Nätverksproblem PS5

Medlem
Nätverksproblem PS5

Hej!

Jag har ett konstigt problem i mitt hushåll.
Nästan varje gång jag har en nedladdning igång på min PS5 så slås internet ut i hela hemmet inklusive konsolen. Jag måste då starta om min router för att få igång det igen.

Konsolen körs på wifi.

Finns det någon som varit med om något liknande eller som har tips på en lösning?

Det ska också tilläggas att jag inte har möjlighet att köra trådad anslutning permanent pga lägenhetens planlösning.

Tacksam för svar.


signatur

Jag är del av spelpodden GOTY - Årets spel
Lyssna gärna:
https://podcasters.spotify.com/pod/show/goty

Medlem

Oj. Har du möjlighet att testa en annan router?

Jag hade problem precis när PS5:an var helt ny att den KONSTANT tappade uppkoppling, men det löste sig efter några firmware-uppdateringar. I ditt fall skulle jag nog börja med att testa en annan router.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av Balunan:

Oj. Har du möjlighet att testa en annan router?

Jag hade problem precis när PS5:an var helt ny att den KONSTANT tappade uppkoppling, men det löste sig efter några firmware-uppdateringar. I ditt fall skulle jag nog börja med att testa en annan router.

Har ingen annan router hemma men får försöka låna hem en.

Ska nämnas att jag även har har en Xbox Series X som inte alls lider av problemet trots att den laddar ner på högre hastighet än min PS5


signatur

Jag är del av spelpodden GOTY - Årets spel
Lyssna gärna:
https://podcasters.spotify.com/pod/show/goty

Medlem

Kan det vara så att PS5 kör någon annan nedladdningsteknik än XSX (ex. någon form av P2P)? Minns att jag har haft en del routrar genom åren som totalt kiknat om jag har belastat dem fullt med en mängd simultana P2P-anslutningar. Skulle pröva om det går i konsolen alt. routern att begränsa maximal bandbredd eller ännu hellre mängden anslutningar. Annars kan du försöka testa att stänga av (eller aktivera, för den delen, och/eller leka lite med inställningarna om du känner dig bekväm med det) QoS i routern om sådan finns, inte alltid inbyggda sådana funktioner fungerar jättebra. När de gör det kan de å andra sidan hjälpa, då de prioriterar trafik.

Vad är det för router du kör förresten? Skulle nog också testa att pröva en annan om möjligheten finns.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Redaktör

Det här kanske inte hjälper dig alls, men eftersom både du och jag har problem med wi-fi så nämner jag det ändå - kanske finns ett samband? Hursomhelst, min PS5:a har stora problem att ens ansluta till wi-fi på min router. Jag har inte orkat gräva i det så jag kör trådat, men jag verkar inte vara helt ensam om det. Allt annat hemma funkar, bara PS5:an som krånglar med det. Har allra första PS5-modellen.


signatur
Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Kan det vara så att PS5 kör någon annan nedladdningsteknik än XSX (ex. någon form av P2P)? Minns att jag har haft en del routrar genom åren som totalt kiknat om jag har belastat dem fullt med en mängd simultana P2P-anslutningar. Skulle pröva om det går i konsolen alt. routern att begränsa maximal bandbredd eller ännu hellre mängden anslutningar. Annars kan du försöka testa att stänga av (eller aktivera, för den delen, och/eller leka lite med inställningarna om du känner dig bekväm med det) QoS i routern om sådan finns, inte alltid inbyggda sådana funktioner fungerar jättebra. När de gör det kan de å andra sidan hjälpa, då de prioriterar trafik.

Vad är det för router du kör förresten? Skulle nog också testa att pröva en annan om möjligheten finns.

Netgear Nighthawk R8000


signatur

Jag är del av spelpodden GOTY - Årets spel
Lyssna gärna:
https://podcasters.spotify.com/pod/show/goty

Medlem
Skrivet av denkaforss:

Netgear Nighthawk R8000

Hmm, det känns som att den i alla fall borde ha oomph nog att routa även rätt många simultana anslutningar oavsett Ethernet eller WLAN... kör du senaste firmware på den, och har du någon gång kört en fabriksåterställning (inte minst efter en FW-uppdatering)?

Eftersom övrig trafik slås ut känner jag att det är något annat/mer än det Tomas är inne på, men du får kika vidare. I värsta fall finns ju Powerline-adaptrar som du kan pröva.

Har du möjlighet att testa de olika Wi-Fi-banden? 2,4GHz respektive 5GHz, både routern och PS5an har ju stöd för båda. (Ser dessutom att routern har 2st 5GHz-radior, så om det går att välja manuellt där kan man pröva det också - men det beror på hur konfigurationen ser ut, inte djupdykt i den routern förut.)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Dra trådat, då snackar jag inte kablar som slingrar sig efter golvet.
Det går att klamra efter lister snyggt eller om du har golvlister med spår kan kabel gå bakom.
Du kan lätt dra upp till 100m utan problem


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar