Bioware sparkar 50 anställda – omorganiserar för att säkra kvalitén

Robot
Bioware sparkar 50 anställda – omorganiserar för att säkra kvalitén

"Förändring inte bara nödvändigt, utan oundvikligt."

#bioware, #dragon-age-dreadwolf, #mass-effect


Moderator | Testpilot

Någon av deras Story Writers som varit där sedan Mass Effect/Dragon Age: Origins har fått kicken också. Det känns... Dumt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Att folk anställs och avskedas är väl en del av livet/branschen men kan de inte bespara oss dessa patetiska påhittade ursäkter?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Att folk anställs och avskedas är väl en del av livet/branschen men kan de inte bespara oss dessa patetiska påhittade ursäkter?

Tänkte precis samma sak när jag läste.

Tyvärr inget konstigt att folk får gå men att komma med sånt här skitsnack, pajas.

Medlem

Bioware är verkligen inte var de en gång var, kommer säkerligen aldrig upp i samma nivå igen heller.

Det vanliga corpo BS.

Skribent

Började fundera på vad de egentligen släppt senaste tiden så kollade upp det. Senaste spelet var Mass Effect Legendary Edition som släpptes 2021 och innan dess var det Anthem 2019. De har ju visserligen två projekt i ett nytt Dragon Age och ett nytt Mass Effect på gång, men statusen på dem verkar ju väldigt oklara, så det verkar gå rätt trögt för dem...


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

På vilket sätt hindrade dessa 50 företaget från att vara agilt?
Snacka om klen ursäkt, varför inte bara säga att kompetensen hos de anställda inte matchar vad som krävs framöver och man behöver nyanställa men behålla samma headcount, vilket är den troliga anledningen?

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Började fundera på vad de egentligen släppt senaste tiden så kollade upp det. Senaste spelet var Mass Effect Legendary Edition som släpptes 2021 och innan dess var det Anthem 2019. De har ju visserligen två projekt i ett nytt Dragon Age och ett nytt Mass Effect på gång, men statusen på dem verkar ju väldigt oklara, så det verkar gå rätt trögt för dem...

Det var länge sedan Bioware gjorde någonting bra, senast var väl typ Dragon Age Origins, 2,3 o 4 var ju inga höjdare. Jag gillade iofs Anthem och hoppades att dom skulle bygga vidare på den idéen. Men eftersom de nya spelen också använder sig av Frostbite så har jag inga högre förväntningar då dom både bevisat och erkänt själva att dom inte kan jobba i den motorn.


signatur

1# FZ Troll

Skribent
Skrivet av robbis:

Det var länge sedan Bioware gjorde någonting bra, senast var väl typ Dragon Age Origins, 2,3 o 4 var ju inga höjdare. Jag gillade iofs Anthem och hoppades att dom skulle bygga vidare på den idéen. Men eftersom de nya spelen också använder sig av Frostbite så har jag inga högre förväntningar då dom både bevisat och erkänt själva att dom inte kan jobba i den motorn.

Antar du menar Mass Effect? Dragon Age har bara tre delar. Mass Effect har fyra varav sista (Andromeda) inte var någon jättehöjdare, även om jag nog tycker det faktiskt är bättre än vad folk säger att det är. Tycker mest det är synd vi inte fick något slut där då det var tänkt att bli en trilogi.

Anthem hade jag också roligt med och tycker som du att det hade gått att bygga vidare på, men förstår också varför de valde att bara gå vidare.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Antar du menar Mass Effect? Dragon Age har bara tre delar. Mass Effect har fyra varav sista (Andromeda) inte var någon jättehöjdare, även om jag nog tycker det faktiskt är bättre än vad folk säger att det är. Tycker mest det är synd vi inte fick något slut där då det var tänkt att bli en trilogi.

Anthem hade jag också roligt med och tycker som du att det hade gått att bygga vidare på, men förstår också varför de valde att bara gå vidare.

