XCloud får mus och tangentbordsstöd

Robot
XCloud får mus och tangentbordsstöd

Microsoft lyssnar på @Wakkaah. Snart kan vi använda möss i molnet.

#Flight-Simulator, #Xbox, #Xcloud


Skribent

haha! Jag tänkte faktiskt på de där efteråt. Funderade om jag skulle lägga in den i artikeln, men det blir lite för oseriöst XD


signatur

"Writer and Fighter"

Moderator

XD

Medlem

Snacka om en game-changer, så många spel jag tänkt när jag testat, det här vill jag ju spela med tangentbord och mus.
Plötsligt blev gamepass billigare i huvudet

Skribent
Skrivet av Rejzer:

Snacka om en game-changer, så många spel jag tänkt när jag testat, det här vill jag ju spela med tangentbord och mus.
Plötsligt blev gamepass billigare i huvudet

Ja det kan öppna upp mycket för tjänsten tänker jag och brygga PC och konsol-plattformarna ännu mer.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Håller mig negativ till mus och tangentbord på konsoler.
Alla ska spela med samma förutsättningar, det är ju lagom kul att spela COD/BF m.fl. när ena personen sitter med xboxkontroll, den andra gör en kickflip 360 med sin mus och sätter ett headshot innan kontrollspelaren flyttat sin spak mot fienden.

phi
Medlem

De kan ju börja med att fixa deras horribla input lag först och främst så att det blir spelbart.

Skrivet av phi:

De kan ju börja med att fixa deras horribla input lag först och främst så att det blir spelbart.

Håller med! Xcloud är den enda av alla cloudtjänster som jag testat som är helt ospelbar pga input lag tyvärr.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Håller mig negativ till mus och tangentbord på konsoler.
Alla ska spela med samma förutsättningar, det är ju lagom kul att spela COD/BF m.fl. när ena personen sitter med xboxkontroll, den andra gör en kickflip 360 med sin mus och sätter ett headshot innan kontrollspelaren flyttat sin spak mot fienden.

Var ett tag sedan jag spelade men tror det gick filtrera bort mus/tangentbord spelare om man inte ville möta sådana.

Skrivet av phi:

De kan ju börja med att fixa deras horribla input lag först och främst så att det blir spelbart.

Vissa spel har stora problem med grafiska artefakter ex Forza horizon 4 samt 5 gick knappt spela när jag testade senast över xcloud. De har lite att fixa med på servrarna. Men det borde gå att lösa. Både google stadia, gf now och när jag kör genom parsec tycker jag fungerar bra.

Medlem
Skrivet av phi:

De kan ju börja med att fixa deras horribla input lag först och främst så att det blir spelbart.

Funkar hur bra som helst här så då är det nog något annat problem. Klart det blir någon form av lag men förväntar man att spela de absolut snabbaste titlarna så ska man kanske man får skruva ner förväntningarna.

Tilläggas att jag spelat på high end prylar.

phi
Medlem
Skrivet av perihelion74:

Funkar hur bra som helst här så då är det nog något annat problem. Klart det blir någon form av lag men förväntar man att spela de absolut snabbaste titlarna så ska man kanske man får skruva ner förväntningarna.

Tilläggas att jag spelat på high end prylar.

Nej, det är XCloud som är problemet. Stadia och Geforce Now fungerar bra/acceptabelt.

Sitter på 1 Gbit/s fiber.

Medlem
Skrivet av phi:

Nej, det är XCloud som är problemet. Stadia och Geforce Now fungerar bra/acceptabelt.

Sitter på 1 Gbit/s fiber.

Xcloud är förbannat mycket sämre än stadia när det kommer till lagg. Har bara en 250 lina men xcloud är typ ospelbart i jämförelse.


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av phi:

Nej, det är XCloud som är problemet. Stadia och Geforce Now fungerar bra/acceptabelt.

Sitter på 1 Gbit/s fiber.

Ändå märkligt för min uppkoppling är hälften av din men upplever inte problemet. Dock mörkt skillnad med vilken enhet jag kör med. Som en galaxy Tab 7+ flyter det på bra men en äldre dator sämre märker jag skillnad. Men då klarar den burken inte wifi6 tex.

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Microsoft lyssnar på @Wakkaah. Snart kan vi använda möss i molnet.

