Assassin's Creed Shadows släpps i november!

Medlem

Har inte ens blivit klar med det förra spelet.
och det är nog första ggn så är försiktig positiv.

Medlem
Skrivet av Poke_85:

Väldigt lågt i tak, måste gå att framföra kritik mot de politiserade spelstudiorna. En kommentar ska inte tas bort bara för att ordet Woke nämns.

Ge dig nu, ser att du har fått tillsäger förut om ditt kulturkrigande.

Nu skrek du förvisso om ”kulturellt folkmord”, utöver raljerandet om ”woke smörja” och hur Ubisoft nu är längst ner i ”sophögen av mök”.

Kan man inte begränsa sådant vackert formulerad poesi till Flashback och Gamereactor? Jag vet att jag inte är ensam om att ha flytt hit från GR just för att slippa sånt dravel och den otrevliga miljön sånt medför.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av Balunan:

Ge dig nu, ser att du har fått tillsäger förut om ditt kulturkrigande.

Nu skrek du förvisso om ”kulturellt folkmord”, utöver raljerandet om ”woke smörja” och hur Ubisoft nu är längst ner i ”sophögen av mök”.

Kan man inte begränsa sådant vackert formulerad poesi till Flashback och Gamereactor? Jag vet att jag inte är ensam om att ha flytt hit från GR just för att slippa sånt dravel och den otrevliga miljön sånt medför.

Precis! Gamereactor har högt i tak, men på bekostnad av tveksamma kommentarer som leder alltför ofta till en otrevlig stämning på forumet.

Medlem

Uppenbar cashgrab, med inslag av med identitetspolitik.

Medlem

har väntat på japansk setting ett bra tag nu, men AC:Valhalla brände ut mig på AC, och mirage var en kort besvikelse. Ubis nya monetisering gör det inte direkt mer lockande.

Något hände efter AC Odyssey, har varit skit ända sen dess.

Origins var ett intressant nytänk, och Odyssey löste växtvärken. sen kom valhalla och känndes helt själlöst.
Väntar på gameplay, men behöver något nytt och uppfriskande i shadows för att bli intresserad, ifall det är valhalla i japan så är jag out.

Medlem

Nice!
Blir collectors edition för mig till PS5.
https://www.ubisoft.com/en-ca/game/assassins-creed/news/7v5js...
Älskar Origins, Odyssey och Valhalla (Mirage var meh men tog platinum ändå).


signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb 6000MHz CL36 | GIGABYTE Aero RTX 4080 | Vattenkylning]

Lite kluven över att man skall spela med två olika karaktärer,
Men förhoppningsvis så överraskar det mej positivt.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Thane:

Det är nästan som att AC är ett spel som utspelar sig i historien och baserar saker på historiska karaktärer och händelser.

Vi kan använda lite andra källor om du vill det:

https://www.britannica.com/biography/Yasuke

https://africa.isp.msu.edu/news_article/22285

Citatet du skrev från Wikipedia skrevs dit idag 15:54 och togs bort 17:04. Wikipedia städar bort felaktiga påståenden ganska snabbt.

Det har tydligen pågått ett pinsamt Wikipedia-krig sedan trailern visades upp igår, där folk kontinuerligt gått in på Yasukes Wiki-sida för att ta bort eller revidera fakta och lägga till sånt som inte stämmer för att minimera personen.

Det har nu gått så långt att sidan har låsts för att ”förhindra vandalism”.

På Twitter/X har det även visats sig att ett antal konton som utgav sig för att vara upprörda japaner bara var folk som hade använt sig av knackig japanska via Google translate.

Som liten kuriosa så har Yasuke förekommit i spel innan detta, bland annat i Japanska Nioh och Samurai Warriors 5.

