Diskutera - Dina bästa FZ-minnen!

Robot
Diskutera - Dina bästa FZ-minnen!

Skopa upp guldkornen från 25 år med Sveriges bästa spelsite!

#diskutera


Medlem

Jag har haft många roliga minnen både när det gäller nyheter, diskussioner och pepp inför nya spel. Av någon anledning så är det snacket inför releasen av Unreal Tournament 2003 som jag minns bäst. Dels för att det var ett spel som jag såg så mycket fram emot (och sedan spelade mycket) men kanske också för alla memes som skapades i samma veva som vi väntade på det försenade demot.

(Det blev väl ganska många icke-spelrelaterade diskussioner med, men dom tenderade att bli mestadels frustrerande...)


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag minns den tiden då heroes of newerth och league of legends nästintill kom samtidigt och den debatten som fördes här på FZ mellan dessa spel. League of legends var mer eller mindre uträknade från start pga f2p-modellen de valde, istället för b2p som HoN valde.

Nu i efterhand får vi väl mer eller mindre inse att f2p kommit in i finkorridoren efter lol:s framgångar och andra följt samma spår. Inte för att LOL var först, men de likt wow med mmo-genren förfinade f2p-modellen.

Mycket intressanta diskussioner fördes här iaf 🙂


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Skribent

E3-tider (på den tiden vi kunde ha fysiska mässor) har alltid varit jäkligt speciellt. Det blir ju nästan som ett fotbolls-VM för spelnördar, där man sitter uppe till sent på natten för att se vissa presskonferenser och shower, och hoppas på specifika utannonseringar eller trailers.

Det är alltid en jäkligt skön stämning i alla forumtrådar och nyheter, där alla spekulerar om vad som kan visas och diskuterar vad som har visats.

Medlem

Någon gång 90-tal, det var alla hjärtans dag och Telia hade fri surf, jag hade planerat i veckor att tanka skins och sånt till Quake... Just då hade ni ändrat utseendet på siten och tagit bort möjligheten att tanka skins, surt sa räven 😅

Medlem

På rubriken lät det som att ni skulle lägga ner

Medlem

Finaste tiden var såklart när Fragzone var i sin linda, Fragzone hade allt man kunde tänka sig som inbiten Quake spelare, med allt som hörde till som servrar, filarkivet med moddar, clan watch för att skapa Quake klaner samt hitta motståndare på.

Fast nog är det bra fint nu också! Men det är svårt att slå nostalgi


signatur

IDKFA

Medlem

Jag har svårt att värdera äldre minnen (om jag ens kommer på några, så jag väljer ett nyare.

När FZ-redaktionen spelade PUBG tillsammans var helfestligt. Jag såg om de filmerna på y-tuben flera gånger. Jocke som halvt desperat försökte samordna de strategiska insatserna och Calle och de andra som var mer hungriga på kills.

Era bravader bidrog till att jag fortfarande är så fast i spelet.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Finaste tiden var såklart när Fragzone var i sin linda, Fragzone hade allt man kunde tänka sig som inbiten Quake spelare, med allt som hörde till som servrar, filarkivet med moddar, clan watch för att skapa Quake klaner samt hitta motståndare på.

Fast nog är det bra fint nu också! Men det är svårt att slå nostalgi

Tänkte exakt samma.
clan watch, filserver och Quake servrar.❤

Det var angamanga på hög nivå.
Hade gärna sett nå liknande med spel.
Det anordnades för nått år sen spelclockers och geeks men dwt verkar ha dött ut.
Nu är det bara en halvdöd discord.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Första minne = leta servrar att spela QW på.

Men det roligaste? Eg inte alls "roligt" men så fort internetz strular och jag vill se om uppkopplingen fungerar igen så knappar jag alltid in fz.se . 100% av gångerna ovh har gjort det i säkert 15+ år.

Ett annat trevligt minne var när jag vann collectors edition av Warhammer Online. Ett av få MMO jag spelat , och jag stortrivdes. Gav bort tennfiguren till en kompis som spelar orker i figurspelet. Men böckerna står kvar i hyllan och plockas fortfarande fram då och då.

Ska bli kul när fz fyller 50, jag fyller 65, och vi är en massa gamla gubbjävlar som sitter här och minns.

Redaktör

Folk som varit med från start får berätta om de första åren, själv blev jag inte medlem förrän 1998-1999. Men några fina minnen:

- En nyhetsskribent för massa år sen (som får vara anonym) hade alla login-uppgifter till FZ praktiskt tillgängliga i en textfil på skrivbordet. Tyvärr råkade skribenten dela skrivbordet (eller om det var hela hårddisken) via nån fildelningstjänst. En kreativ filur fick tag på loginet, gick in på siten, skrev en falsk nyhet med länk till nåt virusartat. Skribenten hamnade i karantän ett tag.

- Köerna till filarkivet vid stora släpp var spännande: Demos av BF1942 och RTCW, WoW-patchar, en galet populär Crysis-demo... Bittorrent-stödet var välkommet. Jag vill minnas att crew-loginet till ftp:n funkade ok även vid kö, så vi var nog rätt bortskämda där ett tag.

