Spencer: Starfield har haft över 1 miljon spelare samtidigt

Robot
Spencer: Starfield har haft över 1 miljon spelare samtidigt
Medlem

Det var väl inte direkt så jätteimponerande om det gäller alla plattformar för ett sådant storspel? Men som ni skrev, det lär spelas mer till helgen

Redaktör
Skrivet av Jozo:

Det var väl inte direkt så jätteimponerande om det gäller alla plattformar för ett sådant storspel? Men som ni skrev, det lär spelas mer till helgen

Svårt att veta hur bra det är utan att ha nåt motsvarande att jämföra med, oftast får vi ju bara säljsiffror. Men jag hade nog också trott att det skulle vara fler som spelade (om GP är medräkat, vilket det verkar vara).


signatur
Medlem
Skrivet av Jozo:

Det var väl inte direkt så jätteimponerande om det gäller alla plattformar för ett sådant storspel? Men som ni skrev, det lär spelas mer till helgen

Jag är nästan beredd att hålla med lite (men bara lite! ). 875 000 spelade Baldurs Gate 3 på Steam, och bara på Steam. Spelet släpptes även på GoG (även om jag misstänker att majoriteten spelade på Steam).

Starfield når 1 miljon, trots släpp på två plattformar, massiv marknadsföring och att tiotals miljoner kan spela det utan extra kostnad på Gamepass. Jag säger inte att en miljon är dåligt, men det är inte sådär makalöst bra att man lyfter på ögonbrynen.

Medlem

Låter ju imponerande och jag är inte förvånad. Spelet är ju en våtdröm för oss som drömde om att vara astronauter när man var liten. Sen att det är lite sci-fi och känns som att man spelar i The Expanse universum är guldkant.

Inte ett perfekt spel men väldigt roligt.

Medlem

Kul för alla dem. Själv väntar jag på att spelet ska patchas ordentligt och att det ska komma ut ett gäng bra moddar. Har aldrig bråttom med Bethesda spel då de ofta är bäst ett tag efter release. Framförallt en patch eller mod med en ordentlig karta är ett måste för min del
Undrar lite smått hur många som tänker likadant.

Medlem

Kunde varit mer om dom inte slopat Playstation, men jag misstänker att Microsoft är nöjda ändå.

Det måste gå ännu bättre för Baldurs nu när dom släpper på bägge konsolerna (Skulle själv aldrig komma på tanken att spela ett crpg på konsol, men suveränt att möjligheten finns) utöver PC?

Jag behöver fler helger så jag hinner spela mera Starfield OCH Baldurs Gate 3.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Om det stämmer så är det ändå inte i närheten av lika imponerande som Hogwarts och BG3. De spelen kom upp i nästan en miljon enbart på Steam och då för fullpris.

Att inte få högre siffror än runt en miljon när spelet är så hypat som det är och finns tillgängligt för massor av miljoner människor "gratis" via befintlig prenumeration av GP och på flera plattformar är mjeh. Snudd på flopp skulle jag vilja säga.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Frågan är väl om spelet blir det spel som skulle frälsa Xbox och sälja massa konsoler. Säkerligen kommer man spinna på siffror för att det skall framstå som så men jag är lite tveksam till att detta leder till någon större tillströmning till Xbox som platform. Spelet finns ju tillgängligt till PC och spelet i sig har inte rakt igenom levererat på ett övertygande sätt. 4/5 eller 7/10 är rättvist men inte siffror som leder till några mirakel.

Jag gillar det starkt dock mest för att jag älskar rymden, trots sina väldigt många och djupa brister.. Uppfriskande med ett spel i genren med mer "seriös" atmosfär i en mer modern/sci-fi setting istället för de over the top humor inslag som tex Fallout och Outer-Wilds har.

Dex
Medlem
Skrivet av Freakon:

Om det stämmer så är det ändå inte i närheten av lika imponerande som Hogwarts och BG3. De spelen kom upp i nästan en miljon enbart på Steam och då för fullpris.

Att inte få högre siffror än runt en miljon när spelet är så hypat som det är och finns tillgängligt för massor av miljoner människor "gratis" via befintlig prenumeration av GP och på flera plattformar är mjeh. Snudd på flopp skulle jag vilja säga.

