Arkane-chef ger en känga till Microsoft efter studiostängningarna

Robot
Arkane-chef ger en känga till Microsoft efter studiostängningarna

"Gör oss stolta när tiderna är svåra. Vi vet att ni kan."

#Arkane


Medlem

Arbets-rörelse eller vädjan... Om man bara ber snällt så kanske de som bestämmer öppnar sina hjärtan!

Medlem

Tråkigt för dom, men jag tycker kanske inte det är så konstigt. Hi-Fi Rush aside (som jag själv inte hittade så mycket glädje i men många älskade) är det bara mediokra titlar som bäst. Prey och Redfall är ju tom skit.

Vilka i dom två grupperna som måste gå och vilka som får vara kvar på andra ställen inom MS vet jag inte, men kan tänka mig att iom dealen och sammanslagningar, så finns många positioner som kan göras om eller flyttas.

Igen, tråkigt för dom som måste gå såklart, men OM det i slutändan skapar bättre produkter så.....

Medlem

Fattar fortfarande inte hur de tänkte med tango..
De har gjort bra spel

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Bulletblues:

Tråkigt för dom, men jag tycker kanske inte det är så konstigt. Hi-Fi Rush aside (som jag själv inte hittade så mycket glädje i men många älskade) är det bara mediokra titlar som bäst. Prey och Redfall är ju tom skit.

Vilka i dom två grupperna som måste gå och vilka som får vara kvar på andra ställen inom MS vet jag inte, men kan tänka mig att iom dealen och sammanslagningar, så finns många positioner som kan göras om eller flyttas.

Igen, tråkigt för dom som måste gå såklart, men OM det i slutändan skapar bättre produkter så.....

Prey är väl ändå den stora majoriteten av spelare rörande överens om att det är ett bra spel?

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Prey är väl ändå den stora majoriteten av spelare rörande överens om att det är ett bra spel?

Det tänkte jag också men tänkte också att om man tycker Prey var skit så kanske man inte brydde sig så mycket om vad en stor majoritet av spelarna tyckte. Ett snitt på 82 på metacritic måste ändå räknas som bra.

Medlem

Kan bara hålla med honom.

Medlem

Tänk om varje företag kunde hålla sin budget då hade man väl kunnat slippa detta?! Sen är straffet med nedläggning alldeles för hårt.

Medlem

De kanske skulle gjort bra spel då?

Medlem
Skrivet av Bulletblues:

Tråkigt för dom, men jag tycker kanske inte det är så konstigt. Hi-Fi Rush aside (som jag själv inte hittade så mycket glädje i men många älskade) är det bara mediokra titlar som bäst. Prey och Redfall är ju tom skit.

Vilka i dom två grupperna som måste gå och vilka som får vara kvar på andra ställen inom MS vet jag inte, men kan tänka mig att iom dealen och sammanslagningar, så finns många positioner som kan göras om eller flyttas.

Igen, tråkigt för dom som måste gå såklart, men OM det i slutändan skapar bättre produkter så.....

Prey anses väl vara ett av Arkanes bättre spel efter det första Dishonored? Speciellt med expansionen Mooncrash som jag tror skapade grund idéen till Deathloop.
Om du inte gillar det betyder det ju inte automatiskt att det är skit


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Alltid tråkigt att se folk få sparken oavsett branch.

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Tänk om varje företag kunde hålla sin budget då hade man väl kunnat slippa detta?! Sen är straffet med nedläggning alldeles för hårt.

Tänk om det var så lätt. Blizzard ökade sina intäkter men sparkade massor med människor ändå. Vad var felet då?

Medlem
Skrivet av jehuty:

Tänk om det var så lätt. Blizzard ökade sina intäkter men sparkade massor med människor ändå. Vad var felet då?

Frågar du mig är det för att budget är i obalans.

Medlem

Om man inte har råd med en spelstudio i fem-sex år i nöd och lust kanske man inte ska köpa den.

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Prey är väl ändå den stora majoriteten av spelare rörande överens om att det är ett bra spel?

Majoriteten av de tre spelare som köpte det tyckte säkert att det var kanon.

Medlem

Tänk er om RedFall hade släppts idag. Så som det är nu. Vilket mottagande det hade fått. Nu släpptes det inte ens i närheten av en färdig produkt. Vad kan han lära sig av sin tid som chef i spelbranschen? Släpp inte spel innan det är klart. Och kommer suits:en (vilket de inte gjorde) med krav på att det ska släppas till varje pris var ärliga på TwitterX, Threads och alla andra sociala medier med att det är inte klart.

Medlem
Skrivet av Bulletblues:

Tråkigt för dom, men jag tycker kanske inte det är så konstigt. Hi-Fi Rush aside (som jag själv inte hittade så mycket glädje i men många älskade) är det bara mediokra titlar som bäst. Prey och Redfall är ju tom skit.

