Playstation Portal

Robot
Playstation Portal

Behagliga men nischade PS Portal kräver (för?) mycket för att nå sin potential.

#playstation-portal


Medlem

Så om den ändå bara duger till slöa spel under väldigt begränsad förutsättningar. Ja då är nog det bättre att köpa en switch oled.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Initialt när jag såg denna produkten så tänkte jag "Fan vad smart en liten enhet som man kan spela streamade PS4-PS5 spel ifrån molnet till ett mindre pris än en faktisk konsol" sen så insåg jag att det bara var streaming ifrån sin egna konsol som gäller och tappade allt intresse.

Medlem

1080p och 60 hz bara för 3 tusen kr?? Sen måste man vara i närheten eller i samma rumm!! 🤣🤣🤣🤣 Lägger man till 500 kr så får man en Nitendo switch oled eller en 1440p skärm att spela på fall man är en sån toffel att man låter sig bli bortkörd ifrån Tvn när man spelar. Min mobil med Geforce Now fungerar nog bättre än den här leksaken. 🤣🤣

Medlem

T.o.m min backbone är mer effektiv än det här dörrstoppet

Medlem
Skrivet av Ivamos:

1080p och 60 hz bara för 3 tusen kr?? Sen måste man vara i närheten eller i samma rumm!! 🤣🤣🤣🤣 Lägger man till 500 kr så får man en Nitendo switch oled eller en 1440p skärm att spela på fall man är en sån toffel att man låter sig bli bortkörd ifrån Tvn när man spelar. Min mobil med Geforce Now fungerar nog bättre än den här leksaken. 🤣🤣

Du vet väl att väldigt många har barn också va? Brukar va mer än 2 som slåss om TVn.
Men då säger du snart: men flytta PS5 till en annan TV. Nej, orka! Jag vill ha mitt PS5 i vardagsrummet. Vissa har bara 1 TV också.
Nu har jag inte köpt den och tänker inte köpa den. I mitt fall är problemet att jag slåss med mina barn om PS5an så behöver köpa en till PS5 snart istället. Men jag förstår fullständigt varför folk vill ha en PS Portal.

Medlem

Nu skall jag, som annars är så positiv, vara negativ:
3000 kr?!

Medlem
Skrivet av Ivamos:

1080p och 60 hz bara för 3 tusen kr?? Sen måste man vara i närheten eller i samma rumm!! 🤣🤣🤣🤣 Lägger man till 500 kr så får man en Nitendo switch oled eller en 1440p skärm att spela på fall man är en sån toffel att man låter sig bli bortkörd ifrån Tvn när man spelar. Min mobil med Geforce Now fungerar nog bättre än den här leksaken. 🤣🤣

Tror jag hittade den familje-/barnlösa ungkarlen 😅

Medlem
Skrivet av Deekar:

Du vet väl att väldigt många har barn också va? Brukar va mer än 2 som slåss om TVn.
Men då säger du snart: men flytta PS5 till en annan TV. Nej, orka! Jag vill ha mitt PS5 i vardagsrummet. Vissa har bara 1 TV också.
Nu har jag inte köpt den och tänker inte köpa den. I mitt fall är problemet att jag slåss med mina barn om PS5an så behöver köpa en till PS5 snart istället. Men jag förstår fullständigt varför folk vill ha en PS Portal.

Dont you guys have phones?

50Kr hos Ullared för att fästa handkontrollen där annars, också oftast med betydligt bättre skärm(OLED).

Medlem

Jag är känslig för dessa fördröjningar som kommer när man streamar spel. Ingenting hittills har varit bra nog för mig. Har testat olika spel i olika miljöer med olika nätverk och fördröjningen var ALLTID där.
Jag kanske är snabbare än de långsamma hjärnor som tex försvarade eländet Stadia, som tur nog avlivades.

Hade detta varit en PsVita 2 så hade jag köpt en dag ett, jag förstår mig inte på Sonys prioriteringar nu för tiden.


signatur

|.|

Medlem

Hej! Får bli mitt första inlägg på FZ

Jag köpte min Portal via tyska Amazon i november. Blev lite billigare än att köpa i Sverige, även med frakt.

Personligen är jag väldigt nöjd. Jag har två barn och en sambo hemma som ofta snor tvn. Portalen har gjort att jag fått mycket mer speltid än jag annars haft möjlighet att ha annars.

Mitt nätverk hemma med trådandluten PS5:a har funkat väldigt bra sedan senaste firmwareuppdsteringen som kom för någon vecka sedan. Har spelat dom flesta spel utan problem. Jag har även spelat från jobbet och även detta har fungerat tillfredställande. Spelat Wreckfest och andra bilspel med onlinematcher och placerat mig bra. Jag uppskattar också att spela tex Balders Gate 3 och Midnight suns på Portalen då för mig så passar dom formaten av spel bättre i handen än när man sitter distanserad från en stor skärm.

Jag tycker kvaliten i skärmen är mycket bra samt att den är otroligt skön att hålla i. Man bli inte trött i armarna och den känns mycket stabil. En Switch är för liten i mina händer. Att spela på mobilen med någon hållare på kontrollen var aldrig ett option för mig. Man ska inte underskatta en 8" skärm.

