Baldur's Gate 3 - Officiell tråd

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Bara för mig spelet verkar ta länge och längre tid att starta? Har en snabb gaming-PC så tror inte det är hårdvaran, bara att uppstartstiden verkar eskalera hela tiden. Skulle tro det är runt 2-3 minuter eller nåt nu

Testa att rensa gamla saves!

Moderator

För mig förlorar spelet en del av sin inlevelse med en respec-funktion. Det är sällan som denna funktion kan integreras sömlöst i spelets berättelse. Personligen älskar jag den känsla av konsekvens som präglar rollspel, vare sig utfallet är positivt eller negativt. Det känns som en central del av den narrativa upplevelsen.

I jämförelse med många andra rollspelstitlar är Baldur's Gate 3 ändå relativt förlåtande. Genom att ägna några minuter åt att läsa igenom handledningen när du skapar din karaktär är det svårt att skapa en helt ospelbar figur. Kanske blir den inte optimal ur min/max-perspektiv, men att verkligen förstöra karaktären är en utmaning. Spelet låter dig inte sänka din Primary Ability under 10. Med andra ord kan du aldrig få negativa stat modifiers på den förmågan.

Vidare kan en respec-funktion påverka spelets utmaning och strategiska aspekter. När spelare har möjlighet att ändra sina val när som helst, ökar risken för att anpassa sig till svårigheter och undvika konsekvenserna av dåliga beslut. Det kan potentiellt reducera spänningen och tillfredsställelsen i att övervinna utmaningar och utvecklas som spelare.

Har verkligen full sympati för att tidsbegränsningar är en viktig faktor, jag har själv två barn och hinner inte spela mycket alls förutom den tiden då jag gör content/arbetar. Jag bryr mig inte alls om hardcore och ser ingen anledning till att spelet inte ska inkludera mainstreamspelare. Dock står jag fast vid min åsikt om funktionen och tror att spelet hade kunnat vara en lika stor succé utan!

Moderator | Testpilot
Skrivet av Wakkaah:

För mig förlorar spelet en del av sin inlevelse med en respec-funktion. Det är sällan som denna funktion kan integreras sömlöst i spelets berättelse. Personligen älskar jag den känsla av konsekvens som präglar rollspel, vare sig utfallet är positivt eller negativt. Det känns som en central del av den narrativa upplevelsen.

I jämförelse med många andra rollspelstitlar är Baldur's Gate 3 ändå relativt förlåtande. Genom att ägna några minuter åt att läsa igenom handledningen när du skapar din karaktär är det svårt att skapa en helt ospelbar figur. Kanske blir den inte optimal ur min/max-perspektiv, men att verkligen förstöra karaktären är en utmaning. Spelet låter dig inte sänka din Primary Ability under 10. Med andra ord kan du aldrig få negativa stat modifiers på den förmågan.

Vidare kan en respec-funktion påverka spelets utmaning och strategiska aspekter. När spelare har möjlighet att ändra sina val när som helst, ökar risken för att anpassa sig till svårigheter och undvika konsekvenserna av dåliga beslut. Det kan potentiellt reducera spänningen och tillfredsställelsen i att övervinna utmaningar och utvecklas som spelare.

Har verkligen full sympati för att tidsbegränsningar är en viktig faktor, jag har själv två barn och hinner inte spela mycket alls förutom den tiden då jag gör content/arbetar. Jag bryr mig inte alls om hardcore och ser ingen anledning till att spelet inte ska inkludera mainstreamspelare. Dock står jag fast vid min åsikt om funktionen och tror att spelet hade kunnat vara en lika stor succé utan!

Som ny spelare är det ju dock väldigt svårt att bygga en bra karaktär från start. Man kan inte på något sätt se vad man kommer få för spells och andra fördelar när man går upp i nivå redan vid karaktärskapandet utan en wiki eller tidigare kunskap. En klass kan verka spännande initialt men som sedan kan kännas helt fel när man spelat den ett tag och ser hur klassen blommar ut. Även om man har koll på DnD så vet man inte hur Larian implementerat alla regler, klasser och spells.

Det fiffiga med funktionen är ju att den är ett alternativ. Vill folk som du inte använda den behöver man inte, men för vissa andra finns den där som en räddning om man gjort "fel" val.