För folk som gillar sånt så finns det även animerad serie serie om honom från 2021, som heter just Yasuke. Finns på Netflix.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Avskyr trenden att man ska spela med småtjejer i huvudrollen. Men det är väl för att alla stora bolag vet att män generellt är peddon. Män åker ju till Asien för att köpa småtjejer😡

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ett gäng inlägg om hudfärg och liknande borttagna eftersom det ofelbart leder till tjafs.

Alltså varför ens tillåta kommentarer överhuvudtaget när man inte ens får kritisera hur pinsamt det är att de ska tvinga in en mörkhyad man i ett spel som definitivt förtjänar en japansk manlig asiatisk protagonist. Det är så uppenbart vilken tydlig politisk agenda ni på fz har så varför inte bara komma ut och säga det rakt ut och tydligt.

Medlem

Äh det kokar ner till att det är störigt, sure det kanske fanns en afrikansk samurai, eller inte. Men det var inte många, att en afrikan då ska bli representerad är bara väldigt märkligt. Och sedan det klassika hyckleriet, jag väntar fortfarande på spelet som utspelar sig i en afrikansk medeltida tribe, men huvudkaraktären ska vara vit (för att det nån gång fanns en vit europe där på studentresa). Kommer ju såklart aldrig hända, det spelet skulle ju kallas både det ena och det andra.

Hyckleriet är nog det som äcklar mig mest.

Medlem

Finns det något bevis att det har funnits en svart samuraj ?

Medlem

Har inga stora problem med att en av karaktärerna är yasuke, även ifall han inte var samurai och endast någon anhängare. lite creative freedom får dom nog ta.

Problemet är när det är ett själlöst företag som sätter han där endast för att få pluspoäng, blir typ rasistiskt igen då dom använder hans hudfärg för vinst.

Skulle också vara intressant och se hur reaktionen vart ifall dom skapade ett Assassins creed i Mozambique och hade huvudkaraktären vara en japansk man.

Medlem
Skrivet av Piigge:

Skulle också vara intressant och se hur reaktionen vart ifall dom skapade ett Assassins creed i Mozambique och hade huvudkaraktären vara en japansk man.

Varför skulle det vara intressant? Fanns det en japansk man i Mozambique när spelet utspelar sig så blir det nog inga speciellt intressanta reaktioner.

Skrivet av Cane:

Alltså varför ens tillåta kommentarer överhuvudtaget när man inte ens får kritisera hur pinsamt det är att de ska tvinga in en mörkhyad man i ett spel som definitivt förtjänar en japansk manlig asiatisk protagonist. Det är så uppenbart vilken tydlig politisk agenda ni på fz har så varför inte bara komma ut och säga det rakt ut och tydligt.

Men om du varit inne på FZ innan så borde du ju förstå ganska lätt att så fort folk ge någon sån komentar så spårar det ur ganska snabbt till fullt krig!!

Och personligen så tycker jag det är skönt att slippa ett forum utan en jävla massa kommentarer om vem som har rätt om en hudfärg eller inte. Här inte hemma på en sån här site.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Redaktör
Skrivet av Cane:

Alltså varför ens tillåta kommentarer överhuvudtaget när man inte ens får kritisera hur pinsamt det är att de ska tvinga in en mörkhyad man i ett spel som definitivt förtjänar en japansk manlig asiatisk protagonist. Det är så uppenbart vilken tydlig politisk agenda ni på fz har så varför inte bara komma ut och säga det rakt ut och tydligt.

Som jag skrev: majoriteten som läser på FZ (vilket är långt fler än vi som snackar i forumet) vill läsa om spel, inte 150 tjafsiga kommentarer om att woke, agendor osv. Därför städar vi bort sånt.

Sen beror det på hur man uttrycker sig. En del kommentarer om hudfärgen står kvar, och det är för att de resnoerar. Men går man in och gapar typ "Jag tänker inte spela det här för det är en jävla afrikan i Japan!" så är man inte välkommen i detta forum.

