Steam Deck-konkurrenten Lenovo Legion Go avtäckt

Robot
Steam Deck-konkurrenten Lenovo Legion Go avtäckt

Får 8,8 tum stor skärm, löstagbara kontroller och (förstås) högre pris.

#asus-rog-ally, #lenovo-legion-go, #steam-deck


Medlem

Kul med konkurrens!

Medlem

Vilken psykande reklam. Så rörigt, snabba klipp och hemsk musik. Man hinner ju inte se produkten ordentligt. 😖

Prylen är säkert bra men jag blev helt avtänd.

Tio papp, herregud.


signatur

Memento Mori

Medlem

Och det enda intressanta, hur länge håller batteriet?
1-2 timmar är inte ok. 8-10 timmar så köper jag en.
Hur jämför man batteritiden? Får prova massa olika konsoller spelandes med tex Red Dead 2 och se, finns massor på youtube.
2650x1600 är för hög upplösning på en sån liten skärm, så går säkert bättra på batteriet med mer passande upplösning.
Avtagbara kontroller rätt meningslöst, har en switch, aldrig tagit av dom.
Micro SD port är perfekt, bara köpa den billigaste modellen och sen köra i extra kort.
Bra med större skärm, väldigt tung, väldigt dyr, oklart om batteritiden.

Medlem

Kul, men jag är nöjd steam deck ägare än så länge


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

Intressant men för dyrt.

Medlem

Och alla kommer säkert klaga på att Switch 2 inte har samma specs, men den lär ju heller inte kosta mellan 8000-9000 kr. 🤑

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Och alla kommer säkert klaga på att Switch 2 inte har samma specs, men den lär ju heller inte kosta mellan 8000-9000 kr. 🤑

Skillnaden är att Nintendo och Valve tjänar pengar på mjukvara, det gör inte Lenovo.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Knappt en utmanare för det priset... hellre en steam deck för halva priset än en dubbelt så dyr lenovo.


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Starfield verkar rulla på rätt bra på Deck så Z1 extreme ser riktigt nice ut. Dock så kraschar tydligen Starfield ofta med Z1 extreme, men det borde kunna lösas med patchar.

Bra med konkurrens, men personligen så väntar jag på Deck 2. Den borde ha prestanda som duger minst 8 år om den skulle släppas idag. Det baseras på att next gen kommer 2028 och att Series S ska orka med några år in i den generationen.

Hoppas på RDNA4 eller något liknande till Deck2, tidigast i slutet av nästa år men inte senare än vintern 2025.

Medlem

Kul med lite konkurrens! Men priset gjorde att mitt intresse tvärdog. Får mig att tänka på alla VR-headset som lanseras, är det en fluga eller kommer produkterna att få en stabil bas bland konsumenterna?

Redaktör
Skrivet av Ikaruga:

Kul med lite konkurrens! Men priset gjorde att mitt intresse tvärdog. Får mig att tänka på alla VR-headset som lanseras, är det en fluga eller kommer produkterna att få en stabil bas bland konsumenterna?

Maskinerna klarar befintliga spel rätt bra som det är (Valve uppdaterar hela tiden Deck-biblioteket, och de andra kör Windows), så det är inte samma behov av att det tas fram specifika spel som med VR. Jag tror Deck och andra kommer klara sig riktigt bra och plockas upp av många. Lättanvänt och flexibelt i ett, och man har redan massor av spel som funkar.


signatur
Medlem

Varför kör ingen av dessa Steam deck-kopior SteamOS? Och varför så brutalt onödigt hög upplösning? Lär ju tanka batteri och prestanda.

Medlem
Skrivet av powerbuoy:

Varför kör ingen av dessa Steam deck-kopior SteamOS? Och varför så brutalt onödigt hög upplösning? Lär ju tanka batteri och prestanda.

Jag har för mig steam uppmuntrade andra att köra steam os innan, så förstår inte det heller. För det är smidigheten man är ute efter. Man vill kunna spela steam samt se lite film med enkla appar.

Sedan lockar den mig för skärmen är stor , antar det är för man är gubbe och synen börjar bli sämre . Hemskt men sant….