Hur folk sedan kan eller inte kan utnyttja funktionen är ju upp till var och en. Det förstör inte din upplevelse av att andra kan göra en respec för att de vill testa något nytt, klassen var inte i smaken, eller de lyckas välja helt fel saker så karaktären är otroligt svag.

Funktionen är därtill bra av just dessa anledningar. Larian skulle ha gjort ett bättre jobb att visa spelaren hur klasserna fungerar och hur de kommer utvecklas. Men även då hade det kunnat vara bra med en respec-funktion då man inte riktigt vet om klassen kommer passa innan man fått testa. Ska folk verkligen behöva starta om hela sin genomspelning 50 timmar in för att man gjort lite konstiga val och man har lärt sig vad som fungerar och inte i detta spelet?

Nej det tycker jag inte. Och som sagt igen, det är ett val. Många av mina vänner har inte ens hittat karaktären som erbjuder respecs så man kan ju se det som en liten belöning för utforskande också.

EDIT:

Jag skulle rekommendera att du läser igenom denna tråden på Reddit som handlar om just detta ämne.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Hej!

Känns som jag missat någon tutorial eller annan förklaring för lägret. Jag är precis i början av spelet kring den kraschade nautiloiden och har träffat ett par andra karaktärer och har märkt att man kan välja att gå till lägret. Sparade och prövade det valet och hamnade följdaktligen i ett läger. Förstår bara inte hur det kommer sig. Det känns ju helt oförklarligt att man har ett läger någonstans man kan teleportera sig till. Vad har jag missat?

Geeks Gaming
Skrivet av 2BitHack:

Hej!

Känns som jag missat någon tutorial eller annan förklaring för lägret. Jag är precis i början av spelet kring den kraschade nautiloiden och har träffat ett par andra karaktärer och har märkt att man kan välja att gå till lägret. Sparade och prövade det valet och hamnade följdaktligen i ett läger. Förstår bara inte hur det kommer sig. Det känns ju helt oförklarligt att man har ett läger någonstans man kan teleportera sig till. Vad har jag missat?

Lägret sätts upp i närområdet av vart du befinner dig. Du använder lägret till att prata med dina följeslagare, vila (ladda upp dina förmågor) osv osv. Det händer ibland intressanta saker under vilandet med

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Lägret sätts upp i närområdet av vart du befinner dig. Du använder lägret till att prata med dina följeslagare, vila (ladda upp dina förmågor) osv osv. Det händer ibland intressanta saker under vilandet med

Ah! Tack! Tror det var formuleringen "Return to camp" (eller något liknande) som förvirrade lite, då jag inte hört eller sett något om något läger under spelandet fram till jag hittade den funktionen.

Moderator

Är det bara jag som tycker att spelet känns mer som Divinity 3 med Baldur's Gate-fluff än Baldur's Gate 3 med inspiration från Divinity?

Efter att ha spelat lite mer i lugn och ro tycker jag att det mer och mer känns så. Tycker att spelet är toppen och väldigt kul att spela. Men det har inte samma atmosfär och känsla som Baldur's Gate 1 och 2. Jag har inget emot modernisering av system eller att striderna nu endast är turbaserade. Det är snarare hur storyn är skriven, hur dialogerna låter och den generella stämningen i spelet. Det känns som att tentakelsex, vampyrer och brinnande grisar får mer utrymme än den tunga, mörka, råa fantasiepiken.

Återigen, det är ett bra spel. Men jag får verkligen inte "Baldur's Gate-känslan" som finns i såväl tidigare spel som Icewind Dale och Neverwinter Nights. Tycker att Larian kunde ha ansträngt sig mer för att fånga det och spara de sakerna som inte riktigt passar in till ett nytt Divnity istället.

Tor
Medlem
Skrivet av Wakkaah:

Är det bara jag som tycker att spelet känns mer som Divinity 3 med Baldur's Gate-fluff än Baldur's Gate 3 med inspiration från Divinity?

Efter att ha spelat lite mer i lugn och ro tycker jag att det mer och mer känns så. Tycker att spelet är toppen och väldigt kul att spela. Men det har inte samma atmosfär och känsla som Baldur's Gate 1 och 2. Jag har inget emot modernisering av system eller att striderna nu endast är turbaserade. Det är snarare hur storyn är skriven, hur dialogerna låter och den generella stämningen i spelet. Det känns som att tentakelsex, vampyrer och brinnande grisar får mer utrymme än den tunga, mörka, råa fantasiepiken.

