Stora ryktestråden för "Switch 2"

JRA
Medlem
Skrivet av Daed:

Det finns fyra stycken, varav den nyaste är nån VR-variant som tydligen bara finns i Japan.

Varför skulle någon vilja spela MARIO KART i VR? För att INTE kunna se sin karaktär och hela sin kart eller? Vad kommer härnäst tro, Street Fighter i VR? Nej, vissa spel, de FLESTA spel skulle jag säga, passar inte eller funkar inte i VR.

Medlem
Skrivet av JRA:

Varför skulle någon vilja spela MARIO KART i VR? För att INTE kunna se sin karaktär och hela sin kart eller? Vad kommer härnäst tro, Street Fighter i VR? Nej, vissa spel, de FLESTA spel skulle jag säga, passar inte eller funkar inte i VR.

Samtidigt kör folk, iklädda mario-utstyrsel, runt i Tokyo med go-karts och tycker det är skitkul 😄

Det finns nog utrymme för bägge perspektiv.

JRA
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Samtidigt kör folk, iklädda mario-utstyrsel, runt i Tokyo med go-karts och tycker det är skitkul 😄

Det finns nog utrymme för bägge perspektiv.

Jag kan tycka det är kul att klä ut sig och jag tycker också det är skitkul att köra go-kart i verkligheten. Det är inte alls samma sak som att spela Mario Kart däremot. Sim-racing som Gran Turismo ser jag förresten behållningen med i VR, men Mario Kart? Det hade jag inte velat spela ur förstapersonsperspektiv ens utan VR. När jag spelar ett partyracingspel som Mario Kart så vill jag kunna se min egen spelfigur och hela min kart bakifrån.

Medlem
Skrivet av JRA:

Varför skulle någon vilja spela MARIO KART i VR? För att INTE kunna se sin karaktär och hela sin kart eller? Vad kommer härnäst tro, Street Fighter i VR? Nej, vissa spel, de FLESTA spel skulle jag säga, passar inte eller funkar inte i VR.

Jag tycker det ser rätt kul ut.
Skulle gärna vilja lira Mariokart spel i VR.

Förövrigt så måste man inte spela VR spel sedd från ögonen. Om Street fighter kom i VR skulle man nog troligtvis se från en kameravy. De flesta spel passar fint i VR men de fungerar helt enkelt inte i vr då ingen portat över dem. Iofs 2D sidskrollande spel ser mest bara konstigt ut i vr så dom kan man nog skippa (som att titta på ett platt papper) men jag har testat och det fungerar.

Det ska tydligen gå att köra Mariokart 7 (3ds versionen) i VR också. Ska testa om jag får till det vid tillfälle.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag tycker det ser rätt kul ut.
Skulle gärna vilja lira Mariokart spel i VR. https://youtu.be/8zx0_DZXS7Q?si=n7ewK5yIAiatDaYl&t=30

Förövrigt så måste man inte spela VR spel sedd från ögonen. Om Street fighter kom i VR skulle man nog troligtvis se från en kameravy. De flesta spel passar fint i VR men de fungerar helt enkelt inte i vr då ingen portat över dem. Iofs 2D sidskrollande spel ser mest bara konstigt ut i vr så dom kan man nog skippa (som att titta på ett platt papper) men jag har testat och det fungerar.

Det ska tydligen gå att köra Mariokart 7 (3ds versionen) i VR också. Ska testa om jag får till det vid tillfälle.

Går även köra senaste Mario kart till switch i VR med emulator på PC


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

https://youtu.be/qtsNpyG1a5g?si=1YLloUAVKpqYg6wp

Går även köra senaste Mario kart till switch i VR med emulator på PC

Jaha?! . Jag kommer inte förbi "choose your Mii" på Mariokart 8.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Det ryktas ju om att Switch 2 får VR-tillbehör så skulle gärna se VR-läge i Mario Kart 10 (eller vad det nu kommer kallas) som komplement för oss som vill. Men de flesta vill nog mest köra som vanligt antar jag.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag tycker det ser rätt kul ut.
Skulle gärna vilja lira Mariokart spel i VR. https://youtu.be/8zx0_DZXS7Q?si=n7ewK5yIAiatDaYl&t=30

Förövrigt så måste man inte spela VR spel sedd från ögonen. Om Street fighter kom i VR skulle man nog troligtvis se från en kameravy. De flesta spel passar fint i VR men de fungerar helt enkelt inte i vr då ingen portat över dem. Iofs 2D sidskrollande spel ser mest bara konstigt ut i vr så dom kan man nog skippa (som att titta på ett platt papper) men jag har testat och det fungerar.

