Tänk först, släpp spelet sen

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Både Sony och Steam har kunnat sköta det bättre men samtidigt har spelare också ansvar.

Planer att införa har ju funnits innan spelet släpptes och det va krav dag ett innan Arrowhead tog bort det pågrund av server strul, hur svårt ska det vara att förstå?

Min poäng har alltid varit att kravet har funnits sen innan spelet köptes men alla försöker få det att Sony i efterhand kommer med kravet vilket inte stämmer.

Om nu planen var att inför PSN-tvång från första början, varför sålde de då ett spel i länder där spelare inte kunde registrera sig? Borde det vara spelarens uppgift att hålla koll på eller Sonys?

Redaktör
Skrivet av Neverwild:

Både Sony och Steam har kunnat sköta det bättre men samtidigt har spelare också ansvar.

Planer att införa har ju funnits innan spelet släpptes och det va krav dag ett innan Arrowhead tog bort det pågrund av server strul, hur svårt ska det vara att förstå?

Min poäng har alltid varit att kravet har funnits sen innan spelet köptes men alla försöker få det att Sony i efterhand kommer med kravet vilket inte stämmer.

Men även om PSN-kravet varit uttalat så har ju spelet funkat utmärkt utan det i tre månader. Då är det klart att folk surnar till om det plötsligt behövs, särskilt om den extra inloggningen inte ger några tydliga fördelar.

Själv blir jag irriterad på såna här extra lager krångel, t.ex. EA-appen i Jedi: Survivor på Steam. Men det är inget jag går i taket för. Däremot är det ett massivt problem att spelet sålts i länder utan PSN och att det sen blir ett krav.


signatur
Medlem
Skrivet av almblad:

Tycker samt att Sony var lite tråkiga, de borde kräva PSN för spelet. Om de hade varit tydliga med att informera varje gång man loggade in om att det är ett krav på PSN, med det är på paus på grund av bla bla etc etc, så kanske folk inte hade varit lika sura. Sony kunde ge 1000 space bucks som en gåva om man länkade till PSN. Göra det mer intressant, Sony får lite, spelarna får lite. Kan Amerika trycka pengar så kan Sony trycka pengar i ett virtuell värld.

Precis, lite kosmetisk grejer eller in-game valuta om man registrerar sig hade varit en mycket bättre väg att gå.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Men även om PSN-kravet varit uttalat så har ju spelet funkat utmärkt utan det i tre månader. Då är det klart att folk surnar till om det plötsligt behövs, särskilt om den extra inloggningen inte ger några tydliga fördelar.

Själv blir jag irriterad på såna här extra lager krångel, t.ex. EA-appen i Jedi: Survivor på Steam. Men det är inget jag går i taket för. Däremot är det ett massivt problem att spelet sålts i länder utan PSN och att det sen blir ett krav.

Ja för att Arrowhead tog bort det pågrund av server strul, dom har själva kommit ut nu efteråt att dom borde informerat spelarna bättre att kravet skulle komma tillbaka.

Men fortfarande inte vad jag menat då många inte tror kravet funnits vilket det gjort.

Media och spelare antyder hela tiden att kravet kommit i efterhand vilket inte stämmer.

Redaktör
Skrivet av Neverwild:

Ja för att Arrowhead tog bort det pågrund av server strul, dom har själva kommit ut nu efteråt att dom borde informerat spelarna bättre att kravet skulle komma tillbaka.

Men fortfarande inte vad jag menat då många inte tror kravet funnits vilket det gjort.

Media och spelare antyder hela tiden att kravet kommit i efterhand vilket inte stämmer.

Yes, jag är med.

Ser hellre att man skriver "vissa medier och vissa spelare", annars görs alla ansvariga för vad vissa påstår.


signatur
Medlem
Skrivet av Neverwild:

Varför kan inte folk skriva om sanningen istället för att utelämna saker.