Återigen, det är ett bra spel. Men jag får verkligen inte "Baldur's Gate-känslan" som finns i såväl tidigare spel som Icewind Dale och Neverwinter Nights. Tycker att Larian kunde ha ansträngt sig mer för att fånga det och spara de sakerna som inte riktigt passar in till ett nytt Divnity istället.

Är inte hur långt som helst än men det är absolut en annan sorts känsla än baldurs gate 1 och 2, vilket visserligen var fallet med hoppet mellan 1 och 2 också men det kändes mer som en naturlig utveckling i hur historien berättas. Med det sagt så känns det fortfarande väldigt mycket Dungeons and Dragons och det är trots allt en annan berättelse än den som de första spelen avhandlar. Poängen med att man kan önska mindre "höhö"-moment finns absolut men det är rätt mycket "höhö" i baldurs gate 1 och 2 mellan varven också bara lite mindre sexuellt.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Wakkaah:

Är det bara jag som tycker att spelet känns mer som Divinity 3 med Baldur's Gate-fluff än Baldur's Gate 3 med inspiration från Divinity?

Efter att ha spelat lite mer i lugn och ro tycker jag att det mer och mer känns så. Tycker att spelet är toppen och väldigt kul att spela. Men det har inte samma atmosfär och känsla som Baldur's Gate 1 och 2. Jag har inget emot modernisering av system eller att striderna nu endast är turbaserade. Det är snarare hur storyn är skriven, hur dialogerna låter och den generella stämningen i spelet. Det känns som att tentakelsex, vampyrer och brinnande grisar får mer utrymme än den tunga, mörka, råa fantasiepiken.

Återigen, det är ett bra spel. Men jag får verkligen inte "Baldur's Gate-känslan" som finns i såväl tidigare spel som Icewind Dale och Neverwinter Nights. Tycker att Larian kunde ha ansträngt sig mer för att fånga det och spara de sakerna som inte riktigt passar in till ett nytt Divnity istället.

Jag tycker inte att det är likt D:OS-spelen vad gäller manus och atmosfär. Och tur är väl det, för jag hade väldigt svårt personligen för D:OS-spelen just på grund av hur mycket jag ogillade manuset. Orkade inte ens slutföra något av dem, vilket är ovanligt för mig som RPG-nörd.

Med det sagt vet jag inte om de gamla BG-spelen är något jag skulle beskriva som "tungt, mörkt och rått." Det är ju inte grimdark vi pratar om, utan det finns en stor dos humor och annat där med. Planescape: Torment är snarare ett spel som skulle kunna passa den beskrivningen. Däremot är ju de gamla BG-spelen rent grafiskt väldigt mörka både vad gäller UI/UX såväl som miljöer, och det gör sitt för att påverka upplevelsen (och inledningen av BG 2 är onekligen av det mörkare slaget).

Baldur's Gate 3 lever lite sitt eget liv. Påminner för egen del inte jättemycket i atmosfär och ton om vare sig de gamla BG-spelen eller D:OS.

Testpilot
Skrivet av Wakkaah:

Är det bara jag som tycker att spelet känns mer som Divinity 3 med Baldur's Gate-fluff än Baldur's Gate 3 med inspiration från Divinity?

Efter att ha spelat lite mer i lugn och ro tycker jag att det mer och mer känns så. Tycker att spelet är toppen och väldigt kul att spela. Men det har inte samma atmosfär och känsla som Baldur's Gate 1 och 2. Jag har inget emot modernisering av system eller att striderna nu endast är turbaserade. Det är snarare hur storyn är skriven, hur dialogerna låter och den generella stämningen i spelet. Det känns som att tentakelsex, vampyrer och brinnande grisar får mer utrymme än den tunga, mörka, råa fantasiepiken.

Återigen, det är ett bra spel. Men jag får verkligen inte "Baldur's Gate-känslan" som finns i såväl tidigare spel som Icewind Dale och Neverwinter Nights. Tycker att Larian kunde ha ansträngt sig mer för att fånga det och spara de sakerna som inte riktigt passar in till ett nytt Divnity istället.

