Stora ryktestråden för "Switch 2"

Medlem
Skrivet av lonian:

Skillnaden med Nintendos begagnade spel är att det finns så många kåta samlare att vissa spel höjs i värde med tiden.

Haha - sant. 😅

Medlem

Nintendo ska ge f-n i lansera modell utan kassettplats. Bör stiftas internationell lag som totalförbjuder endast digitala konsoler.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Nintendo ska ge f-n i lansera modell utan kassettplats. Bör stiftas internationell lag som totalförbjuder endast digitala konsoler.

Teknisk sätt så är nedladdning bättre, dock så är utförandet oftast bedrövligt.

Licenser och girighet brukar vara största boven, inte digitalisering(nedladdning) i sig.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Nintendo ska ge f-n i lansera modell utan kassettplats. Bör stiftas internationell lag som totalförbjuder endast digitala konsoler.

På något sätt känns det passé att ha skivor hemma (trots det föredrar jag fysiskt format), men kassetter känns… 👌🥰

Medlem
Skrivet av PGR1985:

På något sätt känns det passé att ha skivor hemma (trots det föredrar jag fysiskt format), men kassetter känns… 👌🥰

Skivor har alltis känts lite sjaskigt, förutom LP-skivor. Skräpigt, på nått sätt. Jag anser att det ska stiftas lag som tvingar även Sony och Microsoft att använda kassetter till sina konsoler.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Skivor har alltis känts lite sjaskigt, förutom LP-skivor. Skräpigt, på nått sätt. Jag anser att det ska stiftas lag som tvingar även Sony och Microsoft att använda kassetter till sina konsoler.

Jag skriver på direkt. 😅

Medlem
Skrivet av PGR1985:

På något sätt känns det passé att ha skivor hemma (trots det föredrar jag fysiskt format), men kassetter känns… 👌🥰

Håller verkligen med! Kör i princip endast digitalt på xboxen ( förutom de spelen jag har kvar från 360/one-tiden) men däremot till ds, 3ds och switch (och givetvis gba) så älskar jag de små kassetterna just också för att spelen faktiskt ligger på kassetterna och kommer fungera även i framtiden gillar jag!

Medlem

Kassetter > skivor, helt klart. I alla fall när det gäller spel. Film däremot...

Medlem
Skrivet av Majoren:

Skivor har alltis känts lite sjaskigt, förutom LP-skivor. Skräpigt, på nått sätt. Jag anser att det ska stiftas lag som tvingar även Sony och Microsoft att använda kassetter till sina konsoler.

Tyvärr så lär det ju kosta en hel del med så massiva lagring på kassetter som ps5 och Xbox sx kör. De skulle troligtvis bara slänga in en start nyckel så att resten måste tankas hem, således helt oanvändbar när servrar stängs ner.

Men jag gissar att ps6 och xbox x2 blir digitalt.
Om åtminstone Nintendo går digitalt följer nog alla efter.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Men jag gissar att ps6 och xbox x2 blir digitalt.
Om åtminstone Nintendo går digitalt följer nog alla efter.

Nintendo lär vara den sista konsoltillverkaren som överger fysiska spel. och det kommer garanterat inte ske med Switch 2.

Andelen spel som säljs digitalt för Nintendo ligger runt 50%, medans det för Playstation ligger runt 70%, Det här är sånt som står i deras offentliga kvartalsrapporter. Exakta siffrorna varierar från kvartal till kvartal, men det finns en tydlig trend med sakta stigande andel digital försäljning.

Xbox och Playstation kanske dissar de inbyggda skivläsarna nästa generation, det märker vi om några år. Däremot är Nintendos andel digitala försäljning är fortfarande alldeles för låg för att de ska dissa fysiska spel redan vid nästa konsol.

Inaktiv
Ett rykte som jag tog upp innan ryktet kom.
Skrivet av ZeldasCastle:

Jag kom på en sak till som jag ännu starkare tror på, och det är att vi kommer få två modeller av ”Switch Two” från början. En som har plats för kassetter och en utan. Precis som med Playstation 5 och Series X/S.
Detta tror jag kan vara en ännu viktigare taktik i dagens samhälle än vad det var när PS5 och Xbox Series X/S kom eftersom allt har blivit så mycket dyrare på en så kort tid. Så jag tror att många idag inte känner att man direkt har råd att slänga flera tusen på en ny konsol när man samtidigt ska ha råd att leva.

