FZ korar God of War: Ragnarök till Årets spel 2022!

KoP
Medlem

Måste vara första gången någonsin jag inte har spelat ett enda utav spelen på FZ'as lista med dom bästa spelen under det gångna året.

Geeks Gaming

Jag måste få fingrarna loss och starta Tunic alltså.
Alla har ju bara gott att säga om det

It's not a lake, it's an ocean

Jag tycker förstås att Sonic Frontiers definitivt hör hemma på listan, men det är jag det. Ett knepigt år annars, inga riktiga fullträffar för mig personligen, men en hel del bra spel.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av noreason:

lol stray bättre än plague tale reqiuem xD

Ja, det skulle man kunna diskutera en liten stund...


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Freakon:

Välförtjänt vinnare helt klart. Vilket det även hade varit om Elden ring hade vunnit. Kanonspel båda två.

Också kul att se Horizon så högt upp, det ser jag framemot att spela en dag.

Elden Ring tar förstaplatsen för mest deprimerande introt. Den där gubben som pratar läänge med slääpig röst. Och omgivningarna... Hur många färger, två? Suger ju all livsglädje ur en.
Elden Ring - ett toppspel för dystra typer

Medlem
Skrivet av dTexN:

Hur? ._.
Elden Ring är en ny stark pelare till spelvärlden och kommer vara något man minns och refererar till om 10 år. Ragnarök har inte samma påverkan, det är en utbyggnad av något som kom 2018.

Elden ring var kul, men jag skulle kunna ge samma argument för elden ring och alla dark souls-spelen.

Medlem

Trevlig lista och välförtjänt 1:a plats! 👍

Medlem

Överlag bra titlar fram till topp 5 (där bara Elden Ring förtjänar en plats), även om ordningen inte stämmer överens med mig alls. Dock så saknar jag helt Neon White, Vampire survivors, Marvel Snap och Strange Horticulture.

Medlem

Inte ett enda spel på den listan är bättre än Vampire Survivors om man frågar mig (vilket ingen förvisso gör).

Medlem
Skrivet av vladimir:

Okej.
Betyder det då att Elden Ring är en utbyggnad av något som kom ut 2011? Dark Souls alltså.

Smaken är som baken, och jag säger inte att du har fel i din åsikt. Däremot så kommer folk fortfarande prata om Ragnarök om 10 år, det är jag helt säker på, använder dom första fyra God of War spelen som referens.

Så länge något av dom två spelen vann så var jag nöjd, ett bra spelår!

Skrivet av 0skar:

Elden ring var kul, men jag skulle kunna ge samma argument för elden ring och alla dark souls-spelen.

GoW 2018 är en viss originell burgare. Ragnarök är plusmenyn och extra dipp.
Basen smakar fortfarande detsamma.

Elden Ring har delar av Dark Souls burgare ja, men med helt nya, fräscha ingredienser som liknar delar från breath of the wild osv. Detta kombinerat ger en ny, unik upplevelse.

Jag har bara svårt att köpa att en plusmeny vinner över en ny kreativ sammansättning. (som fungerar)
För vi hade redan den där burgaren back in 2018.

Konstig liknelse kanske 😆


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Har bara spelat Horizon detta år av alla de spel som är med på listan. Så jag har ett fint 2023 framför mig, billiga stortitlar på reor, och många timmar av bra spel. Ser jag fram emot.

Medlem
Skrivet av dTexN:

GoW 2018 är en viss originell burgare. Ragnarök är plusmenyn och extra dipp.
Basen smakar fortfarande detsamma.

Elden Ring har delar av Dark Souls burgare ja, men med helt nya, fräscha ingredienser som liknar delar från breath of the wild osv. Detta kombinerat ger en ny, unik upplevelse.

Jag har bara svårt att köpa att en plusmeny vinner över en ny kreativ sammansättning. (som fungerar)
För vi hade redan den där burgaren back in 2018.

Konstig liknelse kanske 😆

Nej en ganska rolig liknelse 😅 Däremot så håller jag jag inte med.

Mass Effect 2
Portal 2
Half-life 2
Uncharted 2
Diablo 2
The Last of Us 2
Red Dead Redemption 2
Silent Hill 2
Street Fighter 2
Arkham City

Alla är ”plusmenyer”, basen är fortfarande densamma, men dom är bättre än sina original, och folk kommer ihåg dom 10, 20, 30(!)år efteråt. För att inte tala om uppföljare i filmvärlden.