Har sett liknande kommentarer om detta förut men det tycker jag är fel. Jag antar att när man går från en isometrisk klassiskt inifinity engine spel till en modernare motor där du har bättre rörelsefrihet och även då hela biten att du kan påverka världen sitter kvar i hur man också upplever storyn och lägger det som ett upplevelesetäcke över storyn.

Jag minns då jag började spela Divinity spelen att det är en helt annan upplevelse och känsla att spela och det tar tid innan man vänjer sig med hela användarupplevelsen men den är alltid överlägsen tex att spela Pillars of Eternity spelen där jag hela tiden satt och ville röra kameran för att se saker i andra vinklar tex.

Baldurs gate spelen eller Neverwinter spelen var inte unika och annorlunda på så sätt i storyn om nåt så är ju det hela ännu mer öppet nu i baldurs gate 3 du är inte styrd på samma vis och att allt visas med riktiga röstskådisar och inte en liten rad text gör ju att din egen fantasi inte spelar in lika mycket vilket säkert har stor inverkan på ens egen upplevelse.

Min sluttanke är att man upplever en serie spel på ett visst vis i de första spelen och sen då serien utvecklas och det inte går i den riktningen som man själv vill så vill man styra om det man tycker är fel och säga det är fel men det egentligen bara är att din vision av spelet är annorlunda än utvecklarens vision för spelets framtid

Hela den här diskussionen känns som snacket runt om Diablo där man tyckte senare Diablospel inte var "mörka nog" men i grunden är likadant men man har olika förväntningar på hur spelet bör vara för att det skall vara värdigt titeln.

Medlem

Lite som Fallout 3 vs Fallout och Fallout 2. Fallout 3 var en helt annan typ av spel, det var många som klagade då eftersom de förväntade sig mer som de första två spelen. Personligen är jag rätt anti-nostalgisk. Klassiker får fortsätta vara klassiker, men ibland har det gått så lång tid att det behövs något nytt.

Moderator

Jag ska utveckla och förtydliga mitt inlägg lite.

Som bakgrund är jag uppväxt med BG1 och BG2. Jag har spelar igenom spelen nu i vuxen ålder någon gång. När det gäller Divinity så är jag förtjust i spelen. Främst 2an (Jag vet, det är jag inte ensam om) och har gjort över hundra timmars videocontent med Just Divnity 2.

Inlägget jag skrev handlar inte om förväntningar som inte har uppfyllts. Mina förväntningar var ett bra rollspel baserat på DnD 5E med starka karaktärer, roliga strider och en spännande värld att upptäcka. Alla dessa förväntningar gick i lås.
Mina förhoppningar såg däremot annorlunda. Jag önskade verkligen att det inte skulle bli samma saga som när Disney började producera Star Wars. Vilket det delvis blev. Dvs. en annan sorts humor än i originalserien samt att man är lite slarvig med att ta hänsyn till det som tidigare existerar i serien och lappar ihop det med hjälp av lite fan-service, återkomsten av Misc t.ex (Vilket jag ändock självklart tycker är megakul!).

Skrivet av Tor:

Är inte hur långt som helst än men det är absolut en annan sorts känsla än baldurs gate 1 och 2, vilket visserligen var fallet med hoppet mellan 1 och 2 också men det kändes mer som en naturlig utveckling i hur historien berättas. Med det sagt så känns det fortfarande väldigt mycket Dungeons and Dragons och det är trots allt en annan berättelse än den som de första spelen avhandlar. Poängen med att man kan önska mindre "höhö"-moment finns absolut men det är rätt mycket "höhö" i baldurs gate 1 och 2 mellan varven också bara lite mindre sexuellt.

Det känns definitivt D&D fortfarande! Men det är väldigt tydligt att det är baserat på 5e och inte Advanced 2E. På gott och ont skulle jag säga. Hade gärna sluppit så hård influens av Tieflings.

Skrivet av Mikael Berg:

Jag tycker inte att det är likt D:OS-spelen vad gäller manus och atmosfär. Och tur är väl det, för jag hade väldigt svårt personligen för D:OS-spelen just på grund av hur mycket jag ogillade manuset. Orkade inte ens slutföra något av dem, vilket är ovanligt för mig som RPG-nörd.

