Phil Spencer ger en känga till AAA-utgivare i läckt e-post

Medlem

Speciellt Microsofts AAA-studios...


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem
Skrivet av blackidus:

Men samtidigt så känns det som att det är Xbox studiorna som vågar experimentera mer med nya ip´s tex Pentiment, Hi-Fi Rush, Grounded, Sea of thieves, High on Life, Clockwork Revolution, South of Midnight.

Sea of Thieves tänkte jag inte på. Det är ju faktiskt ett nytt IP och Rare har varit del av Xbox i över 20 år. Men dom andra spelen du listar är ju mestadels spel dom fått i och med ganska nutida uppköp av andra studios och dom flesta uppköpen verkar ha skett sedan 2018 och framåt. Det är ju lite som att Xbox skulle köpa Devolver Digital och helt plötsligt ge Xbox cred för att dom satsar på indie titlar. Tekniskt sant kanske men egentligen är det ju DD som valt att satsa på indie spel.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Sea of Thieves tänkte jag inte på. Det är ju faktiskt ett nytt IP och Rare har varit del av Xbox i över 20 år. Men dom andra spelen du listar är ju mestadels spel dom fått i och med ganska nutida uppköp av andra studios och dom flesta uppköpen verkar ha skett sedan 2018 och framåt. Det är ju lite som att Xbox skulle köpa Devolver Digital och helt plötsligt ge Xbox cred för att dom satsar på indie titlar. Tekniskt sant kanske men egentligen är det ju DD som valt att satsa på indie spel.

Jo precis, att man valt att köpa upp dessa är inte det då ett tecken på att man gillar deras tidigare titlar och vill satsa vidare på dem? Sen har ju Xbox sina egna Indie satsningar.

Medlem

Det blir lite ironiskt att gnälla på andra när det mesta av de stora AAA-IP:n MS äger är sådant som startat sina liv utanför MS och som de sedan köpt in.

Ett flertal av deras AAA-studior har aldrig skapat en egen IP.

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Jag tycker att det är intressant att Xbox-chefen gör allt han kan för att döda Xbox-avdelningen och flytta över allt till molnet med Game Pass på telefoner, datorer och allt däremellan. Misstänker (hoppas) att han fått direktivet ovanifrån för om inte så är fallet, bör han ersättas som Xbox-chef för länge sen. Microsoft kommer aldrig någonsin "att vinna ett konsolkrig" när deras konsoler har noll exklusiva spel, vilket är synd för jag tycker ändå att konsoler har en viktig plats i spelbranschen.

Kommer aldrig fatta folk som bara hänger upp sig på exklusiva spel. Snacka om att vara lättlurade att köpa en konsol för exklusiva spel.

Medlem
Skrivet av AfterGlow:

"I ett e-postmeddelande från 2020 menar han att de största AAA-utgivarna har misslyckats med övergången från fysisk till digital speldistribution, och framför allt med att anpassa sig till... ....Game Pass."

Jag tyckte det var ganska tydligt vad han menade med ovan nämnda citat

Så du tar bort delar av citatet för att stärka ditt argument?
Du använder "" som menar att du citerar, då får du citera allt. Citatet lyder: "och framför allt med att anpassa sig till tjänster som Game Pass"

SOM är ett jätteviktigt ord här. Mao, game pass liknande tjänster som tex EA Access.

Skrivet av Margy:

Det blir lite ironiskt att gnälla på andra när det mesta av de stora AAA-IP:n MS äger är sådant som startat sina liv utanför MS och som de sedan köpt in.

Ett flertal av deras AAA-studior har aldrig skapat en egen IP.

Du talar emot dig själv. Livet för AAA IP'n startade utanför MS. Nu äger MS dem. Togs då skapandet av IP't bort från de AAA studios, bara för de blev uppköpta?


signatur

I drank what?

Avstängd
Skrivet av Mirage:

Så du tar bort delar av citatet för att stärka ditt argument?
Du använder "" som menar att du citerar, då får du citera allt. Citatet lyder: "och framför allt med att anpassa sig till tjänster som Game Pass"

SOM är ett jätteviktigt ord här. Mao, game pass liknande tjänster som tex EA Access.

Du talar emot dig själv. Livet för AAA IP'n startade utanför MS. Nu äger MS dem. Togs då skapandet av IP't bort från de AAA studios, bara för de blev uppköpta?

