Era mest atmosfäriska favoritspel?

Medlem
Era mest atmosfäriska favoritspel?

Det behöver inte vara världens bästa spel, men de har en helt unik atmosfär och stämning.

Quake
Resident Evil
Resident Evil 2
Shenmue
The Nomad Soul
Overblood
Tomb Raider
GTA San Andreas
Half-Life
Half-Life 2
Halo
Ico
Silent Hill
Alan Wake
GTA 4
Metal Gear Solid
Red Dead Redemption
Red Dead Redemption 2
The Vanishing of Ethan Carter
Cyberpunk 2077
Deadly Premonition
Legacy of Kain: Soul Reaver
Spyro the Dragon
Firewatch
Control
Prey
Breath of the Wild

Releasehästryttare

Svårt val men förmodligen Mass effect

FM-guru
F.d. Sisyr

Sunless Sea dryper av atmosfär. Det har sina brister men atmosfären (och manuset!) är fantastisk.

Annars är Disco Elysium och Subnautica några favoriter både i allmänhet och vad gäller atmosfär.

Medlem

Bloodborne
- Mörkt, gotiskt, mystiskt, skrämmande

Elden Ring
- Mystiskt, vackert, episkt, otroligt ljus

Breath of the wild
- Färgglatt, sagolikt, lekfullt

Final Fantasy 7
- Nostalgiskt, fantasifullt, musik från himmelriket


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Sim City 4
Homm3


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Witcher 3


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Alla dom senaste FromSoftware-spelen har en unik atmosfär och känsla inga andra spel inger mig.

Ett annat som dyker upp i tankarna är även Hollow Knight, fantastisk atmosfär.

Bioshock-serien är riktigt jävla mys också.

Finns mängder fler.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Stalker

Medlem

The Outer Wilds och Elden Ring.

Medlem

Vampyr tyckte jag hade lika tjock stämning som dimman som låg över London i spelet. Otroligt stämningsfullt, men tyvärr inte särskilt bra i övrigt.

Medlem

Shenmue 1&2
Resident Evil Remake
Zelda: Botw/TotK
Resident Evil 2
Animal Crossing: New Horizons
Super Mario 64 (Pingvin-banan på julafton...)

Alla dessa spel är från vitt skilda genrer, men de förmedlar samtliga en unikt säregen och gemytlig stämning.

Medlem

Många har redan nämnts.

Men nämner Stalker igen. Det var nog det första spelet där just atmosfären hade ett så stort avtryck på mig och det är just det jag minns spelet för.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Dishonored-spelen har en väldigt tät atmostfär, och ett världsbygge som gör att jag återvänder titt som tätt. Ettan var den starkaste upplevelsen men tvåan och DLC:na håller också hög klass. Minns att jag i första genomspelningen undvek att avsluta vissa banor bara för att jag ville hänga kvar och se varenda liten vrå som gick att hitta.

Medlem

Unreal (första)
EVE Online

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Vampyr tyckte jag hade lika tjock stämning som dimman som låg över London i spelet. Otroligt stämningsfullt, men tyvärr inte särskilt bra i övrigt.

Det håller jag verkligen med om. Fantastisk atmosfär. Så synd att gameplay var bristfälligt samt att det saknades fasttravel.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Medlem
Medlem

XIII

Det är inte många spel som får en att tro att man spelar en serietidning lika mycket som XIII gör. Synd att vi aldrig kommer att få en fortsättning...

Max Payne 1&2

Noire-känsla deluxe!

Battlefield 1

Ingen personlig favorit i serien att spela, men man kan inte förneka att det är få spel som har lyckats lika bra som Bf1 med atmosfären och skitigheten.

Inaktiv
Skrivet av Freakon:

Bloodborne
- Mörkt, gotiskt, mystiskt, skrämmande

Elden Ring
- Mystiskt, vackert, episkt, otroligt ljus

Breath of the wild
- Färgglatt, sagolikt, lekfullt

Final Fantasy 7
- Nostalgiskt, fantasifullt, musik från himmelriket

Vi har nog exakt samma smak du och jag 😂 det är precis min lista med !

