Inlägg av Joewson

Inlägg som Joewson har skrivit i forumet

Skrivet av Proximately:

Ja, alltså GLaDOS är ju välskriven och sjukt kul, men även desillusionerad och ensam. Kan inte förnimma mig att jag haft så roligt med en antagonist förut. Bowser ligger väl nära hjärtat för många också.

Jag förstår charmen men ser inte GlaDOS som särskilt ”elak” som skurk. En skurk kan ha många sidor men GlaDOS var en serie internetmemes, kul för stunden men inget jag lägger på minnet.

Skrivet av Byssan:

Ett par hundra?! Det ska du ha en eloge för. Jag klarade av 12 timmar innan det hamnade i döda spel högen.

6 timmar och korrupt save game så hamnade det på hyllan. Kändes nästan som en lättnad, det var inget för mig. Jag förstår att det finns ett bra spel där någonstans men det inleder inte starkt för att uttrycka det milt. Kanske får bli att göra ett nytt försök nu när det erbjuds 60 fps

GlaDOS är ju bara en kopia på System Shock fast med en massa dialog och inte alls ”skurkaktig”. Det blev lite för mycket av dialogerna och det var inte trovärdigt, det var mer med glimten i ögat som jag uppfattade det som.

Bowser är väl precis som många redan påpekat ganska personlighetslös, han är bara olyckligt kär hela tiden. Som en tonåring med brustet hjärta. Bra mycket bättre än GlaDOS som skurk dock

Ja, jag röstade helt annorlunda men det verkar som att det finns en förkärlek till Valve som jag uppenbarligen har missat (jag menar G-man…)

Survival Horror med Resident Evil i spetsen är närmast religiöst för min del.

MMO med World of Warcraft i spetsen, många fina minnen och extremt mycket glädje.

Peka-klicka äventyr, främst LucasArts-spel (Monkey Island, The Dig etc).

Sist men inte minst, soulslike. Borde inte passa mig, hatar att förlora men det känns oftast rättvist (förutom Nioh-spelen med dubbla bossar, må ni brinna i helvetet).

Skrivet av Pjotor:

Jag är i de flesta sammanhang en casual och Elden Ring är min allra första resa bland Soulsborne. Jävligt stolt över mig själv just nu.

<Uppladdad bildlänk>

Starkt jobbat!

Skrivet av Johan Lorentzon:

RE7 utspelar sig 2017 och Village direkt efter så det är nog inte innan Umbrella.

Däremot så har du rätt i att spelet innehåller mer än zombier då viruset verkar ha muterat.

RE0-RE3 = Virus
Code Veronica = Virus (kloningsvirus vid namn T Veronica-viruset som är en mutation av P-viruset)
RE4-RE5 = Parasiter
RE6 - Virus
RE7-RE8(9?) - Svampar (dock är byborna och en av bossarna infekterade med en variant av parasit)

Enkelt förklarat, dock innehåller alla spelen varianter av P/T/G/C (C är nog bara med i sexan).

Det är rätt fascinerande ändå, det är riktig B-skräckis varning på hela storyn men den är konsekvent i att alltid flippa ur. Alltid är det något som går snett och tydligen finns det obegränsat med pengar i biologisk krigsföring.

Nej tack! Resident Evil-spelens styrka är, förutom mystiken, bandesignen och att bygga upp en stämning i miljöerna. Open World kommer bli ett hinder på vägen. Gå tillbaka till rötterna, det får vara ett lab som sedan blir en herrgård som sedan blir en hemlig bas någonstans i världen men det ska vara isolerade miljöer. Det går att genomföra miljöbyten utan att på något sätt sabba stämningen. Resident Evil 1, 2 och 3 (originalen, remakes undantagna här) lyckades med ganska risig teknik skapa stämning och även inkludera bra miljöombyten mitt i.

Och snälla Capcom, det behöver inte vara kolsvart överallt för att skapa stämning. Jag tycker bättre om RE1 än dess remake på grund av den anledningen. Remaken är snudd på ospelbar på grund av att alla miljöer är så mörka. Samma misstag gjordes även i RE2 Remaken och RE7/RE8. Mer ljus till folket, det är inte skrämmande med mörker utan bara ett hinder!

Skrivet av Mattias Frost:

Little Big Adventure... INTE!

De som dyker upp så här på rak arm: Rocket League, Super Mario Bros. 3 och Team Fortress 2.

Vad var det som var fel på kontrollerna i LBA? Köpte big box av LBA 2 på Åhléns för 499:-. Skivan till spelet kunde du sätta in i din CD-spelare och lyssna på soundtracket för övrigt.

Bästa kontrollerna måste nog ändå vara Diablo 2. Väldigt välgjort för sin tid.

Skrivet av Weeks_death:

Vill PS5-spelarna ha detta 'skitspel' dock? Det har ju varit en del röster som menar att det inte är någon förlust att det inte finns på PS...

Starfield är inte dåligt men inte heller det som vår vän Todd lovade. Det hade ju kunnat vara Redfall istället

Skrivet av Gaara:

Ja har man inte råd så har man inte. Spelande på konsol är allt annat än gratis också.

Jag gillar att ha tillgång till allt, PC får allt vad det ser ut som nu, även fast det kan dröja några månader extra för vissa spel. Konsollerna kostar runt 7tusen idag o vem vet vad nästa generation hamnar på. Ska man ha både PS och Xbox är det runt 14-15tusen bara där.