Var Andromeda tänkt att bli en trilogi? Deppigt, det ligger ju på min backlog, men om det inte finns ett slut pallar jag inte spela det..

Saknar Kotor tiden...

Avstängd

Mycket bra. Spelstudios är alldeles för stora idag, det blir bara spretigt och tar längre tid ju fler man är.

200-300 anställda är det optimala. Fråga bara Larian och CDPR under The Witcher 3-eran.

Geeks Gaming
Skrivet av JohannaBjärred:

Mycket bra. Spelstudios är alldeles för stora idag, det blir bara spretigt och tar längre tid ju fler man är.

200-300 anställda är det optimala. Fråga bara Larian och CDPR under The Witcher 3-eran.

Hade inte Witcher 3 typ 1500 inblandade eller har jag bara drömt det? 🤔😁

Skribent
Skrivet av AgamemnoN:

Var Andromeda tänkt att bli en trilogi? Deppigt, det ligger ju på min backlog, men om det inte finns ett slut pallar jag inte spela det..

Saknar Kotor tiden...

Det har ett slut, men slutet är även en "början" så att säga. Har för mig det skulle bli en trilogi, men oavsett var tanken i alla fall att fler spel skulle utspela sig i Andromeda-galaxen. Det var ju tänkt att vi skulle få story-DLC också, men det skrotades även det...


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Mycket bra. Spelstudios är alldeles för stora idag, det blir bara spretigt och tar längre tid ju fler man är.

200-300 anställda är det optimala. Fråga bara Larian och CDPR under The Witcher 3-eran.

Skrivet av NordhNet:

Hade inte Witcher 3 typ 1500 inblandade eller har jag bara drömt det? 🤔😁

Enkel googling ger @NordhNet rätt. CPR hade 1 500 personer som arbetade på TW3.

Avstängd
Skrivet av Neroz:

Enkel googling ger @NordhNet rätt. CPR hade 1 500 personer som arbetade på TW3.

Skrivet av NordhNet:

Hade inte Witcher 3 typ 1500 inblandade eller har jag bara drömt det? 🤔😁

"Inblandade" dvs som kan vara allt från städerskan till PR-gänget och inhouse-utvecklare som jag menar är ju två olika saker.

"The company developed The Witcher 3: Wild Hunt with a self-funded budget of US$81 million over three-and-a-half years. The project began with 150 employees, eventually growing to over 250 in-house staff. 1,500 people were involved in the production globally.

Så jag hade rätt.

Igen.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Witcher_3:_Wild_Hunt

eld
Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Någon av deras Story Writers som varit där sedan Mass Effect/Dragon Age: Origins har fått kicken också. Det känns... Dumt.

Var det inte hos bioware som de började organisera sig bland arbetarna, känns som det har något med det att göra.

Geeks Gaming
Skrivet av JohannaBjärred:

"Inblandade" dvs som kan vara allt från städerskan till PR-gänget och inhouse-utvecklare som jag menar är ju två olika saker.

"The company developed The Witcher 3: Wild Hunt with a self-funded budget of US$81 million over three-and-a-half years. The project began with 150 employees, eventually growing to over 250 in-house staff. 1,500 people were involved in the production globally.

Så jag hade rätt.

Igen.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Witcher_3:_Wild_Hunt

Ah, då hade jag inte drömt det. Kanon!

Medlem

Kvalité, visst.

Medlem

Ville man säkra kvalitet skulle man sparkat hela gänget bakom Dragon Age 2 för 12 år sedan.

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

"Inblandade" dvs som kan vara allt från städerskan till PR-gänget och inhouse-utvecklare som jag menar är ju två olika saker.

"The company developed The Witcher 3: Wild Hunt with a self-funded budget of US$81 million over three-and-a-half years. The project began with 150 employees, eventually growing to over 250 in-house staff. 1,500 people were involved in the production globally.

Så jag hade rätt.

