Mycket är sig likt när jag startar upp Hades II för första gången, men det är också mycket som inte är det. Istället för föregångarens protagonist Zagreus spelar jag denna gång som Melinoë, hans yngre syster och prinsessa av Underjorden. Efter att tidsguden Kronos brutit sig ut ur sin fångenskap och tagit över Underjorden blir hon omhändertagen av häxgudinnan Hekate och tränad att utkräva hämnd för sin familj. För att göra det måste hon ta sig djupt ner i pappa Hades kungadöme och vidare upp till ytan.

Om man har några farhågor kring att Supergiant Games skulle göra en tråkig och oinspirerad uppföljare försvinner de snabbt. Områdena jag rör mig igenom är precis som i föregångaren varierade, men denna gång har man lagt ännu mer kraft på dem och varje område känns ännu mer eget med olika typer av gameplay, fiender och bossar.

Miljöerna målas också upp med samma vackra grafiska stil som i Hades, och det händer mer än en gång att jag tar en runda efter avslutad strid för att beundra de vackra omgivningarna. Mycket känns igen, men allt har en twist som gör att det känns nytt och spännande.

Det märks främst i striderna, som i grund och botten fungerar på samma sätt som tidigare men med flera nya element. En stor skillnad är att Melinoë inte kan använda sin dash lika frikostigt som Zagreus, men har istället en sprint som kan användas obegränsat och modifieras på olika sätt. Det gör att striderna får en annan rytm och blir utmanande även för någon som tillbringat otaliga timmar i Hades.

"Striderna får en annan rytm och blir utmanande"

Förutom det har Melinoë även en magick-mätare, en form av mana som kan användas för starkare attacker. Jag har tre sådana till mitt förfogande – en vanlig, en special och en cast. Alla tre har en så kallad Omega-variant som använder mana men gör mer skada.

Startvapnet spjutets vanliga attack kan exempelvis laddas upp för att göra skada i en rak linje bakom och framför Melinoë, och därmed attackera flera fiender på samma gång. Dessa specialattackar skiljer sig också från vapen till vapen och bidrar till helt olika strategier i striderna.

Totalt finns fem olika vapen som är helt nya för Hades II, och detsamma gäller de tillhörande uppgraderingarna. Precis som tidigare får jag dessa av diverse gudar och andra karaktärer jag stöter på under resan ned mot Underjorden. Karaktärsgalleriet består av gamla bekantskaper som Poseidon och Afrodite, men även minst lika många nya som alla har unika dialoger och personligheter.

Något som fick Hades att sticka ut från övriga roguelites var just hur handlingen och karaktärerna utvecklades ju mer du spelade. Att dö var aldrig ett nederlag, utan innebar istället att berättelsen fördes framåt med ny dialog och nya karaktärer. Detsamma gäller här och redan nu känns den aspekten minst lika genomarbetad. Gudarna kommenterar på allt från vilken fiende som dödade mig till vilket vapen jag använde och jag stöter aldrig på samma dialog två gånger.

"Att dö var aldrig ett nederlag"

När jag dör skickas jag tillbaka till Crossroads, ett område mellan Underjorden och ytan som fungerar som spelets hubbområde. Här kan jag prata med tidigare nämnda gudar, köpa uppgraderingar i butiken. Jag kan också låsa upp nya vapen och annat, som de nya Arcana-korten vilka bidrar med olika typer av bonusar.

Detta görs med hjälp av olika typer av material jag hittar, och mängden saker att samla har växlats upp från föregångaren. Vissa material kräver också specifika verktyg, som exempelvis silver som kräver en hacka eller frön som måste grävas upp med en spade. Jag kan bara ha med mig en av dem åt gången och måste därför välja vilken typ av material jag vill samla under min nästa runda.

Arcana-korten är ett av många nya tillägg som går att låsa upp.

Efter att jag nu berättat om allt som är nytt kan man fundera på vad som egentligen saknas i Hades II. Det mest iögonfallande i dagsläget är ett komplett slut på handlingen, som läggs till först när spelet släpps ur early access. Utöver det handlar det om sådant som minst ett extra område att utforska, nya vapen samt porträtt för karaktärer och förmågor som just nu endast är placeholders och kosmetiska tillägg i hubbområdet. Förmodligen också mer därtill.

Som helhet är det svårt att tänka sig att Supergiant Games ska arbeta på spelet i minst ett år till, då det redan idag upplevs som tämligen komplett, och det finns inga tvivel om att det här blir en värdig uppföljare. Mängden innehåll räcker för många timmars underhållning och det kommer bara komma mer via större uppdateringar. Vägen ned till Underjorden må vara mörk och full av faror, men framtiden för Hades II ser ytterst ljus ut.

Fotnot: Hades II släpptes i early access på Steam den 6 maj.