Speldator till min 8-åriga son (Budget)

Medlem
Speldator till min 8-åriga son (Budget)

Hej,

Behöver hjälp med att få ihop en budgetdator till min son. Han spelar uteslutande Fortnite och Roblox för tillfället.
Jag har fått en äldre dator från jobbet som jag tänkte använda mig av.

Om datorn går att använda (med vissa uppgraderingar såklart), så är det framförallt grafikkort och ramminne som jag tänkt köpa.

Vi har en väldigt tajt budget och skulle helst inte vilja lägga mer än 2500 kr på grafikkort.

Information om datorn som jag har:

Lenovo H530
CPU: i7-4790 3,6
HDD: 1T (Misstänker att det inte är SSD) - Detta kanske man kan köpa till för att snabba upp den något?
RAM: 8 GB
År: 2013

Hoppas den lilla info räcker.

Mvh Micke

Medlem

Är nog svårt att göra nåt i en sådan märkesdator, nätagget är alldeles för svagt.
Använder säkert specialgrejer också.

Medlem

Vet ingenting om invändiga mått, nätagg osv. så det är omöjligt att rekommendera ett kort. Det enda jag kan säga är att du får leta ett gammalt kort med den processorn, inte värre än 1000-serien.

Avstängd

Kollade på denna: https://psref.lenovo.com/syspool/Sys/PDF/Lenovo_Desktops/Leno...

Om det är den datorn du har så verkar det som att nätagget är max 240 watt och då kommer du inte kunna driva ett riktigt gaming-kort som 1070 som annars skulle varit min rekommendation för de specsen.
Men du kan driva sådana minikort som 1050. Det klarar förmodligen av att spela Fortnite och Roblox.

Skulle också köpt en SSD, finns väldigt billiga sådana nu.

16GB minne tror jag inte behövs. Om du köper det måste du tänka på att köpa DDR3 för det är ett gammalt moderkort, blir en tusenlapp för vad jag tror inte är så mycket prestandaskillnad.

Installerar man spelen på SSD så försvinner microstutters och liknande.

Medlem

Den där kan bli knepig att försöka sparka liv i, är jag rädd. Inte nödvändigtvis för att grejerna i den är dåliga, men för att nätaggregatet är för klent. Det verkar inte vara mer än 180-240 watts nätagg i en sån där. Och med märkesdatorer finns också det potentiella problemet med proprietära delar (Lenovo-exklusiva grejer, liksom) som gör att det kan bli svårt med kontakter och sånt. Att försöka sig på hjärt-lungräddning på en gammal kontorsdator kan smaka mer än det kostar.

Jag skulle tro att du har bäst chans om du gör en Köpes-annons på Sweclockers, "Dator i julklapp till grabben" eller så, och sätter en femhundring under din budget. Upplever inte att säljare där tar några hutlösa priser för gamla grejer. Ligger en dator ute på marknaden där med sexkärnig processor, 16 GB ram och ett 1060-kort med bud på tvåtusen spänn nu, till exempel. Lyckas du få någon sån apparat på kroken så har grabben så han klarar sig.

Medlem

Fasen vilken saftig budget! Min son fick en gt1030 i en gammal jobbdator 🙂

Medlem

Jag kan sponsra med 200 kr till din sons dator om du vill!


signatur

Ännu en dag i paradiset.

1
Skriv svar