Medlem
Skrivet av powerbuoy:

Varför kör ingen av dessa Steam deck-kopior SteamOS? Och varför så brutalt onödigt hög upplösning? Lär ju tanka batteri och prestanda.

En fördel med att köra "vanliga" windows är ju att du har tillgång till otroligt mycket spel och programvara som fungerar helt native. Du behöver heller inte bemästra linux om du vill nyttja den som en "riktig" dator. Vilket på alla sätt är fullt möjligt att göra. (Har en Rog Ally själv.)
Sen finns det såklart väldigt många fördelar med SteamOS också. Inte minst att det är väldigt mycket bättre anpassat för en portabel spel-enhet. Men som vilken "vanlig" dator som helst så går det ju att installera Linux på dessa också om man nu vill det. Men tror det viktigaste här, är att förstå att det handlar om en dator i spelkonsol-förpackning. Inte en spelkonsol.

Medlem

Den ser vettigare ut än Steam Deck vad gäller designen på själva hårdvaran (direkt rip-off Nintendo Switch), men skulle aldrig betala så högt pris, speciellt inte med allt evinnerligt krångel som PC/Windows/Steam innebär. Sen undrar man, är det 15 minuters batteritid för 10.000 kronor på denna mackapär också?

Medlem
Skrivet av Majoren:

Den ser vettigare ut än Steam Deck vad gäller designen på själva hårdvaran (direkt rip-off Nintendo Switch), men skulle aldrig betala så högt pris, speciellt inte med allt evinnerligt krångel som PC/Windows/Steam innebär. Sen undrar man, är det 15 minuters batteritid för 10.000 kronor på denna mackapär också?

Det du själv som väljer hur lång batteritid du vill ha. På denna typ av maskin kan du själv ställa effektförbrukning/upplösning/refreshrate. Dvs vill du ha mycket prestanda blir det kort batteritid och tvärt om. Spelar du mycket Vampire Survivors bör du sannolikt ställa ner till lägsta möjliga och njuta av många många timmar. Spelar du Elden Ring så kommer du sannolikt bränna igenom batteriet på timmen. Antingen gillar man denna typ av frihet eller så gör man det inte Eller så har man både Nintendo Switch och en handheld PC

Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Det du själv som väljer hur lång batteritid du vill ha. På denna typ av maskin kan du själv ställa effektförbrukning/upplösning/refreshrate. Dvs vill du ha mycket prestanda blir det kort batteritid och tvärt om. Spelar du mycket Vampire Survivors bör du sannolikt ställa ner till lägsta möjliga och njuta av många många timmar. Spelar du Elden Ring så kommer du sannolikt bränna igenom batteriet på timmen. Antingen gillar man denna typ av frihet eller så gör man det inte Eller så har man både Nintendo Switch och en handheld PC

Ser inga skäl till att ha två enheter, blir väldigt mycket pengar man istället kan köpa spel för. Tycker de måste se till att spelen får vettig batteritid, t.ex. att de stryper upplösningen , refresh rate, optimerar spelen eller linande så den kan leverera konsekvent minst 3-4 timmar.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Den ser vettigare ut än Steam Deck vad gäller designen på själva hårdvaran (direkt rip-off Nintendo Switch), men skulle aldrig betala så högt pris, speciellt inte med allt evinnerligt krångel som PC/Windows/Steam innebär. Sen undrar man, är det 15 minuters batteritid för 10.000 kronor på denna mackapär också?

Som både steam deck och switch ägare så kan jag säga att det inte är några som helst fel designen på steam deck.
Det gar att göra med formen och greppet på baksidan som gör det.
Switchens deaign passar den för att joycon är löstagbar och annan passform i greppet.
Ang batteritid så kör man "switchkvalitet" så blir det samma batteritid som switch

Edit ser att Lenovon har en musplatta iaf. Förmodligen inte lika fenomenal som steam deckens 2 plattor men bättre än inget


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Som både steam deck och switch ägare så kan jag säga att det inte är några som helst fel designen på steam deck.
Det gar att göra med formen och greppet på baksidan som gör det.
Switchens deaign passar den för att joycon är löstagbar och annan passform i greppet.
Ang batteritid så kör man "switchkvalitet" så blir det samma batteritid som switch

Ja, det är ju smakfråga, personligen tycker jag Steam deck är rätt bedrövligt designad, medan andra uppenbart inte tycker det...
Jo, men då är det ju vettigare att köpa en Switch för 4000 om man nu ändå måste dra ned till 720p/"Switch-kvalitet" för att få vettig batteritid. Tycker det är märkligt att trycka in en massa specs och komponenter som batteriet sedan inte orkar med ändå...

