I kväll släpps de första Starfield-recensionerna

Medlem

Tur i oturen att jag är mellan två jobb för tillfället och kommer kunna spela kl 2 på natten men lider med er som inte kommer kunna göra det pga tex skola/jobb! Min kropp är så redo för det här spelet


signatur
Medlem
Skrivet av MrStrange:

Tur i oturen att jag är mellan två jobb för tillfället och kommer kunna spela kl 2 på natten men lider med er som inte kommer kunna göra det pga tex skola/jobb! Min kropp är så redo för det här spelet

Fusk. Jag måste göra det kloka valet att lägga mig ca fyra timmar innan det släpps.
Hade inte velat byta men 😋

Avstängd

Ska bli kul att testa om än jobbigt att behöva spela i sugiga 30 fps


signatur

Fattar inte varför jag alltid är så öm och har så svårt att gå :(

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Fast har du inte missupattat det lite nu? Planeterna är inte random-genererade planeter som är olika varje gång du landar. De är procedurally-genererade, vilket är en stor skillnad. Landar du på samma ställe på samma planet 1 000 gånger får du samma resultat varje gång, och det är detsamma för alla andra spelare om de landar på samma planet och plats.

Jag har inte missuppfattat något. Men jag kanske var otydlig.

Att landa på en planet i Starfield = Att klicka på en karta över en planet och få ett område genererat åt dig att utforska. Det området har inget med de andra områdena på samma planet att göra.
Det finns inte hela planeter.
Det är endast områden med en avgränsning.
Landar du däremot på exakt samma punkt som skapats åt dig en gång tidigare så får du däremot exakt samma områden.

Att landa på en planet i NMS = Att faktiskt landa med ditt eget skepp på en hel planet som genererats åt dig (eller någon annan tidigare). Landar du på samma planet igen så ser det fortfarande exakt lika ut. Det är samma ställe.
Du kan åka upp i rymden helt själv och landa på andra sidan av planeten och sedan gå tillbaka till det första stället du landade på.

Därav kan man se utforskandet av planeter i Starfield på ett ungefär likadant sätt som att kliva in i en grotta som också genereras åt dig när du kliver in. Men du kan välja att gå tillbaka till samma grotta så länge du har tillgång till det ID't (i detta fall en punkt som skapas på en karta över en planet)

Därför tycker jag spelet inte alls är som No Mans Sky (även om det finns likheter såklart) utan mer ett Skyrim in Space men med "grottor" (planeter) som kan utforskas. Eftersom utforskandet är låst till avgränsade områden som inte på något vis sitter ihop med andra områden.

Men det hela kanske bara är en teknisk grej som jag tänker för mycket på. Blir det någon skillnad egentligen för den som spelar?
Hur hade No Mans Sky varit om det fungerat likadant som i Starfield?

Medlem

Sjukt taggad måste tyvärr vänta tills webhallen öppnar för att hämta ut min constellation edition och komma hem igen

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

De verkar få nästan två veckor på sig att testa, vilket är bra.

Det vore suicidalt att lova ett visst betyg innan man testat ett spel. "Det kraschar varje kvart och jag har stött på fem kritiska buggar som stoppar progression. 5 av 5!" Bethesda delar nog ut koder enligt nån sorts marknadsföringsstrategi som de tror ska maximera täckningen, gissar jag. Sen kanske andra faktorer spelar in, men det kan jag bara spekulera i vad det skulle kunna vara.

Vissa streamers på twitch som varit väldigt kritiska o sågat ett visst företags spel brukar sällan få spelkoder till nästa spel medans andra får det. Skulle ju inte förvåna mig om det är liknande för spelsidor. Tycker det är synd att ni och alla andra spelsidor inte får samtidigt.

Medlem

Kommer det att vara Steam deck kompatibelt?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Har nog aldrig sett ett spels embargon och NDAs få så lite respekt som Starfields, kanske för att Bethesda valde att skicka det till ”influencers” istället för recensenter. Det mesta runt spelet och hur bra det blir har ju varit känt i en dryg vecka nu.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Jag har inte missuppfattat något. Men jag kanske var otydlig.

Att landa på en planet i Starfield = Att klicka på en karta över en planet och få ett område genererat åt dig att utforska. Det området har inget med de andra områdena på samma planet att göra.
Det finns inte hela planeter.
Det är endast områden med en avgränsning.
Landar du däremot på exakt samma punkt som skapats åt dig en gång tidigare så får du däremot exakt samma områden.

Är du verkligen säker på det? För så har inte jag uppfattat det. Planeten är skapad från början med sina olika biomes och allting, när jag landar bygger den upp miljön runt mig. Har inte sett leaks-videos men är inte problemet när de försöker landa bredvid sin plats så landar de egentligen 100tals kilometer bort pga skala?