Vad som är den stora usp:en för mig är att detta är en framtidssäker enhet. Du köper den idag men om 3 år så kan du spela det senaste PS5 spelet på den eftersom den tar emot det PS5:an strömmar ut.

För mig är den helt klart en 4,5/5. 4/5 kanske om man tänker att man inte kan strömma spel från molnet till den (än). Men det visste jag ju när jag köpte den.

Sen önskar jag att det i framtiden kommer en grafikinställing i varje spel som är ”optimized för Portal” då den strömmar ut 1080 i 60 fps. Låt oss hoppas.

Medlem

Hej! Det här fick bli mitt första inlägg på fz Har sökt på internet men har inte hittat något konkret svar så jag testar här. Är det möjligt att köra discord via PS portal?

Skribent
Skrivet av tobbinho:

Hej! Det här fick bli mitt första inlägg på fz Har sökt på internet men har inte hittat något konkret svar så jag testar här. Är det möjligt att köra discord via PS portal?

Den spelar inget "själv" som jag förstår, men du kan nog komma åt discorden från PS5an som den streamar ifrån.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Dont you guys have phones?

50Kr hos Ullared för att fästa handkontrollen där annars, också oftast med betydligt bättre skärm(OLED).

Jo jag har spelat på mobilen någon gång men då drainar de ju batteriet plus att man vill ha mobilen fri till annat. Nä, spela på mobilen är värdelöst oavsett om de är mobilspel eller om de är stream. Platta funkar dock. Men den kan du inte fästa till kontroller. De blir tungt dessutom 😅

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Den spelar inget "själv" som jag förstår, men du kan nog komma åt discorden från PS5an som den streamar ifrån.

Check! Har förstått det som att vissa andra appar så som Netflix, Viaplay inte går att komma åt från PS5:an. Var lite fundersam på grund av det

Medlem

Spara 2900 kr och köp ett fäste till telefonen i stället.
https://www.webhallen.com/se/product/336619-Smartphonefaste-f...

Skribent
Skrivet av tobbinho:

Check! Har förstått det som att vissa andra appar så som Netflix, Viaplay inte går att komma åt från PS5:an. Var lite fundersam på grund av det

Ahhh, ja det kan mycket väl vara så också.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Kan man streama till telefonen från PS5?

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Kan man streama till telefonen från PS5?

De har ju en app, och det är 2023, så jag utgår från att det går?

Redaktör
Ponny
Skrivet av B-main:

Hej! Får bli mitt första inlägg på FZ

Jag köpte min Portal via tyska Amazon i november. Blev lite billigare än att köpa i Sverige, även med frakt.

Personligen är jag väldigt nöjd. Jag har två barn och en sambo hemma som ofta snor tvn. Portalen har gjort att jag fått mycket mer speltid än jag annars haft möjlighet att ha annars.

Mitt nätverk hemma med trådandluten PS5:a har funkat väldigt bra sedan senaste firmwareuppdsteringen som kom för någon vecka sedan. Har spelat dom flesta spel utan problem. Jag har även spelat från jobbet och även detta har fungerat tillfredställande. Spelat Wreckfest och andra bilspel med onlinematcher och placerat mig bra. Jag uppskattar också att spela tex Balders Gate 3 och Midnight suns på Portalen då för mig så passar dom formaten av spel bättre i handen än när man sitter distanserad från en stor skärm.

Jag tycker kvaliten i skärmen är mycket bra samt att den är otroligt skön att hålla i. Man bli inte trött i armarna och den känns mycket stabil. En Switch är för liten i mina händer.

Vad som är den stora usp:en för mig är att detta är en framtidssäker enhet. Du köper den idag men om 3 år så kan du spela det senaste PS5 spelet på den eftersom den tar emot det PS5:an strömmar ut.

För mig är den helt klart en 4,5/5. 4/5 kanske om man tänker att man inte kan strömma spel från molnet till den (än). Men det visste jag ju när jag köpte den.

Sen önskar jag att det i framtiden kommer en grafikinställing i varje spel som är ”optimized för Portal” då den strömmar ut 1080 i 60 fps. Låt oss hoppas.

Välkommen! Kul att du gillar den så skarpt. Det är min känsla också: att om den träffar rätt person så träffar den riktigt rätt. Kan lätt se att jag kommer spela vissa typer av spel på den, medan andra: not so much. Klassiska jrpg:s funkar riktigt bra och... nu blev jag sugen på Midnight Suns (och Xcom!).


signatur

En Bamseponny av folket

Testpilot

Hård pass på denna!

Inget PSNow spelstreaming, avsaknad av allmänt app-stöd (t.ex. YT/Netflix) och ej heller Bluetooth — Vilket gör att man måste köpa Sony's proprietära hörlurar och kan inte använda den som en till kontroller för PS5:an. Det är ju tämligen rätt värdelöst att försöka hitta ett område som gör denna ens i närheten värd sin prislapp.