Igen.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Witcher_3:_Wild_Hunt

Nope, CDPR har själva sagt att 1,500 jobbade på spelet på olika sätt. Studion i Polen var kanske 250 som störst, men fler jobbade på spelet.

https://www.vg247.com/over-1500-people-worked-on-the-witcher-...

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Antar du menar Mass Effect? Dragon Age har bara tre delar. Mass Effect har fyra varav sista (Andromeda) inte var någon jättehöjdare, även om jag nog tycker det faktiskt är bättre än vad folk säger att det är. Tycker mest det är synd vi inte fick något slut där då det var tänkt att bli en trilogi.

Anthem hade jag också roligt med och tycker som du att det hade gått att bygga vidare på, men förstår också varför de valde att bara gå vidare.

Menade Dragon Age men ja det har bara fått 3 ännu... Spelade bara första Mass Effect, orkade inte mig igenom 2an, 3an eller Andromeda.

Älskade striderna i Anthem, dock så var hubben sååå oinspirerande!


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av Thane:

Nope, CDPR har själva sagt att 1,500 jobbade på spelet på olika sätt. Studion i Polen var kanske 250 som störst, men fler jobbade på spelet.

https://www.vg247.com/over-1500-people-worked-on-the-witcher-...

Vaddå Nope? Läs det du har citerat än börja argumentera emot.

KoP
Medlem

Ju flera kockar, desto sämre soppa. Kanske därför dom skär ned i leden? 😂

Medlem
Skrivet av KoP:

Ju flera kockar, desto sämre soppa. Kanske därför dom skär ned i leden? 😂

Kanske. Alla kan ju inte vara Garth Marenghi.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Avstängd
Skrivet av Thane:

Nope, CDPR har själva sagt att 1,500 jobbade på spelet på olika sätt. Studion i Polen var kanske 250 som störst, men fler jobbade på spelet.

https://www.vg247.com/over-1500-people-worked-on-the-witcher-...

Att outsourca specifika uppgifter till hundratals olika människor är helt irrelevant i sammanhanget och något alla spelstudios gör. CDPR som översåg och som var drivande i projektet var fortfarande endast 250 stycken. Sätt det i relation till idag där det jobbar över 1000 pers på CDPR. Det är alldeles för många för att kunna arbeta effektivt, och det var en av anledningen till varför Cyberpunk tog så lång tid att utveckla och släpptes i det skick det gjorde.

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Att outsourca specifika uppgifter till hundratals olika människor är helt irrelevant i sammanhanget och något alla spelstudios gör. CDPR som översåg och som var drivande i projektet var fortfarande endast 250 stycken. Sätt det i relation till idag där det jobbar över 1000 pers på CDPR. Det är alldeles för många för att kunna arbeta effektivt, och det var en av anledningen till varför Cyberpunk tog så lång tid att utveckla och släpptes i det skick det gjorde.

Cyberpunk hade väl 100 pers max I 6 år, blev inte mycket utav den versionen heller.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Sparka för att öka kvalitén... varför anställa då? Hade inte spelen varit bättre, sålt bättre och funkat bättre utan alla dessa anställda?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Man börjar undra om något spel lagts ner eller startats om?

Det känns som att deras projekt annars borde vara i faser där studior anställer fler.

Geeks Gaming
Skrivet av Margy:

Man börjar undra om något spel lagts ner eller startats om?

Det känns som att deras projekt annars borde vara i faser där studior anställer fler.

Lite så tänker jag med. Man har ju tidigare jobbat på både nya DA och ett nytt kapitel av Mass Effect. Spontant så tänker jag att man kanske pausat ett av dessa och fokuserat fullt ut på det andra

Medlem

Det har verkligen varit sorgligt att se biowares fall från att vara en av de bästa utvecklarna till att bli..ingenting. Speciellt i en tid nu när bg3 får massa hajp är det extra sorgligt när man inser hur långt före sin tid dragon age origins visat sig vara.

12
Skriv svar