Snabbkollen – Krav på extra konto för att spela, hur mycket skavar det?

Medlem
Skrivet av Bullen86:

De som "bojkottar" får göra det om de vill och mår bättre av det, men då får de fan vara konsekventa över det. Idag bojkottar man t.ex. ett valfritt användarekonto, men har inga problem att skapa ett rockstar konto när väl GTA 6 kommer ut. Det är sådant jag kan störa mig på när folk kör med dubbelmoral när det passar dem, samtidigt som de pekar finger åt någon/något annan/annat...Hade jag t.ex. sagt att jag vägrar/bojkottar köpa spel pga någon anledning (t.ex. användarekonto eller mikrotransaktioner), men går sedan och köper sådana spel ändå, ja, då har folk all rätt att kalla mig för hycklare.

Såååååå sant! Håller med till 200%!

Medlem

Skulle jag vilja använda något sånt så skulle jag spela på konsoll helt enkelt.
Nu undviker jag också skit som tvingar en att koppla och installera tredjepart affärer som Ubisoft, EA, Rockstar etc etc
Vissa EA spel som det senaste Star Wars spelet så går det att kringgå EA skitet så det är bra.

Men aldrig skulle jag medvetet köpa ett spel på tex steam som tvingar mig att installera annat skit och skaffa annat konto som kan utsätta mitt steam konto för fara.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av DieZe:

Förstår inte hur man landar i bojkott över att behöva ett konto för att spela, känns fruktansvärt löjligt imo. Men, känns också som de som verkligen bryr sig om sånt här är konspiratoriskt lagda och gärna raljerar om uppgifter som säljs hit och dit, att allt du gör är övervakat etc etc.

Finns två läger, naiv eller konspiratorisk.
Den naiva som litar på företag som endast har vinst som syfte kommer att bli utnyttjad före den konspiratoriska. Folk i de här skitlandet har absolut flest på den naiva sidan och det fina samhället vi har fått idag får vi tacka den naiva delen för.

Tänk på pensionärer som blir bedragna, vilken sida tror du dessa tillhör, som ett exempel.


signatur

|.|

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det brukar fungera okej, som i "Logga in, sen stör jag inte mer". Men EA-klienten var hemsk ibland i Jedi: Survivor, bråkade vid inloggningen. Så mittalternativet för mig.

Säg mig, vad är det för mening ens då om du bara skapar ett konto för att sen bara lägga på sidan, inget mer, bara login en gång
Är väll bara att skita 'it helt och hållet då eller?
För då vill dom ju bara ha din data om det är det enda dom kräver utav dig.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Behövs en extra klient så blir det att hala piratflaggan om jag verkligen måste spela det spelet (troligtvis inte, få spel är så bra).
Jag verkligen avskyr när de gör det svårare och sämre för betalande kunder än för pirater.

Skrivet av DieZe:

Förstår inte hur man landar i bojkott över att behöva ett konto för att spela, känns fruktansvärt löjligt imo. Men, känns också som de som verkligen bryr sig om sånt här är konspiratoriskt lagda och gärna raljerar om uppgifter som säljs hit och dit, att allt du gör är övervakat etc etc.

Jag förstår inte varför varenda spelbolag kräver ett extra konto för att spela ett spel. Den enda orsaken jag kan komma på som inte går att lösa ändå är ju för att komma över dina användaruppgifter och att kunna skryta om antalet konton till aktieägare. Det är ju inte för kundens skull de har dem.

Medlem
Skrivet av JonseredRocks:

Vem FAN bryr sig. Lyxproblem deluxe!! Men har man problem med det så är väl det ok.

Ja, vem bryr sig.... Var lite vad "pullen" gällde. 😏
Sedan är det väl skönt att folk bryr sig. Alla jävlar som inte bryr sig om diverse saker är de som satt vårat land i den sits vi har... 🧐

Medlem

Tror inte jag har så stora problem med det, egentligen, förutom mer meck att hålla reda på. Om det skulle vara något spel som jag verkligen fick upp ögonen för och det hade en extra konto. Dock är det länge sedan nu; tror det var något far cry spel. Ett jag ville länka var mitt CP2077, men de envisades med att "skapa nytt", inte bara logga in; har redan gog konto, vill inte ha fler.

För övrigt så spelade jag Josef Fares spel, vilket tvingade mig spela över origins inlog. Spelades över tre (egentligen två) sittningar med polare; andra blev inställt för origins servrar var nere; vilket fick mig att sakna Steam. Då var jag lite irriterad på "extra inlogg på egna servar" ( de lyckades verkligen imponera 😮‍💨)

Irriterande är det, men på PC är man ju så gott som illa tvungen att ha 1 miljon olika konton tyvärr.

