A Link to the Past är tidernas bästa Zelda-spel, enligt FZ-läsarna

Inaktiv

Både A Link to the Past och Ocarina of Time fick 5 poäng när jag röstade.
Breath of the Wild fick 3 poäng.

Inget spel gav jag 2 poäng men Tri-Force Heroes var det enda som endast fick 1 poäng av mig.

Medlem

Många som klagar på botw, det var ju riktigt ballt tycker jag. Och mitt toppzelda är just a link to thepast. Kan hända att ni blir besvikna på tears of the kingdom om ni skall lira det, för vapnet går sönder där med men det är en del av spelet. Svinroligt att bygga ihop nya vapenkombinationer och testa med.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av LeMick:

Om man gillar link to the past så SKA men spela A Link Between Worlds med! borde ligga högra men det är väll 3ds som gör det..

Skulle passa perfekt som remake till Switch, och grafikstilen är inte helt olik den som finns till Links Awakening (remake).

Medlem

BotW är utan tvekan en uppfräschning av Zelda för en modern publik. Jag har dock lämnat tåget, och har svårt att förmå mig att spela klart det trots många försök. A Link to the Past innehåller så många barndomsminnen, och det fanns även en fantastisk tidning med målningar och info om Hyrule och livet där, som jag nästan bläddrade sönder. Det fanns även en manga som jag tror översattes till svenska, men jag är lite osäker på just det. Jag kommer inte att försöka mig på Kingdom, men respekterar att många kommer att ta det till sitt hjärta.

Medlem

A link to the past - är och förblir mitt #1, så mycket nostalgi i det från min barndom. Gillar också Links awekening på Switch. Inte gett Botw någon riktig chans, får se om man orkar, börjar ju bli gammal

Medlem
Skrivet av griff:

A link to the past - är och förblir mitt #1, så mycket nostalgi i det från min barndom. Gillar också Links awekening på Switch. Inte gett Botw någon riktig chans, får se om man orkar, börjar ju bli gammal

Kan rekommendera att spela botw i 1440p och 60 fps på en PC om du har en vettig sådan, riktig fröjd


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Men lol. Du gillade inte ett spel i en serie, men många andra gjorde det. Det är allt. Är du ett maidenfan?

Varför blir du så upprörd? Om du tyckte om det så tyckte du om det. Varför behöver du mitt godkännande?


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Redaktör
Ponny
Skrivet av horvendile:

Jag vill föra till protokollet att jag har en soft spot för Zelda II (Adventure of Link).

Det KAN ha att göra med att det var det första Zelda jag spelade. Jag tyckte det var fantastiskt! En stor karta med mycket att upptäcka, gåtor, exp att optimera, labyrinter... ja jo det var väl inte så kul att grinda fast det var ändå det. Jag gjorde en otroligt tråkig prao på en fabrik och stod och drömde om att arbetsdagen skulle ta slut så jag fick komma hem och spela igen.

Sedan testade jag Zelda I och tyckte det sög. För mig var det inte alls självklart att Zelda ska spelas uppifrån.

Jag spelade om det för kanske femton år sedan, på emulator. Tyckte det höll förvånansvärt bra, med lite nostalgiglasögon på.

Men det är inte en absurd kulle jag tänker dö på, jag påstår inte att det är bättre än Link to the Past till exempel.

Jag respekterar detta! Och respekterar att Zelda 2 är annorlunda. Tycker det kom mer till sin rätt för egen del på Switch Online där man kan fuska (snabbspara, spola tillbaka tiden). En blodtryckssänkare, kort sagt. När jag spelade det på NES kom jag aldrig förbi sista templet. Kom ärligt talat nästan aldrig fram till det. 😅 Men finns mycket att tycka om här. Flera av bossarna är riktigt vassa och världen eggar fantasin.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av anon_326145:

Både A Link to the Past och Ocarina of Time fick 5 poäng när jag röstade.
Breath of the Wild fick 3 poäng.

Inget spel gav jag 2 poäng men Tri-Force Heroes var det enda som endast fick 1 poäng av mig.

Satte själv en tvåa på Triforce Heroes. Finns en bra idé med spelet, men i praktiken blev det... meh. Kom välförtjänt lägst på formkurvan.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Darkseed:

Välförtjänt vinnare. Öppningssekvensen med regnstormen i A Link to the Past skulle jag nog klassa som en av de mest stämningsfulla i ett spel någonsin. Säkert mycket nostalgi i det också, men den har verkligen satt sig som ett kärt barndomsminne.

Jag spelade faktiskt A Link to the Past för bara 5 år sedan för första gången.

Jag kan säga att det är ett väldigt bra spel att se med nya ögon då jag inte har något nostalgiskt minne av det.
Det är så bra att jag spelade om det två gånger på raken.

Inte långt ifrån därefter spelade jag första Zelda , The Legend of Zelda för första gången.
Även det är ett väldigt bra spel. Jag fick sitta med papper och penna och rita upp min egen karta.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av horvendile:

Jag vill föra till protokollet att jag har en soft spot för Zelda II (Adventure of Link).