Flopp är kanske lite överdrivet

Men håller med att jag faktiskt trodde det skulle vara rätt mycket mer än 1 miljon med tanke på hur hajpat och marknadsfört det var och att det är dag-ett på gamepass så ingen kostnad för alla dom många miljoner användarna.
Knappast dåligt, men liten förvånande faktiskt. Kommer säkert bli mer i helgen gissar jag på.
Det känns som ett av dom största spelsläppen någonsin sätt till hajpen och allt snack om det så tycker det är konstigt.

Medlem

"Över en miljon" säger ju ingenting, kan lika gärna vara en miljard.. Kanske de hade sagt det i så fall dock..


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Freakon:

Snudd på flopp skulle jag vilja säga.

Garanterar att detta inte blir en "flopp" sett i några års perspektiv om ens detta år.
Är ett spel som kommer sälja bra i flera år, kanske årtionden som andra bethesda spel.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Genialt att använda samma gamla motor, lite uppdaterad. Vem fan vill ha ett bethesda RPG med UE5? Inte jag.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Garanterar att detta inte blir en "flopp" sett i några års perspektiv om ens detta år.
Är ett spel som kommer sälja bra i flera år, kanske årtionden som andra bethesda spel.

Det tror jag att du har rätt i. Men sett till premiär och hype/förutsättningar så tror jag att man hade förväntat sig betydligt bättre siffror än luddiga en miljon.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av alias:

Genialt att använda samma gamla motor, lite uppdaterad. Vem fan vill ha ett bethesda RPG med UE5? Inte jag.

Bethesda är mest kända för sina mod vänliga spel. Är nog inte lika lätt att göra mods till unreal 5. Finns mods som gör så skyrim ser snyggare ut än rpg spel som släpps idag. Kanske tom snyggare än starfield.

Föredrar också att dom släpper sina spel på sin egna motor. Känns som alla spel som släpps på unreal engine ser likadana ut på något sätt.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Hade verkligen hoppats att de visar framfötterna och gjort spelet tillgängligt för Nvidias GeForce Now men nope... blev inget med det idag. Vägrar att spela det på Xbox molntjänst, var halvnöjd med den tidigare men det är ett generationsgap i kvalitet till Nvidias fördel.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Ang antalet så antar ajg att det vart en rätt mycket högre siffra om man släppt det samtidigt för alla, nu fick ju en del streamers spela 7 dagar i förväg och sen de som betalt för Premium 6 dagar innan, dessa var ju nödvändigtvis inte inne och spelade på release.
Men frågan är hur många det var som faktiskt köpte early access då.

Medlem
Skrivet av Lepr:

Ang antalet så antar ajg att det vart en rätt mycket högre siffra om man släppt det samtidigt för alla, nu fick ju en del streamers spela 7 dagar i förväg och sen de som betalt för Premium 6 dagar innan, dessa var ju nödvändigtvis inte inne och spelade på release.
Men frågan är hur många det var som faktiskt köpte early access då.

Tror du verkligen ett hundratal eller tusental streamers påverkar det?


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Spelet släpptes den 6 och inte kom det nån dag ett patch som det skrevs om på nätet?
Nu är det den 7 och fortfarande ingen patch?
En annan märklig sak med är att spelet visar 101 gig stort på min xbox interna hårddisk?
I xbox shopen står det att det är 126 gig stort?
Även ni på fz och gamereactor har skrivit innan spelsläpp att det ska vara 126 gig stort.

De resterande 26 gigen kanske läggs till snart de kommande dagarna? 🤔

Medlem
Skrivet av alias:

Tror du verkligen ett hundratal eller tusental streamers påverkar det?

De kallas för influencers av en anledning så självklar påverkar det antalet spelare om man hinner se spelet och bilda sig en uppfattning innan man själv får möjlighet att spela och kommer såklart påverka ifall någon tar bort sin förhandsbokning eller bestämmer sig för att "det såg intressant ut, det ska jag köpa".

Medlem
Skrivet av Guld:

Spelet släpptes den 6 och inte kom det nån dag ett patch som det skrevs om på nätet?
Nu är det den 7 och fortfarande ingen patch?
En annan märklig sak med är att spelet visar 101 gig stort på min xbox interna hårddisk?
I xbox shopen står det att det är 126 gig stort?
Även ni på fz och gamereactor har skrivit innan spelsläpp att det ska vara 126 gig stort.

De resterande 26 gigen kanske läggs till snart de kommande dagarna? 🤔

Vad jag kunde läsa mig till verkar det bero på vilken version av spelet du köpt och sen är vissa filer komprimerade så det kan skilja en del mellan installationer. 125GB var minsta rekommenderade diskutrymme som krävs.