Vilka i dom två grupperna som måste gå och vilka som får vara kvar på andra ställen inom MS vet jag inte, men kan tänka mig att iom dealen och sammanslagningar, så finns många positioner som kan göras om eller flyttas.

Igen, tråkigt för dom som måste gå såklart, men OM det i slutändan skapar bättre produkter så.....

Jo, jag skulle såklart göra bättre ifrån mig på jobbet om jag var underbetald, hängde allmänt löst och inte hade någon chans att få gehör med chefer/overlords.

Det tråkiga, som det känns iaf, är att kostymnissarna som tar besluten som leder till detta alltid verkar ha någon form av ansvarsfrihet.
Ser liksom inte hur ett par dåliga chefer har ett högre värde än en hel studio, och att man desutom väljer att behålla grundproblemet iom att man behåller dem.
Men jag hoppas att aktieägarna blev nöjda i vilket fall...

Medlem
Skrivet av kebbe:

Majoriteten av de tre spelare som köpte det tyckte säkert att det var kanon.

Känner minst 4 som köpte det

Raphaël Colantonio, gamle Arkane chefen, har berättat att det var ett ickeförhandlingsbart krav från Bethesda att spelet skulle heta Prey. Han sa vidare att hela användandet av namnet och IPn Prey var ett gigantiskt misstag då det stötte bort de som gillade gamla Prey och ville ha uppföljaren som de blev lovade men aldrig fick samt de som inte alls gillade originalet från 2006. Att stöta bort spelare i en redan nischad genre är inte så smart, blir inte många sålda då.
Att bli påtvingade ett dåligt namn kopplat till en annan IP är knappast Arkanes fel.
Här är en fin liten sammanfattning om just det. Sen hans egna ord, starar 4:04 i intervjun
Var därför han lämnade efter Prey och började göra egna tunga spel.

Medlem
Skrivet av Atilaa:

Känner minst 4 som köpte det

Raphaël Colantonio, gamle Arkane chefen, har berättat att det var ett ickeförhandlingsbart krav från Bethesda att spelet skulle heta Prey. Han sa vidare att hela användandet av namnet och IPn Prey var ett gigantiskt misstag då det stötte bort de som gillade gamla Prey och ville ha uppföljaren som de blev lovade men aldrig fick samt de som inte alls gillade originalet från 2006. Att stöta bort spelare i en redan nischad genre är inte så smart, blir inte många sålda då.
Att bli påtvingade ett dåligt namn kopplat till en annan IP är knappast Arkanes fel.
Här är en fin liten sammanfattning om just det. Sen hans egna ord, starar 4:04 i intervjun
Var därför han lämnade efter Prey och började göra egna tunga spel.

Tror knappast ett bättre namn hade gjort att spelet sålde anmärkningsvärt mycket mer.

Medlem
Skrivet av Cane:

Tror knappast ett bättre namn hade gjort att spelet sålde anmärkningsvärt mycket mer.

Okej, jag tror nog det hade gått bättre om man inte hade behövt marknadsföra sig som en del av en spelserie man faktiskt inte var en riktig del av. För själva spelet i sig var väldigt bra och välgjort.
Men hur det hade gått annars lär vi aldrig få vet.

Medlem
Skrivet av Atilaa:

Känner minst 4 som köpte det

Raphaël Colantonio, gamle Arkane chefen, har berättat att det var ett ickeförhandlingsbart krav från Bethesda att spelet skulle heta Prey. Han sa vidare att hela användandet av namnet och IPn Prey var ett gigantiskt misstag då det stötte bort de som gillade gamla Prey och ville ha uppföljaren som de blev lovade men aldrig fick samt de som inte alls gillade originalet från 2006. Att stöta bort spelare i en redan nischad genre är inte så smart, blir inte många sålda då.
Att bli påtvingade ett dåligt namn kopplat till en annan IP är knappast Arkanes fel.
Här är en fin liten sammanfattning om just det. Sen hans egna ord, starar 4:04 i intervjun
Var därför han lämnade efter Prey och började göra egna tunga spel.

Såhär i efterhand ser det nästan ut som sabotage från Bethesda med alla misstag runt Prey. Påtvingat namn trots att det saknade koppling till originalet, inga recensionsexemplar innan release samt attacker mot indieutvecklare där man tvingade "Prey for the Gods" att byta namn till "Praey for the Gods" för att man ansåg sig äga ordet "Prey" (Bethesda var dock inte så sugna på att ge sig på Disney för 2022 års film med identiskt namn). Första Prey ansågs väl lite av en försäljningsflopp för sin tid om jag minns rätt så det är ändå en bedrift att lyckas sälja sämre med ett modernt AAA-spel.

