Jagged Alliance 3

Medlem

Kollade på Cohhcarnage lira ett par timmar, detta är nog mig perfekt i smaken, ska tydligen vara ganska svårt också på högre svårighetsgrader, extra bonus för mig.

Tror jag startade om XCOM2 kampanjen 20+ gånger innan jag lirade det till avslut.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Den var inte vår bästa, nej. Men vad menar du, är den här recensionen dålig?

Absolut inte. Men jag höll inte med om the witcher betyget, alltså kommer jag inte hålla med om betyget här heller.

(Med sånt här logisk tänkande kan man inte gå fel i livet! )

Medlem

Kollat runt lite recensioner och verkar som att det framförallt är två saker som sticker ut:

1. Humorn och oneliners etc träffar helt fel för de flesta. Den löjliga ”i stunden”-tonen krockar med den seriösa kampanjstoryn.

2. Ingen chance to hit visas. Svårt att tyda om man tar ett bra skott eller ett dåligt skott. Design by choice från devs men krockar med vad många är vana vid och skapar situationer där de inte vet om de har otur eller gör dåliga beslut.

I övrigt verkar det vara ett underhållande och i vissa fall mycket underhållande spel där framförallt combat är utmanande och rolig med en till synes bra variation på hur du vill spela.

Redaktör
Skrivet av Macenso:

Absolut inte. Men jag höll inte med om the witcher betyget, alltså kommer jag inte hålla med om betyget här heller.

(Med sånt här logisk tänkande kan man inte gå fel i livet! )

Ah, då är jag med! Hehe.


signatur
Medlem
Skrivet av Govein:

Kollat runt lite recensioner och verkar som att det framförallt är två saker som sticker ut:

1. Humorn och oneliners etc träffar helt fel för de flesta. Den löjliga ”i stunden”-tonen krockar med den seriösa kampanjstoryn.

2. Ingen chance to hit visas. Svårt att tyda om man tar ett bra skott eller ett dåligt skott. Design by choice från devs men krockar med vad många är vana vid och skapar situationer där de inte vet om de har otur eller gör dåliga beslut.

I övrigt verkar det vara ett underhållande och i vissa fall mycket underhållande spel där framförallt combat är utmanande och rolig med en till synes bra variation på hur du vill spela.

Spelet ska tydligen ha extremt bra mod-support så one-liners osv kommer nog moddas, och ryktet är att officiella devsna kommer erbjuda en officiell mod vid launch som aktiverar chance to hit för dom som vill ha det, dock endast ett rykte just nu.

Medlem
Skrivet av Piigge:

Spelet ska tydligen ha extremt bra mod-support så one-liners osv kommer nog moddas, och ryktet är att officiella devsna kommer erbjuda en officiell mod vid launch som aktiverar chance to hit för dom som vill ha det, dock endast ett rykte just nu.

Ja precis. Nice om det finns vid launch men tror inte man skall basera köpet på det om man tycker det är avgörande. Tror spelet kan bli riktigt coolt över tid med mods. Om jag förstått det rätt ska man dock lyssna på oneliners när man siktar. Ibland säger dom att det är ett svårt skott.

Tycker det verkar vara ett coolt alternativ till vårat älskade xcom och har en bra grund att modda från. Jag är glad att det finns konsekvenser och att soldater kan dö etc. Många xcom liknande spel saknar just det elementet för mig. Permadeath och att man kan Loosa missions men ändå spela vidare.

Medlem
Skrivet av Govein:

Ja precis. Nice om det finns vid launch men tror inte man skall basera köpet på det om man tycker det är avgörande. Tror spelet kan bli riktigt coolt över tid med mods. Om jag förstått det rätt ska man dock lyssna på oneliners när man siktar. Ibland säger dom att det är ett svårt skott.

Tycker det verkar vara ett coolt alternativ till vårat älskade xcom och har en bra grund att modda från. Jag är glad att det finns konsekvenser och att soldater kan dö etc. Många xcom liknande spel saknar just det elementet för mig. Permadeath och att man kan Loosa missions men ändå spela vidare.

Ge mig en mod där man börjar i skärgården och för gerillakrig mot stockholm, hoppar ö till ö, så blir jag jätteglad.

Börjar med roddbåt och jobbar sig upp till vaxholmsbåten.

