Det uppskattade rollspelet Wartales har lämnat early access

Robot
Det uppskattade rollspelet Wartales har lämnat early access

Led en grupp legosoldater i ett strategiskt, medeltida äventyr i en öppen spelvärld.

#Shiro-games, #Wartales


Medlem

Hur kan jag ha missat detta spelet? Ser ju super ut!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

Hur kan jag ha missat detta spelet? Ser ju super ut!

Ja det såg intressant ut. Kul att upptäcka nått efter att det lämnar early access


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Vafalls, det här har flugit under min radar också - ett RPG med strategiinslag, med toppenbetyg på Steam och för en rimlig peng?! Kors i taket.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Redaktör
Ponny

Jäklar! Ansluter till under radar-klubben. Får vissa Banner Saga-vibbar. Verkar funka på Steam Deck också. Gick in på önskelistan direkt (om jag inte rentav köper det!?).


signatur

En Bamseponny av folket

Moderator | Testpilot
Skrivet av Ankh:

Hur kan jag ha missat detta spelet? Ser ju super ut!

Skrivet av Molotov:

Ja det såg intressant ut. Kul att upptäcka nått efter att det lämnar early access

Skrivet av PeTTs0n:

Vafalls, det här har flugit under min radar också - ett RPG med strategiinslag, med toppenbetyg på Steam och för en rimlig peng?! Kors i taket.

Det är riktigt kul faktiskt. Rekommenderar det starkt!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag instämmer med de andra, ser riktigt trevligt ut! Blir nog ett köp.

Medlem

Har läst lite blandade recensioner men det verkar ju oerhört mysigt, 25% rea på Steam också så det blir nog ett köp. Trevligt koncept.

Gnällkuk

Kul! Köpte det för ett tag sedan men har väntat på 1.0


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Chefredaktör
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det är riktigt kul faktiskt. Rekommenderar det starkt!

Kul, vilka andra spel skulle du säga att det liknar?

Medlem

Jag kommer osökt in och tänka på Amigaklassikern "Lost Patrol" med lite Xcom-vibbar i striderna. Har haft spelet sedan dag 1 då Shiro Games har en bra backrecord hos mig med bland annat Northgard.


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Moderator | Testpilot
Skrivet av Daniel Sjöholm:

Kul, vilka andra spel skulle du säga att det liknar?

Inget faktiskt. Det är en väldigt salig blandning med en helt egen idé.

Såvida det inte är baserat på något gammalt jag helt missat, men det är en väldigt unik titel i vad man gör i spelet i stort och hur man spelar.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av Daniel Sjöholm:

Kul, vilka andra spel skulle du säga att det liknar?

Det är Battle Brothers med 3D grafik.

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_79617:

Det är Battle Brothers med 3D grafik.

Bra jämförelse och det är nog sant att det är det närmaste man kan komma, men inte riktigt. Tycker ändå Wartales har mycket som gör att det sticker ut.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Daniel Sjöholm:

Kul, vilka andra spel skulle du säga att det liknar?

Det påminner väldigt mycket om Battle Brothers, som sagt. Med det sagt finns det även en lång radda grejer som särskiljer det. Men premissen är snarlik; båda spelen är taktiska RPG:n om ett brokigt gäng legoknektar som tar sig runt på en kampanjkarta mellan olika städer etc och tar sig an uppdrag, medan striderna är turordningsbaserade på ett slagfält.

Är personligen ett stort fan av Battle Brothers (400+ timmar), men Wartales är trevligt det med. Blir till att testa det mer framöver nu när det nått 1.0.

Sedan finns även Urtuk som jag inte testat ännu men som också har en del likheter, om än inte i samma utsträckning.

Medlem

Har spelat 3-4 timmar nu och jösses vilket mysigt spel. Än så länge känns det som en riktigt trevlig blandning av Bannerlord och X-Com eller dylikt.

Nu när grabben har en dator så vill ”han” ha det här!
Blir starkbira och svärdsving i helgen!


signatur

Fifteen minutes, or it’s free!

Medlem

Efter en första liten sväng i det känns det som att spelet kunde behöva någon form av tutorial, eller är det jag som missar något?
De få tipsen som finns är förvisso användbara, men jag hade gärna fått lite mer info om vad vissa funktioner/rutor/knappar gör - eller åtminstone haft tooltips på mer grejer.

Sen stör det mig något djävulskt att vapen har tillhörande skills som *måste* användas (åtminstone innan man låser upp klasspecifika grejer, de kräver väl oftast valor att använda dessutom) - har jag en pilbåge vill jag kunna skjuta annat än bara brinnande AoE-pilar, utan att behöva byta båge...

Med det sagt håller jag helt klart med om att det är rätt mysigt, skulle nog ge det en 4/5 om jag satte betyg såhär efter de första timmarna.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

1
Skriv svar