Psn kravet fanns dag ett, det har stått i trailers, på spelets steam sida och pc spelare dag ett fick knyta psn.
Sen uppstod server problem så Arrowhead tog tillfälligt bort psn kravet men det kom ändå upp en popup att psn behövdes när folk startade spelet.
Typ alla klickade bort det och bara ignorerade det.

Men har alltid varit att det skulle komma tillbaka.

Sen när psn skulle komma tillbaka så upptäcktes det att på steam inte varit regionslåst vilket borde varit.

Arrowhead meddelande att dom får kolla upp med Sony hur dom som bor i dom regioner ska lösas.

Tyvärr så saknar dagens gamers någon form av behärskning och klarar inte av att vänta några dagar och se vad som händer.

Men med allt som skett så vet vi om att pc spelare inte läser ordentligt om vad som krävs.

Härligt med människor som dig, som älskar att vara bättre än andra och aldrig missar ett ögonblick att påpeka just det, hur dåligt informerade andra är, än vad du är.

Tills den dag då DU drabbas av att inte läst det undangömda, finstilta, så att något du trott varit självklart när du genomfört ett köp av produkt eller tjänst, senare ändras i efterhand retroaktivt, så att du står där och tvingas gilla läget.

Det har såklart aldrig hänt dig, för du är felfri och läser det finstilta, och kan ALDRIG bli lurad. Narcissist?

Men sicken tur ändå, att Sony har dig som inte kan se var och hur detta spektakel skötts fel eller dåligt av både Sony och Arrowhead (Mest Sony faktiskt som till och med ändrat det finstilta på sin egen hemsidas FAQ i EFTERHAND)

Finns flertalet jurister och advokater som har delat sina åsikter om det hela, där dom påpekar det faktum att ÄVEN om du försöker påstå något i finstilt, men ÄNDÅ erbjuden produkten till folk som senare eventuellt ej kan nyttja denna, så begår du avtalsbrott. Det finns också (speciellt inom EU) konsumentköplagar som SKYDDAR oss mot tvivelaktigt beteende, där man skall förvänta sig att en aktör agerar inom gott förtroende utan syfte att vilseleda, alltså att något som ej är förväntat, även om nämnt i finstilta men inte tydligt, så skall man kunna lita på att säljaren är pålitlig.

Men bortom allt det, så är du är, försvarar ett riktigt dåligt agerande, beteende från ett miljard-bolag. Varför?

Jag tror svaret ligger i början av mitt inlägg, du är en av de människor som aldrig missar en chans att påpeka hur dåliga andra är, för du är så bra. riktigt vackert narcissistiskt beteende. Enligt mig en riktigt vidrig människa.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Nu va det ju Arrowhead som stängde ner kravet pågrund av server strul.
Men med att det skulle komma tillbaka.

Det skulle varit låst på steam redan från dag ett självklart men tyvärr inte men det har löst nu.

vilken tur att vi har Sony Support här på forumet.

Då vet du också att det är Sony som har ALL kontroll över försäljning och distribution av spelet? Inte arrowhead som enbart är utvecklare. Alltså är det helt och hållet Sonys fel och tabbe, något som dom nu så snällt fick erfara konsekvenserna av.

Något mer vi kan få veta från dig som är så tajt med Sony som vi andra inte vet?

Och nej "alla spelare, all media" har inte rapporterat något dåligt, men du kanske inte konsumerar information från ställen där man rapporterar detaljerat så som flertalet youtube-kanaler med timmar långa videos för alla detaljer. HUR du än vrider på detta är det här en enorm tabbe, och enormt tapp för SONY och deras image. Du kanske inte håller med, men förändrar inte verkligheten.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Sen kan Sony och Arrowhead skött det bättre men det är en annan sak.

"men det är en annan sak..."

ja fy den som klagar. då är du snabbt här och påpekar "det stod ju faktiskt redan, sluta gnäll"

det är ju EXAKT hur det är skött som folk klagar över.

Så vad är ditt (Sonys svar) på frågan om de som köpt spelet i 177 länder där PSN inte ens finns?

