Inlägg av Dex

Inlägg som Dex har skrivit i forumet

Skrivet av jehuty:

Dagen innan releasen av hellblade 2 skriver dom ett meddelande till alla fans att dom alltid tänkt på oss när dom utvecklade spelet.

Men varför låter det nästan som ett farväl?

https://x.com/NinjaTheory/status/1792601275550302264

Enligt Jez Corden så är det inte ett farväl meddelande utan deras nästa projekt har redan godkänts.
Men håller med att meddelandet läses väldigt mycket som ett farväl så lite konstigt

https://x.com/JezCorden/status/1792634668287742113

Skrivet av Issue:

men en sak som förvånar mig som andra ha påpekat i diverse trådar: vart fan är marknadsföringen?
nu är det förvisso ett litet (kort) spel från en liten (definition av liten?) studio. men det är ju ändå rätt så påkostat och är ju ett av MS större släpp, borde det inte marknadsföras?

Ja är väldigt konstigt. Det är bara 5 dagar kvar till release och som du säger så verkar där inte marknadsföras nästan alls från Xbox.
Det enda jag såg var att Xbox gjorde ett inlägg på Twitter/X för någon dag sedan med endast typ namn på spelet, datum och en bild på spelet. Det är det enda jag har sätt i marknadsföring för spelet.
Nu kan jag ju så klart missat en hel del, men det har ju inte kommit en ny trailer ens vilket är väldigt konstigt. Det är ju ändå Xbox största spel från typ November 2023 till nästa spel kommer i höst så väldigt konstigt att dom inte marknadsför det mycket mer än så här.

Men ser ändå fram emot spelet och hoppas det säljer bra i alla fall!

Skrivet av Atorak:

Hur som dom tjänar enorma pengar, gamepass är ju extremt stabilt. Garanterat upp & ner men 34 miljoner subs med 9.95$ i månaden är cirka 339 miljoner dollar i månaden. Sen har du alla spel och merch från tex Minecraft osv osv. Dom tjänar bra med gold😉

Dom drar in mycket pengar på Gamepass dock så blir ju så klart försäljningen lidande då folk inte köper spelen så klart på samma sätt som man gjorde innan.
Plus att Spencer (tror det var han som sa det) berättade för ett tag sedan att dom lägger cirka 1 miljard dollar om året bara på att få in 3:e parts spel på Gamepass så där försvinner ju också mycket av inkomsten.
Både Playstation och Nintendo tjänar mer på sina prenumerationstjänster (dom har fler subscribers) samtidigt som dom inte tappar någon försäljning på sina spel då deras spel inte kommer dag 1 på deras tjänster.

On-Topic: Jag tycker inte Spencer har gjort ett jätte bra jobb, men inte heller ett dåligt jobb. Skulle han få lämna så tror jag inte att det blir någon bättre person dock så ser inte direkt någon vinning för oss spelare att han skulle lämna.

Skrivet av Sphere Of No-Form:

Arkane Austin kan man kanske förstå men Tango Gameworks? Märkligt. Speciellt om man läser denna tweet från Aaron Greenberg för drygt ett år sedan.

"Hi-Fi RUSH was a break out hit for us and our players in all key measurements and expectations. We couldn’t be happier with what the team at Tango Gameworks delivered with this surprise release."

https://twitter.com/aarongreenberg/status/1649431572137779203

Ja precis. Man undrar verkligen vad sjutton dom har för krav på studiona om dom gör ett sådant inlägg och sen lite över 1 år senare helt enkelt lägger ner studion....

Skrivet av Yatagarasu:

Spelar inte någon roll om spelet är det bästa sedan skivat bröd om det inte når försäljningssiffror. MIcrosoft är i slutändan ett globalt mega-företag, de bryr sig tekniskt sett inte om meriter likt användar- eller kritikeromdömen, dollartecken -in- och dollartecken -ut- är allt som hägrar.

Microsoft är inte unika i denna position, ytterst få företag som har annat på agendan än detta, oavsett industri. Sedan går det att diskutera om det är någon rimlighet i att ett företag endast existerar för att tjäna pengar, eller om det borde finnas någon form av altruism och samhällsnytta annat än att skyffla pengar också.

Visst är det så, men det blir ju jäkligt fel att då shadow-droppa ett spel som Hi-Fi Rush utan någon marknadsföring och dag ett release på gamepass och sen förvänta sig stora försäljningssiffror.

Arcane Austin kan jag förstå (även om jag tycker det är helt fel att stänga en studio när det uppenbarligen inte var ett spel som studion ville göra) då spelet inte har några spelare. Men kanske hade räckt att sluta utveckla för spelet och gå vidare till nästa?

Men Tango Gameworks är verkligen jätte konstigt....