Medlem

Det blev allt några svordomar när jag behövde återaktivera mitt battle.net-konto(och ta mig igenom den processen) för att kunna lira D4 på Xboxet...
Men överlag så är det inte så störande på konsol, brukar oftas vara en-tre knapptryckningar bort.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Irriterande är det, men på PC är man ju så gott som illa tvungen att ha 1 miljon olika konton tyvärr.

Det är väl ok om kontot endast gällde spelet men inte när utgivarna skall ha ett totalt onödigt konto, som tex PSN, origin osv.
Visst, köper jag spelet på PSN så kan jag ha ett konto men om jag köper det på Steam finns ingen som helst anledning att kräva ett konto på PSN.
Noll, cero, odo, null, sifir, poojyam, nialas, zero, nula, nolla, yeong anledningar.

Redaktör
Skrivet av Godofcheese:

Säg mig, vad är det för mening ens då om du bara skapar ett konto för att sen bara lägga på sidan, inget mer, bara login en gång
Är väll bara att skita 'it helt och hållet då eller?
För då vill dom ju bara ha din data om det är det enda dom kräver utav dig.

För att kunna spela. Möjligen för molnsparade saves, om inloggning inte krävs.


signatur
Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Finns två läger, naiv eller konspiratorisk.
Den naiva som litar på företag som endast har vinst som syfte kommer att bli utnyttjad före den konspiratoriska. Folk i de här skitlandet har absolut flest på den naiva sidan och det fina samhället vi har fått idag får vi tacka den naiva delen för.

Tänk på pensionärer som blir bedragna, vilken sida tror du dessa tillhör, som ett exempel.

Finns också ett tredje läger, de som helt enkelt inte orkar bry sig och har annat viktigare att lägga energi på, där är jag. Mina uppgifter kommer någon komma åt ändå, kunde inte bry mig mindre om företagen använder mig för att padda statistik eller har min mail i en databas någonstans. Riktigt icke problem.

Medlem

Det var nog fokuset på "krav" som var problemet. Idag är det knappast ovanligt med dubbla inloggningar då mängder av spel i sig självt har något man enligt de helst ska registrera sig för. Men i många fall var det valfritt. Du kunde fortfarande spela om du skippade det. Jag är emot all form av tvång, särskilt när det känns som en manipulativ eftertanke...

Hade Helldivers fortsatt tvingat spelare att använda PSN-inlogg, utifrån att du inte kan spela annars, så hade det stjälpt spelet. Nu pudlade de och tack o lov för det.

I tanke har jag inget emot just PSN-inlogget då jag gärna ser att man kan samla Trophies i Steam istället för på PS5an, men tillvägagångssättet var fel och det behöver vara valfritt.

Det som dock står ut i kråksången, är att i Helldivers II fall, var denna revolt mer utifrån att spelet initialt ej varit med tvång - även om utgivare sagt att det skulle implementeras senare.
De kommer nog vara extra tydliga med spel i framtiden, som kräver PSN (iaf de ev. onlinespel från Sony som potentiellt släpps på PC). Kan tänka mig att kommande Bungiespel på PC kommer vara med strikta krav om att ha PSN på PC. Men att de då förmodligen signalerar detta extra hårt.

Får se hur det utvecklar sig helt enkelt....


signatur

Nördliv.se - Spel, tillbehör och andra nördrelaterade saker! Och så klart även vår gaming/underhållningspodcast Nördliv! Lyssna gärna!

https://open.spotify.com/show/0SHttBQqoGyW4EHpx5aMWD?si=531c1...
https://itunes.apple.com/se/podcast/nordliv%21/id937178661/
https://www.nordlivpodcast.se/

Medlem

Inga konton/launchers tack. GOG är det enda som duger för digitala köp

Medlem

Tror ingen tycker det är något problem... om man väljer att köra från start. Inte göra som Arrowhead och Sony gjorde nu. Försöka ändra något medan en halv mille sitter och spelar spelet.

Medlem

Om det är något som förhindrar mig att spela på Steam deck så är det ett fett No.

Annars är det mer bara irriterande. Att behöva logga in på Ubisoft när man skall spela ett Quest 3 spel exempelvis. Dryga runt med lösenord hit och dit och kontrollera mailen. Nej det stör.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

ELF
Medlem

För multiplayer så borde det egentligen räcka med en cd nyckel. Men alla utvecklare släpper ju spelen låsta till tredje parts klienter nu för tiden. Vill jag spela ett multiplayer spel så försöker jag köpa/installera det så det enbart krävs en klient. Men det är ändå lite shit the same för multiplayer om det behövs en eller fler klienter för att spela.

För singleplayer är det bojkott nu mer så länge en launcher krävs.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Bryr mig inte så mycket. Men vissa av dom kan gärna sluta logga ut mig så ofta. Är ju inte en gång man fått återställa lösen.

