Bioware sparkar 50 anställda – omorganiserar för att säkra kvalitén
Någon av deras Story Writers som varit där sedan Mass Effect/Dragon Age: Origins har fått kicken också. Det känns... Dumt.
Att folk anställs och avskedas är väl en del av livet/branschen men kan de inte bespara oss dessa patetiska påhittade ursäkter?
Tänkte precis samma sak när jag läste.
Tyvärr inget konstigt att folk får gå men att komma med sånt här skitsnack, pajas.
Började fundera på vad de egentligen släppt senaste tiden så kollade upp det. Senaste spelet var Mass Effect Legendary Edition som släpptes 2021 och innan dess var det Anthem 2019. De har ju visserligen två projekt i ett nytt Dragon Age och ett nytt Mass Effect på gång, men statusen på dem verkar ju väldigt oklara, så det verkar gå rätt trögt för dem...
"Writer and Fighter"
Började fundera på vad de egentligen släppt senaste tiden så kollade upp det. Senaste spelet var Mass Effect Legendary Edition som släpptes 2021 och innan dess var det Anthem 2019. De har ju visserligen två projekt i ett nytt Dragon Age och ett nytt Mass Effect på gång, men statusen på dem verkar ju väldigt oklara, så det verkar gå rätt trögt för dem...
Det var länge sedan Bioware gjorde någonting bra, senast var väl typ Dragon Age Origins, 2,3 o 4 var ju inga höjdare. Jag gillade iofs Anthem och hoppades att dom skulle bygga vidare på den idéen. Men eftersom de nya spelen också använder sig av Frostbite så har jag inga högre förväntningar då dom både bevisat och erkänt själva att dom inte kan jobba i den motorn.
1# FZ Troll
Det var länge sedan Bioware gjorde någonting bra, senast var väl typ Dragon Age Origins, 2,3 o 4 var ju inga höjdare. Jag gillade iofs Anthem och hoppades att dom skulle bygga vidare på den idéen. Men eftersom de nya spelen också använder sig av Frostbite så har jag inga högre förväntningar då dom både bevisat och erkänt själva att dom inte kan jobba i den motorn.
Antar du menar Mass Effect? Dragon Age har bara tre delar. Mass Effect har fyra varav sista (Andromeda) inte var någon jättehöjdare, även om jag nog tycker det faktiskt är bättre än vad folk säger att det är. Tycker mest det är synd vi inte fick något slut där då det var tänkt att bli en trilogi.
Anthem hade jag också roligt med och tycker som du att det hade gått att bygga vidare på, men förstår också varför de valde att bara gå vidare.
"Writer and Fighter"
Antar du menar Mass Effect? Dragon Age har bara tre delar. Mass Effect har fyra varav sista (Andromeda) inte var någon jättehöjdare, även om jag nog tycker det faktiskt är bättre än vad folk säger att det är. Tycker mest det är synd vi inte fick något slut där då det var tänkt att bli en trilogi.
Anthem hade jag också roligt med och tycker som du att det hade gått att bygga vidare på, men förstår också varför de valde att bara gå vidare.
Var Andromeda tänkt att bli en trilogi? Deppigt, det ligger ju på min backlog, men om det inte finns ett slut pallar jag inte spela det..
Saknar Kotor tiden...
Mycket bra. Spelstudios är alldeles för stora idag, det blir bara spretigt och tar längre tid ju fler man är.
200-300 anställda är det optimala. Fråga bara Larian och CDPR under The Witcher 3-eran.
Hade inte Witcher 3 typ 1500 inblandade eller har jag bara drömt det? 🤔😁
Var Andromeda tänkt att bli en trilogi? Deppigt, det ligger ju på min backlog, men om det inte finns ett slut pallar jag inte spela det..
Saknar Kotor tiden...
Det har ett slut, men slutet är även en "början" så att säga. Har för mig det skulle bli en trilogi, men oavsett var tanken i alla fall att fler spel skulle utspela sig i Andromeda-galaxen. Det var ju tänkt att vi skulle få story-DLC också, men det skrotades även det...
"Writer and Fighter"
Mycket bra. Spelstudios är alldeles för stora idag, det blir bara spretigt och tar längre tid ju fler man är.
200-300 anställda är det optimala. Fråga bara Larian och CDPR under The Witcher 3-eran.
Hade inte Witcher 3 typ 1500 inblandade eller har jag bara drömt det? 🤔😁
Enkel googling ger @NordhNet rätt. CPR hade 1 500 personer som arbetade på TW3.
Enkel googling ger @NordhNet rätt. CPR hade 1 500 personer som arbetade på TW3.