Med det sagt vet jag inte om de gamla BG-spelen är något jag skulle beskriva som "tungt, mörkt och rått." Det är ju inte grimdark vi pratar om, utan det finns en stor dos humor och annat där med. Planescape: Torment är snarare ett spel som skulle kunna passa den beskrivningen. Däremot är ju de gamla BG-spelen rent grafiskt väldigt mörka både vad gäller UI/UX såväl som miljöer, och det gör sitt för att påverka upplevelsen (och inledningen av BG 2 är onekligen av det mörkare slaget).

Baldur's Gate 3 lever lite sitt eget liv. Påminner för egen del inte jättemycket i atmosfär och ton om vare sig de gamla BG-spelen eller D:OS.

Min upplevelse är väldigt annorlunda. Som sagt har jag spelat både väldigt mycket BG och Divinity. Tycker det är väldigt stora influenser från Divinity i både manus och atmosfär. Å som sagt tycker jag till skillnad från dig om Divnity mycket.

Jag menade inte att spelet är rått utan "rå fantasyepik" som ett. Dvs opolerat, inte övermättat, mer Lotr och mindre Anime. Hänger du med på hur jag menar?

Skrivet av Harakiri:

Har sett liknande kommentarer om detta förut men det tycker jag är fel. Jag antar att när man går från en isometrisk klassiskt inifinity engine spel till en modernare motor där du har bättre rörelsefrihet och även då hela biten att du kan påverka världen sitter kvar i hur man också upplever storyn och lägger det som ett upplevelesetäcke över storyn.

Jag minns då jag började spela Divinity spelen att det är en helt annan upplevelse och känsla att spela och det tar tid innan man vänjer sig med hela användarupplevelsen men den är alltid överlägsen tex att spela Pillars of Eternity spelen där jag hela tiden satt och ville röra kameran för att se saker i andra vinklar tex.

Baldurs gate spelen eller Neverwinter spelen var inte unika och annorlunda på så sätt i storyn om nåt så är ju det hela ännu mer öppet nu i baldurs gate 3 du är inte styrd på samma vis och att allt visas med riktiga röstskådisar och inte en liten rad text gör ju att din egen fantasi inte spelar in lika mycket vilket säkert har stor inverkan på ens egen upplevelse.

Min sluttanke är att man upplever en serie spel på ett visst vis i de första spelen och sen då serien utvecklas och det inte går i den riktningen som man själv vill så vill man styra om det man tycker är fel och säga det är fel men det egentligen bara är att din vision av spelet är annorlunda än utvecklarens vision för spelets framtid

Hela den här diskussionen känns som snacket runt om Diablo där man tyckte senare Diablospel inte var "mörka nog" men i grunden är likadant men man har olika förväntningar på hur spelet bör vara för att det skall vara värdigt titeln.

Tycker du att min åsikt är fel eller har du bara en annan åsikt?
Vet inte om du har missuppfattat mitt inlägg lite eller om jag kanske har varit otydlig. Därför berättar jag igen att det jag saknar inte har något med modernisering av spelet att göra. Utan enbart atmosfär, dialog, känsla. Rörelsefriheten, spelmekanikerna osv skulle kunna vara precis likadana även om spelet hade fått en annan ton.

"med riktiga röstskådisar och inte en liten rad text gör ju att din egen fantasi inte spelar in lika mycket vilket säkert har stor inverkan på ens egen upplevelse." Här sätter du verkligen fingret på något som jag själv inte har insett. Definitivt är det så att fantasin får jobba lite mindre. Kanske både på gott och ont? Måste fundera!

Ang. din sluttanke så har jag aldrig påstått att något är fel utan att det bara helt enkelt känns mycket Divinity och mindre klassiskt Baldurs Gate. Det var utan värdering, bara ett uttryck av min upplevelse. Men om jag hade lett Larian hade min vision definitivt varit annorlunda. Det stämmer! Dock hade det spelet förmodligen blivit mindre lyckat och inte lika älskat av den breda publiken som nu äntligen sugs in i rollspelandets underbara värld!

Skrivet av Fulci:

Lite som Fallout 3 vs Fallout och Fallout 2. Fallout 3 var en helt annan typ av spel, det var många som klagade då eftersom de förväntade sig mer som de första två spelen. Personligen är jag rätt anti-nostalgisk. Klassiker får fortsätta vara klassiker, men ibland har det gått så lång tid att det behövs något nytt.