Eller de som köpt spelet i länder där PSN ENBART kan reggas via en playstationkonsol? Alltså måste dom som inte har en, gå och köpa en konsol för att kunna spela. Detta är exempelvis situationen i Ukraina.

"dom kunde skött det bättre men det är en annan sak"

Eller är det en annan sak? kanske är DET saken som det gäller?

Åter igen, SONY är de som gjort spelet tillgängligt i alla dessa länder, ingen annan.

En extra tanke, hade spelet sålt lika bra om det INTE gick att köpa i sådär över 3/4 av världens länder? Eller är det också en annan sak?

Medlem
Skrivet av Scream112:

Härligt med människor som dig, som älskar att vara bättre än andra och aldrig missar ett ögonblick att påpeka just det, hur dåligt informerade andra är, än vad du är.

Tills den dag då DU drabbas av att inte läst det undangömda, finstilta, så att något du trott varit självklart när du genomfört ett köp av produkt eller tjänst, senare ändras i efterhand retroaktivt, så att du står där och tvingas gilla läget.

Det har såklart aldrig hänt dig, för du är felfri och läser det finstilta, och kan ALDRIG bli lurad. Narcissist?

Men sicken tur ändå, att Sony har dig som inte kan se var och hur detta spektakel skötts fel eller dåligt av både Sony och Arrowhead (Mest Sony faktiskt som till och med ändrat det finstilta på sin egen hemsidas FAQ i EFTERHAND)

Finns flertalet jurister och advokater som har delat sina åsikter om det hela, där dom påpekar det faktum att ÄVEN om du försöker påstå något i finstilt, men ÄNDÅ erbjuden produkten till folk som senare eventuellt ej kan nyttja denna, så begår du avtalsbrott. Det finns också (speciellt inom EU) konsumentköplagar som SKYDDAR oss mot tvivelaktigt beteende, där man skall förvänta sig att en aktör agerar inom gott förtroende utan syfte att vilseleda, alltså att något som ej är förväntat, även om nämnt i finstilta men inte tydligt, så skall man kunna lita på att säljaren är pålitlig.

Men bortom allt det, så är du är, försvarar ett riktigt dåligt agerande, beteende från ett miljard-bolag. Varför?

Jag tror svaret ligger i början av mitt inlägg, du är en av de människor som aldrig missar en chans att påpeka hur dåliga andra är, för du är så bra. riktigt vackert narcissistiskt beteende. Enligt mig en riktigt vidrig människa.

Glöm inte att han älskar Sony också


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av almblad:

Kan förövrigt fortfarande inte köpa det där jag bor, även om nyheten har kommit om att de har tagit bort "kravet" tillsvidare på länkning av PSN konto.

Tycker det är konstigt att de tog bort att det krävdes en länkning från början, fixa problemet istället. Om de inte hade tagit bort länkningen så hade jag inte ens kunnat spela det från början.

När nyheten kom från Sony att nu var det dags och börja länka sina konton, var det första gången jag hörde det. Hade köpt spelet via HumbleBundle och där stod det inget om att en länkning av PSN var ett krav. Fick inte upp några notifikationer i spelet om PSN.

Tycker att informationsflödet både från Sony och Arrowhead gällande detta har varit jävligt dåligt, både borde vara mycket hårdare och tydligare på att vad som krävs. Visst, informationen fanns på Steams butiksida för Helldivers 2, men varför ska man in där och kolla när man redan har köpt spelet?

Tycker samt att Sony var lite tråkiga, de borde kräva PSN för spelet. Om de hade varit tydliga med att informera varje gång man loggade in om att det är ett krav på PSN, med det är på paus på grund av bla bla etc etc, så kanske folk inte hade varit lika sura. Sony kunde ge 1000 space bucks som en gåva om man länkade till PSN. Göra det mer intressant, Sony får lite, spelarna får lite. Kan Amerika trycka pengar så kan Sony trycka pengar i ett virtuell värld.

Många hissar flaggan och tror att de har vunnit, men varför ska Sony ge sig? Det gnälls i några veckor, och sedan kommer alla glömma bort det.