Hade inte Witcher 3 typ 1500 inblandade eller har jag bara drömt det? 🤔😁
"Inblandade" dvs som kan vara allt från städerskan till PR-gänget och inhouse-utvecklare som jag menar är ju två olika saker.
"The company developed The Witcher 3: Wild Hunt with a self-funded budget of US$81 million over three-and-a-half years. The project began with 150 employees, eventually growing to over 250 in-house staff. 1,500 people were involved in the production globally.
Så jag hade rätt.
Igen.
Någon av deras Story Writers som varit där sedan Mass Effect/Dragon Age: Origins har fått kicken också. Det känns... Dumt.
Var det inte hos bioware som de började organisera sig bland arbetarna, känns som det har något med det att göra.
"Inblandade" dvs som kan vara allt från städerskan till PR-gänget och inhouse-utvecklare som jag menar är ju två olika saker.
"The company developed The Witcher 3: Wild Hunt with a self-funded budget of US$81 million over three-and-a-half years. The project began with 150 employees, eventually growing to over 250 in-house staff. 1,500 people were involved in the production globally.
Så jag hade rätt.
Igen.
Ah, då hade jag inte drömt det. Kanon!
"Inblandade" dvs som kan vara allt från städerskan till PR-gänget och inhouse-utvecklare som jag menar är ju två olika saker.
"The company developed The Witcher 3: Wild Hunt with a self-funded budget of US$81 million over three-and-a-half years. The project began with 150 employees, eventually growing to over 250 in-house staff. 1,500 people were involved in the production globally.
Så jag hade rätt.
Igen.
Nope, CDPR har själva sagt att 1,500 jobbade på spelet på olika sätt. Studion i Polen var kanske 250 som störst, men fler jobbade på spelet.
https://www.vg247.com/over-1500-people-worked-on-the-witcher-...
Antar du menar Mass Effect? Dragon Age har bara tre delar. Mass Effect har fyra varav sista (Andromeda) inte var någon jättehöjdare, även om jag nog tycker det faktiskt är bättre än vad folk säger att det är. Tycker mest det är synd vi inte fick något slut där då det var tänkt att bli en trilogi.
Anthem hade jag också roligt med och tycker som du att det hade gått att bygga vidare på, men förstår också varför de valde att bara gå vidare.
Menade Dragon Age men ja det har bara fått 3 ännu... Spelade bara första Mass Effect, orkade inte mig igenom 2an, 3an eller Andromeda.
Älskade striderna i Anthem, dock så var hubben sååå oinspirerande!
1# FZ Troll
Nope, CDPR har själva sagt att 1,500 jobbade på spelet på olika sätt. Studion i Polen var kanske 250 som störst, men fler jobbade på spelet.
https://www.vg247.com/over-1500-people-worked-on-the-witcher-...
Vaddå Nope? Läs det du har citerat än börja argumentera emot.
Ju flera kockar, desto sämre soppa. Kanske därför dom skär ned i leden? 😂
Kanske. Alla kan ju inte vara Garth Marenghi.
min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.
Nope, CDPR har själva sagt att 1,500 jobbade på spelet på olika sätt. Studion i Polen var kanske 250 som störst, men fler jobbade på spelet.
https://www.vg247.com/over-1500-people-worked-on-the-witcher-...
Att outsourca specifika uppgifter till hundratals olika människor är helt irrelevant i sammanhanget och något alla spelstudios gör. CDPR som översåg och som var drivande i projektet var fortfarande endast 250 stycken. Sätt det i relation till idag där det jobbar över 1000 pers på CDPR. Det är alldeles för många för att kunna arbeta effektivt, och det var en av anledningen till varför Cyberpunk tog så lång tid att utveckla och släpptes i det skick det gjorde.
Att outsourca specifika uppgifter till hundratals olika människor är helt irrelevant i sammanhanget och något alla spelstudios gör. CDPR som översåg och som var drivande i projektet var fortfarande endast 250 stycken. Sätt det i relation till idag där det jobbar över 1000 pers på CDPR. Det är alldeles för många för att kunna arbeta effektivt, och det var en av anledningen till varför Cyberpunk tog så lång tid att utveckla och släpptes i det skick det gjorde.
Cyberpunk hade väl 100 pers max I 6 år, blev inte mycket utav den versionen heller.
min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.
Man börjar undra om något spel lagts ner eller startats om?
Det känns som att deras projekt annars borde vara i faser där studior anställer fler.
Lite så tänker jag med. Man har ju tidigare jobbat på både nya DA och ett nytt kapitel av Mass Effect. Spontant så tänker jag att man kanske pausat ett av dessa och fokuserat fullt ut på det andra