Medlem
Skrivet av Majoren:

Ja, det är ju smakfråga, personligen tycker jag Steam deck är rätt bedrövligt designad, medan andra uppenbart inte tycker det...
Jo, men då är det ju vettigare att köpa en Switch för 4000 om man nu ändå måste dra ned till 720p/"Switch-kvalitet" för att få vettig batteritid. Tycker det är märkligt att trycka in en massa specs och komponenter som batteriet sedan inte orkar med ändå...

Har du använt en steam deck? Den är out of the box trevligare att hålla i och använda längre stunder.

En switch är bara vettig att köpa om du absolut vill ha en switch. Det går inte ens att jämföra, steam deck vinner över switch alla dagar overall.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Har du använt en steam deck? Den är out of the box trevligare att hålla i och använda längre stunder.

En switch är bara vettig att köpa om du absolut vill ha en switch. Det går inte ens att jämföra, steam deck vinner över switch alla dagar overall.

Prövat den, ja. Men skulle väl inte säga använt den som spelat på den längre stunder. Men dels är den ju större och tyngre/obekvämare än Switch, sen så är det ju ärligt talat ganska uselt att det inte går köra tabletop out of the box, så den är ju rätt värdelös om man vill spela ett parti lokal multiplayer på tåget, därav Deck inte är lika smart designad som Switch eller denna Lenovo. Med dess enorma storlek och tyngd borde den liksom ha fler funktioner än den har...

Med det sagt, varken Deck eller någon annan PC vinner någon dag i veckan, demot om man vill komma åt att regidera word och google docs-dokument på tåget, då är Deck och Lenovo förmodligen bättre än Switch.

Medlem
Skrivet av powerbuoy:

Varför kör ingen av dessa Steam deck-kopior SteamOS? Och varför så brutalt onödigt hög upplösning? Lär ju tanka batteri och prestanda.

Valve subventionerar ju Steam Deck för att det är Steam de tjänar pengar på, alla andra skulle bara göra en dyrare Deck för att de måste tjäna pengar på hårdvaran.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Prövat den, ja. Men skulle väl inte säga använt den som spelat på den längre stunder. Men dels är den ju större och tyngre/obekvämare än Switch, sen så är det ju ärligt talat ganska uselt att det inte går köra tabletop out of the box, så den är ju rätt värdelös om man vill spela ett parti lokal multiplayer på tåget, därav Deck inte är lika smart designad som Switch eller denna Lenovo. Med dess enorma storlek och tyngd borde den liksom ha fler funktioner än den har...

Med det sagt, varken Deck eller någon annan PC vinner någon dag i veckan, demot om man vill komma åt att regidera word och google docs-dokument på tåget, då är Deck och Lenovo förmodligen bättre än Switch.

Ett lokalt mp på tåget, ja då får man väll välja switch.
Och det där sista vet både du innerst inne och jag är svammel, du är bara ute efter att provocera. Du är ute i flertalet trådar att tycka och säga precis tvärt emot vad jag säger
😂


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ett lokalt mp på tåget, ja då får man väll välja switch.
Och det där sista vet både du innerst inne och jag är svammel, du är bara ute efter att provocera. Du är ute i flertalet trådar att tycka och säga precis tvärt emot vad jag säger
😂
https://media.tenor.com/HWVG5vX37_MAAAAC/smart.gif

Nä, men du tycker ju att alla som inte håller med dig om precis allt är "fanboys".
Nu var jag iofs. bara här för att kommentera Lenovo-designen jämfört med Deck och Switch, och det tycker du är bara "att provocera" för att jag inte stämt av med dig innan om vad som är rätt åsikter? Du lägger för mycket tyngd på din egen infallsvinkel, inte minst när det gäller Steam Deck. Du så att säga ser inte bjälken i ditt eget öga.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Nä, men du tycker ju att alla som inte håller med dig om precis allt är "fanboys".
Nu var jag iofs. bara här för att kommentera Lenovo-designen jämfört med Deck och Switch, och det tycker du är bara "att provocera" för att jag inte stämt av med dig innan om vad som är rätt åsikter? Du lägger för mycket tyngd på din egen infallsvinkel, inte minst när det gäller Steam Deck. Du så att säga ser inte bjälken i ditt eget öga.

