Rösta! Är PS5 eller Xbox Series X bäst?

Medlem

Tycker inte det är fanboy-ism att ställa två konkurrenter mot varandra och se vad folk tycker om dem. Jag kan uppskatta båda och kan tycka Xbox vinner i design och speltjänst (Game Pass) men gällande spelutbud och exklusiviteter vinner ändå PS5 imho. Finns ju inget blint krigande i det. Tycker många reagerar småsint och barnsligt om detta. Sen skulle jag kunna slänga in Switch här och låta den vinna i exklusiviteter men kanske inte i så många andra kategorier - trots att jag älskar den väldigt mycket!

Medlem

Det här konsolkrigstjafset måste nog vara FZ:s lågvattenmärke genom tiderna, och gör allvarligt att jag överväger om jag ens vill läsa en sån här sida som försöker med såna här billiga försök att engagera.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Trist att du inte gillar serien. Tanken är att ställa två tydliga konkurrenter mot varandra för att se deras styrkor och svagheter. Det tycker jag också att vi lyckas med, inte minst intressant att se Xboxens styrkor - den är ju utdömd på förhand pga spelutbudet.

Ni lägger ju inte till något som man inte redan visste. Och om man med lite välvilja ska se det som konsumentjournalistik, så går ni ändå bort er när ni bjuder in till rent subjektivt tyckande i sista artikeln ändå.

Det är väl ingen skada skedd i sig, men hela greppet känns lite platt och otroligt gjort ärligt talat. Att då blåsa på med en hel serie känns märkligt med tanke på allt ni hade kunnat göra istället.

Hoppas på lite högre nivå framöver. Ni har det ju i er.

Redaktör
Skrivet av Arcadia:

Det här konsolkrigstjafset måste nog vara FZ:s lågvattenmärke genom tiderna, och gör allvarligt att jag överväger om jag ens vill läsa en sån här sida som försöker med såna här billiga försök att engagera.

Är det jämförelsen i sig du ogillar eller formuleringar som "Konsolkrig"? Det är ju inte helt ovanligt med jämförande tester (vilket inte betyder att man måste gilla såna).

Skrivet av bluebird:

Ni lägger ju inte till något som man inte redan visste. Och om man med lite välvilja ska se det som konsumentjournalistik, så går ni ändå bort er när ni bjuder in till rent subjektivt tyckande i sista artikeln ändå.

Det är väl ingen skada skedd i sig, men hela greppet känns lite platt och otroligt gjort ärligt talat. Att då blåsa på med en hel serie känns märkligt med tanke på allt ni hade kunnat göra istället.

Hoppas på lite högre nivå framöver. Ni har det ju i er.

Det finns en poäng i att lyfta fram konsolernas styrkor och svagheter. Det är en allmän "sanning" att PS5 äger och Xbox Series är överkörd, och såna här tester kan nyansera det. Det slutade ju 7-4 ändå.

Kritiken mot subjektivtet förstår jag inte – man kan ju inte mäta hur bra en konsol är. Visst, siffrorna ger kanske sken av någon sorts mätning, men det är ju samma grej som med betyg: en siffra som extremt kort sammanfattar ett tyckande, så det borde inte vara ett problem, kan jag tycka.

Så, min syn på det hela. Men vi lyssnar och lär av kritiken, och får fundera på vad vi kan göra annorlunda om/när det är dags för nåt liknande. Tack för feedback!


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Är det jämförelsen i sig du ogillar eller formuleringar som "Konsolkrig"? Det är ju inte helt ovanligt med jämförande tester (vilket inte betyder att man måste gilla såna).

Det är nog snarare formuleringar som "konsolkrig" som får mig att kännas som om det är sandlådenivå på det hela.

Ni pekar ofta på att man inte ska stirra sig blinda på era betyg, att man ska fokusera på texten och utlåtandet däri istället för siffran i slutet, och därför tycker jag det är tondövt att basunera ut att Sony vann med 7-4. Ni skulle mycket hellre bara kunnat resonera er fram till detta i texten och undvikit en så slutgiltig dom.

(Detta skrivs av en som till 95% spelar på PC.)

Redaktör
Skrivet av Arcadia:

Det är nog snarare formuleringar som "konsolkrig" som får mig att kännas som om det är sandlådenivå på det hela.

Ni pekar ofta på att man inte ska stirra sig blinda på era betyg, att man ska fokusera på texten och utlåtandet däri istället för siffran i slutet, och därför tycker jag det är tondövt att basunera ut att Sony vann med 7-4. Ni skulle mycket hellre bara kunnat resonera er fram till detta i texten och undvikit en så slutgiltig dom.

(Detta skrivs av en som till 95% spelar på PC.)

Fattar, tack för klok feedback. Vi snackade om formuleringen innan och kom fram till att "konsolkrig" är ett etablerat begrepp, och därför harmlöst. Men som du säger finns det fler aspeketer av det hela, så nästa gång får vi fundera ett varv till på upplägg och formuleringar.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det finns en poäng i att lyfta fram konsolernas styrkor och svagheter. Det är en allmän "sanning" att PS5 äger och Xbox Series är överkörd, och såna här tester kan nyansera det. Det slutade ju 7-4 ändå.

Om det är nyanser som ni vill åt så tycker jag man kan ta det i en helt annan riktning än att låta det bli en match i ronder. Mycket går förlorat i form av just nyanser när man säger att det slutade 7-4...

Skrivet av Tomas Helenius:

Kritiken mot subjektivtet förstår jag inte – man kan ju inte mäta hur bra en konsol är. Visst, siffrorna ger kanske sken av någon sorts mätning, men det är ju samma grej som med betyg: en siffra som extremt kort sammanfattar ett tyckande, så det borde inte vara ett problem, kan jag tycka.

Det är svårt att mäta hur bra en konsol är, det är korrekt, men att låta användare (som i många, många fall inte testat båda konsolerna särskilt mycket) "rösta fram vinnaren", "så att vi får det definitiva svaret på om PS5 eller Xbox Series X är bäst" bejakar ju bara fanboyism. Den konsol som har flest fans på FZ vinner...

Medlem

Mycket starka känslor men som sagt tycker jag inte det är märkligt att ställa två konsoler mot varandra Sen väljer ju en själv att stirra sig blind på siffror eller ta del av argumenten bakom dem. Det är ju ingen pingis-match liksom där högst vinner, utan ger mer en fingervisning av styrkor och svagheter och vilken som i slutändan passar någon bäst utifrån kriterierna. Ingen konsol är väl perfekt så det gäller ju att hitta den som är minst dålig och går bäst ihop med en själv

12
Skriv svar