Visar sig snart. Men inte hela världen för mig mig, men visst vore det mer najs om det verkligen vore möjligt att ta sig runt utan att bli stoppad!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

blir sne över att betala extra för spela tidigare. snacka om utnyttja folks desperada sida över att få vara först. blir inget löp men dock ett plus att dom inte har denivo. det är alltid ett aldrig köpa för mig


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av LancelotSwe:

Är du verkligen säker på det? För så har inte jag uppfattat det. Planeten är skapad från början med sina olika biomes och allting, när jag landar bygger den upp miljön runt mig. Har inte sett leaks-videos men är inte problemet när de försöker landa bredvid sin plats så landar de egentligen 100tals kilometer bort pga skala?

Visar sig snart. Men inte hela världen för mig mig, men visst vore det mer najs om det verkligen vore möjligt att ta sig runt utan att bli stoppad!

Varje ny landning är en helt ny zon som inte har något med den andra att göra även om det är på samma planet. Om du inte väljer din tidigare landningspunkt dvs.

När du väljer en planet så får du en översiktsbild på planeten. Där kan du välja vart på planeten du vill landa. Vissa planeter har flera biomes och det syns när du väljer landningspunkt. Det är denna biome/landningspunkt som avgör hur zonen kommer se ut. Så du kan ju välja att landa på en ny plats i närheten på denna översiktsbild, som är en del av samma biome på översiktsbilden.
Men en hel planet har inte genererats i bakgrunden åt dig. Det är varje landning och dess zon som genereras.

Medlem

Som väntat, inget mästerverk. 7 av tio. Så hypat, då går det så.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Som väntat, inget mästerverk. 7 av tio. Så hypat, då går det så.

91 i snitt på metacritic just nu av 25 reviews..

Medlem
Skrivet av alias:

Som väntat, inget mästerverk. 7 av tio. Så hypat, då går det så.

?

Det har 91 på Metacritic

Medlem

Sju av tio är mitt betyg. Ingen hitills beskriver väl spelet som något mästerverk dock?


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Sju av tio är mitt betyg. Ingen hitills beskriver väl spelet som något mästerverk dock?

Så du har spelat det?


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

88 på metacritic och 87 på opencritic så här långt.

Medlem
Skrivet av LancelotSwe:

Är du verkligen säker på det? För så har inte jag uppfattat det. Planeten är skapad från början med sina olika biomes och allting, när jag landar bygger den upp miljön runt mig. Har inte sett leaks-videos men är inte problemet när de försöker landa bredvid sin plats så landar de egentligen 100tals kilometer bort pga skala?

Visar sig snart. Men inte hela världen för mig mig, men visst vore det mer najs om det verkligen vore möjligt att ta sig runt utan att bli stoppad!

Det kommer lite reviews nu som även bekräftar det.
Denna review förklarar det bra vid 8:00
https://youtu.be/3uuI-6fwwtY?t=480

Medlem

Bummer, jag som hoppades på att detta skulle bli top notch. Efter att ha sett 2 reviews är jag inte lika taggad längre.
Jag kommer ändå spela det. Men..

Så GOTY står alltså mellan Tears of the kingdom och Baldurs gate 3 nu då.

Redaktör
Skrivet av Gaara:

Vissa streamers på twitch som varit väldigt kritiska o sågat ett visst företags spel brukar sällan få spelkoder till nästa spel medans andra får det. Skulle ju inte förvåna mig om det är liknande för spelsidor. Tycker det är synd att ni och alla andra spelsidor inte får samtidigt.

Ja, jag kan ju bara hålla med om det där med kod samtidigt, oavsett om alla får kod två veckor tidigare eller på releasedagen.


signatur
Medlem
Skrivet av Ronzem:

Det kommer lite reviews nu som även bekräftar det.
Denna review förklarar det bra vid 8:00
https://youtu.be/3uuI-6fwwtY?t=480

Sant. Tråkigt när inte världen hänger ihop. Men inte hela världen med uppdelade zoner. En annan YT-recension märkte aldrig av det, förutom när han försökte hitta gränsen.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Känns som ett riktigt bra spel. Kul, nu blir det starfield helg 😎

Medlem
Skrivet av LancelotSwe:

Sant. Tråkigt när inte världen hänger ihop. Men inte hela världen med uppdelade zoner. En annan YT-recension märkte aldrig av det, förutom när han försökte hitta gränsen.

Nä för mig gör det inte heller något. Jag var mest emot att man liknande spelet vid No Mans Sky. Något som jag inte håller med om
Ser fram emot att spela nästa vecka.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Nej, menar jag. Eller var lovades promenader runt planeter?

På twitter. har varken ork eller tror jag kommer hitta på samma tweet igen. Men du behöver inte tro på mig om du inte vill det.

Medlem
Skrivet av kennyg123:

På twitter. har varken ork eller tror jag kommer hitta på samma tweet igen. Men du behöver inte tro på mig om du inte vill det.

Trust me bro.

Vi kör på det, trist för de som förväntade sig saker de inte fick dock. Även om det inte var utlovat.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Trust me bro.

Vi kör på det, trist för de som förväntade sig saker de inte fick dock. Även om det inte var utlovat.

"Men du behöver inte tro på mig om du inte vill"... Så raka motsatsen till "trust me bro"..

Medlem

Gissar på många 0/10 från ps-boys på meta när publiken får tala. Det behövs inte mycket nuförtiden för att bomba.

123
Skriv svar