Asus Steam Deck-utmanare var tydligen inte ett aprilskämt

Robot
Asus Steam Deck-utmanare var tydligen inte ett aprilskämt

"Dubbelt så hög prestanda som Steam Deck."

#Asus, #Rog-ally, #nyhetstips


Medlem

Är det dags för en "handhållen-PC-era" nu?
Spännande att se vad den har för batteritid och till vilket pris den blir tillgänglig.


signatur

Fueled by coffee.

Medlem

Köpte mig precis en laptop istället för SteamDeck (vilket blev 3x priset i slutändan🤣) men detta låter helt klart mer intressant med Win11 och friheten att kunna spela Epic, Battlenet, gamepass OCH Steam.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Win11 och friheten att kunna spela Epic, Battlenet, gamepass OCH Steam.

Det går att spela på steam deck utan problem.
Gamepass får man dock streama xcloud så det är väll enda.
Blir intressant att se vad denna kostar i jämförelse med steamdeck. Känns som kör den windows och högre upplösning "måste" den vara kraftfullare för att hänga med

Tycler kanpparna inte ser ut att ha lika bra layout och kontroller(plattor) för mus verkar saknas


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ja, man får se till att ha ordentligt rena händer iaf 😆

Medlem

Chefsingenjören på morgonmötet:
"Vi har begränsad batterikapacitet att jobba med! Vi måste prioritera det viktigaste. Jag vill ha RGB både på baksidan och runt styrspakarna!"

Medlem
Skrivet av Jonkan:

Är det dags för en "handhållen-PC-era" nu?
Spännande att se vad den har för batteritid och till vilket pris den blir tillgänglig.

Ja det börjar bli några stycken på marknaden. Den här från Ayn t ex. verkar ha lite muskler under huven.

https://www.ayntec.com/pages/loki-max

Medlem
Skrivet av Bennii:

Chefsingenjören på morgonmötet:
"Vi har begränsad batterikapacitet att jobba med! Vi måste prioritera det viktigaste. Jag vill ha RGB både på baksidan och runt styrspakarna!"

Men det har funktion! Rött ljus så går den snabbare, blått ljus så är den kallare osv. Viktigt!

Medlem
Skrivet av Jonkan:

Är det dags för en "handhållen-PC-era" nu?
Spännande att se vad den har för batteritid och till vilket pris den blir tillgänglig.

jao tror faktiskt eran bara börjat, amd har typ skapat dom "perfekta" mobila apu:erna för ändamålet, så chansar på att fler laptop tillverkare som har tillgång till dom kmr prova hoppa in racet

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det går att spela på steam deck utan problem.
Gamepass får man dock streama xcloud så det är väll enda.
Blir intressant att se vad denna kostar i jämförelse med steamdeck. Känns som kör den windows och högre upplösning "måste" den vara kraftfullare för att hänga med

Tycler kanpparna inte ser ut att ha lika bra layout och kontroller(plattor) för mus verkar saknas

Jo, är medveten om att det går men det är inte gjort för det;p Något med mig tycker det känns bättre med Windows😝 Plattan håller jag med om är ett minus att de inte har på Asus. Men om detta är början så tänk om ett par år;D

Quake-konnässsör
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det går att spela på steam deck utan problem.
Gamepass får man dock streama xcloud så det är väll enda.
Blir intressant att se vad denna kostar i jämförelse med steamdeck. Känns som kör den windows och högre upplösning "måste" den vara kraftfullare för att hänga med

Tycler kanpparna inte ser ut att ha lika bra layout och kontroller(plattor) för mus verkar saknas

Diffar några frames hit och dit beroende. Troligen beroende på drivrutiner och om spelen är native för Linux eller inte

Exempelvis

https://www.tomshardware.com/news/windows-steam-deck-performa...

Medlem

Dubbel prestanda betyder ingenting om det också betyder halverat batteri tid.. så löser de den biten är det ganska kalas.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det går att spela på steam deck utan problem.

Att säga att det är "utan problem" är nog väldigt snällt sagt. Det är en hel del pysslande för att få det att fungera och det är inte alltid det fungerar hellet... Men det går... oftast..

Medlem
Skrivet av Kerrai:

Dubbel prestanda betyder ingenting om det också betyder halverat batteri tid.. så löser de den biten är det ganska kalas.