Hur som helst, förtroendet för spelt är tappat, kommer aldrig spela det här igen

Förstår dig helt. Och här är väl den stora skadan, en som väljer att inte återuppta spelet pga det som hänt. Tråkigt men sant.

OM du nu gillar spelet så mycket och haft kul med det, bör du försöka skilja på SONY och Arrowhead, där det är tydligt vem som ställt till det. Nu när dom backat, och du kan spela, så gör det (ifall du nu gillar spelet), däremot är det viktigt att man slår ifrån sig och visar tydligt när SONY eller någon annan försöker sig på liknande metoder, för det lär komma igen.

Jag tror inte dom kommer försöka tvinga till kontolänkning i Helldivers 2 igen, men kanske som ett alternativ. denna gången vann konsumenterna, och gillar man spelet så skall man ju såklart ändra sin recension på steam till positiv och fortsätta spela. allt annat vore konstigt.

Medlem
Skrivet av Issue:

Glöm inte att han älskar Sony också

Åh det förklarar ännu mer... men klart man kan vara fanatisk fanboy och narcissist samtidigt.

kollade nu hans profil och post-historik... du har rätt. han försvarar sony i allt, vått och torrt. påstår till och med att Sony är ett av de säkrare företagen och att dom INTE blivit hackade återkommande, och att folk "borde släppa det nu".... blir mörkrädd av sådan ignorans.

Sony har blivit hackade på olika sätt och vis, ca 9 gånger, samt senast 2023. Så ja... dom är ju inte ensamma, men att folk bara skall lita på ett företag blint utan något konkret skäl, känns långsökt. Speciellt ett som inte alls tänker "consumer first" när dom tar beslut som istället drabbar användarna negativt. men en del gillar ju att vara undergivna och få stryk.

Medlem
Skrivet av Scream112:

"men det är en annan sak..."

ja fy den som klagar. då är du snabbt här och påpekar "det stod ju faktiskt redan, sluta gnäll"

det är ju EXAKT hur det är skött som folk klagar över.

Så vad är ditt (Sonys svar) på frågan om de som köpt spelet i 177 länder där PSN inte ens finns?

Eller de som köpt spelet i länder där PSN ENBART kan reggas via en playstationkonsol? Alltså måste dom som inte har en, gå och köpa en konsol för att kunna spela. Detta är exempelvis situationen i Ukraina.

"dom kunde skött det bättre men det är en annan sak"

Eller är det en annan sak? kanske är DET saken som det gäller?

Åter igen, SONY är de som gjort spelet tillgängligt i alla dessa länder, ingen annan.

En extra tanke, hade spelet sålt lika bra om det INTE gick att köpa i sådär över 3/4 av världens länder? Eller är det också en annan sak?

Svarar allt i samma istället för dig i mängder av olika.

Många saker du efterfrågar har jag redan svarat på så läs igen.

Jag kanske är noga att läsa igenom just för att man missat saker förutom.

Förlåt mig då som skriver sanning om saker, vet att många inte klarar av sanningen då deras värld går under om dom inte får hata på lögner vilket du verkar gå igång på.

Vi får väl se om alla modiga advokater och folk vågar åtala Sony i detta glasklara brott som det nu är enligt dig.

Folk gnäller på dagens spel att dom blir handhållna med allt och inte får utforska själv. Kanske inte är så konstigt när folk inte klara av att läsa krav för spelet.

En generell FAQ av spel på pc är inte vad som gäller för alla spel men tydligen svårt att fatta för vissa.

Det jag hävdat hela tiden är sanningen om att det varit krav sen innan spelet släpptes på psn. Det har funnits på trailers, på spelet steam sida och popup ruta vid spelets start.

Ändå så klarar ni av det utan tror att Sony ändrat det i efterhand vilket inte stämmer.

Ni får hata Sony hur mycket ni vill men sluta sprid lögner.

Medlem
Skrivet av Issue:

Glöm inte att han älskar Sony också

Nä det gör jag inte men orkar inte med alla lögner ni Sony hatare sprider.