Verkligen inte, men nu vet jag vart skon klämmer hos dig iaf.
Jag kallar inte folk fanboys som inte håller med mig. Däremot svarar jag alla som skriver till mig för jag anser att det är hyffs, eller lägger in en sidnot från ett annat perspektiv när nån skriver "det är dåligt", oftast leder det dock nästan alltid till motargumentation för folk ska argumentera emot för att "ha rätt" titt som tätt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Verkligen inte, men nu vet jag vart skon klämmer hos dig iaf.
Jag kallar inte folk fanboys som inte håller med mig. Däremot svarar jag alla som skriver till mig för jag anser att det är hyffs, eller lägger in en sidnot från ett annat perspektiv när nån skriver "det är dåligt", oftast leder det dock nästan alltid till motargumentation för folk ska argumentera emot för att "ha rätt" titt som tätt.

Det gjorde du iofs. b.la. i tråden om handkontroller. Du har lite den tendensen att köra den där raljerande/avfärdande stilen när någon lägger fram något som går stick i stäv med dina egna bestämda åsikter. Något vi väl alla gör oss skyldiga till ibland, därför så viktigt det ändå det här med att inte se sina egna uppfattningar som universal sanning, inte minst när det kommer till smaksaker som spel och spelkonsoler.

Vad gäller denna Lenovo så har den ju alltså kopierat Switch, så det är väl egentligen inte direkt Lenovos idéer man hyllar här, men just Switch gillar jag designen på just för den är så mångsidig, och där missar ju Deck mycket, trots att den är dyrare än en Switch så levererar den bara hälften av "Switch upplevelsen" då den saknar både dockstation, löstagbara kontroller samt kickstand. Känns som man betalar mer men bara får 50% av funktionerna. Sen har ju både Deck och Lenovo andra fördelar om man vill använda mer renodlade datorgrejer som dokumentredigering etc, något som dock inte är ngot som intresserar mig...

Medlem

Den tråden spårade ut för att andra inte tyckte om det jag skrev som handlade om batterier i kontroller. Xbox och playstation var exempel.

Roligt att det var ps fanboys som blev upprörda och trodde hela handla om xbox vs sony vilket det inte var. Men folk såg helt enkelt inte genom sitt egna filter.
Jag har inte ens Xbox men däremot nintendo och playstation .


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Majoren:

Ser inga skäl till att ha två enheter, blir väldigt mycket pengar man istället kan köpa spel för. Tycker de måste se till att spelen får vettig batteritid, t.ex. att de stryper upplösningen , refresh rate, optimerar spelen eller linande så den kan leverera konsekvent minst 3-4 timmar.

Med detta svar är det mycket tydligt att detta ej är en enhet för dig Sannolikt bra att inse innan man köper en och sedan blir besviken.

Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Med detta svar är det mycket tydligt att detta ej är en enhet för dig Sannolikt bra att inse innan man köper en och sedan blir besviken.

Det är jag väl medveten om att det inte är en pryl för mig, har aldrig haft en tanke på att köpa vare sig denna eller t.ex. Rog Ally då jag till att börja med är smått allergisk mot allt Windows-relaterat.
Däremot så tycker jag att det oavsett är mycket märkligt att mosa in sådana biffiga grejer att skryta med som "2160p120Hz"-skärm som sedan ger 40 minuters batteridrift. Känns på något plan som att tillverkarna av dessa bärbara "Konsol"-PC:s som denna och Rog Ally inte riktigt verkar tänka på någon sorts helhet när de designar enheterna. Bygger man en bärbar konsol så anpassar man ju liksom allt kring batteriet och dess kapacitet. Det borde komma helt naturligt om nu inte avsikten är att man bara ska använda dessa prylar vid eluttaget hemma i vardagsrumssoffan...

12
Skriv svar