Det ska tydligen gå att köra Mariokart 7 (3ds versionen) i VR också. Ska testa om jag får till det vid tillfälle.

Mario Kart 7 hade ju ett förstapersons läge, fanns det i 8:an? Har endast kört det på Wii-U så jag minns inte riktigt, Det var ju några år sedan nu. 😅

Sen hade väl Street-Fighter till 3DS:en ett ”3D-läge” så man såg ryggen på sin spelare? Lite ovant, och gav det aldrig någon ärlig chans.

Medlem

Rykte: Är Nintendo Switch 2 egentligen... Switch Attach? Vad tror ni om det namnet? Jag gissar på typo i undersökningen. Låter för likt Wii U-floppen som kan förvirra.

April är utan något releasedatum, kan de klämma in att börja prata om Switch 2/Attach då? En liten teaser kanske.

Inaktiv
Skrivet av Gertzy:

Rykte: Är Nintendo Switch 2 egentligen... Switch Attach? Vad tror ni om det namnet? Jag gissar på typo i undersökningen. Låter för likt Wii U-floppen som kan förvirra.

Du var snabb 🙂 Tänkte precis skriva om samma sak.

Jag tror inte på rykten men skulle det vara namnet på nästa Switch så skulle jag gärna vilja veta vad som skulle menas med ”Attach”. Låter lite konstigt.

U betydde ”You” så där fattade man Vi och du. Switch för att man byter från bärbart till stationärt. Så märkligt namn.
Håller med dig att det borde ha något med undersökningen att göra.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

skulle det vara namnet på nästa Switch så skulle jag gärna vilja veta vad som skulle menas med ”Attach”. Låter lite konstigt.

Bara spekulerar.
Kanske är det tänkt att koppla Switch 2 enheten till andra makapärer än enbart joy cons.
Alltså Attach your Switch i vr googles, kontroller grepp, extra skärm, på en ratt osv.

Om Switch2 räknas som skärmen så är "attatch" själva gimicken att man fäster den på lite random prylar. Då kan vi lyfta bort fokuset från joy con.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Switch Attach låter lite väl nära Switch Attack vilket Nintendo kanske inte vill förknippas med men om vi antar att namnet blir Switch Attach eller bara Attach så skulle det kanske kunna relatera till personens "attachement" till maskinen såväl som tillbehör.

Personligen tycker jag det låter onödigt och att det borde räcka att kalla maskinen för Switch 2 men Nintendo lär vara extra känsliga när det kommer till namnval efter Wii U.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Du var snabb 🙂 Tänkte precis skriva om samma sak.

Jag tror inte på rykten men skulle det vara namnet på nästa Switch så skulle jag gärna vilja veta vad som skulle menas med ”Attach”. Låter lite konstigt.

U betydde ”You” så där fattade man Vi och du. Switch för att man byter från bärbart till stationärt. Så märkligt namn.
Håller med dig att det borde ha något med undersökningen att göra.

Ja, för oss insatta som visste att det var en ny konsol var namnet en bra fortsättning på Wii - men för "normies" blev det tydligen väldigt förvirrande. Vilket Nintendo lär vilja undvika den här gången. Därför är jag väldigt skeptisk till detta namnet. Men:

Skrivet av lonian:

Bara spekulerar.
Kanske är det tänkt att koppla Switch 2 enheten till andra makapärer än enbart joy cons.
Alltså Attach your Switch i vr googles, kontroller grepp, extra skärm, på en ratt osv.

Om Switch2 räknas som skärmen så är "attatch" själva gimicken att man fäster den på lite random prylar. Då kan vi lyfta bort fokuset från joy con.

