Microsoft lever slutligen upp till sin nidbild

It's not a lake, it's an ocean
Microsoft lever slutligen upp till sin nidbild

Tiga är guld. Det ordspråket hade Xbox-chefen Sarah Bond uppenbarligen inte hört innan hon satte sig ned med Bloombergs Dina Bass på torsdagskvällen. För jösses vilket bottennapp detta var. När Bond får frågan varför Xbox stänger ned en studio som i fjol släppte ett spel som hyllades av både kritiker och spelare och vann ett flertal priser, är hon helt svarslös. Det är pinsamt att se. Bond ser nervös ut. Besegrad. Som om hon vet att det hon säger inte kommer övertala någon. För det gör det givetvis inte.

När Xbox 360 lanserades 2005 bestod teamet av några hundra personer. I dag är Xbox en gigant med totalt 30 000 anställda. Det är en oerhörd tillväxt, och den har inte skett organiskt genom en ökad försäljning av spel och konsoler utan genom massiva uppköp de senaste tre åren.

De borde ha stannat vid ZeniMax för att komma åt Bethesda. Det var ett stort uppköp värt 7,5 miljarder dollar, och vid den tidpunkten hade de redan lagt under sig fina spelutvecklare som Ninja Theory, Compulsion, Playground och InXile. Sammantaget borde det räcka för att skapa ett stadigt flöde av spel till Xbox. Men uppenbarligen ansåg Xbox ledarskap att de var tvungna att ta över Activision Blizzard King också, ett köp tiofalt så stort som Bethesda. Det kan inte kallas för något annat än storhetsvansinne.

Microsoft är världens just nu högst värderade bolag. De anklagas för att bara vilja tjäna pengar. Fast Sony och Nintendo vill också tjäna pengar. De är inte här för någon sorts välgörenhet. Men till skillnad från Microsoft har de begripit att det bästa sättet att tjäna pengar i spelbranschen är att (trumvirvel) släppa bra spel. Om du lyckas släppa bra spel i ett stadigt flöde kommer du lyckas behålla dina lojala kunder, som spenderar mer pengar än gemene man, och samtidigt attrahera helt nya kunder som blir nyfikna på vad du har att erbjuda. Det är så PlayStation och Nintendo lyckas växa. Du behöver egentligen inte göra så mycket mer. Allt annat, tjänster, tillbehör och annat, är bara grädde på moset.

2001 släpptes den allra första Xbox-konsolen. Många fnös åt blotta tanken på att Microsoft, av alla bolag, skulle ge sig in i konsolbranschen. De visste väl ingenting om spel. De skulle bara försöka köpa upp allt och monopolisera hela branschen, kraxades det. Förutom uppköpet av Rare hände det emellertid inte så mycket under många år. Tvärtom bidrog Microsoft till innovation i branschen, och med Xbox 360 visade de att de kunde konkurrera med både hårdvara och spel. På lika villkor. Jag var där dag 1 och påminde folk om vad Microsoft faktiskt bidrog med. Att de inte var den där stora ondskefulla giganten som bara ville söndra och härska.

Det känns som en evighet sedan. I dag lever Microsoft utan tvivel upp till den nidbild som sattes av företaget för över 20 år sedan. Det spelar ingen roll om du levererar bra och prisbelönta spel, du kan ryka ändå. Det ser ut att bli en blodig tid för både utvecklare och gamers framöver, och jag känner alltmer för att bara ta en paus från detta och ägna mig åt retrospel ett tag.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag spelar bara på Pc (har dock en mestadels oanvänd förra generationens Xbox och en switch)
Det senaste nya spelen jag köpte var Secrets of Grindea och Sea of Stars.
Jag är nuförtiden helt ointresserad av nya spel och sitter just nu istället med den tredje igenom spelningen av Dragon Age Inquisition. (Som nästan är bättre än BG3)
Som tur är har jag två Raspberry pi (modell 4 och 5)
Som är fulla med gamla tv-spel.
Just nu känns dom mer intressanta..