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Inte ett enda spel på den listan är bättre än Vampire Survivors om man frågar mig (vilket ingen förvisso gör).

Skrivet av dTexN:

GoW 2018 är en viss originell burgare. Ragnarök är plusmenyn och extra dipp.
Basen smakar fortfarande detsamma.

Elden Ring har delar av Dark Souls burgare ja, men med helt nya, fräscha ingredienser som liknar delar från breath of the wild osv. Detta kombinerat ger en ny, unik upplevelse.

Jag har bara svårt att köpa att en plusmeny vinner över en ny kreativ sammansättning. (som fungerar)
För vi hade redan den där burgaren back in 2018.

Konstig liknelse kanske 😆

Om den där plusmenyn är betydligt godare än den andra halvoriginella burgaren så är ju fortfarande plusmenyn ett bättre val, eller hur? God of War: Ragnarok tog allt som var bra med God of War och gjorde allt ännu lite godare, ännu lite saftigare och ännu lite krispigare. Elden Ring var i sammanhanget en burgare med lite för mycket chili, toppad med någon svår ostsort från ett avlägset alpland och pommes gjorda på palsternacka som tillbehör. Det kanske funkade, absolut, och visst var det mer originellt, men godare och bättre var det inte.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

God of War Ragnarök var bra men ändå en besvikelse för mig. Det är framförallt i berättandet som det fallerar då man bygger upp flera saker, inklusive två stora fighter, men sedan underlevererar man rejält. Den mest upphypade fighten slutar med något som är mindre episkt än när man slogs mot Baldur första gången i början av förra spelet, vilket skapar enorm dissonans mot hur spelet byggt upp det samt vad motståndaren bör kunna göra. Det blir både ologiskt och antiklimaktiskt. Karaktärsporträtten är också av varierande kvalitet, från riktigt bra till rätt dåligt, och en del av spelet känns alldeles för modernt i stil. Story och karaktär är vad som ska lyfta spelet men manuset håller inte hela vägen.

Jag ger mer credit till Elden Ring. Det spelet har inte någon anmärkningsvärd story, vilket normalt sett är något jag vill ha i mina spel, men de lyckas så bra med gameplay och en underbart designad värld som är mycket rolig att utforska att det blir något väldigt speciellt. Det är ett mycket bra exempel på vad som händer när man vet vad ens styrka är och fokuserar fullt ut på det. Det här spelet är bra nog för att bli stilbildande.

Medlem
Skrivet av dTexN:

Hur? ._.
Elden Ring är en ny stark pelare till spelvärlden och kommer vara något man minns och refererar till om 10 år. Ragnarök har inte samma påverkan, det är en utbyggnad av något som kom 2018.

håller med, ragnarök är superbra men känns mer som expansion.

Medlem

2 spel jag är förvånad över att de inte hamnade på listan är Vampire Survivor & V Rising. Två spel som har varit populära och fått bra betyg. Ibland tycker jag att denna sajten är mer fokuserad på konsol än PC.

Medlem

Tror inte jag får en bättre upplevelse med Ragnarök än den jag fått med Elden Ring.


signatur

I'm like you, I have no name.

Dödgrävaren
Skrivet av vladimir:

Nej en ganska rolig liknelse 😅 Däremot så håller jag jag inte med.

Mass Effect 2
Portal 2
Half-life 2
Uncharted 2
Diablo 2
The Last of Us 2
Red Dead Redemption 2
Silent Hill 2
Street Fighter 2
Arkham City

Alla är ”plusmenyer”, basen är fortfarande densamma, men dom är bättre än sina original, och folk kommer ihåg dom 10, 20, 30(!)år efteråt. För att inte tala om uppföljare i filmvärlden.

ME2 är sämre än ME1 imo.
Arkham City är sämre än föregångaren, öppen värld å mer fluff.
RDR2 är sämre än RDR1. Assnygg värld, men stel och tråkig missiondesign, spelet gör ingenting nytt öht. Och vem fan bryr sig om hästtestiklars storlek.
Last of Us 2 är också sämre än ettan, större spel, mer bloat, sämre karaktärer å story.
Portal 2 är förvisso inte sämre än ettan, men vet inte om det är något större fall framåt. Mer fokus på komedi, men tyckte pusslena var lite för enkla och tydligt utmärkta.
Övriga på listan kan jag väl hålla med om i viss mån.

Medlem
Skrivet av dTexN:

GoW 2018 är en viss originell burgare. Ragnarök är plusmenyn och extra dipp.
Basen smakar fortfarande detsamma.