__________________________________________________________

Jag exempelvis vet redan nu att jag inte kommer ha råd med nästa Switch eftersom jag brukar ta det på faktura och betala av på några månader men med den skyhöga räntan som de har lagt till med så har jag inte råd att göra så längre tyvärr.

Vet att jag pratat om detta många gånger men visste inte om jag hade skrivit om det i denna tråd.
Men det hade jag.

Medlem
Skrivet av Daed:

Nintendo lär vara den sista konsoltillverkaren som överger fysiska spel. och det kommer garanterat inte ske med Switch 2.

Andelen spel som säljs digitalt för Nintendo ligger runt 50%, medans det för Playstation ligger runt 70%, Det här är sånt som står i deras offentliga kvartalsrapporter. Exakta siffrorna varierar från kvartal till kvartal, men det finns en tydlig trend med sakta stigande andel digital försäljning.

Xbox och Playstation kanske dissar de inbyggda skivläsarna nästa generation, det märker vi om några år. Däremot är Nintendos andel digitala försäljning är fortfarande alldeles för låg för att de ska dissa fysiska spel redan vid nästa konsol.

En toppennyhet för mig som föredrar fysiska exemplar, helst på kassett från Nintendo. 👌😍

Inaktiv
Skrivet av Fearnox:

Teknisk sätt så är nedladdning bättre, dock så är utförandet oftast bedrövligt.

Licenser och girighet brukar vara största boven, inte digitalisering(nedladdning) i sig.

För typ fem till tio år sedan så försökte jag gå över mer och mer till att äga spelen digitalt istället för fysiskt.
Jag skrev ofta om på gamla loading att nedladdning är bättre för naturen än vad det är att tillverka spel fysiskt och det var en av de bidragande faktorer som gjorde att jag då sålde flera spel som jag hade så fort som de kom som digitala.

Idag är jag av en annan åsikt då jag gärna köper spelen fysiskt igen, dels för att spara utrymme på min Switch men också för att jag insett att de digitala spelen en dag kommer försvinna när de digitala butikerna stängs ner.
Jag är bara glad att det fortfarande går att ladda ner det man tidigare köpt.

Inaktiv
Skrivet av PGR1985:

Sen kan det diskuteras HUR det kommer sig att dollarpriset på Bergsalas produkter oftast hamnar på ett mycket högre pris än till exempel Sonys. Ett exempel är när OLED-varianten släpptes för $399 så låg den på ca 4800 kr i svenska butiker, medan Sonys Pro-variant (PS4) som släpptes under samma tidsram hamnade på 3899 kr för samma riktpris i dollar. 💸🤔

Det har jag också tänkt på även att jag utgår från Euro istället.
Såg ju bara på när Super Nintendo Classic Mini kom. Den kostade typ 600 eller 700 kronor mer här i Sverige än vad den gjorde i övriga Europa.

Ibland har jag funderat över om det hade sett annorlunda ut om vi också hade haft Euro som valuta. Om Bergsala då hade utgått mer från det europeiska riktpriset än vad de gör idag.
Samtidigt var jag en av de som röstade nej till Euro 2003 (första året som jag fick rösta) men tror nog att jag kanske skulle rösta annorlunda idag om vi skulle få rösta om det igen.

Inaktiv

Tycker att det skulle vara väldigt logiskt om Nintendo avslöjade nästa konsol under Gamescom och sedan i September när de brukar ha en Nintendo Direct så kommer det vara en hel del om vilka spel som kommer att släppas till ”Switch Two”

Samtidigt kanske det är för tidigt att avslöja något nu om nästa konsol släpps i slutet av 2024.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Tycker att det skulle vara väldigt logiskt om Nintendo avslöjade nästa konsol under Gamescom och sedan i September när de brukar ha en Nintendo Direct så kommer det vara en hel del om vilka spel som kommer att släppas till ”Switch Two”

Samtidigt kanske det är för tidigt att avslöja något nu om nästa konsol släpps i slutet av 2024.

Har varit inne på samma spår, att vi kanske får se den under Gamescom - varför skulle de plötsligt dit liksom? Men nu när det mesta pekar på sent 2024 känns det tidigt med avslöjande nu. Så är betydligt mer tveksam nu. Men snart nog vet vi!

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Tycker att det skulle vara väldigt logiskt om Nintendo avslöjade nästa konsol under Gamescom och sedan i September när de brukar ha en Nintendo Direct så kommer det vara en hel del om vilka spel som kommer att släppas till ”Switch Two”

Samtidigt kanske det är för tidigt att avslöja något nu om nästa konsol släpps i slutet av 2024.

Annonserade dom inte Wii U i april 2011 och sen släpptes den vintern 2012?

Men är inte dessa tider dom bästa tiderna? När rykten om en ny konsol börjar dyka upp och man dammsuger internet varje dag för nya rykten och spekulationer. Väntan fram till ett officiellt avslöjande är spännande. Sedan väntan fram till release med förbokningar och dylikt. Älskar dessa tider

Inaktiv
Skrivet av Moonglow:

Annonserade dom inte Wii U i april 2011 och sen släpptes den vintern 2012?

Men är inte dessa tider dom bästa tiderna? När rykten om en ny konsol börjar dyka upp och man dammsuger internet varje dag för nya rykten och spekulationer. Väntan fram till ett officiellt avslöjande är spännande. Sedan väntan fram till release med förbokningar och dylikt. Älskar dessa tider

Det var planerat att Wii U skulle släppas 2011.
Om jag minns rätt så valde de att inte släppa Wii U eftersom Nintendo 3DS sålde så dåligt.
De fick sänka priset på 3DS och de som redan hade köpt 3DS fick 20 stycken gratis spel att ladda ner till sin konsol. (10 st NES spel och 10 st GBA spel)
Sen släppte de Wii U i november 2012 istället.

Jo det är kul att spekulera lite över vad man tror Nintendo kommer göra med sin nästa konsol. Sen blir det spännande att se om det blir så eller ej.

När jag spekulerar så försöker jag kolla lite på hur det ser ut idag bland andra utvecklare för att se om det finns något som jag tror Nintendo skulle kunna ta efter.
Därför har jag sagt att jag tror att det ska komma två modeller, en med kassett och en utan eftersom jag inte tror att Nintendo kommer våga släppa kassetter riktigt än men att de ändå är som Sony och Microsoft och förstår att vi är på väg mot en helt digitaliserad värld när det kommer till spel (tyvärr) och därför ger kunderna möjligheten att själva välja vilken modell de helst vill ha av nästa konsol.
Det andra jag sagt är det med en skärm som går att vika ihop som Samsung gjort en del reklam för. Dock har jag märkt att dessa skärmar tillslut går sönder och spricker mitt i på grund av att man öppnar och stänger de en hel del. Så jag hoppas att Nintendo inte kommer ha en sådan skärm. Annars hade det varit bra om DS och 3DS spel skulle komma till nästa konsol. Sen skulle Nintendo kunna utnyttja den funktionen i deras kommande spel med.

Det andra som jag kollar på när jag säger vad jag tror Nintendo kommer göra är att jag kollar på hur Nintendo gjort tidigare.
Något som Nintendo brukar ta till vana att göra är att ha sin nästa konsol bakåtkompatibel en generation. Så de låter det gå smidigt och att man kan fortsätta spela sina äldre spel på nästa konsol men som sagt så gäller detta bara under en generation och av vad jag sett så verkar det som att det är för att Nintendo ska kunna sälja de äldre spelen igen när deras kassetter eller skivor inte längre stöds på den nya konsolen.
Därför finns det en möjlighet att Nintendo väljer den här gången att endast låta de digitala licenserna bli bakåtkompatibla så om man har Switch spel på kassett så måste man köpa dem igen. Men har man redan på Switch köpt dessa spel digitalt så kan man fortsätta spela dem utan problem.
Det finns två anledningar till att jag kan tänka mig detta. Det ena är att Nintendo vill tjäna mer pengar på spel som de redan sålt tidigare och det andra är att jag hörde någon på en video som sade att eftersom spelen patchas med mera till Switch så kan det bli ett problem att få de att fungera på nästa konsol. Så då tror jag att det kanske är lättare för Nintendo att endast göra de digitala versionerna bakåtkompatibla och sedan patcha om dessa så att de ska funka till nästa konsol.