Hade detta gällt Microsoft, Nintendo, EA eller nå annat hade jag nämnt samma sak att sluta ljug om saker.

Medlem
Skrivet av Scream112:

Åh det förklarar ännu mer... men klart man kan vara fanatisk fanboy och narcissist samtidigt.

kollade nu hans profil och post-historik... du har rätt. han försvarar sony i allt, vått och torrt. påstår till och med att Sony är ett av de säkrare företagen och att dom INTE blivit hackade återkommande, och att folk "borde släppa det nu".... blir mörkrädd av sådan ignorans.

Sony har blivit hackade på olika sätt och vis, ca 9 gånger, samt senast 2023. Så ja... dom är ju inte ensamma, men att folk bara skall lita på ett företag blint utan något konkret skäl, känns långsökt. Speciellt ett som inte alls tänker "consumer first" när dom tar beslut som istället drabbar användarna negativt. men en del gillar ju att vara undergivna och få stryk.

Jo Sony är faktiskt ett av dom säkrare det är bara att du googlar och kollar runt.

Spelar information vart hackat av Sony för 13 år sedan och folk ältar det.
Att andra avdelningar på Sony blir hackat gör inte att spelar information sprids.

Microsoft och steam har blivit hackade fler gånger än Sony om spelar information men ni gnäller inte på dom utan delar gärna ut er information där.

Det är ni som vägrar släppa erat Sony hat och sprider lögner hela tiden, ni kanske ska sluta med det istället.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Nä det gör jag inte men orkar inte med alla lögner ni Sony hatare sprider.

Hade detta gällt Microsoft, Nintendo, EA eller nå annat hade jag nämnt samma sak att sluta ljug om saker.

Återkom gärna med iaf en lögn som jag har spridit om Sony, eftersom du skriver lögner så tar jag gärna emot flera exempel.
Men precis som du ljuger om att du vurmar om sanningen och att detta är Steams fel så ljuger du även nu. Vi sprider inga lögner, du har bara lite svårt att ditt kära Sony får lite negativa reaktioner och känner att du måste försvara dem till varje pris, det är ju ett tråkigt beteende men inte alls ovanligt hos fanboys tyvärr


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem

Kan vi ta och byta ton här tack, och prata om hur games workshop höjer priset med 4-5 % i hela världen. Utom i sverige och norge där höjningen väntas bli mellan 8-14 %. Och så kan vi inte ha det!

Medlem
Skrivet av Perre80:

Kan vi ta och byta ton här tack, och prata om hur games workshop höjer priset med 4-5 % i hela världen. Utom i sverige och norge där höjningen väntas bli mellan 8-14 %. Och så kan vi inte ha det!

3D-skrivare verkar ha blivit både bättre och billigare. Kanske är något att kolla närmre på.

Medlem
Skrivet av Pihlbaoge:

"PSN finns inte i 177 länder"

"Länder" som

Gibraltar, Jersey, Brittish Indian Ocean Territory, Franska Guyana, Falklandsöarna, British Virgin Islands, US Minor Outliying Islands, Vatikanstaten, Wallis and Futana, "Unknown Country Code: XD", Mayotte, Franska Polynesien, Norfolk Island, Sankta Lucia, Northern Mariana Islands, Heard Island, McDonalds Island, Keeling Islands, Antarktis... osv osv.

Det är inte bra, men det finns ju grader i helvetet och "177 länder" låter väldigt mycket värre än det är.

De flesta där är inte ens länder utan mindre koloniala öar, och de länder som faktiskt är länder är mestadels diktaturer där Steam inte lär vara så tillgängligt ändå.

Men det finns bara 195 riktiga länder i världen så ja då blir det ett fett problem!


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Förtroendet för Sony skulle jag inte säga är skadat på grund av detta. För det första så är det bara folk som köpt spelet som kunnat påverkas. För det andra så har alla av de som köpt spelet inte blivit överraskade av detta. För det tredje så har många redan glömt bort det här debaclet.