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Många fnös åt blotta tanken på att Microsoft, av alla bolag, skulle ge sig in i konsolbranschen. De visste väl ingenting om spel. De skulle bara försöka köpa upp allt och monopolisera hela branschen

Det verkar ju inte bättre än att Microsoft gör sitt yttersta för att bevisa att de som var skeptiska och förutspådde att det skulle bli så här hade helt rätt att vara skeptiska och tro det värsta om företaget. Jag har aldrig varit mindre intresserad av en Xboxkonsolgeneration än denna senaste. Och det känns som att Microsoft med gamepass och allt vad det heter bara bidrar till att urholka spelbranschen och göra allt sämre. Ska det vara på det här viset kan de lika gärna bara lägga ner Xbox.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

NuZ
Testpilot

Håller med fullt ut! Haha ja retrospel är otroliga glädje spridare


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Jag tillhör inte dem som tycker det är dåligt att Microsoft köper studios/utgivare, de har pengarna till det och sitt storhetsvansinne, så att de väljer att investera efter det känns bara logiskt. Men! Och det här är ett ganska viktigt men: då ska de också förvalta sina studios och uppköp, och se till att de levererar högkvalitativa spel, och ta hand om de studios som levererar dem. Just nu gör de tvärtom och kör allt i botten istället. Det är ingen bra strategi som någon kan försvara direkt. Att köpa studios men sen inte få ut kvalitativa spel - i nya eller redan etablerade serier - är bara slöseri med pengar och spelares tålamod.

Redaktör
Ponny

Den här oron över att Microsoft kan lägga ner, säg, Obsidian, Inxile, Double Fine, Ninja Theory och så vidare har jag inte känt förrän nu. Hi-Fi Rush var en hit, men det räckte inte. Vad ska man rimligen behöva göra?


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Den här oron över att Microsoft kan lägga ner, säg, Obsidian, Inxile, Double Fine, Ninja Theory och så vidare har jag inte känt förrän nu. Hi-Fi Rush var en hit, men det räckte inte. Vad ska man rimligen behöva göra?

Skillnaden är väl att Tango haft väldigt dåliga försäljningssiffror på alla sina spel och säkert varit när nedläggning innan, men fick leva lite längre tack vare Hi-Fi Rush. Medan de andra studiorna har rätt bra försäljnings siffror.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Den här oron över att Microsoft kan lägga ner, säg, Obsidian, Inxile, Double Fine, Ninja Theory och så vidare har jag inte känt förrän nu. Hi-Fi Rush var en hit, men det räckte inte. Vad ska man rimligen behöva göra?

Tango Gameworks är förvisso ett ganska unikt fall då Shinji Mikami lämnade studion strax efter Hi-Fi Rush vilket hade kunnat vara tillräckligt för att tappa förtroendet i studion. Vidare rapporterades Hi-Fi Rush sälja dåligt utanför Game Pass. Microsoft avfärdade de rapporterna med att "Hi-Fi RUSH was a break out hit for us and our players in all key measurements and expectations" följt av att stänga studion ett par månader senare så det är nog ganska uppenbart vilken part som ljög där.

Uppenbarligen är Game Pass-framgång inte tillräckligt för att bära ett spel finansiellt och kombinationen av recensionshyllningar och PR-uttalanden om spelets framgång på prenumerationstjänsten verkar ha skapat någon konstig föreställning om att spelet var en finansiell framgång när så inte var fallet.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Den här oron över att Microsoft kan lägga ner, säg, Obsidian, Inxile, Double Fine, Ninja Theory och så vidare har jag inte känt förrän nu. Hi-Fi Rush var en hit, men det räckte inte. Vad ska man rimligen behöva göra?

Man kan bara föreställa sig vilken oro som de anställda i dessa studior känner just nu och vad denna osäkerhet och otrygghet gör med dem som utvecklare och kreatörer.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Tack för en bra text!

Det har verkligen blivit tydligt att modellen med Gamepass inte är hållbar och nu befinner man sig lite mellan a rock and a hard place så att säga. Lögnerna som de spottade ur sig kring att spelen som hamnade på Gamepass faktiskt sålde bättre var nog något som bara Xbox själva trodde på. För spelbranschen har ju den där modellen i mångt och mycket visat sig vara katastrofal.