Definitivt kan det vara så. Jag tycker det varierar lite.
Witcher 1, 2 och 3 är rätt olika. Skillnaden mellan 1 och 3 är verkligen stor. Dock lyckas man konstant behålla samma känsla och atmosfär i mening. Det beror nog lite på vilka val man gör som studio!

Medlem

sååå en viss ond brud jävel försvann ifrån mitt camp. antar jag får starta om? eller?


signatur

Allätare

Testpilot
Skrivet av Wakkaah:

Tycker du att min åsikt är fel eller har du bara en annan åsikt?
Vet inte om du har missuppfattat mitt inlägg lite eller om jag kanske har varit otydlig. Därför berättar jag igen att det jag saknar inte har något med modernisering av spelet att göra. Utan enbart atmosfär, dialog, känsla. Rörelsefriheten, spelmekanikerna osv skulle kunna vara precis likadana även om spelet hade fått en annan ton.

"med riktiga röstskådisar och inte en liten rad text gör ju att din egen fantasi inte spelar in lika mycket vilket säkert har stor inverkan på ens egen upplevelse." Här sätter du verkligen fingret på något som jag själv inte har insett. Definitivt är det så att fantasin får jobba lite mindre. Kanske både på gott och ont? Måste fundera!

Ang. din sluttanke så har jag aldrig påstått att något är fel utan att det bara helt enkelt känns mycket Divinity och mindre klassiskt Baldurs Gate. Det var utan värdering, bara ett uttryck av min upplevelse. Men om jag hade lett Larian hade min vision definitivt varit annorlunda. Det stämmer! Dock hade det spelet förmodligen blivit mindre lyckat och inte lika älskat av den breda publiken som nu äntligen sugs in i rollspelandets underbara värld!

Det jag mest reagerade på var den lite tröttsamma negativa flaggan att ett spel är "Divinity" och inte "Baldurs gate" Divinity är ju fortsättningen av klassiska spel på samma sätt som Pillars of Eternity eller Pathfinder spelen eller varför inte Solasta.

De bygger vidare på gamla rollspels-grundstenar.Med grundstenar menar jag inte bara spelmotorn , spelsätt och estetiken men även UI och berättar-tekniken.
Baldurs gate 3 är det som nu sätter nya gränser och som lånar från gamla spel. Det utökar portföljen med så mycket bra att man kan bara njuta och gotta sig av det vi fått levererat.

Det är ju det som riktigt bra spel gör , tar gamla koncept och utvecklar dessa och slänger in det i en gryta tillsammans med lite nya saker med hjälp av ett stort gäng talangfulla utvecklare och sen har man ett toppspel.

Inaktiv

Haha, gick vidare i story och sen kommer plötsligt Karlach:
"Åh nej, Wyll är förlorad!!" Gråt gråt, hemskt, usch.
Inte pratat med Wyll överhuvudtaget i min genomspelning så har ingen aning vad som hände med honom.

Medlem

Patch 2 finns ute nu.

Medlem
Skrivet av kalaspuffar:

Patch 2 finns ute nu.

Gjorde dessvärre minimalt med skillnad för mig i act3. Tror kanske det är något med min burk.
Ska uppgradera när Intel 14000-serien kommer så får fortsätta då. Ospelbart som det är nu för mig tyvärr.

Blev det skillnad för dig/er?

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Gjorde dessvärre minimalt med skillnad för mig i act3. Tror kanske det är något med min burk.
Ska uppgradera när Intel 14000-serien kommer så får fortsätta då. Ospelbart som det är nu för mig tyvärr.

Blev det skillnad för dig/er?

Nope! Och vissa på reddit säger att det är värre
Hade stadigt 60+ i act 1 vilket är helt ok för denna typ av spel. Nu när jag testade igen i act 2 vid första stora slaget så är det 20-30 FPS på samma tidigare inställningar, om jag sänker allt till lägsta och sätter på DLSS Performance så får jag HELA 35 FPS...
Nåt är knas. Ja, kanske blir en paus även fast jag är totalt kär i spelet!

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Gjorde dessvärre minimalt med skillnad för mig i act3. Tror kanske det är något med min burk.
Ska uppgradera när Intel 14000-serien kommer så får fortsätta då. Ospelbart som det är nu för mig tyvärr.

Blev det skillnad för dig/er?

Har precis kommit till Act 2, och jag spelar på steam deck. Inte testat riktigt än.

Medlem
Skrivet av kalaspuffar:

Patch 2 finns ute nu.