Skrivet av almblad:

Hahaha det hade ju varit för jäkla kul om det blir så

Skrivet av jeppe109:

Stämmer det verkligen att Ninja Theory sa så? Det är inte taget ur sitt sammanhang eller något sådant?
Låter ju som en otrligt löjlig anledning att låsa det på 30 FPS för att det ska vara mer filmiskt, men sen låta PC ha olåst FPS.
Varför måste Xbox ha en filmisk upplevelse, men inte PC? Varför inte bara säga som det är i så fall att konsolen inte klarar av mer och dom låser det på 30 FPS av den anledningen?
Tycker bara det låter som en löjlig anledning.....

Housemarque har något nytt att visa imorgon. Kanske deras nya spel? Förmodligen inte, men man kan ju hoppas

=AZV4eW1taiiTqYN1wvsEjIVqz48dolkm6xk1oQD2N4Q4VrsBvUNjLCrRTFcjXAY0vJ2GogZBmstUULCwaIL9vKkWxW7n1Veq393iBsP04o_lspt6unaiHUtXm3LRp6-OFc9z9582W3i7ImV4kOzVf12eBUNb7SiL7piMKCAugLuZ_0TQuAluhXKTED8o_8sOcFKM_q92lmBoDd3wjYYf7kkMMUS7scFlSq9SbDAxUBgcCw&__tn__=EH-R]https://www.facebook.com/photo/?fbid=956820429779843&set=a.394640062664552&__cft__[0]=AZV4eW1taiiTqYN1wvsEjIVqz48dolkm6xk1oQD2N4Q4VrsBvUNjLCrRTFcjXAY0vJ2GogZBmstUULCwaIL9vKkWxW7n1Veq393iBsP04o_lspt6unaiHUtXm3LRp6-OFc9z9582W3i7ImV4kOzVf12eBUNb7SiL7piMKCAugLuZ_0TQuAluhXKTED8o_8sOcFKM_q92lmBoDd3wjYYf7kkMMUS7scFlSq9SbDAxUBgcCw&__tn__=EH-R

Skrivet av Kleptoman:

Kommer det inte ut nästa 2-3 år blir jag väldigt förvånad

Som skrevs i artikeln så verkar Bethesda vara väldigt ovilliga att "lämna över" Fallout till någon annan studio och Todd Howard har ju sagt att dom ska göra Elder Scrolls 6 innan Fallout 5 så det är nog mer troligt att det tar 10 år till
Om så klart inte Microsoft tvingar dom att släppa det till en annan studio, men känns ganska osannolikt också då det ändå tar typ 5 år att göra ett nytt AAA spel och om 5 år lär ju TV-seriens stora hype ha lagt sig rätt rejält.

Men man kan ju verkligen hoppas att dom släpper det till en annan studio så man slipper vänta 10 år

Även om dom skyndar på ett nytt Fallout spel så lär det var rent för sent att "rida på tåget" av tv-seriens lansering så känns inte så lönt att skynda på det. Speciellt inte om det innebär att det blir lite sämre spel för att dom skyndar på.
Och framför allt så tror jag Elder Scrolls 6 nog är ett större spel släpp än ett Fallout 5 är om inte Fallout 5 hade släppts nu lagom när serien är som störst.
Lite så som Sony missade tåget med att släppa ett nytt Last of Us Spel när serien kom och var som störst.

Digital Foundry är också väldigt imponerade av det tekniska i spelet. Kul att där kan komma spel lite då och då som faktiskt fungerar som man förväntar sig!
Så klart också lättare när man endast behöver utveckla spelet för en hårdvara, men ändå!

Digital Foundry är väldigt imponerade av det tekniska i Stellar Blade med i princip inga buggar och väldigt stabila lägen.

Har också läst lite diverse rykten om att Rebirth har sålt sämre än Remake i alla fall Japan.

Men har alltid varit nyfiken på var dom här analys firmorna får dessa siffror ifrån, framför allt nu för tiden då så mycket av försäljningen är digitalt och i just detta fallet går det ju endast att få det digitalt från Playstation Store.
Så hur får dom fram sina analyser då? Är det fysiska skivor så kan jag förstå det lite mer då det går kanske mer att spåra osv hur mycket som skickas och så.

Såg att där var någon som skrev att det hade sålt cirka 250 000 fysiska exemplar i Japan den första veckan. Men dom brukar ju säga att digital försäljning står ju för cirka 70-80% nu för tiden och i så fall har det ju sålt i cirka 1 miljon bara den första veckan i Japan och det måste väl vara väldigt bra tycker man?

Någon som har någon mer insikt i hur dessa analys firmor fungerar?

Skrivet av magma:

Hade varit kul att se rå gameplay, gärna en video som beskriver och visar spelets mekaniker. Jag får intrycket av att man vill dölja något här...

Eller så skaffar man ubisoft+ premium och spelar ut det inom 1 månad, då får man dessutom spela 3 dagar tidigare om man kan stå ut med eventuella barnsjukdomar i början.