Det skulle ju kunna vara något i den här stilen. Vill du kunna agera spelledare eller ha extrafunktioner/spela DS-spel på NSO så attachar du den till en extra skärm. Vill du spela vissa spel i VR-läge attachar du den till VR-glasögon. Osv. I sådana fall kan det fungera och namnet behöver inte bli så förvirrande bara de är tydliga i kommunikationen om att det handlar om en ny konsol som kan fungera med mängder av tillbehör - snarare än att vara ett nytt tillbehör till Switch (vilket många tydligen missförstod Wii U som till Wii).

Inaktiv
Skrivet av Gertzy:

Ja, för oss insatta som visste att det var en ny konsol var namnet en bra fortsättning på Wii - men för "normies" blev det tydligen väldigt förvirrande. Vilket Nintendo lär vilja undvika den här gången. Därför är jag väldigt skeptisk till detta namnet. Men:

Det skulle ju kunna vara något i den här stilen. Vill du kunna agera spelledare eller ha extrafunktioner/spela DS-spel på NSO så attachar du den till en extra skärm. Vill du spela vissa spel i VR-läge attachar du den till VR-glasögon. Osv. I sådana fall kan det fungera och namnet behöver inte bli så förvirrande bara de är tydliga i kommunikationen om att det handlar om en ny konsol som kan fungera med mängder av tillbehör - snarare än att vara ett nytt tillbehör till Switch (vilket många tydligen missförstod Wii U som till Wii).

Ja, då skulle jag förstå namnet lite mer när det kommer till att koppla sig till saker och ting.
Tycker dock inte att namnet klingar så bra på tungan. Blir spännande att se vad den kommer heta i slutändan.
Själv tror jag inte att namnet skulle bli ett så stort problem om man väl marknadsför sin produkt bättre.
På Wii U så var ju fokus väldigt mycket på Gamepaden så många trodde att Gamepaden bara var ett tillbehör till Wii.

Edit: om konsolen får ett annat namn:
Står det ”ATT” på konsolen före numren på konsolen så vet vi att ryktet stämde 😉

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Ja, då skulle jag förstå namnet lite mer när det kommer till att koppla sig till saker och ting.
Tycker dock inte att namnet klingar så bra på tungan. Blir spännande att se vad den kommer heta i slutändan.
Själv tror jag inte att namnet skulle bli ett så stort problem om man väl marknadsför sin produkt bättre.
På Wii U så var ju fokus väldigt mycket på Gamepaden så många trodde att Gamepaden bara var ett tillbehör till Wii.

Edit: om konsolen får ett annat namn:
Står det ”ATT” på konsolen före numren på konsolen så vet vi att ryktet stämde 😉

Ja, det kan vara ett logiskt namn - men håller med om att det låter sådär. Hoppas det blir någonting som låter lite bättre i alla fall. Kanske är en "working title" bara? Jag hoppas det i alla fall

Ja, marknadsföringen är a och o när en ska lansera en uppföljare såhär. Det fick vi se under Wii-eran som du säger, att de pratade mycket om "paddan" som "den nya kontrolltillbehöret" så det lät som du säger bara som en kontrolltillsats till Wii och det vill de nog försöka undvika denna vändan. Därför låter Switch Attach inte så logiskt (annat än praktiskt beskriva vad det är alltså). Vi får se. Ja vore kul sen om det visar sig ha sådana nummer haha.

Medlem

99% säker på att Switch Attach inte är det riktiga namnet. Källan är en Youtube survey, personerna som skriver såna surveyfrågor har knappast någon insikt i vad Nintendo håller på med. Troligtvis bara en slarvig copy-paste eller liknande.

Medlem
Skrivet av Daed:

99% säker på att Switch Attach inte är det riktiga namnet. Källan är en Youtube survey, personerna som skriver såna surveyfrågor har knappast någon insikt i vad Nintendo håller på med. Troligtvis bara en slarvig copy-paste eller liknande.

Hoppas du har rätt.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Hoppas du har rätt.

Hoppas jag också!