Det KAN ha att göra med att det var det första Zelda jag spelade. Jag tyckte det var fantastiskt! En stor karta med mycket att upptäcka, gåtor, exp att optimera, labyrinter...

Sedan testade jag Zelda I och tyckte det sög. För mig var det inte alls självklart att Zelda ska spelas uppifrån.

Zelda 2 var också mitt första Zelda spel. Jag har aldrig varit någon älskare av spel som skall spelas uppifrån och har därför undvikt Zelda 1 och A link to the past på supernintendo. Men vilken upplevelse att äntligen ge dem en chans för dom är fantastiska spel.

Zelda 2 kommer jag dock alltid att älska och hoppas det en dag kommer någon liknande uppföljare till Zelda 2. Sen vill jag ju även ha en uppföljare till Super mario 2, (Doki doki panic)


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av caracarn:

Förvånad att inte Link between world är högre. Det är ju så gott som nästan ett Link to the past 2.

Problemet ligger nog i att många inte har spelat det då det kom till 3ds

Jag gillar a Link Between worlds men tycker personligen inte det håller lika högt som Link to the past.
Kanske för att det är mer av samma, eller att det var så att man kunde ta alla banor i random ordning om jag minns rätt.
Det var något jag störde mig på i alla fall. Sen är styrningen på 3DS inte så bra med dess cirkle pad. De borde porta det till nintendo Switch och kanske skruva upp grafiken lite. Kommer ihåg att på min 3DS fick det lite framedrops ibland och kände av lagg.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Redaktör
Ponny
Skrivet av lonian:

Jag gillar a Link Between worlds men tycker personligen inte det håller lika högt som Link to the past.
Kanske för att det är mer av samma, eller att det var så att man kunde ta alla banor i random ordning om jag minns rätt.
Det var något jag störde mig på i alla fall. Sen är styrningen på 3DS inte så bra med dess cirkle pad. De borde porta det till nintendo Switch och kanske skruva upp grafiken lite. Kommer ihåg att på min 3DS fick det lite framedrops ibland och kände av lagg.

Medhåll! Är för övrigt förskräckligt många DS- och 3DS-spel som riskerar att "försvinna" om de inte blir tillgängliga på andra format.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Intressant att så många röster verkar vara sprungna ur en nostalgisk känsla och inte en faktisk bedömning av spelens skick idag. De gamla spelen har en air av antikvarisk kuriosa för mig idag; jag känner inget sug alls av att spela dem. Ser fram emot att spela nästa äventyr i serien i helgen. In med det nya och ut med det gamla.

Medlem

Jag antar att spelen till CD-i inte räknas?

Medlem
Skrivet av lonian:

Zelda 2 var också mitt första Zelda spel. Jag har aldrig varit någon älskare av spel som skall spelas uppifrån och har därför undvikt Zelda 1 och A link to the past på supernintendo. Men vilken upplevelse att äntligen ge dem en chans för dom är fantastiska spel.

Zelda 2 kommer jag dock alltid att älska och hoppas det en dag kommer någon liknande uppföljare till Zelda 2. Sen vill jag ju även ha en uppföljare till Super mario 2, (Doki doki panic)

Hm, jag råkar även ha SMB2 som favorit av Mario-spelen till NES. Jag verkar ha satt i system att gilla de udda spelen.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Jag respekterar detta! Och respekterar att Zelda 2 är annorlunda. Tycker det kom mer till sin rätt för egen del på Switch Online där man kan fuska (snabbspara, spola tillbaka tiden). En blodtryckssänkare, kort sagt. När jag spelade det på NES kom jag aldrig förbi sista templet. Kom ärligt talat nästan aldrig fram till det. 😅 Men finns mycket att tycka om här. Flera av bossarna är riktigt vassa och världen eggar fantasin.

Ja gud ja, jag skulle inte vilja spela det utan save states eller motsvarande i dag. Den tiden och det tålamodet har jag inte.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Tror nog att många inte egentligen bryr sig. Dom tycker det är ett kul spel och struntar i dess arv. Det är inget fel med det, men det är synd för oss som vill ha det som man blev förälskad i, i dom tidigare spelen. Jag antar att inget varar för evigt.

Imo så var Breath of the wild en nytändning, Zelda var på nergående tyckte jag.
Det fick man bekräftat när man senare skaffade skyward sword till switchen som jag inte spelat tidigare, vilket dåligt spel det var.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Intressant att så många röster verkar vara sprungna ur en nostalgisk känsla och inte en faktisk bedömning av spelens skick idag. De gamla spelen har en air av antikvarisk kuriosa för mig idag; jag känner inget sug alls av att spela dem. Ser fram emot att spela nästa äventyr i serien i helgen. In med det nya och ut med det gamla.

Det kan ju vara en del nostalgi inblandat för många, men jag vill samtidigt påstå att spel som t ex A Link to the Past är tidlösa.