Skribent
Skrivet av kebbe:

Såhär i efterhand ser det nästan ut som sabotage från Bethesda med alla misstag runt Prey. Påtvingat namn trots att det saknade koppling till originalet, inga recensionsexemplar innan release samt attacker mot indieutvecklare där man tvingade "Prey for the Gods" att byta namn till "Praey for the Gods" för att man ansåg sig äga ordet "Prey" (Bethesda var dock inte så sugna på att ge sig på Disney för 2022 års film med identiskt namn). Första Prey ansågs väl lite av en försäljningsflopp för sin tid om jag minns rätt så det är ändå en bedrift att lyckas sälja sämre med ett modernt AAA-spel.

Första Prey floppade vad jag förstod och det är synd för spelet var inte alls dåligt. Det förtjänade långt bättre än vad det fick. Men det låg ju i utvecklinshelvetet i många och då brukar det ju speglas i försäljningen. Jag köpte på mig 10 kopior från CDON för 10 kr st och delade sen ut till mina vänner. Alla utom en gillade spelet. Sen blev vi alla besvikna på nya Prey för att det inte hade något med det gamla att göra. Men förutom den besvikelsen så var spelet faktiskt rätt bra.


signatur

"Writer and Fighter"

Vilken storlek var den i?


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Prey är väl ändå den stora majoriteten av spelare rörande överens om att det är ett bra spel?

Skrivet av OAKTHYR:

Om du inte gillar det betyder det ju inte automatiskt att det är skit

Absolut inte. Jag ser bara inte vad som ska vara bra med det förutom dom första 10 min.
Tråkig monster design och väldigt enformig.
Generisk combat/pussel
Medioker VA
Små-buggigt
Rätt tråkiga karaktärer och kanske inte den bästa pacingen,
och en ganska tråkig story och otillfredställande slut.

Det är extremt "eh", när det kommer till upplevelse. Såklart min åsikt. Om folk gillar det är jag glad för deras skull

Sen att det ska vara deras bästa säger en hel del om deras studio. Igen, för mig då

Skrivet av justhitx:

Jo, jag skulle såklart göra bättre ifrån mig på jobbet om jag var underbetald, hängde allmänt löst och inte hade någon chans att få gehör med chefer/overlords.

Det tråkiga, som det känns iaf, är att kostymnissarna som tar besluten som leder till detta alltid verkar ha någon form av ansvarsfrihet.
Ser liksom inte hur ett par dåliga chefer har ett högre värde än en hel studio, och att man desutom väljer att behålla grundproblemet iom att man behåller dem.
Men jag hoppas att aktieägarna blev nöjda i vilket fall...

När det kommer till Redfall låter det som att det stora problemet va att dom inte hade nån bra tråd att följa som ledde till ett slut. Verkade inte som att dom ens visste vad dom ens skulle göra med spelet, speciellt inte iom att det blev ändrat senare.
Dock tyckte jag deras första trailer såg riktigt kass ut oxå, så när problemen började vet jag inte.

Det är alltid tråkigt om det är så att dom som gör dåliga beslut sitter kvar men dom som har bra ideer och talang ryker. Är det så här, kanske.
Hoppas dom hittar en bättre plats isåfall, där dom kan få göra bättre spel och kan va en del i beslutstagandet

Medlem

Prey 2017 är rätt hyllat ändå, fantastisk nyskapande av formulan från system shock och riktigt välgjort spel på en nishad genre.

Att folk var så jävla butthurt av namnvalet och förväntade sig Prey 2006 får Bethesda stå för. Namnet var påtvingat och inget som Arkane Austin ville ha, något som också nämns i noclip-dokumentären.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Majoriteten av de tre spelare som köpte det tyckte säkert att det var kanon.

2018 såg jag siffror på att det hade sålt ca. 1,4 miljoner ex. Visst, det är kanske inga supersiffror, men jag får det till fler än tre i alla fall. 😊

Ett bra spel för övrigt, som även överlag mottogs väl av kritiker (runt 80%-ish på både Meta och Open). Mooncrash-DLC:t har jag också läst gott om.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av kebbe:

Majoriteten av de tre spelare som köpte det tyckte säkert att det var kanon.

Lägg ner bullshitandet.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Microsoft och Xbox har ju totalt tappat det. Första Xboxen bra, och sen med Xbox 360 där de lyckades sjösätta en vettig multiplayer del på konsol. Efter det har det gått utför. De verkar inte vilja sälja spelkonsoler längre och det har de lyckats med. Game pass är bra för då kan jag spela det på PC istället.

It's not a lake, it's an ocean

Kinda Funny har en intressant diskussion om läget för Xbox efter allt som har hänt. Gary Whitta påpekar något viktigt i denna röra kring vem som egentligen bär ansvaret och gör en intressant jämförelse.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean

Spelbranschen 2024:


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

1
Skriv svar