Jäklar vad snabba de är med uppdateringarna.

Medlem
Skrivet av zevile:

Nope! Och vissa på reddit säger att det är värre
Hade stadigt 60+ i act 1 vilket är helt ok för denna typ av spel. Nu när jag testade igen i act 2 vid första stora slaget så är det 20-30 FPS på samma tidigare inställningar, om jag sänker allt till lägsta och sätter på DLSS Performance så får jag HELA 35 FPS...
Nåt är knas. Ja, kanske blir en paus även fast jag är totalt kär i spelet!

Okej då kanske det inte är min dator. Alla andra spel flyter nämligen bra så skumt varför detta ska ha sådana fps problem. Var så sugen på att fortsätta men sjuk stutterfest i act3 så inge roligt. Håller tummarna för patch nr3..

Testpilot
Skrivet av Tiggaren:

Gjorde dessvärre minimalt med skillnad för mig i act3. Tror kanske det är något med min burk.
Ska uppgradera när Intel 14000-serien kommer så får fortsätta då. Ospelbart som det är nu för mig tyvärr.

Blev det skillnad för dig/er?

Skrivet av zevile:

Nope! Och vissa på reddit säger att det är värre
Hade stadigt 60+ i act 1 vilket är helt ok för denna typ av spel. Nu när jag testade igen i act 2 vid första stora slaget så är det 20-30 FPS på samma tidigare inställningar, om jag sänker allt till lägsta och sätter på DLSS Performance så får jag HELA 35 FPS...
Nåt är knas. Ja, kanske blir en paus även fast jag är totalt kär i spelet!

Det lilla jag hunnit testa så har det gjort ganska stor skillnad , förut kunde jag dippa ner under 60 i Act3 men nu är det sällan under 100Fps. Att jämföra med att spelet låg på 165Fps ganska konstant under act1 och 2 vilket är max på min Gsync skärm.
Skall testa mera men känns mycket stabilare och mindre ryckiga rörelser på NPC's och minikartan.

Medlem

Uff, timme in i Starfield, kan redan nu säga att BG3 kommer få min GOTY-röst.

Medlem
Skrivet av kalaspuffar:

Har precis kommit till Act 2, och jag spelar på steam deck. Inte testat riktigt än.

Act 2 funkar helt ok på Deck, vänta bara tills du kommer till Act 3 😳hoppas på att framtida fsr 2.2 kan göra det lite bättre.

Jag har tagit paus från spelet då det inte är kul att spela med fps mellan 10-55 ish.

Medlem

Ikväll får vi med playstation smaka på kakan som är Baldurs gate 3! Peppen!
Men apropå att smaka, vilket godis/snacks gör sig bäst ihop med spelet i fråga?

Medlem

Klarade ut spelet igårkväll.
Lätt ett av de bästa spelen på 10 år eller mer för min del 😁

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Klarade ut spelet igårkväll.
Lätt ett av de bästa spelen på 10 år eller mer för min del 😁

Får man höra en åsikt ang.

Är striderna roliga?
Jag tycker om rpg och när det snackas story och så men har en tendens att bli less ibland. då känns det bra om et finns upptäckarglädje och strider som är roliga.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Moderator | Testpilot
Skrivet av Molotov:

Får man höra en åsikt ang.

Är striderna roliga?
Jag tycker om rpg och när det snackas story och så men har en tendens att bli less ibland. då känns det bra om et finns upptäckarglädje och strider som är roliga.

Jag tycker de är fantastiska. Turordningsbaserade så man får ta det lugnt och skönt med sin strategi, och samtidigt många olika förmågor och sätt att slåss på så det är varierande


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag tycker de är fantastiska. Turordningsbaserade så man får ta det lugnt och skönt med sin strategi, och samtidigt många olika förmågor och sätt att slåss på så det är varierande

Låter bra, jag gillar turordningsbaserat som xcom och "ff tactics" stilarna.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Moderator | Testpilot
Skrivet av Molotov:

Låter bra, jag gillar turordningsbaserat som xcom och "ff tactics" stilarna.

Mm det är åt det hållet. Det enda negativa jag skulle kunna komma på är mängden attacker man faktiskt har är få till en början och efter ett tag exploderar det (och man får kanske lite för många) om man har många trollgubbar/gummor i gänget.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skriv svar