Skrivet av glottis:

Ser lovande ut men kommer inte förhandsboka. måste se lite gameplay och reviews innan jag ens funderar på ett köp.
Och är det bara jag som stör mig på att huvudkaraktären har "shampoo-reklam-hår" hela tiden?

Skrivet av PontusT:

Vill bara påpeka att detta är ingen gameplay trailer. Det är en sån där "in-engine" bullshit som de kör med. Och det är alltid röda varningsflaggor för mig. Sen kommer spelet se helt annorlunda ut.
Jag tror verkligen inte på det här spelet. Med tanke på gameplay som saknas, stealth momenten, en rätt så generisk story.
Allting med det här spelet känns som det redan är sagt och gjort hundratals gånger tyvärr.

Det kom en jätte lång gameplay preview förra sommaren som visar upp jätte mycket gameplay där man kan se mer hur spelet ser ut.

Har inte jätte mycket emot att spel är låsta till 30 fps, men blir ju ganska tramsigt av utvecklaren att säga att dom gör det med vilje för att det blir en mer filmisk upplevelse (vilket jag nog kan hålla med om om man vill ha det) och sen ha upplåst fps på pc....
Så dom vill ha filmisk upplevelse på Xbox, men inte på PC? Varför då inte bara låta Xbox få välja vilket dom vill ha eller bara helt enkelt säga som det är att spelet är för krävande för konsolerna....
Tycker det känns som en väldigt konstig ursäkt.

Dave the diver och Tales of Kenzera kommer till Playstation Plus Game Catalog den 16:e April respektive 23:e April.

Dave the Diver - PS Blog

Tales of Kenzera - PS Blog

Skrivet av Balunan:

Enligt Digital Foundry så skulle en PS5 Pro, baserat på de läckta specifikationerna, vara väldigt begränsad av CPU:n och inte alls ge den markanta prestandahöjningen som många verkar förvänta sig. En prestandahöjning på ca. 10% är att vänta, om specarna stämmer. Det vill, exempelvis, säga runt en 3 fps förbättring för ett spel som nu kämpar med svajig framerate på omkring 27 ish fps emellanåt och inte riktigt annars kan hålla sitt tilltänkta 30 fps-mål. Någon konsol som plötsligt skulle kunna köra, vad som nu är 30 fps-spel, i ett 60 fps performance-läge är enligt dem inte att tala om.

Och svaret på frågan i rubriken menar de är ett rungande nej, såvida spelet inte redan kommer att ha ett 60fps-läge på den vanliga PS5:an.

https://www.youtube.com/watch?v=vlZQ3KLTtYM

Lite intressant då här är en film som säger raka motsatsen

Credit till @Fearnox som länkade den i PS5 Pro tråden

Gillar DF väldigt mycket och har stort förtroende för dom, men känns som ett litet konstigt uttalande då vi egentligen vet väldigt lite om GTA 6 nu så känns lite konstigt att dom redan nu går ut och säger att det inte kommer fungera. Dom kan mycket väl ha helt rätt att GTA 6 är extremt CPU tungt, men det kan ju också vara raka motsatsen att det är väldigt bra CPU optimerat så vem vet.

Skrivet av Freeman79a:

Och jag har hört att SAAB är på väg tillbaka. Top män har bekräftat det för mig. Vilka då? Top män.

Av någon konstigt anledning ser jag dig aldrig kritisera källorna på rykten och skriverier som är positiva mot Xbox och negativa mot Playstation.... Undra varför du inte är mer källkritisk i dom sammanhangen

Skrivet av Margy:

Sluta fjanta dig. Hävdar du att Chris Dring är en dålig källa?

Tror vi alla vet exakt vad han håller på med. Det är mest bara att skratta och gå vidare. Är källan inte positiv mot Xbox eller negativ mot Playstation så är dom inte trovärdiga

PS Plus spelen för April är bekräftade.

Immortals of Aveum | PS5
Minecraft Legends | PS4, PS5
Skul: The Hero Slayer | PS4

PS Blog

Något jag har reagerat en hel del på angående Microsoft är att dom verkar göra väldigt lite reklam i Europa jämfört med Playstation och Nintendo. Varje gång Playstation och Nintendo släpper nya spel så får jag intrycket av att det görs mycket mer reklam för dom spelen här i Europa jämfört med Xbox. I USA dock verkar dom göra mycket mer reklam.
Kanske inte så konstigt då Xbox är mycket större i USA jämfört med Europa, men det kommer ju knappast bli bättre om dom inte gör mer i Europa.

Nu vet jag inte om det stämmer helt och hållet, men i alla fall det intrycket jag har fått dom senaste åren

Sen ligger det säkert mycket i det Spencer sa förra året också att dom förlorade den viktigaste generationen (PS4 och Xbox One) då det var då väldigt många också byggde upp sina digitala bibliotek och då blir det svårare att få dom att "byta läger" då man inte kan sälja av sina spel osv.