Verkar som Luigis Mansion 4 blir ett debutspel på Switch 2:

"I'm also hearing that Next Level Games' Switch 2 debut, Luigi Mansion 4, Is set to release in the first half of 2026.

The game is sounding incredibly ambitious, and this is easily the biggest and most expensive game Next Level has ever made.

Expect absolutely mind-blowing visuals, animation and a game that is TWICE the size of Luigi's Mansion 3. Thought Ratchet and Clank Rift Apart looked good? This blows it out of the water. That's a guarantee."

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/LSDD_C06gtY?t=491

Det här är ju intressant! Lego har i samarbete med Nintendo tagit fram lite sets från Nintendo-spel och i slutet av trailern teasar de för ett Mario Kart Lego som ska släppas.. 2025? Varför inte nu under 2024? För det är inte till Mario Kart 8 DX utan kanske för Mario Kart 10 till Switch 2? För annars låter det ju som de skulle vilja fylla ut detta året med någonting liknande för att lindra väntan på en uppföljare men nu försöker de hypa upp någonting okänt för nästa år istället! Enda vi vet är att det är Mario Kart och "Ready, set, build" så antingen eget spel eller DLC. Spännande hursom!

Spekulation om Mario Kart Next (antagligen 10)! Kanske blir det tom ett releasetitel med 3D-Mario?

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Switch Attach låter lite väl nära Switch Attack vilket Nintendo kanske inte vill förknippas med men om vi antar att namnet blir Switch Attach eller bara Attach så skulle det kanske kunna relatera till personens "attachement" till maskinen såväl som tillbehör.

Personligen tycker jag det låter onödigt och att det borde räcka att kalla maskinen för Switch 2 men Nintendo lär vara extra känsliga när det kommer till namnval efter Wii U.

Med den erfarenheten borde dom inte kalla konsolen Switch Attach
Låter ännu mer som ett tillbehör en attachment till Switch.
Då är Wii U mindre förvirrande.
Då tror jag snarare - som du även var inne på att enbart kalla konsolen Nintendo Attach
Tror inte att den kommer heta Switch 2
Nintendo har aldrig gjort så tidigt. - men man vet aldrig
Tror på ett nytt namn.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Hoppas jag också!

https://youtu.be/i-DAgav7ASI

Verkar som Luigis Mansion 4 blir ett debutspel på Switch 2:

"I'm also hearing that Next Level Games' Switch 2 debut, Luigi Mansion 4, Is set to release in the first half of 2026.

The game is sounding incredibly ambitious, and this is easily the biggest and most expensive game Next Level has ever made.

Expect absolutely mind-blowing visuals, animation and a game that is TWICE the size of Luigi's Mansion 3. Thought Ratchet and Clank Rift Apart looked good? This blows it out of the water. That's a guarantee."

Älskar Luigi’s Mansion spelen, detta längtar man efter.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Hoppas jag också!

https://youtu.be/i-DAgav7ASI

Verkar som Luigis Mansion 4 blir ett debutspel på Switch 2:

"I'm also hearing that Next Level Games' Switch 2 debut, Luigi Mansion 4, Is set to release in the first half of 2026.

The game is sounding incredibly ambitious, and this is easily the biggest and most expensive game Next Level has ever made.

Expect absolutely mind-blowing visuals, animation and a game that is TWICE the size of Luigi's Mansion 3. Thought Ratchet and Clank Rift Apart looked good? This blows it out of the water. That's a guarantee."

Debutspel? Står att det ska släppas under första halvan av 2026? 🤔 Eller menar dom debutspel av Next Level Game för Switch 2?

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Debutspel? Står att det ska släppas under första halvan av 2026? 🤔 Eller menar dom debutspel av Next Level Game för Switch 2?

Ja, sorry om det var otydligt men det handlar alltså om studions första spel till formatet och inte nödvändigtvis en releasetitel som släpps samtidigt som konsolen. Tvärtom förväntas det dröja innan det släpps till andra året.