Att du tror att Phil Spencer bryr sig en sekund om spel på EA Access eller PS Plus får stå för dig. Muppen som jobbar för ett företag vars enda strategi är att stänga ute spelare från tidigare multiplattform spelserier.

Alla vi övriga vet exakt vad han menade.


signatur

Todd Howard is a Cunt

Medlem

Phil klagar på att de stora spelhusen inte vågar göra nytt och kör lånade IP:n...samtidigt som hela hans Xbox-speldivision består av uppköpta studios, inget uppbyggt från grunden öht.

Medlem
Skrivet av noreason:

Kommer aldrig fatta folk som bara hänger upp sig på exklusiva spel. Snacka om att vara lättlurade att köpa en konsol för exklusiva spel.

Jag vill spela Nintendo och Sony spel, hur ska man annars göra tänker du? Visst kan man begå lagbrott på sin pc förmodar jag men jag spelar inte på pc överhuvudtaget, dessutom tycker jag om konsoler, är vi lättlurade då? Jag fattar inte vad du menar, det är säkert jag som inte kopplar så förklara gärna.👍

Medlem
Skrivet av Mirage:

Du talar emot dig själv. Livet för AAA IP'n startade utanför MS. Nu äger MS dem. Togs då skapandet av IP't bort från de AAA studios, bara för de blev uppköpta?

Jag tror du missförstår mig lite.

Spencer klagar på att andra AAA-utgivare tar få risker och skapar för lite ny IP utan kör vidare med samma. Det framstår då som lite underligt att klaga på andra när det mesta av MS AAA-IP består av sådant som MS inte tagit initiativ till att skapa.

Studior som 343, The Coalition, The Initiative och Playground har aldrig skapat en ny egen IP.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Jo precis, att man valt att köpa upp dessa är inte det då ett tecken på att man gillar deras tidigare titlar och vill satsa vidare på dem? Sen har ju Xbox sina egna Indie satsningar.

Jo och det är jättebra. Förhoppningsvis leder ju den ekonomiska stabilitet som Xbox förhoppningsvis är att det satsas på fler udda projekt.
Men det ändrar ju inte det faktum att Xbox under ganska lång tid inte har släppt särskilt många storspel som är baserade på nya IPn.
Dom exempel du gav innan skulle jag inte kalla AAA utan högst AA, kanske med undantag för Sea of Thieves, och det var ju det nyheten handlade om. Att Phil ger en liten känga till andra AAA utgivare som inte vågar satsa på nya AAA IPn utan att själv släppa särskilt många nya AAA spel baserade på nya IPn är ju lite hyckleri.
Mailet verkar ju dessutom vara från 2020 och det är ju ganska nära 2018 när Xbox verkar ha köpt upp väldigt många av deras nuvarande studios. Så det var ju inte som att Xbox hade satsat på dessa studios under en längre tid när mailet skrevs.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Jo och det är jättebra. Förhoppningsvis leder ju den ekonomiska stabilitet som Xbox förhoppningsvis är att det satsas på fler udda projekt.
Men det ändrar ju inte det faktum att Xbox under ganska lång tid inte har släppt särskilt många storspel som är baserade på nya IPn.
Dom exempel du gav innan skulle jag inte kalla AAA utan högst AA, kanske med undantag för Sea of Thieves, och det var ju det nyheten handlade om. Att Phil ger en liten känga till andra AAA utgivare som inte vågar satsa på nya AAA IPn utan att själv släppa särskilt många nya AAA spel baserade på nya IPn är ju lite hyckleri.
Mailet verkar ju dessutom vara från 2020 och det är ju ganska nära 2018 när Xbox verkar ha köpt upp väldigt många av deras nuvarande studios. Så det var ju inte som att Xbox hade satsat på dessa studios under en längre tid när mailet skrevs.

Jag uppfattade citatet annorlunda att det inte bara gäller AAA-titlar utan titlar av alla grader. AAA-utgivare nämns och att dem förlitar sig för mycket på forna stortitlar men det sägs väl inget om att nya ip´n måste vara AAA?