Det spännande nu blir att se hur man gör med ett IP som Call of Duty. Väljer man att släppa dag ett på Gamepass lär ju försäljningen av spelet ta en rejäl smäll, samtidigt. Väljer man att inte göra det så lär det bli hela havet stormar bland prenumeranterna.

Det ser onekligen väldigt mörkt ut för Xbox.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Man kan bara föreställa sig vilken oro som de anställda i dessa studior känner just nu och vad denna osäkerhet och otrygghet gör med dem som utvecklare och kreatörer.

Inte annars än i andra branscher när varsel hänger över en.
Tråkigt men tycker inte det ska ömkas märkvärdigt.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Det säger sig självt när 30000 pers inte kan göra nått bättre än några 100.
Större organisationer gör inte saler bättre.
Det kan glra fler saker snabbare men också mer fel. Men då kanske snabbare "rätta till".
Inom spel är det oftast negativt så då blir det skit.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Microsoft har dragit igång "reklamkampanjen" för Senua's Saga: Hellblade II.
Inte ens två veckor kvar till release. Många verkar undra om Ninja Theory kommer klara sig.

https://twitter.com/Xbox/status/1788285447699046602

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Microsoft har dragit igång "reklamkampanjen" för Senua's Saga: Hellblade II.
Inte ens två veckor kvar till release. Många verkar undra om Ninja Theory kommer klara sig.
<Uppladdad bildlänk>
https://twitter.com/Xbox/status/1788285447699046602

De lägger verkligen ned sin själ i den reklamkampanjen.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

De lägger verkligen ned sin själ i den reklamkampanjen.

Haha, ja, den tweeten verkligen osade kärlek och engagemang

Vad är spel ens längre? Det känns mest som produkter som kommer ut ur anonyma fabriker.

Jag känner verkligen att jag måste sluta läsa spelmedia. Det är en hobby som ska vara kul, men varje gång jag går in på en spelsida eller lyssnar på en spelpodd så känns det som att jag läser Dagens industris spelsektion.

Bara prat om chefer, uppköp, aktier, siffror, nedskärningar.

Fattar att det blir så. Det är lätt att göra nyheter baserat på olika rykten och press releaser. Men tråkigt är det.

Medlem

"Men till skillnad från Microsoft har de begripit att det bästa sättet att tjäna pengar i spelbranschen är att (trumvirvel) släppa bra spel."

Det förstår nog Microsoft också, men ibland går det inte så bra. Spel som borde klassas som "bra spel" lever inte upp till förväntningar försäljningsmässigt eller till välgjort spel och ibland både och.

Tycker både Nintendo och Sony känns väldigt överskattade när du sätter upp dem på någon pedestal att de vet minsan hur man gör bra spel och är överlägsna, det är de inte imo.

Tycker både Horizon och Spider Man är "meh", går att spela men inte så mycket mer. Inte orkat spela klart något av de 2 senaste i serien på båda.

Medlem

Retro- och indiespel, eller ibland också spel som är i early access där utvecklarna slipper ha "storebror" som vakar över en.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Gaara:

"Men till skillnad från Microsoft har de begripit att det bästa sättet att tjäna pengar i spelbranschen är att (trumvirvel) släppa bra spel."

Det förstår nog Microsoft också, men ibland går det inte så bra. Spel som borde klassas som "bra spel" lever inte upp till förväntningar försäljningsmässigt eller till välgjort spel och ibland både och.

Tycker både Nintendo och Sony känns väldigt överskattade när du sätter upp dem på någon pedestal att de vet minsan hur man gör bra spel och är överlägsna, det är de inte imo.

Tycker både Horizon och Spider Man är "meh", går att spela men inte så mycket mer. Inte orkat spela klart något av de 2 senaste i serien på båda.

Trots att jag haft Xbox som min primära plattform sedan 2002 vill jag nog påstå att sett över tid (Xbox har haft vissa bra år) har Sony och Nintendo varit betydligt mer pålitliga när det gäller att kontinuerligt släppa bra spel. Det är väldigt få fiaskon och stora besvikelser överlag från deras studior. Deras spel verkar inte hamna i ett utvecklarhelvete som Xbox diton gör. Orsakerna kan man spekulera i, men det är anmärkningsvärt hur Microsoft mer eller mindre har skjutit sina egna stora varumärken i sank.