Medlem

Bryr mig inte för fem öre. Så har det ju varit länge nu, jag har nog redan varenda konto som finns typ

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det brukar fungera okej, som i "Logga in, sen stör jag inte mer". Men EA-klienten var hemsk ibland i Jedi: Survivor, bråkade vid inloggningen. Så mittalternativet för mig.

Hade samma problem med Jedi:Survivor när jag skulle spelade det i år. EA appen fungerade inte alls med det spelet, utan krashade varje gång den skulle starta, men jag hittade en rätt rolig lösning på steam forumet. Om man laddade ner den gamla origin appen och någon github fix som gjorde att origin aldrig försöker uppdatera till EA appen så kunde man köra Jedi:Survivor med gamla origin helt utan problem.
Sjukt att deras app har blivit sämre med åren med tanke på att origin inte direkt är någon höjdare heller.

Redaktör
Skrivet av MammaMuu:

Hade samma problem med Jedi:Survivor när jag skulle spelade det i år. EA appen fungerade inte alls med det spelet, utan krashade varje gång den skulle starta, men jag hittade en rätt rolig lösning på steam forumet. Om man laddade ner den gamla origin appen och någon github fix som gjorde att origin aldrig försöker uppdatera till EA appen så kunde man köra Jedi:Survivor med gamla origin helt utan problem.
Sjukt att deras app har blivit sämre med åren med tanke på att origin inte direkt är någon höjdare heller.

Haha, illa! Jag har haft rätt grova problem med EA:s olika appar eftersom jag har flera konton, går inte att lösa utan att kontakta supporten.


signatur
Medlem

Ja, jag blir irriterad. Ibland bojkottar jag. Vägrade till och med Steam under väldigt många år, tills jag insåg att den skiten var här för att stanna.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Som jag sett många andra säga, det beror lite på vilken typ extra kontot är och spelet. EA + Ubi = bojkott om det inte är något super spel jag verkligen väntat på och älskar. Så det är aldrig svart och vit så att säga för mig.

Medlem

Det har ingenting med konspirationer eller privacy att göra alls, det är bara satans fucking irriterande.

Beror på mycket vilket spel det är. Är det något jag väntat på länge och bara VILL ha så suckar jag och reggar. Annars blir det Steam Refund direkt!

Hatar spel där det krävs mer än en inloggning (Steam, sen får det vara), därför är alla UBI soft spel bojkottade då de brukar komma med regg för offline spelande. Helt sjukt.

Långt från alla vill ha "socialt" spelande och det ska vara optional.

Medlem

Extra konto har sabbat för mig.

Jag skulle ha börjat spela Diablo 4 med min fru för några veckor sedan men allt tog stopp för att jag liggandes i soffan var tvungen att skaffa mig ett Battlenet-konto. Capcom släppte något dinosaurie-mech (?) spel som jag tänkte testa och det blev inte av för att jag var tvungen att fixa något kävla konto hos dem innan.

För mig kan ett extra konto vara helt avgörande om jag börjar spela spelet eller inte.

Medlem
Skrivet av Ender:

Ligger någonstans mellan irritation och bojkott, men det är väldigt beroende på vilket spel det gäller. Windows skulle jag gärna bojkotta nu när man mer och mer blir påtvingad MS-konto för att använda det...ifall det fanns något vettigt alternativ (nej, jag kan inte Linux, och får känslan av att det är för mycket att lära och strula med för att kunna spela normalt).
Avskyr alla jäkla medlemskap, konton, inloggningar och lösenordshantering som kommit att bli vardag i samhället idag, och avstår ifrån så mycket jag bara kan.
"Skapa ett konto hos oss så vi kan kartlägga dig", men dra åt...

Det går att installera Windows 11 utan MS konto. Lite krångligt, men det går. Har satt upp en VM med Windows 11 utan krav på online konto mest för att testa kod där.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Visst störande med alla olika konton man ska skapa, men inget jag bryr mig om och skulle aldrig få för mig att "skrika" mig hes över att bojkotta. Skulle jag bojkotta sådana obetydliga saker som tar max 1 min att skapa, så hade jag missat många bra spel genom åren.

Nej, jag spelar spel för att det är en hobby jag älskar, samt för att komma ifrån verkligheten och dess negativiteter, har då varken tid eller ork på att sedan också fokusera mig för mycket på de negativa saker inom spelvärlden, eller nästa veckas sak att göra en "outrage" på, om inte det påverkar mig namnvärt (vilket är något jag inte kan minnas ha hänt mig under 30 års spelande).

