior? Tycker själv att det är lika uppenbart där isf.

Medlem
Skrivet av Ender:

det är ju ingen som spelar det där för att det är likt Pokemon, de spelar det för dess gameplay och grafiska stil.

Det är enda anledningen till att majoriteten spelar det skulle jag säga. För att det är Pokemon med vapen. Men du menar alltså att det hade fått lika mycket uppmärksamhet, sålt lika många exemplar och att lika många hade spelat det även om det INTE hade liknat Pokemon på pricken utan om det verkligen vore helt unika designs på de gulliga monsterna? Jo, tjena.

eld
Medlem
Skrivet av blackidus:

Ja men varför gör vi då inte samma sak med alla andra Pokemon kopior? Tycker själv att det är lika uppenbart där isf.

Gameplay kan man inte sätta copyright på, så om vi går efter design så måste det visas att någon direkt tagit något från den som håller copyright.

Många av pokemons designelement är ju inte rakt av deras egna, så där ligger inte det största problemet.

Det stora beviset är då att folk har jämfört modeller och hittat en massa tekniska likheter, så som omöjligt lika proportioner och diverse delar som kommer från pokemon, det är där som det direkt kan pekas på att det kommer från pokemon, och designlikheterna kommer därmed existera som bevis att de direkt känner till pokemon och antagligen valt att ta sin design därifrån och inte från andra ställen.

Det blir därför mängden som bygger detta fall, inte att bara att de valt att ha liknande stil.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Det verkade vara väldigt viktigt i dina tidigare poster?

Det går fort i hockey. Diskussionen handlade om AI men nu är det oviktigt 😁

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Det går fort i hockey. Diskussionen handlade om AI men nu är det oviktigt 😁

Det var bara en del av diskussionen kära du. Mindre viktigt och oviktigt betyder inte riktigt samma sak förresten. Jag har aldrig hävdat att det skulle vara oviktigt. Tvärtom skrev jag rakt ut att det hade inte gjort saken bättre direkt om man använder AI vilket bara det vore skäl nog att skaka på huvudet åt såna "seriösa utvecklare" men att exakt hur man bär sig åt för att plagiera är ändå mindre viktigt, eftersom själva plagierandet i sig är självklart det viktigaste.

Medlem
Skrivet av Kattala:

Det var bara en del av diskussionen kära du. Mindre viktigt och oviktigt betyder inte riktigt samma sak förresten. Jag har aldrig hävdat att det skulle vara oviktigt.

Det var vad diskussionen började med. Att de härmar pokemon är vi väl överens om? Om de kopierar nåt lär de åka dit i rätten.

Medlem
Skrivet av Kattala:

Det är enda anledningen till att majoriteten spelar det skulle jag säga. För att det är Pokemon med vapen. Men du menar alltså att det hade fått lika mycket uppmärksamhet, sålt lika många exemplar och att lika många hade spelat det även om det INTE hade liknat Pokemon på pricken utan om det verkligen vore helt unika designs på de gulliga monsterna? Jo, tjena.

Eh ja? Jag kunde inte bry mig mindre om Pokemon och jag blir nyfiken på spelet då det verkar ha humor och för att det har byggelement som jag älskar. ifall man vill ha Pokemon så spelar man väl Pokemon? Den stor uppmärksamheten är väl om något allt gnäll från de som spelar just Pokemon.

Fast andra kan ju ha andra anledningar än mig...jag dömer inte.

eld
Medlem

Här är ju ett ännu dummare exempel, håret från pokemon är designat och byggt utefter att det ska ha hårband i håret. Det hår som sticker ut, sticker ut på speciella ställen, bakom hårbanden, och håret är format som det gör pga hårbanden.

Så när sedan palworld använder sig av samma modell och tar bort hårbanden så blir formen helt plötsligt konstig, och hade den designats från scratch sådär så hade det verkligen varit det konstigaste sättet att designa håret.

Och ytterligare:

Det blir svårare att försvara de visuella likheterna med "men vi har inte tagit det från pokemon, det finns andra spel som har sådant utseende" när det redan visats att de tagit modeller från pokemon.

Medlem
Skrivet av Ender:

Eh ja? Jag kunde inte bry mig mindre om Pokemon och jag blir nyfiken på spelet då det verkar ha humor och för att det har byggelement som jag älskar. ifall man vill ha Pokemon så spelar man väl Pokemon? Den stor uppmärksamheten är väl om något allt gnäll från de som spelar just Pokemon.

Fast andra kan ju ha andra anledningar än mig...jag dömer inte.

Byggandet sög in mig i spelet. Provade igår. Hade ingen tanke att jag spelade en pokemon kopia. Håller med dig.

Medlem

Inget mmo va men typ som raft att man kan vara fler?

123
Skriv svar