Jag tycker vi är transparenta mot er besökare om varför vi modererar som vi gör: vi vill att folk ska snacka spel, och vi vill inte ha massa tjafs eftersom många ogillar det. Låter inte det rätt rimligt ändå?


signatur
Medlem
Skrivet av Cane:

Alltså varför ens tillåta kommentarer överhuvudtaget när man inte ens får kritisera hur pinsamt det är att de ska tvinga in en mörkhyad man i ett spel som definitivt förtjänar en japansk manlig asiatisk protagonist. Det är så uppenbart vilken tydlig politisk agenda ni på fz har så varför inte bara komma ut och säga det rakt ut och tydligt.

såg några av kommentarerna som blev borttagna och det kändes faktiskt som dom hade en attityd som mer var ute efter argument än diskussion.

fast finns väl inte så mkt att diskutera egentligen mer än att det inte var vad man förvänta sig, men är ändå rätt vanligt med en outsider man för storyn igenom, vem vet vad spelet "förtjänar", vi har sett 0 sekunder av spelet.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Som jag skrev: majoriteten som läser på FZ (vilket är långt fler än vi som snackar i forumet) vill läsa om spel, inte 150 tjafsiga kommentarer om att woke, agendor osv. Därför städar vi bort sånt.

Jag tycker vi är transparenta mot er besökare om varför vi modererar som vi gör: vi vill att folk ska snacka spel, och vi vill inte ha massa tjafs eftersom många ogillar det. Låter inte det rätt rimligt ändå?

Fast valet av huvudkaraktärer har väl definitivt mycket med spelet att göra? Ni hade inget problem med att göra en stor grej utav en protagonists klädsel i ett annat spel vilket inte heller borde ha så mycket med spelet att göra eller? Folk som vill läsa om spel läser nog inte heller så mycket kommentarer utan fokuserar på artikeln i sig + trailern men jag kan ha fel.

Återigen varför inte bara ta bort funktionen att kommentera överhuvudtaget när ni vet det kommer bli vad ni anser är kontroversiella åsikter

Redaktör
Skrivet av Cane:

Fast valet av huvudkaraktärer har väl definitivt mycket med spelet att göra? Ni hade inget problem med att göra en stor grej utav en protagonists klädsel i ett annat spel vilket inte heller borde ha så mycket med spelet att göra eller? Folk som vill läsa om spel läser nog inte heller så mycket kommentarer utan fokuserar på artikeln i sig + trailern men jag kan ha fel.

Återigen varför inte bara ta bort funktionen att kommentera överhuvudtaget när ni vet det kommer bli vad ni anser är kontroversiella åsikter

Jag hann uppdatera inlägget medan du skrev detta. Citear mig själv:

Skrivet av Tomas Helenius:

Som jag skrev: majoriteten som läser på FZ (vilket är långt fler än vi som snackar i forumet) vill läsa om spel, inte 150 tjafsiga kommentarer om att woke, agendor osv. Därför städar vi bort sånt.

Sen beror det på hur man uttrycker sig. En del kommentarer om hudfärgen står kvar, och det är för att de resnoerar. Men går man in och gapar typ "Jag tänker inte spela det här för det är en jävla afrikan i Japan!" så är man inte välkommen i detta forum.

Jag tycker vi är transparenta mot er besökare om varför vi modererar som vi gör: vi vill att folk ska snacka spel, och vi vill inte ha massa tjafs eftersom många ogillar det. Låter inte det rätt rimligt ändå?

Ett forum är till för att diskutera i, och idealet är att det ska vara så fritt och öppet som möjligt. Men i praktiken funkar det aldrig så på nätet, så vi modererar och beslutar att vissa ämnen/diskussioner inte är tillåtna för att dämpa konflikterna. Det är vi verkligen inte ensamma om, och det ligger inga ideologiska eller politiska beslut bakom. FZ ägs av ett företag, och för det är det ett absolut måste att gå runt ekonomiskt. Att blanda in politik i det vore direkt korkat.