Att jag ändå har valt Xbox som min go to-konsol i första hand han haft mycket att göra med vissa IP:n, handkontrollen, achievements men också att jag gillat deras konsoler. Sedan 2013, ungefär, spelar jag emellertid även på PlayStation, och nu blir det alltmer av den varan.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Denultimatamackan:

Vad är spel ens längre? Det känns mest som produkter som kommer ut ur anonyma fabriker.

Jag känner verkligen att jag måste sluta läsa spelmedia. Det är en hobby som ska vara kul, men varje gång jag går in på en spelsida eller lyssnar på en spelpodd så känns det som att jag läser Dagens industris spelsektion.

Bara prat om chefer, uppköp, aktier, siffror, nedskärningar.

Fattar att det blir så. Det är lätt att göra nyheter baserat på olika rykten och press releaser. Men tråkigt är det.

Det finns väl både och, tack och lov. Men visst har framför allt de senaste åren handlat väldigt mycket om uppköp och nu uppsägningar/hopslagningar. Tycker dock alltid att vi har sett en del av detta i spelpressen. Förr om åren handlade det kanske mer om försäljningssiffror eftersom konsolkriget™ var så viktigt, så ekonomi har alltid varit viktigt. Såklart.

Jag kan dock sakna att läsa fler krönikor där någon spelintresserad bara nördar ned sig i en spelerfarenhet, en karaktär, en bana, ett minne. Då kan jag dagdrömma mig bort lite för en stund.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Denultimatamackan:

Vad är spel ens längre? Det känns mest som produkter som kommer ut ur anonyma fabriker.

Jag känner verkligen att jag måste sluta läsa spelmedia. Det är en hobby som ska vara kul, men varje gång jag går in på en spelsida eller lyssnar på en spelpodd så känns det som att jag läser Dagens industris spelsektion.

Bara prat om chefer, uppköp, aktier, siffror, nedskärningar.

Fattar att det blir så. Det är lätt att göra nyheter baserat på olika rykten och press releaser. Men tråkigt är det.

Din hobby kommer att sluta vara kul om en viss utveckling fortsätter. Då kan det vara bra att ha insikt och kunskap kring detta så att man kan påverka utvecklingen åt ett bättre håll. Nyheter kring detta är av högt värde.

Håller med om att det är tråkigt, men det är samtidigt viktigt. Det är upp till oss hur framtidens gaming ser ut.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Gaara:

"Men till skillnad från Microsoft har de begripit att det bästa sättet att tjäna pengar i spelbranschen är att (trumvirvel) släppa bra spel."

Det förstår nog Microsoft också, men ibland går det inte så bra. Spel som borde klassas som "bra spel" lever inte upp till förväntningar försäljningsmässigt eller till välgjort spel och ibland både och.

Tycker både Nintendo och Sony känns väldigt överskattade när du sätter upp dem på någon pedestal att de vet minsan hur man gör bra spel och är överlägsna, det är de inte imo.

Tycker både Horizon och Spider Man är "meh", går att spela men inte så mycket mer. Inte orkat spela klart något av de 2 senaste i serien på båda.

Finns ändå en sorts objektivt "mätbar" högre kvalitet vad gäller spelen från Nintendo och Sony. Är själv inget fan av Playstations "filmiska" actionspel, men inget tvivel om att de liksom Nintendos spel lever upp till kvalitetskriterier som du viftar bort genom överdrivet fokus på dina personliga preferenser, medan Xbox-spelen ofta faller pladask med löften som aldrig infrias etc.
T.ex. Halo Infinite så levererades ju aldrig 50% av det utlovade spelinnehållet...

Medlem
Skrivet av Majoren:

Finns ändå en sorts objektivt "mätbar" högre kvalitet vad gäller spelen från Nintendo och Sony. Är själv inget fan av Playstations "filmiska" actionspel, men inget tvivel om att de liksom Nintendos spel lever upp till kvalitetskriterier som du viftar bort genom överdrivet fokus på dina personliga preferenser, medan Xbox-spelen ofta faller pladask med löften som aldrig infrias etc.
T.ex. Halo Infinite så levererades ju aldrig 50% av det utlovade spelinnehållet...

