Medlem
Steam Refunds

Vilka spel har ni refundat?
Några särskilda?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Jo, har väll hänt.

Medlem

Jag har nog refundat ett 20-tal spel de senaste 5 åren. Några som sticker ut är PUBG, BattleBit och MuseDash eller vad det hette. Ett annat är Hardspace Shipbreaker.

Alla gånger har jag refundat för att jag fått uppfattningen att det här kommer jag inte spela och jag inte ens vill stötta utvecklarna.

När det kommer till Hardspace så ville jag framförallt bara testa spelet för att få känna på spelets UI design. Sen visade det sig att spelet hade så hemsk story (som inte gick att skippa dessutom) så jag kunde inte med att skänka en krona till utvecklarna.

Jag gissar på att jag refundat någonstans mellan 2500-5000 kr de senaste 5 åren. En av Steams bästa funktioner kan jag tycka!

Edit: flyttade upp diskussionsfrågorna


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Kompis använde det såpass ofta att han fick varning att han inte kan få på ett tag..han testade mycket av allt skräp som finns där.

Själv har jag bara använt på ett handfull titlar under åren. Vissa spel har inte varit så bra alltid men har bara använt funktionen när jag känner mig lurad eller något var helt annat än jag tänkt. Ett "tråkigt" spel är något jag lägger på högen som misstag. 😄

*Edit
Såg att TS skrivit nytt inlägg.
Spel som jag lämnat tillbaka
#Outward - Inte vad jag och sambo tänkt oss. Dålig coop
#Divinity :original sin 2 - köpte fullpris och personen jag skulle spela med, ställde in. Kommer nog köpa när jag spelat första.
#Code Vein - gick aldrig igenom för jag ägde mer än 2 veckor innan vi körde. Var dock falsk marknadsföring så ville bli av med det men tji fick jag.

Medlem

Jag har använt det flertalet ggr.
Men även fast funktionen finns så kollar jag recensioner osv innan köp.
Men det är bra att det finns. Ibland faller helt enkelt spelen än inte i smaken fast man trott det är bra och då är det bra service att få refunda.
I det stora hela leder det nog till mer försäljning och det ör nått Sony och Nintendo bör ta efter.
Sony och Nintendo borde bli tvingade enligt lag. 🔨


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har främst använt det på spel från mindre utvecklare då man vet mindre om spelen där. Ganska sällan jag lägger 30-50€ på spel det inte finns mycket information om.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Kompis använde det såpass ofta att han fick varning att han inte kan få på ett tag..han testade mycket av allt skräp som finns där.

Haha! Det måste varit ett rejält användade!

Skrivet av Weeks_death:

Själv har jag bara använt på ett handfull titlar under åren. Vissa spel har inte varit så bra alltid men har bara använt funktionen när jag känner mig lurad eller något var helt annat än jag tänkt. Ett "tråkigt" spel är något jag lägger på högen som misstag. 😄

Jag känner igen mig.

Ett spel måste träffa väldigt fel för att jag ska hitta energin att leta fram Steams refundsida. Är spelet billigt och bara lite tråkigt så kan det ligga kvar.

Jag använder främst refunding när jag känner mig lurad eller när spelet inte är alls som jag föreställt mig. Självfallet också de gånger spelet inte ens går att köra på min burk.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Molotov:

I det stora hela leder det nog till mer försäljning och det ör nått Sony och Nintendo bör ta efter.
Sony och Nintendo borde bli tvingade enligt lag. 🔨

Jag tycker att det är sjukt att man måste ringa till Nintendo / Sony och be om att få spelet återbetalat! Ringa till supporten?!

I Sonys fall är det inom 14 dagar dessutom. Näe! Båda två har verkligen något att lära sig ifrån Steam!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Jag tycker att det är sjukt att man måste ringa till Nintendo / Sony och be om att få spelet återbetalat! Ringa till supporten?!

I Sonys fall är det inom 14 dagar dessutom. Näe! Båda två har verkligen något att lära sig ifrån Steam!

Ja men räkna inte med att få nått återköp om du laddat ner eller bara startat spelet.
Då måste du verkligen argumentera för din sak och oftast är det inte värt det.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Försökte refunda starfield på xbox-appen, gick åt helvete. Skall handla allt på steam om det är så nice som ni skriver.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Försökte refunda starfield på xbox-appen, gick åt helvete. Skall handla allt på steam om det är så nice som ni skriver.

Ooooh.
UNDVIK ms store och xbox appen.
Den duger endast till gamepass


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Backloggens befriare

Två gånger har det hänt.