Känns som det är vettigare att spara in på de 15tusen från vad konsollerna kostar och lägga det på en riktigt bra PC istället.
Det är enklare och man frigör HDMI uttag, mindre sladdtrassel med färre system. PC digitala butiker/access är mer långlivade än de på konsoll där de stängs av när nya generationer kommer.
Typ alla spel har 60fps eller mer på PC.
Digitala spelen kostar inte 849-1049kr på PC.

Digitaliseringen av konsollerna har tagit död på mitt intresse för dem.

Mycket är bra med PC men att det skulle vara enklare med en PC ser jag inte som en av faktorerna. Kanske om du bara tittar på "mindre sladdtrassel" men underhåll på rätt sätt av en PC är betydligt mer komplext än vad det är att installera systemuppdateringar på en Xbox/Playstation/Switch samt städa med jämna intervall.

Kollar jag nya releaser på PC på steam så ligger de på 70 euro vilket översätter till drygt 790:- med dagens kurs. Inköp av nya spel är "dyrt" oavsett plattform.

Det ena utesluter inte det andra. Det finns många bra öppen värld-spel som har skapat en värld värd att utforska. Dock förstår jag poängen med krönikan i sig, det har blivit ett säljargument att ett spel har en stor öppen värld att utforska. Om världen och designen i sig är medioker eller framstressad i något slipsnissemöte så är det inte till fördel att det är en öppen värld.

Linjära upplevelser har en tendens att också vara de mest jämna och är inte beroende av att spelare A råkar stöta på det där gömda sidouppdraget som också råkar vara ett av de bättre i spelet. Att alla spelare får samma upplevelse behöver inte vara dåligt alla gånger!

Skrivet av Gen:

Blir man själv inte galen av att spela det? Har för mig det är psykiskt påfrestande att höra alla röster och andra saker hela tiden?

Det är en påfrestning för vissa som lider eller har lidit av psykisk ohälsa. Jag märkte ingenting vilket tyvärr sabbade en del av upplevelsen. Andra i bekantskapskretsen hade det riktigt jobbigt under sina genomspelningar.

Det här var inget vidare, tyvärr. Det ser ut som ett VR-spel utan VR och det brukar väldigt sällan sluta bra. Det såg ut som ett spel som behöver minst två år på sig men lär ju stressas ut om ett halvår med halvdana betyg som resultat och bortglömt inom ett par veckor efter släpp.

Skrivet av tuckdragon:

usch, alla bara föreslår uncharted 4, vilket var uncharted med färre strider.
vanligtvis så var det strider som bröts upp med lite platformande och pussel, men i 4an var det platformande och pussel som bröts up med lite strider, vilket gjorde det till det tråkigaste spelet i serien även fast det var mekaniskt bättre.

får vi ett machinegames spel utan massa action blir jag nog besviken.

De nya Wolfenstein-spelen lyckades på grund av att det målade upp ett scenario där utgången av andra världskriget var annorlunda samt att de hade starka antagonister som du ville skulle åka på stryk. Själva spelmekaniken i sig var generiskt i övrigt, fullt ös medvetslös. Youngblood låtsas vi av att det inte finns. Vill du ha Wolfenstein-ös eller vad är för spel som du önskar nya Indiana Jones ska bli?

Skrivet av Mike Stranéus:

Tredje person
Fokus på utforskning, mysterier, pussel
Lagom med övernaturliga fenomen
Indiana ska inte vara en mördarmaskin som Nathan eller Lara
Licensierad musik
Piskan finns i både traversal och strider
Ormar
Bil/flyg/tåg/båt/häst-sekvenser

Så Infernal Machine 2? Ja tack!

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Close to the Sun är bättre än snittet säger. Tips!

Ett riktigt märkligt spel som trots sin längd är typ tre olika spel i ett. Jag gillar genren, som till största delen är en walking simulator. Det är väldigt indie och lite halvfärdigt men ändå charmigt. Väl värt en genomspelning även om slutet ger fler frågor än svar

Skrivet av FRULZ:

Du missade min poäng. Om man befinner sig i en irrationell fantasivärld så tenderar man att sätta högre mål än vad man förmår att leverera. De här killarna har väl suttit och knarkat och trott att de är Messias. Det hade lätt kunnat hända mig med. De fick en alldeles för stor uppmärksamhet än de förtjänade och förmodligen hade räknat med, men när den väl var där försökte man ändå sätta ihop en produkt lite pusslande sådär. Det är knappast en fråga om scam i klassisk bemärkelse.

De ville casha ut, varken mer eller mindre. Det fanns aldrig någon ambition att göra klart spelet efter att hypen blev så stor. Steam bör se sig i spegeln och sluta släppa igenom all möjlig dynga via EA. Det här är varken första eller sista gången.

På svar till kritiken så säger utvecklaren så här:

”This was our first big experience. Shit happens.”

https://x.com/fntastichq/status/1734425910055678275?s=46&t=mk...

🤷‍♂️

Skrivet av Jönsen:

Då ska jag göra dig besviken enligt flertalet användare på reddit så är Steam väldigt tillmötesgående med refunds på detta debaklet.

Vissa användare säger sig ha fått refund godkänd med 10h loggade.

Tillägg: en som lyckats få refund med 47h spelade https://www.reddit.com/r/TheDayBefore/s/mSf5kOnX3Z

47 timmar på fyra dagar är rätt sjukt ändå