Elden Ring har delar av Dark Souls burgare ja, men med helt nya, fräscha ingredienser som liknar delar från breath of the wild osv. Detta kombinerat ger en ny, unik upplevelse.

Jag har bara svårt att köpa att en plusmeny vinner över en ny kreativ sammansättning. (som fungerar)
För vi hade redan den där burgaren back in 2018.

Konstig liknelse kanske 😆

”Ny kreativ sammansättning" som är copy-paste på precis allt annat From Software gjort i genren. Spelet hade kunnat heta Dark Souls 4 utan att någon hade reagerat. ”Rulla-Slå-Rulla-Slå” i en halvkass och tvärdöd öppen värld.

Medlem

Bra lista!
Personligen hade jag satt Elden Ring på nummer #1, men det är ju min åsikt.

God of War Ragnarök tycker jag inte riktigt når de topparna originalet gjorde, inte på något sätt ett dåligt spel, men ändå inte riktigt en 10:a.


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Medlem

Men vi kan väl alla hålla med om att alla top 3 spel är riktigt bra spel. Ett spel för varje smak!
Spelar ingen roll vilken som får första, andra eller tredje plats.

Tung top 3! Har inte spelat nåt av spelen som släppts i år, men många bra spel hursom.

Medlem

Har inte kört så mycket i år förutom dota. Elden ring har jag nästan klarat av men känns för långt för sitt eget bästa. Kan tänka mig att Ragnarök är en tightare upplevelse så förståeligt att det hamnar högre upp.
Bra lista med blandade titlar. Blir att ta ikapp lite grann!!

Medlem
Skrivet av erson:

Tycker helt ärligt att elden rings strider är ett ganska svagt kort. Lättare än förväntat och knappast svårt spel någonstans. Sedan saknas det ett djup någonstans i striderna. Känns som man bara rollar parrerar och slår.. och vipps så är bossen död.. har även inte spelat tidigare from Software spel. Men blir heller inte direkt sugem efter jag spelat igenom elden ring. Starkaste kortet i elden är ju världen. Ger spelet max 7/10 inte värt ett högre betyg än så.

Det där vill ja se, upp till bevis.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Bra lista. Kan dock inte förstå folks entusiasm över Stray. Jag älskar katter men jag tyckte spelet var ytterst mediokert. Men håller helt med om topp 3

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det där vill ja se, upp till bevis.

se vad?

Medlem
Skrivet av erson:

Att det är så enkelt som du beskrev det.
Jag är/var också ny, inte spelat tidigare spel.
Att säga att det rulla undan ich attackera och att det är lätt låter som en rejäl förenkling
Lättare sagt än gjort


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Förutom Elden ring och God of war så måste detta spelåret gå till historien som det tunnaste hittills.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Att det är så enkelt som du beskrev det.
Jag är/var också ny, inte spelat tidigare spel.
Att säga att det rulla undan ich attackera och att det är lätt låter som en rejäl förenkling
Lättare sagt än gjort

När jag kommer direkt från Final Fantasy origin som i sig är ett sämre spel men oerhört mycket svårare än elden ring så känns det verkligen som att elden inte känns speciellt svårt. Redan vant mig vid att tajma attacker och se när jag ska slå osv. Sen hade använde jag heller inte en enda spell förutom vissa summons.

Medlem

😂😂 Tack alla för att ni haka på mina hamburgermenyer

@Vladimir

Lite på rätt spår mot vad jag försökte förmedla. Men utvecklar lite.
Half-life 2, last of us 2, Red dead 2, Witcher 3 kontra tidigare i serien etc har helt nya ingredienser. Ny spelmotor, mycket större värld, ny fysik, nya mekaniker osv osv. Detta gör att det inte är samma burgare som föregångaren, det är en uppgraderad med finare smak. NY upplevelse. Det var det jag försökte komma med ragnarök kontra 2018. Det är ingen uppgraderad burgare, det är bara en plusmeny.
Ragnarök hade kunnat släppts månader senare 2018 som en expansion, så mjuk är övergången IMO.

Vilket motsäger FZs motivering till varför it takes two vann förra året för då de sa att det var en ''frisk vind''.
Ragnarök är ingen frisk vind. Den är ljummen igenkännbar. Elden Ring är däremot en frisk vind.
Så recency bias hos fz. Eller ja, alla har ju olika preferenser på sina burgare🙄


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

123
Skriv svar