Inlägg av aasecond

Inlägg som aasecond har skrivit i forumet

Varför inte båda? De kan väl göra som med Mario-spelen, producera både 3D och 2D spel. Skulle älska ett nytt spel i stil med A Link to the Past; de gjorde ju A Link Between Worlds och det blev ju rätt så framgångsrikt, även fast det bara kom på 3DS; visar på att folk även gillar 2D-Zelda/mer linjära Zelda-spel.

BotW och TotK var väldigt bra, men det led också av vad alla Open World spel lider av; för mycket död yta, för mycket copy-paste områden och uppdrag. Plus, själva storyn kom rätt långt bak i prio, man brydde sig inte mycket efter ett tag, medan historien i ett mer linjärt spel kan komma i första eller andra rummet. Så, satsa på en variation på spel; både öppna och mer linjära, både 3D och 2D. Eller något helt nytt Överraskningar är bäst!

Varför kan inte sådana här tillställningar hållas fredag eller lördag kväll? De flesta (jag vet, inte alla) har ju "sovmorgon" dagen efter, så skulle ju passa bra.

Men, det vore ju lika ologiskt som att vänta till efter nyår med att göra årsbästa-listor, för året tar ju slut nån gång i slutet av november...

Skrivet av SWEBarb:

Glad av vad? Snart knappt några spelföretag kvar i branschen, bara några stora jättar som äger allt.. inte ok!

Håller med! Jätten blir bara större och större; tråkigt för branchen tycker jag. När är mindre konkurrens bra?

@FZ berätta gärna kortfattat vad denna streaming innebär. Om den enda fördelen är att man inte behöver ladda ned spelet, fast ändå behöver en PS5 när man spelar, så är ju det en minimal fördel. Kan nån förklara vad som ska vara bra med detta

Jo, man såg likheter, men då var det ofta inget där när man kom dit. Hade önskat det var lite mer som likheterna mellan "Zelda A Link to the Past" och "A Link Between Worlds". Där fanns många små (och några stora) likheter, så det var både nytt och roligt att upptäcka lite gamla saker

Personligen fastnade jag inte alls mycket för Tears of the Kingdom, spelupplägget och grafiken var för lik förra spelet, och själva storyn och utforskandet var mycket tråkigare än Breath of the Wild. Med Breath of the Wild var allt nytt och häftig med detta upplägg, men Tears var som en halvtråkig upprepning och var inte alls lika intressant att upptäcka allt i, iaf enligt mig. Byggandet med fuse osv blev bara en "gimmick" till slut, som för mycket av spelet hängde på.

Jag hoppas de gör ett nytt, stort 2D Zelda härnäst, eller iaf en helt ny värld och helt nya mekaniker osv. Inget "Breath of the Wild 3", tack

Skrivet av BrokenCow:

Tyckte det såg sådär ut då det känns som man spelat det dom senaste 30 åren. Men satt och kollade med grabben som är 4 år och han blev helt till sig när han såg det! Blev en given förbokning så han kan börja med och njuta av liknande spel som man själv satt med och bara hade så jäkla kul på helgerna! Ett plus i kanten är att dom har gjort Yoshi och Rabbid mer barnvänliga så dom har en chans att komma vidare i spelet

Detta är det bästa med nyare spel; "grundspelet" kan spelas av de flesta, även barn, men för att klara de svårare utmaningarna, kanske extra-banor, alternativt slut etc, så finns många fler utmaningar att hämta nuförtiden. Så jag ser mest positivt på utvecklingen

Gillade starkt New Super Mario Bros U; det var lätt från början men blev svårare och svårare, med uppfinningsrika hemligheter och utmaningar. För att klara det fullt ut, så krävdes det mycket tricksande. Så, ja, Mario-spel är lätta vid första anblick, men för att klara "Allt+" så krävs extremt mycket spelande och att man klarar av svårigheter.

Ett annat bra exempel är Super Mario Galaxy; hyfsat lätt att klara "normalt", men när man vill klara "allt" så blir det genast mycket svårare.

Ser fram emot detta Mario-spel, precis som tidigare 35 år

Varför skulle det vara mindre atomsfär om man sitter tillsammans? Snarare tvärtom?
Detta är enbart en ursäkt för att slippa utveckla tekniken för delad-skräm-hantering.
Hoppas iaf att man kan spela Co-op online med bara en kopia av spelet.

Hoppas på en "Quake Eternal" eller nån ny "take" på Quake också, lika som de gjorde med Doom Eternal! Ett av de grymmaste single-player FPS på lääänge. Grym action och häftiga fiender och banor!

Greatness! Detta ska spelar. Dock, som andra säger, så blir det att vänta tills alla kapitel släppts! Förstår fortfarande inte att vissa företag gör på detta sätt. Gissar att de kommit långt på de följande kapitlen redan, så de kan troligen inte ändra/fixa så mycket om det får dålig feedback, så undrar vad som är orsaken. Ett per vecka vore ok, men som t.ex. Life is Strange som kom med flera månader mellan, då glömde man ju storyn mellanåt...
Ge mig allt på en tallrik

Är detta bara lite samma kvalite som Walking Dead så är det GOTY material! Ett av de bästa spelen någonsin enligt mig.