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Det är inte alls pjåkigt. Det har bara diverse grejer som gör att jag personligen tycker att det stannar vid ”bara” bra. Jag älskar genren. Har spelat JA och XCOM sedan första spelen.

Fair enough. Du har ju rätt att tycka det givetvis.

Skrivet av Darkseed:

Moddar kan nog göra det till en eventuell 5:a.

Absolut! Måste ju kunna modda in Dutch, Dillon och de andra från Predator.
Eller varför inte Rambo. Många möjligheter


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Att spelet inte har percentage to hit indication är för min del något jag uppskattar.
Ska se om jag hinner börja på det idag, måste bli klar med allt till DnD först.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

Att spelet inte har percentage to hit indication är för min del något jag uppskattar.
Ska se om jag hinner börja på det idag, måste bli klar med allt till DnD först.

Ja jag köper argumentet de har om att det främjar ett lite mer risktagande gameplay. Frågan är bara om/hur roligt det blir innan man lärt sig tillräckligt. Det finns inte en tutorial som berättar så mkt gällande det om jag förstått det rätt. Jag är klart öppen för att inte ha med det, halvt om halvt önskar jag lite att det fanns en bad, normal, good tag istället dock.

Edit: exempelvis vet jag inte hur mkt jag kommer våga ge mig på headshots istället för body shots etc om jag inte kan greppa risk/reward på det. Men skall testa det först innan jag dömmer.

Edit 2:

Skrivet av Joakim Kilman:

Är det något du kan kommentera Joakim? (Hoppas jag taggade rätt 😂)

Skribent
Skrivet av Govein:

Kollat runt lite recensioner och verkar som att det framförallt är två saker som sticker ut:

1. Humorn och oneliners etc träffar helt fel för de flesta. Den löjliga ”i stunden”-tonen krockar med den seriösa kampanjstoryn.

2. Ingen chance to hit visas. Svårt att tyda om man tar ett bra skott eller ett dåligt skott. Design by choice från devs men krockar med vad många är vana vid och skapar situationer där de inte vet om de har otur eller gör dåliga beslut.

I övrigt verkar det vara ett underhållande och i vissa fall mycket underhållande spel där framförallt combat är utmanande och rolig med en till synes bra variation på hur du vill spela.

Humorn var ju lite så i 2an också kan jag tycka. Lite slap-stick i en mer seriös story som krockade ibland. Går att kritisera förstås, men rimmar ändå rätt lika med originalspelen om de siktade på det. Angående procenten av hit-detection så blev jag lite skeptisk först. Men förra veckan spelade jag lite Xcom (gamla) och tänkte på just det där. Kom på mig själv att jag aldrig bryr mig om vad procenten säger. Det jag tänker är om soldaten är duktig skytt och i så fall väljer jag att specifika mål, annars skjuter jag bara vanligt. Så det påverkar nog inte så mycket för mig.

Får se hur jag känner efter jag spelat dock.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Humorn var ju lite så i 2an också kan jag tycka. Lite slap-stick i en mer seriös story som krockade ibland. Går att kritisera förstås, men rimmar ändå rätt lika med originalspelen om de siktade på det. Angående procenten av hit-detection så blev jag lite skeptisk först. Men förra veckan spelade jag lite Xcom (gamla) och tänkte på just det där. Kom på mig själv att jag aldrig bryr mig om vad procenten säger. Det jag tänker är om soldaten är duktig skytt och i så fall väljer jag att specifika mål, annars skjuter jag bara vanligt. Så det påverkar nog inte så mycket för mig.

Får se hur jag känner efter jag spelat dock.

Ja det är ju ett roligt sätt att spela. Dvs att inte leta bäst % när man väljer sina targets. Dock är det ju en skillnad på att ha erfarenhet av exempelvis xcom och göra sina val utefter det jämfört med att spela något för första gången och försöka ha samma spelsätt. Men som sagt jag är rätt taggad på att spela ett sådant här spel utan % jakt. Ser positivt på deras val men med vissa farhågor över hur mkt misstag jag måste göra innan jag greppar det 😆

Skribent
Skrivet av Govein:

Ja det är ju ett roligt sätt att spela. Dvs att inte leta bäst % när man väljer sina targets. Dock är det ju en skillnad på att ha erfarenhet av exempelvis xcom och göra sina val utefter det jämfört med att spela något för första gången och försöka ha samma spelsätt. Men som sagt jag är rätt taggad på att spela ett sådant här spel utan % jakt. Ser positivt på deras val men med vissa farhågor över hur mkt misstag jag måste göra innan jag greppar det 😆

Inte du som gör misstagen det är dina legoknektar!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Inte du som gör misstagen det är dina legoknektar!