Edit: jag har jobbat här sen 2007, och skrivit på siten sen 2001. Vore jag intresserad av att driva politik så hade jag skrivit för en politiksite.


signatur
Medlem

Som sagt, då var det bara Assassins Creed: Undead kvar då så har man i stort sett hela paketet klart.

Skrivet av Cane:

Återigen varför inte bara ta bort funktionen att kommentera överhuvudtaget när ni vet det kommer bli vad ni anser är kontroversiella åsikter

För att majoriteten skall inte lida för att en minoritet inte förstår vad som gäller.

Jag vill kunna skriva här.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Vill ge cred till FZ-redaktionen i allmänhet och Tomas Helenius i synnerhet för att ha varit på tårna den här gången. Har varit lite si och så med att rensa i kommentarsfält tidigare.

Jag är precis som majoriteten här för att läsa om spel (och inte politiseringen av dem), så jag är nöjd.

Medlem
Skrivet av bluebird:

Vill ge cred till FZ-redaktionen i allmänhet och Tomas Helenius i synnerhet för att ha varit på tårna den här gången. Har varit lite si och så med att rensa i kommentarsfält tidigare.

Jag är precis som majoriteten här för att läsa om spel (och inte politiseringen av dem), så jag är nöjd.

Frågan är väl vart man sätter gränsen.
Man kan ju prata om just spelet och säga vad man tycker om vissa aspekter.
Det mer tragiska är väl att det ska bli sånt himla liv för att folk tycker olika och "fel".

Medlem
Skrivet av Cane:

Ni hade inget problem med att göra en stor grej utav en protagonists klädsel i ett annat spel vilket inte heller borde ha så mycket med spelet att göra eller?

Stor grej? Recensenten hade lite åsikter om karaktären och klädsel som inte påverkade betyget upp eller ner nämnvärt, sen gjorde kommentarerna en stor grej av det.

Just nu vet inte mycket mer om huvudpersonerna. Bara för att det är en svart man betyder det inte att han inkvoterad (du har inte sagt något om inkvoterad, jag vet), om storyn fokuserar på hans utanförskap, hans härkomst och svårigheten att passa in ett annat land kan det nog bli en bra story av det.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Redaktör
Skrivet av jeppe109:

Frågan är väl vart man sätter gränsen.
Man kan ju prata om just spelet och säga vad man tycker om vissa aspekter.
Det mer tragiska är väl att det ska bli sånt himla liv för att folk tycker olika och "fel".

Det går inte att sätta tydliga gränser för allt, utan måste tolkas från fall till fall. Annars får vi anlita jurister för att skriva och tolka forumregler (som ingen kommer tolka).

Jag har nu lagt mer än en timmes arbetstid på att rensa kommentarer och diskutera kring varför. På den tiden hade jag kunna göra ett par korta spelnyheter, fixa en tävling som ska upp i helgen, skriva klart mina delar av Nordiska mästerskapen, preppa helgrejer, osv. Ett skäl att vi modererar som vi gör är att vi inte ska behöva lägga mer tid på saker som betyder att det blir mindre spelrelaterat material på siten.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det går inte att sätta tydliga gränser för allt, utan måste tolkas från fall till fall. Annars får vi anlita jurister för att skriva och tolka forumregler (som ingen kommer tolka).

Jag har nu lagt mer än en timmes arbetstid på att rensa kommentarer och diskutera kring varför. På den tiden hade jag kunna göra ett par korta spelnyheter, fixa en tävling som ska upp i helgen, skriva klart mina delar av Nordiska mästerskapen, preppa helgrejer, osv. Ett skäl att vi modererar som vi gör är att vi inte ska behöva lägga mer tid på saker som betyder att det blir mindre spelrelaterat material på siten.