Ps. Life is strange är grymt bra, om man spelar allt på en gång!

Båda Oracle-spelen är mycket bra, kluriga pussel, roliga små historier och karaktärer osv. Det bästa vore om de gjorde en remake på dem båda ala Link's Awakening, till Switch, kanske nån specialare med spelen i ett på nåt sätt.

Den som gillar Zelda och inte spelat dessa, sätt igång nu när de är lättillgängliga igen

Skrivet av hugoqqqq:

Har haft rätt kul än sålänge med spelet, funkar kanon på steamdecken även om laddningstiderna är lite längre än jag hade velat c:

Gillar verkligen möjligheten att previewa skottchans från olika platser, hjälper att planera sina förflyttningar!

Preview är en guld-standard-feature som alla liknande spel bör ha!

Intressant! Hoppas dock att det kommer till konsol. Jag har spelat en del av dessa turn-based-tactics spel, XCom (både nya och gamla), Phoenix Point, Mutant Year Zero etc, och det kommer ju inte ofta bra spel i genren. Eftersom spelet är turbaserat, så är det inga snabba mus-moves som behövs (i motsats mot t.ex. Starcraft), så finns inget som gör att det inte ska kunna konverteras till konsol

Anywho, läste i previewen att tutorialen var dålig och det är väl tyvärr nåt som ofta händer i dessa spel. De har ju tusentals häftiga och välgjorda mekaniker, men ofta så är tutorial eller hjälpen usel, så man vet ibland inte varför något händer... Ge oss en djuuup databas in-game, med ALL info om allt (självklart, angående utomjordiska saker bör man ju "forska" innan man vet om det, men gameplay-features bör ju beskrivas in i minsta detalj för dessa spel, så man kan vara så taktisk som möjligt).

Ser fram emot när detta släpps fullt ut, för konsol

P.s. det kanske kommer till konsol? Någon som vet?

Lade precis till det på wishlist på PS5. Det finns för få spel i denna genre, man får de som kommer
Men det verkar bra utifrån gameplay-videos! Nice!

Håller med, en bortglömd pärla! Variationen i gameplay, med karaktärerna man måste hoppa mellan och de olika typer av action man utför under spelets gång gör att det står ut. Även själva "atmosfären" och spelvärlden var mycket bra designad, gav bra inlevelse. Spelar hellre ett bra, kortare spel med perfekt design, än ett Open world spel där man måste repetera och hitta (nästan) samma sak 1000 gånger

P.s. bra recension!

Om de slutade lägga 80% av teamen på grafik/tech så skulle de säkert kunna speeda up lite. Vi behöver inte kunna zooma in på varje hårstrå på lilltån
Måste ett spel vara 3D/första-person med mega-ultra värld för att kunna kallas AAA? Det känns som att många typer av spel aldrig kallas AAA och flyger under radarn för många enbart därför; inte för att de är "dåliga" utan endast för att de inte har en mega-budget och realistisk grafik.
Jag hoppas att hela branschen går mot mindre AAA-fokus; mer AA-spel, med fokus på spelglädje, karaktärer, story, inlevelse, gameplay osv

Konstigt att uttala sig om antal buggar det kommer ha vid release, månader innan releasen...
Kommer alltid finnas en uppsjö med buggar som QA-testare tyvärr inte hittar, som hittas av vanliga spelare när det väl släppts "på riktigt", speciellt dessa mega-stora-spel... That's a bug's life

De som är negativa till alla nya spel som visades här, vad hade ni önskat?

Jag såg en del skoj, bl a Alan Wake 2, men saknar en bredd på spelen. Saknar strategispel, pusselspel, spel med mer "färg", mer slow-paced spel så som Life is Strange, mer "äventyrsspel" såsom gamla Walking Dead.

Hoppas på många överraskningar, speciellt i AA-läget av spelvärlden, där det mesta roliga och nytänkandet händer!
Vill veta mer om Hades 2, DLC till Mario+Rabbids, Alan Wake 2, men gärna många oväntade saker! Ge oss nytänk!
Gärna också fler spel från Don't Nod / Deck Nine, gillar starkt Life is Strange, så en till uppföljare till skulle sitta fint, eller som sagt var, nåt nytt/oväntat

Håller också tummarna för något från Nintendo; visst de släppte ju precis Tears of the Kingdom, men känns som att det är dags för ett ny "main-Mario" nu, är väl 5-6 år sedan senast med Odyssey? Skulle gärna se både ett nytt 2D och 3D Mario!
Och Metroid...

Lång önskelista!

Alan Wake var ett av de mest stämningsfulla spelen på länge när det kom, med en härlig Twin Peaks-känsla, lite mörk, och lagom kryptisk. Visst, gameplay var lite upprepande efter ett tag, men säg vilket spel som inte har upprepande gameplay efter ett tag. Hoppas på tvåan, att de skapar nya mysterier och konstiga händelser som man ska pussla ihop