- Framsidan försvann ibland: vi hade ett väldigt buggigt publiceringssystem en period, det tappade allt på förstasidan. Och det fanns ingen vettig backup... Nån i crew-kanalen på IRC fick då vråla på de andra att INTE refresha framsidan i sina browsers (den var typ den backup vi hade). Sen fick vi skriva in nyheterna igen därifrån.

- Minns ni MacBolan? Forummedlem med fenomenala historier ur verkligheten (eller "verkligheten" - kul var de i alla fall). Hans vapendragare Larsa pm:ade mig några år efter att MacBolan försvann från forumet, och sa att han skulle skicka massa manuskript, papper med mer. Oklart exakt vad det var, och jag fick aldrig svar på det och några papper kom aldrig. Kanske en del av samma "verklighet".

- Vi fick in en jobbansökan som började "Hej, jag heter 18 år gammal."

- Under 00-talet fick vi relativt ofta mail från föräldrar som bad oss sluta dra pengar till WoW från deras konton. Vi fick vänligt men bestämt hänvisa dem till Blizzard, och antyda att de inte borde ge barnen tillgång till deras betalkort.

- Mitt första inlägg i FZ-forumet blev utskällt. Jag hade reggat mig för att få hjälp att få igång Half-Life. Hade nyligen skaffat pc och köpt spelet begagnat, men visste inte vad cd-nyckel var (hade inte stött på sånt på Amiga-tiden), och någon cd-nyckel fanns inte med. Så jag reggade mig, frågade vänligt om man kunde få tag i en ny, men fick skäll för att ha piratat spelet och försöka lura till mig en nyckel. Där lärde man sig nåt nytt.

Skrivet av Isak19:

På rubriken lät det som att ni skulle lägga ner

Haha, det hoppas jag inte! Bra feedback.


signatur
Medlem

Minns nyheten längst ner på bilden.
RQ servern försvinner.
Minns att man började med Shareware och sen RQ men sen när QuakeWorld kom så blev det som ett helt nytt spel online.
Kändes helt omöjligt att spela RQ speciellt med modem efter man vant sig med QW.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Minns Quake CTF spelades utan mod. Flaggan var en nyckel som snurrade runt bäraren. Hade varit coolt att få upp en sån server.
Sedan kommer första gången jag loggade in o spelade quake på internet. Blev helt häpen över 3d världen där folk sprang runt o gibbade. Samt klanen HELL som var inne o röjde.

Lärde mig spela med mouse istället för TB. Det var snurrigt i början
CD-brännare var en drömprodukt Sprang på till högskolan för att låna deras T3 lina för tanka Hade nån spray mailadress och ICQ samt IRC var kommunikation som gällde. Teleräkningarna grät man över.

Fragzone hängde jag varje dag på sen starten i stort sett. Men tog lång tid innan jag reggade mig. Kanske har jag bytt konton också, vem vet Zanshins GLdojo var en sajt jag minns också

Medlem

Har varit med från start, men ftpn var ju gyllene. Har alltid uppskattat FZ upplägg även när siter som Gamingeye och Fragbite dök upp.
Blev även lite bundis med en gammal räv här, kanske han som delade hårddisken för det var inom samma genre som vi kom i kontakt med varandra

Medlem

Mitt bästa minne på rak arm är nog när man fick träffa storheter som Tomas och Calle från FZ-redaktionen på FZs 20 års jubileumsträff i Göteborg. Kul att bli lite på gasen och snacka gejmz med de som kan och hänger i gejmz elitkretsar.
Grädde på moset var att herr Tveskägg himself, PC Gamer-Thomas (eller rättare sagt Spelrum-Thomas) gled förbi också.
Goa pre-pandemi tider minsann!
Hoppas på minst 25 år till!
Skål!


signatur

/MJ

Medlem
Skrivet av Swedenrock:

Minns Quake CTF spelades utan mod. Flaggan var en nyckel som snurrade runt bäraren. Hade varit coolt att få upp en sån server.
Sedan kommer första gången jag loggade in o spelade quake på internet. Blev helt häpen över 3d världen där folk sprang runt o gibbade. Samt klanen HELL som var inne o röjde.

Lärde mig spela med mouse istället för TB. Det var snurrigt i början
CD-brännare var en drömprodukt Sprang på till högskolan för att låna deras T3 lina för tanka Hade nån spray mailadress och ICQ samt IRC var kommunikation som gällde. Teleräkningarna grät man över.

Fragzone hängde jag varje dag på sen starten i stort sett. Men tog lång tid innan jag reggade mig. Kanske har jag bytt konton också, vem vet Zanshins GLdojo var en sajt jag minns också

För nån vecka sen blev jag med nostalgisk och började googla lite qw ctf grejer, lyckades hitta en discord server med en hel del qw ctf legender på. De har kört sedan pandemin och det kom precis upp egna dedikerade servrar. Det är svinkul och finns det fler gubbar och gummor där ute så säg till. Det körs 1-2 ggr i veckan. Jag spelade med HELL jag med.

1
Skriv svar