Ja det låter vettigt. I en annan verklighet hade vi kanske kunnat ha mer civiliserade diskussioner som inte går överstyr.
Så även om jag hade önskat att vi kunnat ha diskussioner om allt så förstår jag varför vi inte kan det. Ni på redaktionen gör ett bra jobb.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det går inte att sätta tydliga gränser för allt, utan måste tolkas från fall till fall. Annars får vi anlita jurister för att skriva och tolka forumregler (som ingen kommer tolka).

Jag har nu lagt mer än en timmes arbetstid på att rensa kommentarer och diskutera kring varför. På den tiden hade jag kunna göra ett par korta spelnyheter, fixa en tävling som ska upp i helgen, skriva klart mina delar av Nordiska mästerskapen, preppa helgrejer, osv. Ett skäl att vi modererar som vi gör är att vi inte ska behöva lägga mer tid på saker som betyder att det blir mindre spelrelaterat material på siten.

Du glömde "ta en bira"...

Medlem
Skrivet av ElyziuM:

Nice!
Blir collectors edition för mig till PS5.
https://www.ubisoft.com/en-ca/game/assassins-creed/news/7v5js...
Älskar Origins, Odyssey och Valhalla (Mirage var meh men tog platinum ändå).

Oh, den såg faktiskt riktigt trevlig ut! Villhöver-nerven kittlar mig!

Skrivet av Constantine:

Äh det kokar ner till att det är störigt, sure det kanske fanns en afrikansk samurai, eller inte. Men det var inte många, att en afrikan då ska bli representerad är bara väldigt märkligt. Och sedan det klassika hyckleriet, jag väntar fortfarande på spelet som utspelar sig i en afrikansk medeltida tribe, men huvudkaraktären ska vara vit (för att det nån gång fanns en vit europe där på studentresa). Kommer ju såklart aldrig hända, det spelet skulle ju kallas både det ena och det andra.

Hyckleriet är nog det som äcklar mig mest.

Skrivet av Piigge:

Har inga stora problem med att en av karaktärerna är yasuke, även ifall han inte var samurai och endast någon anhängare. lite creative freedom får dom nog ta.

Problemet är när det är ett själlöst företag som sätter han där endast för att få pluspoäng, blir typ rasistiskt igen då dom använder hans hudfärg för vinst.

Skulle också vara intressant och se hur reaktionen vart ifall dom skapade ett Assassins creed i Mozambique och hade huvudkaraktären vara en japansk man.

Reagerade på honom i trailern, tyckte det kändes märkligt med en svart person i Japansk setting men då det är en historisk person får en väl köpa att det inte bara är japaner en spelar som. Men å andra sidan: en svart person i Japan och flera spel bara måste ha med honom som om hela Japanska samurai-historiken kretsar kring honom och dessutom boosta upp hans roll och gör honom till mer än han faktiskt var. Känns mer som de utnyttjar honom än "tar kreativa friheter" för mig tyvärr. Men men. Får hoppas de har någonting faktiskt att säga om honom historiemässigt i storyn så det finns en bra anledning till att han är med åtminstone.

Medlem

Håller precis på att spela igenom Ghost of Tsushima till ps5 för första gången. Har svårt att se att detta kommer ge det på fingrarna med tanke på att det är Ubisoft. Men by god, vad glad jag är att jag har en enorm backlogg och får njuta av Tsushima. Vad jävla fint det är, överallt.

Medlem
Skrivet av Siggesvenskas:

Håller precis på att spela igenom Ghost of Tsushima till ps5 för första gången. Har svårt att se att detta kommer ge det på fingrarna med tanke på att det är Ubisoft. Men by god, vad glad jag är att jag har en enorm backlogg och får njuta av Tsushima. Vad jävla fint det är, överallt.

Har haft lite paus från det men har också börjat spela igenom det för första gången på PS5! Riktigt vackert spel, speciellt i det svartvita Kurosawa-läget! Måste börja spela det igen och faktiskt ta mig igenom det!

Skriv svar