Halo Infinte förlorade en hel del på hela open world idén. Iallafall i mina ögon. Halo ska vara ett tight actionspel med rejäla tempoväxlingar och en stark berättelse som spelaren guidas/tvingas igenom. Det är inte ett spel där det ska finnas tid att stanna upp och lukta på blommorna utan när eftertexterna rullar så ska det kännas som att du nyss startade äventyret. Fattas bara att de beställer nästa Halo från Bethesda, då åker nog lådan ut.
Men Gears ska bli intressant att se hur det utvecklas. Hoppas på en mörkare inriktning. Mer bloddrypande äckel och mindre robotar. Sen kan de gärna sätta Activision på att göra en militärshooter om Pendulum wars. Ett seröst då, utan rosa AK och glitter som kostar 150kr kronor extra.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Finns ändå en sorts objektivt "mätbar" högre kvalitet vad gäller spelen från Nintendo och Sony. Är själv inget fan av Playstations "filmiska" actionspel, men inget tvivel om att de liksom Nintendos spel lever upp till kvalitetskriterier som du viftar bort genom överdrivet fokus på dina personliga preferenser, medan Xbox-spelen ofta faller pladask med löften som aldrig infrias etc.
T.ex. Halo Infinite så levererades ju aldrig 50% av det utlovade spelinnehållet...

Ja men det är ju inte Microsofts fel att content utleblev och co-op saknades i senaste halospelen. Du verkar ju själv vifta bort bra grejer med xbox och skönmåla Sony/Nintendo efter dina egna preferenser. Det gör vi nog alla igentligen, vi köper ju spel för att ha kul själva o borde ju inte bry sig vad någon random annan tycker om, det kvittar ju...

Medlem
Skrivet av Gaara:

Ja men det är ju inte Microsofts fel att content utleblev och co-op saknades i senaste halospelen. Du verkar ju själv vifta bort bra grejer med xbox och skönmåla Sony/Nintendo efter dina egna preferenser. Det gör vi nog alla igentligen, vi köper ju spel för att ha kul själva o borde ju inte bry sig vad någon random annan tycker om, det kvittar ju...

Klart det var Microsofts fel, de har självklart 100% inflytande att bestämma över vad som ska med, vad som ska yxas osv. i deras Xbox-spel. De verkar ha en sorts kultur inom Xbox spelstudios att Microsoft inte förmår styra upp och se till att kvalitet och inte minst löften efterlevs. Sen så har du ju förstås rätt i att vi alla skönmålar utifrån personliga preferenser, men det är väl något av en allmänt vedertagen sanning att Xbox är betydligt sämre på spelen än Sony och Nintendo.

Skrivet av GustavA:

Halo Infinte förlorade en hel del på hela open world idén. Iallafall i mina ögon. Halo ska vara ett tight actionspel med rejäla tempoväxlingar och en stark berättelse som spelaren guidas/tvingas igenom. Det är inte ett spel där det ska finnas tid att stanna upp och lukta på blommorna utan när eftertexterna rullar så ska det kännas som att du nyss startade äventyret. Fattas bara att de beställer nästa Halo från Bethesda, då åker nog lådan ut.
Men Gears ska bli intressant att se hur det utvecklas. Hoppas på en mörkare inriktning. Mer bloddrypande äckel och mindre robotar. Sen kan de gärna sätta Activision på att göra en militärshooter om Pendulum wars. Ett seröst då, utan rosa AK och glitter som kostar 150kr kronor extra.

Jepp.
Tycker gamla Halo-spelens formula var ganska glasklart fullfjädrad. Stora öppna banor och med bra variation banorna emellan. Open world-Ubisoftdesign finns det skjutspel som det räcker och inget som bidrog med något positivt för Halo som spelserie...
Länge sedan jag spelade Gears, senaste jag körde var tvåan, men håller med på den fronten med. Och att de skrotar den märkliga nyare inriktningen där karaktärerna såg ut som skumma woke-anime-figurer istället för kallhamrade krigare...

1
Skriv svar