Microsofts mardrömsläcka fortsätter att bjuda oss på insikter i branschen och även skymtar av en möjlig framtid. Bland planer på uppköp av branschgiganter och nästa version av Xbox Series X har vi även fått se lite intressant tyckande från Xbox-chefen Phil Spencer.

I ett e-postmeddelande från 2020 menar han att de största AAA-utgivarna har misslyckats med övergången från fysisk till digital speldistribution, och framför allt med att anpassa sig till tjänster som Game Pass. Enligt Spencer har de förlitat sig på ren produktionsskala för att hålla sina främsta varumärken i toppen av försäljningslistan, vilket medfört att de inte vågar satsa på nya varumärken, eftersom förlusterna skulle bli för stora ifall de floppade.

Vidare säger han att de även har använt "hyrda varumärken" för att undvika risk, inklusive Star Wars för EA, Spiderman för Sony och Avatar för Ubisoft. Skiftet till digital försäljning innebär dock att de stora utgivarna förlorat en stor fördel gentemot mindre aktörer som de tidigare hade, eftersom även oberoende utvecklare nu kan få ut sina spel till de stora massorna.

AAA-utgivare mjölkar sina främsta varumärken, men har svårt att fylla på sin portfölj av hit-varumärken. De flesta av AAA-utgivarna rider på framgången för varumärken som skapades för 10+ år sedan.