Verkar som Nintendo har använt Mario Golf Super Rush för att förbättra och spela det bättre på Switch 2

Medlem

Har menyn för Switch 2 läckt och samtidigt bekräfta Tekken 8 för formatet? Kanske

ZF
Medlem

Switch Attach kommer av att Nintendo skickade ut spec till utvecklare och skrev: För fil se bifogad 666 byte.

Men MK på riktigt i VR låter ju helvilt. Tänk bara att se det blå skalet över axeln.. Kanske skulle man kunna kasta ett vanligt på det för att stoppa det eller åtminstone förskjuta sin plats sprängradien lite.

ZF
Medlem
Skrivet av anon_326145:

Tycker dock inte att namnet klingar så bra på tungan. Blir spännande att se vad den kommer heta i slutändan.

Själv tror jag inte att namnet skulle bli ett så stort problem om man väl marknadsför sin produkt bättre.

Rullar lustigt nog ungefär som "Decap Attack". Ett spel till Megadrive.. Kanske något för VC.

Ja sålänge Luigis Mansion inte är enda titel vid släppet så kan det inte rimligen gå sämre än Gamecube åtminstone.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/QKO7Ms4aFrk?t=277

Har menyn för Switch 2 läckt och samtidigt bekräfta Tekken 8 för formatet? Kanske

Detta känns fake, genom att endast Tekken 8 är på skärmen medan resten är gamla spel till Switch. Sen brukar den här typen av ”skärmdumpar” ploppa upp när det närmar sig utannonsering, och av erfarenhet är det sällan dessa stämmer. Sen är jag tveksam till att Nintendo skulle ha i princip, exakt samma logotyper som till Switch, men vem vet. 😅

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Detta känns fake, genom att endast Tekken 8 är på skärmen medan resten är gamla spel till Switch. Sen brukar den här typen av ”skärmdumpar” ploppa upp när det närmar sig utannonsering, och av erfarenhet är det sällan dessa stämmer. Sen är jag tveksam till att Nintendo skulle ha i princip, exakt samma logotyper som till Switch, men vem vet. 😅

Ja, den känns ju inte jättetrolig att den stämmer men de kanske vill hålla det nära nuvarande system men ändå vidareutveckla det lite bara? Vet aldrig med Nintendo!?

Verkar som Animal Crossing: Ultimate är på gång till Switch 2 under 2026! Som ska innehålla städer med skyskrapor, fordon du kan styra, Äventyr/uppdrag, pussel och minigames, och utvecklat multiplayer. Vilket låter lite galet för AC så vet inte riktigt...

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, den känns ju inte jättetrolig att den stämmer men de kanske vill hålla det nära nuvarande system men ändå vidareutveckla det lite bara? Vet aldrig med Nintendo!?

https://youtu.be/wzdfOVqo8yg?t=243

Verkar som Animal Crossing: Ultimate är på gång till Switch 2 under 2026! Som ska innehålla städer med skyskrapor, fordon du kan styra, Äventyr/uppdrag, pussel och minigames, och utvecklat multiplayer. Vilket låter lite galet för AC så vet inte riktigt...

Ja, Nintendo känns aningen svårlästa emellanåt.

Angående Animal Crossing så låter det intressant. Aldrig fastnat för den serien, fast man tyckte att det var fräckt att det fanns en inbyggd klocka i spelet till Gamecube. På den tiden tyckte man det var coolt när det var natt i spelet, och natt i den riktiga världen som dessutom påverkade spelets funktioner.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Ja, Nintendo känns aningen svårlästa emellanåt.

Angående Animal Crossing så låter det intressant. Aldrig fastnat för den serien, fast man tyckte att det var fräckt att det fanns en inbyggd klocka i spelet till Gamecube. På den tiden tyckte man det var coolt när det var natt i spelet, och natt i den riktiga världen som dessutom påverkade spelets funktioner.

Haha ja, det kändes futuristiskt och coolt på den tiden Får se hur de utvecklar serien, jag spelade det väldigt mycket på Switch nu under pandemin och att de skulle utveckla det till städer kanske känns logiskt ändå Fordon också om det rör sig om väldigt stora städer att röra sig runt i. Kan bli spännande om det blir nästan som ett MMO.

Skriv svar