När LTT gick igenom den (video länkad lite längre upp tråden) sade Linus att Asus lovade att enheten är 50% snabbare än Steam Deck vid 15w effektuttag och dubbelt så snabb vid 30w. Om det stämmer borde det, med ett bra batteri, innebära ett antal timmars speltid. Men hur det blir i realiteten återstår förstås att se


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Låter som en väldigt imponerande hårdvara.

Vad jag dock ser som en nackdel är att den inte verkar vara lika ergonomisk som Steam deck samt att den kör Windows 11.

Jag skulle ändå bara köra Steam på den, antar att det borde gå att installera Steam OS, men kanske blir konflikter i systemet och den saknar touchpads.

Nä, jag inväntar nog en Steam deck 2 i så fall.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

För lite RGB. Ingen sann PC master race väljer en grunka med så snålt med dioder.

Medlem
Skrivet av lonian:

Låter som en väldigt imponerande hårdvara.

Vad jag dock ser som en nackdel är att den inte verkar vara lika ergonomisk som Steam deck samt att den kör Windows 11.

Jag skulle ändå bara köra Steam på den, antar att det borde gå att installera Steam OS, men kanske blir konflikter i systemet och den saknar touchpads.

Nä, jag inväntar nog en Steam deck 2 i så fall.

Ser ingen anledning att köra en Linux Dist på dessa maskiner så länge du inte faktiskt tjänar något på det som batteritid eller prestanda. Steamdeck är inte bra p.g.a att den kör Linux, den är bra trots att den kör Linux.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Jo, är medveten om att det går men det är inte gjort för det;p Något med mig tycker det känns bättre med Windows😝 Plattan håller jag med om är ett minus att de inte har på Asus. Men om detta är början så tänk om ett par år;D

Inte gjord för det?
Man gör precis som på vilken PC som helst. Man drar ner en klient för att få tillgång till sitt Epic bibliotek och speöar därifrån.
Skillnaden är att man gör på ett annat sätt. Det är Linux inte Windows.
Sen lägger man in det i sitt steam biblkotek för att få det i 'game mode' på Steam decken, precis som man kan göra med Steam för windows
Så "inte gjord för det" stämmer inte riktigt, det är ju inte så att du har Epic clienten ingår i windows heller

Skrivet av rosski:

Ja liten skillnad men känns som smidigheten med SteamOS gör det till vinnare på Steam decken.
Dessutom tror jag sådana tester görs i desktop mode, steam deck fubgerar bättre i "game mode" såg jag när dom gjorde tester.

Skrivet av JackHeart:

Att säga att det är "utan problem" är nog väldigt snällt sagt. Det är en hel del pysslande för att få det att fungera och det är inte alltid det fungerar hellet... Men det går... oftast..

Detta pysslandet du säger gör man ju i windows också, det är bara att det är annorlunda för det är Linux/SteamOS.
Sitter inte i ryggmärgen bara.
Jag vill påstå att det är endå en 90%ig konsolupplevelse. Behöver man fixa nått som inte fungerar som det ska hittar man infon på nötet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Väldigt märkligt "april-skämt" detta. Men oavsett skall det bli väldigt intressant när pris/releasedatum/exakta specs släpps. Roligt med handheld-gaming-pc som ett nytt marknadssegment.

Medlem
Skrivet av Esri:

Ser ingen anledning att köra en Linux Dist på dessa maskiner så länge du inte faktiskt tjänar något på det som batteritid eller prestanda. Steamdeck är inte bra p.g.a att den kör Linux, den är bra trots att den kör Linux.

Steam OS är ändå skönare än Windows11 för att ha som enbart Steam spelande.

Hittar du info någonstans om att Windows 11 fungerar bättre än Steam OS för spelprestanda i Steam?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Väldigt märkligt "april-skämt" detta. Men oavsett skall det bli väldigt intressant när pris/releasedatum/exakta specs släpps. Roligt med handheld-gaming-pc som ett nytt marknadssegment.

Lite synd för Nintendo Switch kanske.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Releasehästryttare

Tycker nästa 1 april kör vi en tävling om vilken fake produkt som visas upp som visar sig vara verklig!

Medlem
Skrivet av lonian:

Lite synd för Nintendo Switch kanske.