Men vi får se. Det kommer bli kul att se

Medlem
Skrivet av Moonglow:

Annonserade dom inte Wii U i april 2011 och sen släpptes den vintern 2012?

Men är inte dessa tider dom bästa tiderna? När rykten om en ny konsol börjar dyka upp och man dammsuger internet varje dag för nya rykten och spekulationer. Väntan fram till ett officiellt avslöjande är spännande. Sedan väntan fram till release med förbokningar och dylikt. Älskar dessa tider

Haha, håller med! Att det tisslas och tasslas är minst lika spännande som själva avslöjandet, det bygger förväntningar och förhoppningar och även om inte alla rykten stämmer är det ändå någonting intressant kring dem som är roligare än... ingenting, att tiden bara går och pam! Poff! Så har vi en ny konsol avslöjad plötsligt.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Har varit inne på samma spår, att vi kanske får se den under Gamescom - varför skulle de plötsligt dit liksom?

För att visa upp kommande spel, precis som de gjort nästan varenda år sedan Gamescom startade. Några år skippades pga pandemin, så att de återvänder nu är inte alls konstigt.

Hur startades ens det här ryktet om att en utannonsering skulle kunna ske under Gamescom? Det är inte det minsta logiskt, och låter mest som önsketänkande från överhypande clickbait-youtubers som rapporterar minsta lilla grej utan nån källkritik.

Oavsett när nästa konsol utannonseras så är det praktiskt taget garanterat att det kommer vara ett event som Nintendo kör själva. Allt annat vore extremt förvånande.

Skrivet av anon_326145:

Det andra jag sagt är det med en skärm som går att vika ihop som Samsung gjort en del reklam för. Dock har jag märkt att dessa skärmar tillslut går sönder och spricker mitt i på grund av att man öppnar och stänger de en hel del. Så jag hoppas att Nintendo inte kommer ha en sådan skärm. Annars hade det varit bra om DS och 3DS spel skulle komma till nästa konsol. Sen skulle Nintendo kunna utnyttja den funktionen i deras kommande spel med.

Det finns ingen chans att Nintendo satsar på en vikbar skärm nu. Vikbara skärmar är alldeles för dyra för att vara ett realistiskt val för en spelkonsol i dagsläget, och de har dessutom haft stora välkända problem med pålitligheten. Så länge de fortsätter med hybridkonceptet så går det inte göra något spännande med vikbar skärm heller eftersom det skulle funka dåligt i på en tv.

Medlem

Hmm. Om det kommer en ny switch, tror ni det blir en ny nvidia shield också då? =D

Medlem
Skrivet av Daed:

För att visa upp kommande spel, precis som de gjort nästan varenda år sedan Gamescom startade. Några år skippades pga pandemin, så att de återvänder nu är inte alls konstigt.

Hur startades ens det här ryktet om att en utannonsering skulle kunna ske under Gamescom? Det är inte det minsta logiskt, och låter mest som önsketänkande från överhypande clickbait-youtubers som rapporterar minsta lilla grej utan nån källkritik.

Oavsett när nästa konsol utannonseras så är det praktiskt taget garanterat att det kommer vara ett event som Nintendo kör själva. Allt annat vore extremt förvånande.

Det finns ingen chans att Nintendo satsar på en vikbar skärm nu. Vikbara skärmar är alldeles för dyra för att vara ett realistiskt val för en spelkonsol i dagsläget, och de har dessutom haft stora välkända problem med pålitligheten. Så länge de fortsätter med hybridkonceptet så går det inte göra något spännande med vikbar skärm heller eftersom det skulle funka dåligt i på en tv.