Neh Sony, tillbaka till ritbordet.
Detta är inget annat än en sminkad gris till elektronikskrot.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Medlem
Skrivet av B-main:

Hej! Får bli mitt första inlägg på FZ
Jag köpte min Portal via tyska Amazon i november. Blev lite billigare än att köpa i Sverige, även med frakt.

Har en fråga, det påstås att det inte är någon skillnad mellan an PS5 + Portal, eller en PS4/5 och Remote Play Appen....
Har du provat spela med PS4/5 och Remote Play Appen och funkar det lika bra för dig som PS5 + Portal.

Jag har testat PS4 + Remote Play Appen många gånger, både PS4:an och PC:n är kopplade med kabel, och det är ospelbart pga lagg/fördröjning mellan att spela påkonsollen självt mot och vad man ser på skärmen på PC streamandes.

Jag märker fördröjningen redan i menyerna på PS4:an självt, innan jag ens startat ett spel.

Andra får gärna flika in med, om de haft samma uppfattning och eller hur ni löste det om ni hade detta problem.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem
Skrivet av Bojkott:

De har ju en app, och det är 2023, så jag utgår från att det går?

Yes, remote play appen har funnits ute i snart 10 år(2014).

Skrivet av Mithos-SWE:

Har en fråga, det påstås att det inte är någon skillnad mellan an PS5 + Portal, eller en PS4/5 och Remote Play Appen....
Har du provat spela med PS4/5 och Remote Play Appen och funkar det lika bra för dig som PS5 + Portal.

Jag har testat PS4 + Remote Play Appen många gånger, både PS4:an och PC:n är kopplade med kabel, och det är ospelbart pga lagg/fördröjning mellan att spela påkonsollen självt mot och vad man ser på skärmen på PC streamandes.

Jag märker fördröjningen redan i menyerna på PS4:an självt, innan jag ens startat ett spel.

Andra får gärna flika in med, om de haft samma uppfattning och eller hur ni löste det om ni hade detta problem.

Det är samma sak, dem har inte gjort något nytt för Portal.
Källa bland annat digital Foundry och jag tror även Norm från tested säger samma sak.

De flesta rekommenderar starkt att konsolen är kabelansluten och att resultatet utanför hemmet inte är någon höjdare.

Medlem

Så en sämre variant av gamla Wii U gamepad, till kraftigt överpris...

Medlem

Jag har läst i forumtrådar på bla Resetera och då måste jag säga att det är fler som har en positiv out of home upplevelse än dom som klagar. Sen är det nog skillnad på om du spelar Red dead eller Street fighter i hur man upplever en viss fördröjning.

Man måste sätta upp sitt nätverk korrekt i hemmet för att det ska flyta. Båda enheterna måste ligga på 5ghz tex. Finns lite andra QoS inställningar man kan ändra i också.

Hur snabbt internet spelar ingen roll i hemmet utan hur väl du ställt in din router. Och eftersom rätt många användare upplever laggfria upplevelser i hemmet så skulle jag hävda att dom som upplever lagg inte har en trasig eller felaktig Portal utan ett icke optimerat nätverk.

Medlem

- Den fungerar nästan bara i hemmet
- Det går inte att använda PS5:an samtidigt
- Den har medioker batteritid
- Du bör inte gå för långt från routern
- Du rekommenderas bara spela långsamma spel pga latens

Och var kan jag köpa denna mirakelmaskin?

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Men nej! Vem fan vill spela på mobilen! Draina batteriet så det behövs laddas när man väl ska iväg. Eller få massa notiser samtidigt som man spelar. (Nej, jag vill inte stänga av notiser, nyfiken som jag är) Behöva stänga ner appen när man ska svara på sms eller Messenger eller när det ringer. DET ÄR PISS ATT SPELA PÅ MOBIL! Fan att folk inte kan förstå det.... Samma personer som skrek på Blizzard om Diablo Immortal

Medlem

Hoppas att folk lyckas jailbreaka den så man även kan lägga in andra Android-appar som Game Pass, Geforce Now, Steam Link och enklare emulatorer. Då kan jag kanske tänka mig att köpa en om den går ner lite i pris.

Jag har ett sånt där enklare telefonfäste till min Xbox-kontroll som jag använder och det funkar ju ganska bra för det mesta. Har streamat spel från PS5, Xbox och PC, men det vore ju trevligt med en större skärm och att slippa använda just telefonen.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det är samma sak, dem har inte gjort något nytt för Portal.
Källa bland annat digital Foundry och jag tror även Norm från tested säger samma sak.

De flesta rekommenderar starkt att konsolen är kabelansluten och att resultatet utanför hemmet inte är någon höjdare.

Så eftersom det är helt ospelbart för mig med PS4 + Remote Appen lokalt hemma mellan min PS4 och dator när båda är kabelanslutna, kommer PS5 + Portal också vara helt oanvändbar pga den måste köra wifi.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem
Skrivet av Bojkott:

De har ju en app, och det är 2023, så jag utgår från att det går?

Haha, blev tvungen att undersöka detta och ja, de har ju PS remote play.
Så vad är målgruppen med denna grunkan för 3000 kr?

123
Skriv svar