Jag undrar om Nintendo Switch och Handheld-pc verkligen slåss om samma målgrupp (men viss överlapp kanske det finns)

Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Jag undrar om Nintendo Switch och Handheld-pc verkligen slåss om samma målgrupp (men viss överlapp kanske det finns)

Nej. Detta kommer påverka Nintendo Switch-försäljningen lika lite som Steam Deck gjorde. Dvs inte alls. Deck och Ally är i stort sett bärbara datorer (laptops) i form av en konsol medan Switch är en renodlad spelkonsol för både stationärt och bärbart spelande, med deras förstapartstitlar som främsta försäljningsargument. De må dela upplägg och konstruktion till viss del, men har i övrigt ingenting gemensamt. Visst, du kan pirata Nintendo-spel men inte använda dess onlinefunktionalitet (utan att bli bannad) så att sitta med MK8DX på Deck eller Ally blir inte alls lika roligt som på Switch. Och du kan inte använda kassetterna på dem. Så vi som köper spel fysiskt, och vi är många, har ingen som helst användning för Deck/Ally i den kapaciteten så de hotar Switch lika lite som vanliga PC-marknaden gör. Detta måste fler förstå innan de häver ur sig trams som att dessa är "Switch killers" på något sätt.

Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Jag undrar om Nintendo Switch och Handheld-pc verkligen slåss om samma målgrupp (men viss överlapp kanske det finns)

Tror nog inte det, nej. En sån där pjäs lär väl gå på 1000 dollar eller mer för instegsmodellen, och säljas i typ 15k exemplar innan den pensioneras. Visst överlapp, säkert. Fanns tidigt i Switch-eran en del som köpte konsolen främst för tredjepartsspel bärbart, men tror inte det var frågan om särskilt många personer egentligen. Men det har väl funnits en allmän inbillning länge nu om att konsoler sjunger på sista versen, denna pjäs lär väl dock falla i glömska lika snabbt som dess gelikar.

Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Jag undrar om Nintendo Switch och Handheld-pc verkligen slåss om samma målgrupp (men viss överlapp kanske det finns)

Förutom förstaparts spel av Nintendo (fysiska spel), så köpte jag mest indiespel på min Switch digitalt.
Numera köper indiespelen på Steam i stället.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Skulle inte VRR vra det viktigaste att lägga till? Så när ett spel når 45 fps kan man få en mjuk upplevelse och inte antingen välja 30 fps med vsync eller ful tearing.

Medlem
Skrivet av lonian:

Steam OS är ändå skönare än Windows11 för att ha som enbart Steam spelande.

Hittar du info någonstans om att Windows 11 fungerar bättre än Steam OS för spelprestanda i Steam?

Varför då? Det är ändå inte OS:et du är inne i, du är inne i Steam Big Picture Mode, något du kan göra automatisk i Windows också om det skulle vara så. Kollar man på den "vanliga" användaren för en Steam Deck, de kommer aldrig gå ut till Linux skrivbordet, de kommer stanna inne i Steam.

Har du någon info om motsatsen? Ganska svårt att mäta med tanke på att du inte kör WIndows på Steamdeck (även om du kan), men varför bråka när du redan har ett fungerande OS. Sen sa jag ingenting om att Windows har bättre prestanda, jag ifrågasatte att köra Linux om det inte är så att man faktiskt tjänar på det i form av prestanda, batteritid m.m och OM det inte finns någon fördel, varför bry sig? Allt jag kan göra med Steamdeck kan jag göra med en likställd windows maskin också, att den har linux ger inte en användare några fördelar, om något så orsakar det problem p.g.a. att spel fortfarande inte bra stöd för Linux, även om det har blivit bättre så är det långt ifrån bra. Sen om du faktiskt tjänar prestanda genom att köra Linux har jag ingen aning om. Hade den kommit med Windows med Steam liggandes ovanpå i BigPicture mode så hade ingen vanlig användare märkt det ändå.

Just gällande denna maskin som kör Intel och Nvidia så är det en väldigt bra anledning till att den inte kör Linux, Nvidia fungerar kort och gott skit på Linux, hade de sålt den med AMD så hade det varit en helt annan sak, men återigen,

Medlem
Skrivet av Esri:

Varför då? Det är ändå inte OS:et du är inne i,

Det är väl klart att man är inne i OS:et även om man använder big picture mode.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

12
Skriv svar