Det är flera saker som gjorde att Gamescom lät troligt! Först ryktades konsolen komma ut runt Nov ´23-Feb ´24 och då lät Gamescom som en passande utannonseringstillfälle. Sen har de som sagt inte varit där sen 2019 och när deras återkomst utannonserades fanns det inte så många spel på gång till Switchen (som vi visste om iaf) utan det var ju först under den senaste Nintendo Directen som de började fylla på med spel både för det här året och nästa. Mario Wonder, Mario RPG och så Peach egna spel såklart. Metroid Prime 4 kanske också visas upp. Men tidigare var det bara sistnämnda vi visste om och en hel mässa för det lät inte så troligt. Men ja, nu såhär i efterhand låter inte Gamescom så jättetroligt längre då precis allting har ändrats kring förutsättningarna för att det skulle "mejka sense". Och ja, det har nog alltid handlat om spekulation och önsketänkande mer än någonting annat. Men som sagt, det är kul att hänge sig åt sådant i väntan på en konsol så ja

Mer rykten då. Verkar som Dead Island 2 kommer till "fler plattformar" nästa år. Switch? Kanske. Switch 2? Mer troligt imo. Men kanske båda.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

För typ fem till tio år sedan så försökte jag gå över mer och mer till att äga spelen digitalt istället för fysiskt.
Jag skrev ofta om på gamla loading att nedladdning är bättre för naturen än vad det är att tillverka spel fysiskt och det var en av de bidragande faktorer som gjorde att jag då sålde flera spel som jag hade så fort som de kom som digitala.

Idag är jag av en annan åsikt då jag gärna köper spelen fysiskt igen, dels för att spara utrymme på min Switch men också för att jag insett att de digitala spelen en dag kommer försvinna när de digitala butikerna stängs ner.
Jag är bara glad att det fortfarande går att ladda ner det man tidigare köpt.

Tyvärr är det så på konsol och framförallt Nintendo. Jag har enbart köpt fysiskt på Nintendo Switch för att jag gissar att nästa eller nästnästa konsol kommer att starta om från noll och att Nintendo kommer att kränga samma spel i nyversion. Skillnad på PC med Steam som hållit igång sedan 2003 och mina spel känns mer framtidssäkra digitalt där.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Digital Foundry diskuterar möjligheten till DLSS 3.0 på "Switch Up".

Medlem

Blir Switch 2 första gången som Nintendo fokuserar på prestanda sedan Gamecube eller kommer de med någon feature som får den att stå ut på annat sätt? Upplever att de flesta tror på en stark uppföljare mer än att de skulle göra någon stor förändring. Mer prestanda och hoppet om en premium Switch har det ju också pratats om de senaste 4 åren och det går väl inga rykten om någon ny feature?
Såg något om VR, men det känns långsökt.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Blir Switch 2 första gången som Nintendo fokuserar på prestanda sedan Gamecube eller kommer de med någon feature som får den att stå ut på annat sätt? Upplever att de flesta tror på en stark uppföljare mer än att de göra någon stor förändring. Mer prestanda och hoppet om en premium Switch har det ju också pratats om de senaste 4 åren och det går väl inga rykten om någon ny feature?
Såg något om VR, men det känns långsökt.

Ja en hel del pratar om VR men jag håller med dig, det känns väldigt långsökt. För kostsamt och för riskabelt att basera hela konsollen på så jag tänker att det är totalt uteslutet

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Det är flera saker som gjorde att Gamescom lät troligt! Först ryktades konsolen komma ut runt Nov ´23-Feb ´24 och då lät Gamescom som en passande utannonseringstillfälle.

Även om ryktet om den tidsperioden hade varit korrekt (det var aldrig sannolikt enligt min mening) så hade inte utannonseringen skett på Gamescom. De hade gjort det på en Direct/presskonferens i t ex juni eller september.

Gamescom är en stor mässa med massvis besökare, men den har aldrig haft samma status som en plattform för utannonseringar som E3 hade. Trenden bland alla de 3 stora konsoltillverkarna har varit att göra egna events/presskonferenser för nya konsoler istället för att göra det vid mässor (och den enda mässan som var stor nog i folks medvetande för det var E3 förr i tiden).