Så tror det här kommer förbli en parentes i det stora hela där bara vissa individer kommer vara långsinta.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Varför kan inte folk skriva om sanningen istället för att utelämna saker.

Psn kravet fanns dag ett, det har stått i trailers, på spelets steam sida och pc spelare dag ett fick knyta psn.
Sen uppstod server problem så Arrowhead tog tillfälligt bort psn kravet men det kom ändå upp en popup att psn behövdes när folk startade spelet.
Typ alla klickade bort det och bara ignorerade det.

Men har alltid varit att det skulle komma tillbaka.

Sen när psn skulle komma tillbaka så upptäcktes det att på steam inte varit regionslåst vilket borde varit.

Arrowhead meddelande att dom får kolla upp med Sony hur dom som bor i dom regioner ska lösas.

Tyvärr så saknar dagens gamers någon form av behärskning och klarar inte av att vänta några dagar och se vad som händer.

Men med allt som skett så vet vi om att pc spelare inte läser ordentligt om vad som krävs.

Boot licker

Förstår mig inte på folk som tvunget ska försvara uppenbart konsumentfientligt beteende när de inblandade företagen själva har erkänt att detta var en miss.

ZF
Medlem

En frivillig registrering mot IGC eller liknande funkar ju inte ihop med motivationen att det är mot fuska eller trollande.

De användarna tycker nog att inte få en exklusiv mantel 50% av alla andra också har är en liten uppoffring för att få fortsätta trolla.

Sen förstår jag inte hur ett kopplat PSN-konto skulle hjälpa särskilt mycket ändå. Det tar ungefär 2 minuter att göra ett nytt och trolla vidare med. Och är det hårdkopplat och ej utbytbart mot Steam-kontot så kan ju lika gärna det stängas av. ..? Ingen betalning, ingen förlust.

Oavsett vad borde standardinställningen vara att cross-play inte är ikryssat i inställningarna.

Skrivet av Neverwild:

En generell FAQ av spel på pc är inte vad som gäller för alla spel men tydligen svårt att fatta för vissa.

"Du körde alltså förbi stoppskylten utan att stanna. Är det korrekt?"

"Ja. Men jag gick istället på den här lagen jag hittade på riksantikvariatet om förkörsrätten genom korsande kostigar på Söndagar för att alla ska hinna till kyrkan. Eftersom den var skriven innan stoppskylten tillverkades så ska den gälla!"

"Ok.. Vi går tillbaka till frågan om hur du staplade köttbitarna innan du flydde från platsen, vilket ledde fram till incidenten vid kos.. öh, korsningen."

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Enligt folk på diverse forum så har den popup aldrig tagits bort utan folk har fått upp den men bara klickat bort.

Sen om det varit nå knas med det så alla inte fått popup kan jag inte svara på.

Men dag ett pc spelare vart iaf tvungna att knyta psn innan server strulet skedde.

Det är det man stör sig på att folk vägrar inse att kravet faktiskt har funnits och folk tror Sony hittar på det nu.

Sen kan Sony och Arrowhead skött det bättre men det är en annan sak.

Oavsett hur det ligger till borde även du störa dig mer på Sony än " PC spelarna som inte kan läsa".
Du är princip ensam om att försvara Sony för detta otroliga feltramp i hur man sköter saker, och helt utan anledning.
Men ja, Fanboys be fanboys i guess


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Oavsett hur det ligger till borde även du störa dig mer på Sony än " PC spelarna som inte kan läsa".
Du är princip ensam om att försvara Sony för detta otroliga feltramp i hur man sköter saker, och helt utan anledning.
Men ja, Fanboys be fanboys i guess

Neverwild är inte ensam. Jag håller med honom. Det saknas en kontinuerligt i denna diskussion. Jag stör mig på avsaknaden av logik och dubbelmoralen. Men eftersom Steam fanboys stirrar sig blint så är det inte värt att ta diskussionen.