Det är klart att grafiken går väl att säga ett och annat om, men stilen är verkligen gjord för det formatet. Det är det största problemet jag kan ha med t ex Ocarina of Time. Hårdvarubegränsningarna man hade då syns verkligen idag, medan LttP verkligen gör det bästa av det konsolen klarade av. Liknande gäller spelmekanikerna. Många andra spel lider en del av att det är en massa skit inklistrad utan att fylla någon funktion, men LttP är strömlinjeformat på ett annat sätt.

Jag spelade Super Metroid rätt nyligen för första gången, och det slog mig hur bra spelet är. Jag tänkte mest spela igenom det för att få det gjort, men spelet var, precis som LttP, tidlöst. Den grafiska stilen är i samklang med spelmekaniken och det är aldrig några konstigheter.

Sådant kan jag störa mig på i andra spel ibland, där man t ex kan "stå i luften" för att plattformarnas kolisionsyta diffar mot var pixlarna är, osv. Men LttP och Super Metroid har inget sådant. Det är välgjorda spel rakt igenom.

Så ja, jag förstår att många känner väldigt nostalgiskt för spelet, men jag vill med bestämdhet hävda att det är ett extremt bra spel också.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av Molotov:

Imo så var Breath of the wild en nytändning, Zelda var på nergående tyckte jag.
Det fick man bekräftat när man senare skaffade skyward sword till switchen som jag inte spelat tidigare, vilket dåligt spel det var.

Kör om S.Sword innan Tears nu, älskar det, fantastiska dungeons, de bästa i något Zeldaspel, sen dras det av vissa problem men det finns så mycket som är så bra, tycker jag.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Kör om S.Sword innan Tears nu, älskar det, fantastiska dungeons, de bästa i något Zeldaspel, sen dras det av vissa problem men det finns så mycket som är så bra, tycker jag.

Jag köpte speöet på relrasedagen.
Tänkte yes ett till Zelda jag aldrig spelat.
Men nej det föll inte i smaken


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag köpte speöet på relrasedagen.
Tänkte yes ett till Zelda jag aldrig spelat.
Men nej det föll inte i smaken

Nej det är ju en vattendelare av olika anledningar, kan förstå om det inte föll dig i smaken.

Medlem
Skrivet av Pihlbaoge:

Det kan ju vara en del nostalgi inblandat för många, men jag vill samtidigt påstå att spel som t ex A Link to the Past är tidlösa.

Det är klart att grafiken går väl att säga ett och annat om, men stilen är verkligen gjord för det formatet. Det är det största problemet jag kan ha med t ex Ocarina of Time. Hårdvarubegränsningarna man hade då syns verkligen idag, medan LttP verkligen gör det bästa av det konsolen klarade av. Liknande gäller spelmekanikerna. Många andra spel lider en del av att det är en massa skit inklistrad utan att fylla någon funktion, men LttP är strömlinjeformat på ett annat sätt.

Jag spelade Super Metroid rätt nyligen för första gången, och det slog mig hur bra spelet är. Jag tänkte mest spela igenom det för att få det gjort, men spelet var, precis som LttP, tidlöst. Den grafiska stilen är i samklang med spelmekaniken och det är aldrig några konstigheter.

Sådant kan jag störa mig på i andra spel ibland, där man t ex kan "stå i luften" för att plattformarnas kolisionsyta diffar mot var pixlarna är, osv. Men LttP och Super Metroid har inget sådant. Det är välgjorda spel rakt igenom.

Så ja, jag förstår att många känner väldigt nostalgiskt för spelet, men jag vill med bestämdhet hävda att det är ett extremt bra spel också.

Ja, jag kan nog hålla med dig ändå. A Link to the Past håller nog än idag, trots allt. Snygg pixelgrafik är fortfarande cool och spelet är välgjort trots allt. Jag skulle kanske kunna tänka mig att lira det igen, om jag orkade ner i källaren och sen ratta med alla sladdar.

Medlem

En hel del går ju att spela med emulatorer, som ju är lite i ropet nu. 3DS har väl Citra, gjort av teamet bakom Switch-emulatorn Yazu. Citra klarar inte riktigt alla spel, men en hel del. Jag vill inte spela nintendospel på PC, även om jag såklart provat Dolphin back in the day, däremot spelar jag gärna på Wii U som väl är den Nintendokonsoll som klarar flest zeldor (om man "låst upp den" speciellt).

Inaktiv

Det enda man fick ut av den här undersökningen är väl FZs åldersgrupper, haha.
Jag är 30 så det är klart jag tycker Link to the Past. Det jag håller mest kärt. 😁
Är man yngre tycker man förmodligen Breath of the Wild. Det har jag inte ens spelat.

Medlem

Sista Zelda spelet jag spela va faktiskt A Link to the past. Det också ända av alla Zelda spel som jag gillar utseende mässigt också. Kan hända att det är ända Zelda spelet jag har spelat också

12
Skriv svar