Medlem
Skrivet av Dex:

Flopp är kanske lite överdrivet

Men håller med att jag faktiskt trodde det skulle vara rätt mycket mer än 1 miljon med tanke på hur hajpat och marknadsfört det var och att det är dag-ett på gamepass så ingen kostnad för alla dom många miljoner användarna.
Knappast dåligt, men liten förvånande faktiskt. Kommer säkert bli mer i helgen gissar jag på.
Det känns som ett av dom största spelsläppen någonsin sätt till hajpen och allt snack om det så tycker det är konstigt.

Ja flopp är väl att ta i, men betydligt bättre tror jag förväntades.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Nästan så att man unnar att äntligen ett spel för Xbox blir så stort.

Hoppas Spencher är lycklig.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem
Skrivet av Keneay:

Vad jag kunde läsa mig till verkar det bero på vilken version av spelet du köpt och sen är vissa filer komprimerade så det kan skilja en del mellan installationer. 125GB var minsta rekommenderade diskutrymme som krävs.

Aahh!! Så måste det vara. Men vad kan dessa extra 26 gigen vara för något i den andra versionen? Det kan väl inte vara några extra skin till vapen eller nya kläder till karaktären för 26 gig är ju rätt mycket minne.
Kanske nått extra område med nått äventyr som inte är i den andra mindre versionen?
Ähh! Jag får ta och googla om det eller så kanske det står i Xbox shopen vad för nått extra det innehåller.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Om det stämmer så är det ändå inte i närheten av lika imponerande som Hogwarts och BG3. De spelen kom upp i nästan en miljon enbart på Steam och då för fullpris.

Att inte få högre siffror än runt en miljon när spelet är så hypat som det är och finns tillgängligt för massor av miljoner människor "gratis" via befintlig prenumeration av GP och på flera plattformar är mjeh. Snudd på flopp skulle jag vilja säga.

Du kan ju inte jämföra en helt ny spelserie med Hogwarts Legacy som tillhör ett av världens mest populära varumärken.

Starfield är ju dessutom mycket mer nischat som rymdsimulator/äventyr jämfört med Hogwarts som passar en stor publik.

Medlem
Skrivet av Du_d3:

Du kan ju inte jämföra en helt ny spelserie med Hogwarts Legacy som tillhör ett av världens mest populära varumärken.

Starfield är ju dessutom mycket mer nischat som rymdsimulator/äventyr jämfört med Hogwarts som passar en stor publik.

Det tycker jag visst att man kan. Bethesda är en av de absolut mest älskade, erkända och framgångsrika spelutvecklarna någonsin och Starfield är deras i särklass största och mest hypade projekt hittills vilket backas upp av Microsoft som i sin tur är en gigant.

Det kombinerat med att spelet finns tillgängligt på flera plattformar och "gratis" för massor av miljoner människor gör att Hogwarts Legacy låg i lä trots varumärket sett till potentiell framgång.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Så runt 70% förlorad försäljning på grund av Gamepass. Inga imponerande siffror på samtidiga spelare för Steam i alla fall.

Medlem

Det var en miljon på steam och en miljon på xbox som hade spelat innan själva premiären, dvs hade köpt en dyrare utgåva så de är nog nöjda gissar jag!

Jag har ingen aning men jag tycker åtminstone det låter brutalt mycket med en miljon SAMTIDA spelare! Får se om jag testar det någon gång, men jag tror inte det. Inte riktigt min typ av spel tyvärr. Blir stressad på något vis 😅

Medlem
Skrivet av alias:

Tror du verkligen ett hundratal eller tusental streamers påverkar det?

Nej, menar bara att om det hade vart en samlad global release utan early access så hade förmodligen siffran för simultana spelare vart högre, men hur mycket är svårt att säga.

Man kan anta att spelarantalet (om än inte dåligt) varit lägre än prognoserna, eftersom dom inte nämner antalet unika spelare tex. Men vem vet.

Medlem

Ser flera folk som säger att det varit marknadsfört.. vart då? Vart har jag missat denna marknadsföring?
Inför D4 såg jag flera stora posters i Sthlm, har än så länge inte sett en enda om starfield i Sthlm.. iofs har jag kanske inte rört mig på samma gator som jag gjorde inför D4


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

12
Skriv svar