Spelar man på Playstation och bor utanför PSN regionerna så registrerar man sig bara i ett grannland så är det klart och man kan spela utan problem. Steam spelare ville ha geoblockering istället och det är vad de får nu. Jag har redan sett Steam Spelare som har börjat inse att det var kanske inte ett så bra krav ändå.

Jag citerar mig själv från en annan tråd

Skrivet av itsnotme:

Det är något jag har kritiserat PC spel och framförallt Steam för tidigare.
Varför säljer Steam spel till SteamDeck som inte fungerar på SteamDeck? Varför säljs spel till kunder som har föråldrade CPUer och GPUer? Varför säljs spel till Linux när spelen endast har varit testade för Windows?
Steam spelare säger att dom vill ha frihet och eget ansvar. Argument som jag har sett från tidigare diskussioner lyder: Killen med 10 år gammal CPU kanske inte bryr sig om det laggar lite? Det kanske ligger en ny GPU i brevlådan? Just denna kund kanske utvecklar sin egna kompatibilitet till Linux? Eller är köparen på resande fot och inte i sitt hemland? Med andra ord så tar kunden sitt egna ansvar på PC. Vill man ha en felfri upplevelse utan lagg, då köper man ett Playstation.

Det har alltid stått på Steams köpsida att ett PSN konto krävs. Om Sony hade låst spelförsäljningen till endast godkända zoner så hade PC spelarna klagat på det också; "Vad är vitsen med PC om spelen är låsta likt en konsol?".
Kunderna på Steam har klantat sig, de har inte läst ordentligt. Jag skulle också rikta kritik till Arrowhead som inte har varit tydligare med att kravet för PSN endast var pausat för att fixa server strulet.

Eloge till Sony som löste situationen snyggt. Pilestedt har nog haft en klump i magen hela helgen. Sist så tycker jag detta drama har varit otroligt uppblåst, som tidigare har nämnt; höna av en fjäder.

Medlem
Medlem

Det enda rätta för Helldivers 2 är ju att PSN-konto blir valfritt. Då kan ju de som har tillgång till och vill uppgradera, för att "säkra upplevelsen", göra det.

Någon som fått tagit del av den där "upplevelsen" får gärna höra av sig och berätta hur den är. Är det "gratis" tillgång till alla mikrotransaktioner eller?

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Neverwild är inte ensam. Jag håller med honom. Det saknas en kontinuerligt i denna diskussion. Jag stör mig på avsaknaden av logik och dubbelmoralen. Men eftersom Steam fanboys stirrar sig blint så är det inte värt att ta diskussionen.

Spelar man på Playstation och bor utanför PSN regionerna så registrerar man sig bara i ett grannland så är det klart och man kan spela utan problem. Steam spelare ville ha geoblockering istället och det är vad de får nu. Jag har redan sett Steam Spelare som har börjat inse att det var kanske inte ett så bra krav ändå.

Jag citerar mig själv från en annan tråd

Har väll inget med saken att göra att man kan köpa spel som inte fungerar till steam deck, eller hurdet fungerar på Steam?
Folk fick väll tom refunda spelet trots 100 timmar spelade pga detta.
Refunds bla nått som Sony borde lära sig.

Sony släppte ett spel sen börja dom krångla med annat efteråt att dom får skit är bara rätt.
Precis samma sak som att släppa ett spel och efter release (och recensioner) lägga in saker bakom paywall och pay2win.
Allt skit med extra launchers och inlogg som måste registrera är skit.
Att överhuvuttaget måsta registrera PSN som ytterligare en tjänst är lika skit som att måsta ha ett ubisoft account.

Finns absolut ingen anledning att sitta och försvara detta i nå sorts "Sony vs Steam spelare", iaf inte till Sonys favör.
Sony behöber inga lovord däremot behöver Sony få skit när dom förtjänar det, som att påtvinga PSN efteråt bara för att få upp PSN siffror och användardata.
Som jag sa oabsett hur det ligger till om det var tvång eller inte. PSN behövdes inte dom börja krångla in det helt i onödan då förtjänar dom skit.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Quake-konnässsör

Om man registrerar sig i grannlandet, bryter man mot Sonys ToS, och med det så kan Sony, när som helst, ta bort det kontot. Så varför ska man göra det? Varför ska man ge Sony ännu mer makt än de redan har i det här fallet. Andra får väl fortsätta spela om det kräver PSN konto, jag vägrar.