Men som du säger, flera nya ip´n i AAA-klass vore inte fel

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Jag tycker att det är intressant att Xbox-chefen gör allt han kan för att döda Xbox-avdelningen och flytta över allt till molnet med Game Pass på telefoner, datorer och allt däremellan. Misstänker (hoppas) att han fått direktivet ovanifrån för om inte så är fallet, bör han ersättas som Xbox-chef för länge sen. Microsoft kommer aldrig någonsin "att vinna ett konsolkrig" när deras konsoler har noll exklusiva spel, vilket är synd för jag tycker ändå att konsoler har en viktig plats i spelbranschen.

Snart kommer "Xbox konsoler" vara en sticka du stoppar i din monitor/TV och sen strömmar alla spel och hårdvarukraft från molnet. Tror jag. Och det verkar vara ditåt de rör sig med all "adorably all digital" och next gen cloud hardware acceleration. Men som du säger, och många andra i tråden påpekar, måste de själva satsa på nya intressanta speltitlar som lockar med sin exklusivitet. För han må ha rätt i att fler borde våga satsa på nya varumärken och göra nya saker istället för att förlita sig på "gammal skåpmat" - men han är också i en position där han kan göra mer än klaga. Frågan är bara om han är tillräckligt visionär för det eller bara rör om i grytan lite.

Skrivet av AfterGlow:

Varför ska AAA-utvecklare ta hänsyn till Gamepass öht? MS problem från början till slut.

Handlar inte så mycket om Game Pass utan om spelklimatet överlag. Det är mycket uppföljare och säkra kort och sällan nytt och spännande. Även om uppföljare också kan vara det (se bara på Tears of the Kingdom som är väldigt bekant men ändå innovativt och nytänkande för både serien och spelindustrin) så skulle spelbranschen må bra utav att oftare ta risker och göra oväntade saker.

Medlem
Skrivet av noreason:

Kommer aldrig fatta folk som bara hänger upp sig på exklusiva spel. Snacka om att vara lättlurade att köpa en konsol för exklusiva spel.

Men ditt troll.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Jag uppfattade citatet annorlunda att det inte bara gäller AAA-titlar utan titlar av alla grader. AAA-utgivare nämns och att dem förlitar sig för mycket på forna stortitlar men det sägs väl inget om att nya ip´n måste vara AAA?

Men som du säger, flera nya ip´n i AAA-klass vore inte fel

Det gör det väl tekniskt sett inte men alla tre som nämns i nyheten släpper ju nyskapande indie titlar också även om dom väljer att satsa på säkra kort när det kommer till AAA spel. EA har ju Hazelight med Fares i spetsen, Ubisoft har ju exempelvis Mario/Rabbids spelen och Sony har ju en uppsjö av indiespel så jag tänkte väl att han menade AAA titlar.

Som sagt så har jag inget emot Xbox eller Phil eller hur dom väljer att utveckla sina spel. Fler bra spel på marknaden är bra för alla.
Kul att diskutera lite. Hoppas du får en fin dag


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Det gör det väl tekniskt sett inte men alla tre som nämns i nyheten släpper ju nyskapande indie titlar också även om dom väljer att satsa på säkra kort när det kommer till AAA spel. EA har ju Hazelight med Fares i spetsen, Ubisoft har ju exempelvis Mario/Rabbids spelen och Sony har ju en uppsjö av indiespel så jag tänkte väl att han menade AAA titlar.

Som sagt så har jag inget emot Xbox eller Phil eller hur dom väljer att utveckla sina spel. Fler bra spel på marknaden är bra för alla.
Kul att diskutera lite. Hoppas du får en fin dag

Tack detsamma 😁

Avstängd
Skrivet av Gertzy:

inte så mycket om Game Pass utan om spelklimatet överlag. Det är mycket uppföljare och säkra kort och sällan nytt och spännande. Även om uppföljare också kan vara det (se bara på Tears of the Kingdom som är väldigt bekant men ändå innovativt och nytänkande för både serien och spelindustrin) så skulle spelbranschen må bra utav att oftare ta risker och göra oväntade saker.

Ja, men det är ju den naturliga utvecklingen av de extrema summor och utdelningskåta investerare som spelvärlden idag rör sig med, Hollywood ser likadant ut.

Man tar inte risker när man spenderar 50 miljoner dollar av andras pengar för att göra en mediaprodukt som ska konsumeras under en begränsad period. Att öht förvänta sig det är befängt, och det vet ju driftkuckun Spencer alla dagar i veckan.