Medlem

American McGee's Alice

System Shock 2

Båda spelen är helt sanslösa när det kommer till atmosfären!

Inaktiv
Medlem
Skrivet av anon_331791:

Vi har nog exakt samma smak du och jag 😂 det är precis min lista med !

Du har god smak! 😊👍


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Svår fråga. Spontant kom jag att tänka på Syndicate från Bullfrog.

Medlem

Inside

Just atmosfären är det som gör det till världens bästa spel.

Medlem
Skrivet av bluebird:

Inside

Just atmosfären är det som gör det till världens bästa spel.

https://www.familygamingdatabase.com/cms/graphics/screen_shot...

Jag spelade det i somras och jäklar vilken häftig stämmning det bjuder på, inte minst när det kom till ljudet. Även om det inte är ett renodlat skräckspel så satt jag som på nålar förberedd att något skulle poppa fram och skrämma livet ur mig vilken sekund som helst. Riktigt höjdarspel som jag inte alls trodde skulle vara så pass bra.

Förutom det så säger jag,
Detroit: Become human
Control
Spiritfarer

Medlem

The Last Of Us 1 & 2
Ghost of Tsushima

Behövs argument?

Medlem

Första Bioshock och framför allt dom två första Thief-spelen.

It's not a lake, it's an ocean

Atmosfär är ett svårt att greppa, men jag ser begreppet som en väldigt viktig del av min spelupplevelse. Det finns hur många spel som helst att ta som exempel här, varav flera har nämnts ovan. Inside, Detroit: Become Human, Dreamfall, bitvis även Metro Exodus. Men det får räcka med tre.

Shenmue
Detta spel osar atmosfär. De (för sin tid fantastiskt) realistiska miljöerna. Musiken som knyter an till dessa. Bara att det spelas en unik musikslinga när man går in i en restaurang eller affär säger något om Suzukis nästan patologiska fokus på detaljer. När snön faller över Dobuita och låten Loneliness plinkar i bakgrunden känns allt bara så rätt.

Rise of the Tomb Raider
Ett väldigt traditionellt action/äventyrsspel, visst. Men det finns episoder i Laras andra spel i reboottrilogin som verkligen osar atmosfär. Som när man klättrar upphör ett högt berg och slutligen når en plats där vinden dånar genom håligheter i berget. Jag har hittat Voice of God.

Alan Wake
Få spel andas atmosfär lika mycket för mig som Alan Wake. Även här lyckas utvecklarna med att sätta ingredienserna miljö, musik, karaktärer och berättelse på ett sätt som bara flyter samman. Jag älskar att snacka med de kufiga invånarna i Bright Falls på dagen och att jagas av Taken på nätterna. Spelets inledning (nedan) är förrädiskt lugn och harmonisk.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Darkest Dungeon - kungen av atmosfär!

Dragon's Dogma

Metroid Prime

Shadow of the Colossus

Medlem

Hade kunnat skriva vad som känns som tusen sidor för att förklara, eller försöka förklara vad som gör att varje titel har en så magisk atmosfär men drar en lista istället på några som tillhör det övre skiktet av mina favoritatmosfärer i ingen speciell ordning:

Bloodborne
Sekiro: Shadows die twice
Ghost of Tsushima
Half Life 2
Lies of P
Legend of Zelda: Ocarina of Time
Metro 2033
The Last of Us
The Elder Scrolls V: Skyrim
Mass Effect(1)
The Witcher 3
Dark Souls 1+3
Demon's Souls
Portal 1+2
Bioshock 3
Journey
Dragon's Dogma
God of war 4

Kan säkert göra en längre lista men det är dessa jag kommer på från minnesbanken och även med hjälp från denna tråd

Skriv svar