Geoblockering är något som utgivaren gör, inte steam.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Har väll inget med saken att göra att man kan köpa spel som inte fungerar till steam deck, eller hurdet fungerar på Steam?
Folk fick väll tom refunda spelet trots 100 timmar spelade pga detta.
Refunds bla nått som Sony borde lära sig.

Sony släppte ett spel sen börja dom krångla med annat efteråt att dom får skit är bara rätt.
Precis samma sak som att släppa ett spel och efter release (och recensioner) lägga in saker bakom paywall och pay2win.
Allt skit med extra launchers och inlogg som måste registrera är skit.
Att överhuvuttaget måsta registrera PSN som ytterligare en tjänst är lika skit som att måsta ha ett ubisoft account.

Finns absolut ingen anledning att sitta och försvara detta i nå sorts "Sony vs Steam spelare", iaf inte till Sonys favör.
Sony behöber inga lovord däremot behöver Sony få skit när dom förtjänar det, som att påtvinga PSN efteråt bara för att få upp PSN siffror och användardata.
Som jag sa oabsett hur det ligger till om det var tvång eller inte. PSN behövdes inte dom börja krångla in det helt i onödan då förtjänar dom skit.

Det är ett konto som är gratis och tar två minuter att fixa. Det har stått i varje trailer, på playstations blogg, på steam sidan och när du startar upp spelet. Varje steg av spelaren innan du köper ett spel. Kunderna har ignorerat PSN kravet. Att jämför det med pay2win är bara tramsigt.

Sony har inte gjort någonting annorlunda sett till vad Valve, Microsoft eller Blizzard har gjort. Så varför ska de behandlas annorlunda? WoW kräver ett blizzard konto, Minecraft kräver ett Microsoft konto, Counter-Strike kräver ett Valve konto. Det har pågått i ca 20 år. Det är ett hyckleri att peka finger på Sony nu.

Nu är spelen geo-blockerade på PC. Vill man spela dessa spelen utanför en PSN region så får man köpa en PS5 istället.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Det är ett konto som är gratis och tar två minuter att fixa. Det har stått i varje trailer, på playstations blogg, på steam sidan och när du startar upp spelet. Varje steg av spelaren innan du köper ett spel. Kunderna har ignorerat PSN kravet. Att jämför det med pay2win är bara tramsigt.

Sony har inte gjort någonting annorlunda sett till vad Valve, Microsoft eller Blizzard har gjort. Så varför ska de behandlas annorlunda? WoW kräver ett blizzard konto, Minecraft kräver ett Microsoft konto, Counter-Strike kräver ett Valve konto. Det har pågått i ca 20 år. Det är ett hyckleri att peka finger på Sony nu.

Nu är spelen geo-blockerade på PC. Vill man spela dessa spelen utanför en PSN region så får man köpa en PS5 istället.

Ja det är väll lika irriterande med extrakonton i alla dom spelen.
Jag menar bara att oavsett, vad är det att försvara Sony för?
Uppenbarligen fungerade det fint utan PSN tidigare och Sony har lagt in det som tvång i efterhand med nån hittepåanledning.
Förstår inte varför man ska in och försvara Sony i detta fallet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja det är väll lika irriterande med extrakonton i alla dom spelen.
Jag menar bara att oavsett, vad är det att försvara Sony för?
Uppenbarligen fungerade det fint utan PSN tidigare och Sony har lagt in det som tvång i efterhand med nån hittepåanledning.
Förstår inte varför man ska in och försvara Sony i detta fallet.

För att av någon anledning så förstår inte folk att kravet fanns långt innan spelet släpptes, men ni fortsätter tro att kravet kommit flera månader efter.

När ni klarar av att förstå det så kan vi gå vidare med det hela.

123
Skriv svar