Det är hit vi hela tiden varit på väg, med finare och dyrare spel som nu måste leverera Moneyz med stort M för att inte sänka företaget som utvecklat det. Innovation och nya idéer är vad vi har indie-spel och AA titlar till.


signatur

Todd Howard is a Cunt

Medlem
Skrivet av AfterGlow:

Ja, men det är ju den naturliga utvecklingen av de extrema summor och utdelningskåta investerare som spelvärlden idag rör sig med, Hollywood ser likadant ut.

Man tar inte risker när man spenderar 50 miljoner dollar av andras pengar för att göra en mediaprodukt som ska konsumeras under en begränsad period. Att öht förvänta sig det är befängt, och det vet ju driftkuckun Spencer alla dagar i veckan.

Det är hit vi hela tiden varit på väg, med finare och dyrare spel som nu måste leverera Moneyz med stort M för att inte sänka företaget som utvecklat det. Innovation och nya idéer är vad vi har indie-spel och AA titlar till.

Ja, tyvärr är det väl så. Enklare att massproducera Fast&Furious och Marvel-filmer eller del 5 i en spelserie än göra någonting nytt och utmanande. Som mediakonsument är det lätt att glömma marknaden bakom, med investerare och vinstkrav osv, och bara fokusera på det kreativa. Det är ju förstås något naivt. Trösten är väl att något som kanske börjar inom indiesfären sedan plockas upp "högre upp" i kedjan och görs mer storskaligt.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det stämmer mem han bör även se sig själv i spegeln 😂

Lägg ner med hatet mot Microsoft!

Medlem
Skrivet av showerguy:

Lägg ner med hatet mot Microsoft!

Lägg ner det blinda försvaret av Microsoft.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av showerguy:

Lägg ner med hatet mot Microsoft!

För det första, skippa snacket om att folk "hatar" MS. Du måste lära dig skillnaden mellan kritik och hat, det är två helt olika saker. Folk kritiserar t.ex. Starfield för att de bryr sig och vill att spelet ska bli bättre, samma sak gäller för MS, det är inte ett hat för att du ger kritik åt något.

Jag tror det folk stör sig mest på, är bristen på kritik från många här som håller Xbox kärt. Jag hade kunnat göra en lista på folk här som aldrig kritiserar, säger inget pip, eller t.o.m går och försvarar allting som Phil och MS gör. Själv har jag kritiserat Jim, som jag inte är så förtjust i, och Sony flera gånger för att jag bryr mig, senaste med prishöjningen på PS+. Bara för att jag äger båda konsolerna och älskar gaming, så kommer jag aldrig bete mig som en blind fanboy till någon utav dem.

Här har vi har en enorm läcka, interna mail, där folk får se den riktiga Phil, och inte den falska fasaden han utger sig vara i det offentliga, där hans största ambition är att köpa Nintendo en dag, och att de spelar "the long game". Vi kanske snackar om 5,10,15 år fram i tiden, det visar att de är beredda att vänta så lång tid det tar. I samma mail förekom det information att de har personer som investerar i Nintendos aktier, så vad är målet med att köpa in sig? Jo, kanske en dag få majoritet i antal aktier = röster, så att de kan rösta för att sälja Nintendo till MS. Ett annat mail från 2019 läckte ut förra året, där det sades att de ville "spending Sony out of business". Och nu kom denna enorma läcka fram.

Men vad gör vissa här och på sociala medier, som Reddit? Jo, rycker på axlarna som ingenting för att mailen är från några år sedan och inte "aktuella", istället för att ge kritik, vi snackar om självaste Nintendo och inte en liten studio. Har t.o.m sett vissa tycka att det skulle vara bra att köpa upp dem för att få spelen på GP...Vart går gränsen för alla dessa uppköp egentligen, när ska det ta slut? Hur länge ska MS spela offer för sitt eget misslyckande under tidigare år?

Medlem

Så mycket Playstation fangirls och Linux-"veganer" i FZ. Phil Spencer har rätt i att AAA-utvecklarna inte vågar satsa på nya egna IPn. Utan mjölkar gamla IPn hela tiden. Det som åtminstone är bra med Microsoft jämfört med Sony och Nintendo är att de släppt exklusiviteterna och lanserar allt till PC på dag 1. Som PC-spelare är exklusiviteter cancer. Även om Microsoft må vara ett pissföretag så är de mindre piss än Sony och Nintendo.

12
Skriv svar