#Flight-Simulator, #Xbox, #Xcloud


Är sjäv inte mycket för att spela i molnet, men utmärkt att det kommer stöd för detta!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Ändå märkligt för min uppkoppling är hälften av din men upplever inte problemet. Dock mörkt skillnad med vilken enhet jag kör med. Som en galaxy Tab 7+ flyter det på bra men en äldre dator sämre märker jag skillnad. Men då klarar den burken inte wifi6 tex.

I detta fallet spelar det inte roll om du har 500Mbit eller 40Mbit det är bandbredd. (Se det som att du inte kör snabbare när du ligger i 80Kmh bara för att vägen har 10 filer istället för 5 däremot kan flera fordon köra parallellt och på så vis leverera mer på samma tid)
Det är svarstiden och stabilitet mot servern som spelar mest roll här. Så bästa är att köra med sladd eller i alla fall Wifi6.

Enligt vad jag hittar på nätet så verkar Xcloud ligga runt 3GB per timme, vilket gör att i teorin bör man klara sig på 10Mbit eftersom det ger dig 4,5GB per timme.

Det kan exempelvis vara så att operatör x har en mer fördelaktig rutt till närmsta xcloud server än operatör y i ditt område. Jag har själv bara testat över Telia. På Razer phone 2, Xbox one, xbox series x och PC.

Skribent
Skrivet av robbis:

Xcloud är förbannat mycket sämre än stadia när det kommer till lagg. Har bara en 250 lina men xcloud är typ ospelbart i jämförelse.

För mig har det varit tvärt om. Xcloud genom min XSX är mer stabilt än Stadia. Då var inte Stadia dåligt, men Xcloud fungerar bättre, mindre lagg.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Håkan:

Håller mig negativ till mus och tangentbord på konsoler.
Alla ska spela med samma förutsättningar, det är ju lagom kul att spela COD/BF m.fl. när ena personen sitter med xboxkontroll, den andra gör en kickflip 360 med sin mus och sätter ett headshot innan kontrollspelaren flyttat sin spak mot fienden.

Så länge det främst används till singleplayer eller på sin höjd är ett alternativ i multiplayer/leaderboards är det väl inget problem?

Jag står på andra sidan och är mycket frustrerad över att inte kunna använda mus+tangentbord i Diablo 2 och Doom Eternal, samt en massa andra konsolspel.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

För mig har det varit tvärt om. Xcloud genom min XSX är mer stabilt än Stadia. Då var inte Stadia dåligt, men Xcloud fungerar bättre, mindre lagg.

Jag har aldrig testat xcloud via xboxen så kan inte svara på det, dock så får jag sämre kvalité på stadia via datorn än via chromecasten så kan ju vara nån liknande grej.


signatur

1# FZ Troll

Skribent
Skrivet av robbis:

Jag har aldrig testat xcloud via xboxen så kan inte svara på det, dock så får jag sämre kvalité på stadia via datorn än via chromecasten så kan ju vara nån liknande grej.

Ja, jag har bara kört Stadia via PC och inte chromecast.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av phi:

De kan ju börja med att fixa deras horribla input lag först och främst så att det blir spelbart.

testa att låsa till 60 fps, jag hade horribel lag och dålig prestanda till jag gjorde det. fast om det hjälpte input lagget kan jag inte minnas. skadar ju inte o testa


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Nu har de första spelen med mus och tangentbord kommit som det verkar.
https://www.reddit.com/r/xcloud/comments/wrpqlb/the_first_two...

Avstängd

Verkar fortfarande dåligt med mus och tangetbordsstöd. Microsoft borde betala ut en liten summa om man lägger till Mus och Tangetbordsstöd då borde dom ju få fart på det.

Tror ni att vi kan få se 1440P under 2023 eller får vi vänta tills 2024?

Vet inte varför dom i nuläget endast vill uppgradera till 1440p läst att dom har som mål och vill ge oss 4K vilket då borde vara det Youtube kör asså 2160P

Kan ju bli snabbare i 1080p när Microsoft aktiverar Xbox Series X profilen så får hoppas att dom lägger till så vi genom menyn när vi trycker på hem knappen som är den lysande Xbox loggan på handkontrollen har så vi kan välja mellan Auto,1080p och 1440p.

1
Skriv svar