Civlization Vi expansionen samt Nebuchadnezzar.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Gjort det en enda gång och det gick smärtfritt. Refundade hitman 3 då inget funkade som utvecklaren lovade med samman kopplingen av de två ”första” i serien.

Gnällkuk

Använt det sporadiskt, antingen för att spelet var en besvikelse eller för att det varit trasigt. Fungerat smärtfritt varje gång.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Moderator | Testpilot

Haha hela tiden känns det som. Testar mycket spel och ser till att vara under 2 timmar. Aldrig varit ett problem


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Haha hela tiden känns det som. Testar mycket spel och ser till att vara under 2 timmar. Aldrig varit ett problem

Standard att slå igång en 1h50m timer på nyköpta spel


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Gen
Medlem

Tror bara jag gjort det en enda gång. Å andra sidan köper jag sällan 60€ spel via Steam utan snarare billigare spel, typ max 30€.

Medlem

Endast en gång då jag skulle köpa Torchlight 2 (tror jag det var) och råkade köpa mac-varianten av spelet...


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Använt det två gånger.
Battlebit
Dave the diver

Tur att de finns. Då vågar man testa spel man kanske inte hade spelat annars.

Medlem

Bara hänt en gång, ett spel köpt på Steam men skulle spelas genom MS app, det funkade ej att starta.

Medlem

Ja, fast väldigt sällan.
Senast Blev det en refund på Battlefield 2042 (1100kr versionen) Det var inte i närheten värt den summan.
Köptes ett år senare för 250~kr. En mycket bättre spelupplevelse för under en fjärdedel av priset.

Medlem

Har hänt när spel har krånglat eller varit skit rent prestandamässigt.

Vissa gånger har speltiden varit över två timmar för att man har försökt fixa problemen, men då har det gått att få en refund efter en förklaring.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Använt det ofta, perfekt sätt att känna på ett spel, lite som ett demo.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Redaktör
Ponny

Gjort det någon enstaka gång. Sjukt smidigt. Sånt gillar man.

(Har faktiskt lyckats refunda dom jag velat på Playstation också, men haft "tur" vid dom tillfällena. Är ju mer rigoröst...)


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Senast jag använde det var BattleBit, fullkomligt överhypat spel.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Ja det händer, det räcker inte alltid att läsa recensioner och kolla gameplay för att veta om man kommer gilla det. Behöver testa själv. Det blir refunds med jämna mellanrum.

Medlem

Faktiskt nästan aldrig. Inte så att man aldrig behövt det... har en kategori kallad "Trash" i min Steambibbla, med 149 spel i.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

#Code Vein - gick aldrig igenom för jag ägde mer.än 2 veckor innan vi körde. Var dock falsk marknadsföring så ville bli av med det men this fick jag.

Nu blev jag nyfiken här. Vad var det som du tyckte var falsk marknadsföring med Code Vein?

Skribent

Aldrig refundat. Dyrare spel har jag läst på om så jag vet att jag kommer gilla dem, billigare spel som köps på impuls eller spel som köps på rea tänker jag ska ligga där som en påminnelse att inte bara köpa vad som helst för att det är billigt. Likförbannat varje rea så köper jag nya spel till backloggen.

Ett av de få spel jag varit sjukt nära att refunda dock är Beat Saber. Bra spel visst, men man får ju så lite musik med. Jag hade förväntat mig ett mer komplett spel som Guitar Hero, men Beat Saber var ju bara en plattform för att köpa låtar (lite överdrivet, men det var känslan jag fick).

Medlem
Skrivet av Shadee:

Aldrig refundat. Dyrare spel har jag läst på om så jag vet att jag kommer gilla dem, billigare spel som köps på impuls eller spel som köps på rea tänker jag ska ligga där som en påminnelse att inte bara köpa vad som helst för att det är billigt. Likförbannat varje rea så köper jag nya spel till backloggen.

Ett av de få spel jag varit sjukt nära att refunda dock är Beat Saber. Bra spel visst, men man får ju så lite musik med. Jag hade förväntat mig ett mer komplett spel som Guitar Hero, men Beat Saber var ju bara en plattform för att köpa låtar (lite överdrivet, men det var känslan jag fick).

Hehe, var likadan. Impuls-köpte också till backlogg förr vid rea men märkte att det var många spel som aldrig blev spelade så ändrade mitt sätt och nu låter jag dom ligga i wishlisten och köper bara om jag vet att jag kommer lira dom inom steams refund period.
Dom flesta spel reas ofta ut flera gånger under året, vissa spel reas nästan konstant var eller varannan helg har jag märkt.

12
Skriv svar