Det finns folk som tyvärr "älskar" att endast vara negativa eller "hoppa" på nästa "hattåg", där mycket beskrivs som "skit" om de inte tycker om något, t.ex. ett spel eller en tjänst. Antingen är något grymt bra eller det sämsta skiten, inget mittemellan. Det är även extremt sällan samma personer uttrycker sig positivt över något som helst, och kommentarer oftast bara när negativa saker sker i spelvärlden.

De som "bojkottar" får göra det om de vill och mår bättre av det, men då får de fan vara konsekventa över det. Idag bojkottar man t.ex. ett valfritt användarekonto, men har inga problem att skapa ett rockstar konto när väl GTA 6 kommer ut. Det är sådant jag kan störa mig på när folk kör med dubbelmoral när det passar dem, samtidigt som de pekar finger åt någon/något annan/annat...Hade jag t.ex. sagt att jag vägrar/bojkottar köpa spel pga någon anledning (t.ex. användarekonto eller mikrotransaktioner), men går sedan och köper sådana spel ändå, ja, då har folk all rätt att kalla mig för hycklare.

"Dubbelmoral", "hycklare"...Båda förutsätter att det bar finns svart eller vitt, vilket det inte gör. Det går alldeles utmärkt att avsky kontokrav till grad att man är villigt att skippa (bojkotta är en överdriven term i sammanhanget) ett spel på grund av det, men att motvilligt acceptera det när ett efterlängtat spel släpps. Man kan fortfarande säga vad man tycker om kontokravet, man kan ge negativa betyg baserat på det, man kan klaga på forum...men det gör en inte till en "hycklare". Vad hände med det där "mittemellan" du efterlyste i texten?

Att du inte kan eller orkar hitta negativa saker i spel, eller orka klaga på dem du hittar, är ju en personlig egenskap för dig. Det betyder inte att andra inta skulle kunna känna annorlunda. Här hittade du ju ett utrymme för att klaga på något i alla fall...över folk som du tycker klagar i onödan.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Det går att installera Windows 11 utan MS konto. Lite krångligt, men det går. Har satt upp en VM med Windows 11 utan krav på online konto mest för att testa kod där.

Jo, har sett att det finns workarounds, men det är ju tydligt åt vilket håll MS vill styra det, och ifall tillräckligt många hittar en annan väg så lär de ju täppa till den med. Jäkligt trist utveckling. Ett OS ska ju vara en grund för att bygga vidare på, där man enbart betalar för den grunden och ingenting annat. Nu känns det som att MS har blivit så stora att de vill få Windows till att vara en grund till ökade inkomster istället.
Fan, de blev ju så sinneslöst stora på enbart operativsystemet, varför måste de förstöra den win-win situation de byggt sin förmögenhet på? Räcker det inte med det? Tydligen inte...nu ska marknadsdominansen utnyttjas till att håva in ännu mer pengar genom att förvandla situationen till en Win^2-loose mot konsumenterna som gjort dem till de globala giganter de är idag.

Medlem
Skrivet av Ender:

"Dubbelmoral", "hycklare"...Båda förutsätter att det bar finns svart eller vitt, vilket det inte gör. Det går alldeles utmärkt att avsky kontokrav till grad att man är villigt att skippa (bojkotta är en överdriven term i sammanhanget) ett spel på grund av det, men att motvilligt acceptera det när ett efterlängtat spel släpps. Man kan fortfarande säga vad man tycker om kontokravet, man kan ge negativa betyg baserat på det, man kan klaga på forum...men det gör en inte till en "hycklare". Vad hände med det där "mittemellan" du efterlyste i texten?

Att du inte kan eller orkar hitta negativa saker i spel, eller orka klaga på dem du hittar, är ju en personlig egenskap för dig. Det betyder inte att andra inta skulle kunna känna annorlunda. Här hittade du ju ett utrymme för att klaga på något i alla fall...över folk som du tycker klagar i onödan.

Tack, men nej tack. Jag har sagt det jag tycker, och orkar inte gå in i en lång diskussion med dig.

Kortfattat, jag har inga problem med att folk bojkottar något, det är upp till var och en. Det enda jag efterfrågar är att folk som bojkottar något av valfri anledning, är konsekventa med sina beslut, och inte bara när det passar dem.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Kortfattat, jag har inga problem med att folk bojkottar något, det är upp till var och en. Det enda jag efterfrågar är att folk som bojkottar något av valfri anledning, är konsekventa med sina beslut, och inte bara när det passar dem.

Ofta kanske bojkotten kommer när man måste logga in på saker om och om. Sedan är det kanske utifrån produkten man får.
Spel med egna inlogg/launchers är en sak, men när de gör som i fallet Helldivers förstår jag att folk blir irriterad. Är jag inloggad på en platform, där jag köpt spelet, så kan det kanske räcka med att vara i loggade där.

123
Skriv svar