Skrivet av Gertzy:

Sen har de som sagt inte varit där sen 2019 och när deras återkomst utannonserades fanns det inte så många spel på gång till Switchen (som vi visste om iaf) utan det var ju först under den senaste Nintendo Directen som de började fylla på med spel både för det här året och nästa.

Det där är samma typer av spekulation som när folk trodde att Nintendo inte skulle dyka upp på årets E3 (som sedan ställdes in) eftersom "de inte hade några nya utannonserade spel att visa".

Att spelschemat ser tomt ut ibland är inte längre en indikation på någonting. Nintendo har de senaste åren väldigt tydligt rört sig bort ifrån att utannonsera nya spel långt innan release (med vissa undantag, t ex Zelda), och nu är det en standardgrej att släppa nya spel inom ett halvår från utannonsering även för stora titlar som t ex Mario Wonder.

Rykten och spekulationer kan vara kul, men alldeles för många personer går helt överbord med det och verkar lägga alldeles för mycket vikt åt vilda grejer som knappt har någon förankring till verkligheten alls.

Medlem

Jag kan tänka mig att Nintendo visar upp Switch 2 på Gamescom för att sedan släppa den efter Q2 nästa år. Eftersom Nintendo själva sagt att det inte kommer någon ny hårdvara innan dess.

Alterntivt är ju att dom visar upp den på en Nintendo Direct i Vinter för att sedan släppa den efter Q2


signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

Medlem
Skrivet av Daed:

Gamescom är en stor mässa med massvis besökare, men den har aldrig haft samma status som en plattform för utannonseringar som E3 hade. Trenden bland alla de 3 stora konsoltillverkarna har varit att göra egna events/presskonferenser för nya konsoler istället för att göra det vid mässor (och den enda mässan som var stor nog i folks medvetande för det var E3 förr i tiden).

...

Rykten och spekulationer kan vara kul, men alldeles för många personer går helt överbord med det och verkar lägga alldeles för mycket vikt åt vilda grejer som knappt har någon förankring till verkligheten alls.

Well, du tar då det roliga ur det. Att tro att det är 10000% osannolikhet och sitta på en hög häst och se ned på typ hela internet tar verkligen musten och det roliga ur en sån här tråd där allting tillåts spekuleras och lyftas fram oavsett om det visar sig stämma eller ej. Rykten och spekulationer uppmuntras som sagt. Och sen tro att Gamescom, som sagt har väldigt stor publik - men också medial bevakning från i stort sett hela världen, är en omöjlighet bara för att det inte är "forna gamla E3" är ju ologiskt och verklighetsfrånvänt om något. Om Nintendo skulle visa där skulle de få enorm uppmärksamhet och antagligen anses vara en av de viktigaste händelserna i mässans historia. Att det inte skett tidigare betyder inte att det aldrig kan hända. Det måste ju du förstå.

Visst, du har säkert rätt, det kommer säkert bli en Youtube-video - eller kanske en Direct - den här gången också. Men det är inte poängen. Och sen känns det inte så trevligt när du bara kommer in i tråden för att basha utan att posta någonting som bevisar (eller kraftigt indikerar) motsatsen så ska du bara gnälla kan du hålla dig undan tack.

Medlem
Skrivet av Ugglan:

Ja en hel del pratar om VR men jag håller med dig, det känns väldigt långsökt. För kostsamt och för riskabelt att basera hela konsollen på så jag tänker att det är totalt uteslutet

Patent visar att VR kanske är på gång i alla fall! Kanske inte är "huvudgrejen" (pun not intended) eller "the gimmick" men verkar vara något som övervägs i alla fall! Intressant att det verkar bli trådlös VR också. Verkar som vi kanske får ett "Switch VR Sports" också med tanke på att exemplet är tennis.

Orelaterat men nya konsolen verkar lanseras med nytt 3D Mario (Odyssey 2?) som kommer använda Unreal Engine 5! Kommer nog bli fantastiskt!

Skriv svar