😂

Medlem

https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=299342...

som jag nämnde tidigare, dom har släppt en mod som visar chance to hit

Medlem
Skrivet av Piigge:

https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=299342...

som jag nämnde tidigare, dom har släppt en mod som visar chance to hit

Oh wow vågade inte tro att det skulle komma. Men jag ska nog ge deras önskan om hur det ska spelas en ärlig chans först iaf.

Men tack för infon!

Skribent
Skrivet av Govein:

Ja jag köper argumentet de har om att det främjar ett lite mer risktagande gameplay. Frågan är bara om/hur roligt det blir innan man lärt sig tillräckligt. Det finns inte en tutorial som berättar så mkt gällande det om jag förstått det rätt. Jag är klart öppen för att inte ha med det, halvt om halvt önskar jag lite att det fanns en bad, normal, good tag istället dock.

Edit: exempelvis vet jag inte hur mkt jag kommer våga ge mig på headshots istället för body shots etc om jag inte kan greppa risk/reward på det. Men skall testa det först innan jag dömmer.

Edit 2:
Är det något du kan kommentera Joakim? (Hoppas jag taggade rätt 😂)

Var man vågar sikta beror lite på avstånd och var de är bepansrade så där. Jag väljer ofta huvudskott för jag vill ta kål på folk snabbt. Särskilt om man försöker sig på stealth kills. Då är det så klart one-shot kills som gäller. Annars larmar de ju.

Legosoldaterna brukar kommentera om chansen att träffa är dålig eller bra, dessutom. Men det är lite svårt att tyda vad det innebär mer exakt.

Det blir rätt mycket missar ibland, men inte lika komiskt som det ibland kunde bli framför allt i första JA, där alla stod och sköt in i buskar hela tiden. Älskar verkligen JA och JA2 och spelar fortfarande om dem ibland, men jag hade väl bland annat hoppats på lite smidigare interface och inventory i JA3, för att lindra lite när allt går emot en. Jag hoppas dock att om jag fortsätter nöta JA3 framöver så kommer bristerna blekna mer, så där som det ofta gör med spel som är starka på andra sätt.

Jag skulle bara bli glad om jag om ett år ser tillbaka på den här recensionen och tänker att jag nog var lite snål. Vi får se.

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Var man vågar sikta beror lite på avstånd och var de är bepansrade så där. Jag väljer ofta huvudskott för jag vill ta kål på folk snabbt. Särskilt om man försöker sig på stealth kills. Då är det så klart one-shot kills som gäller. Annars larmar de ju.

Legosoldaterna brukar kommentera om chansen att träffa är dålig eller bra, dessutom. Men det är lite svårt att tyda vad det innebär mer exakt.

Det blir rätt mycket missar ibland, men inte lika komiskt som det ibland kunde bli framför allt i första JA, där alla stod och sköt in i buskar hela tiden. Älskar verkligen JA och JA2 och spelar fortfarande öm dem ibland, men jag hade väl bland annat hoppats på lite smidigare interface och inventory i JA3, för att lindra lite när allt går emot en. Jag hoppas dock att om jag fortsätter nöta JA3 framöver så kommer bristerna blekna mer, så där som det ofta gör med spel som är starka på andra sätt.

Jag skulle bara bli glad om jag om ett år ser tillbaka på den här recensionen och tänker att jag nog var lite snål. Vi får se.

Tack för svaret!

Och ja herregud så många spela man ändrat uppfattning om med tiden. Tycker din recension var bra och det du kände brister är saker jag mer sällan hänger upp mig på. Så jag har lyckats göra en bedömning om huruvida det sannolikt kan passa mig. Och i den bästa av världar kanske man får liknande xcom modding som gör det roligt att återbesöka framöver.

Skribent
Skrivet av Piigge:

https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=299342...

som jag nämnde tidigare, dom har släppt en mod som visar chance to hit

Jag är van vid att inte ha det från gamla JA, men jag lär testa att slå på det och se om det känns bättre eller sämre.

Medlem

Ett par timmar in och jag är imponerad gammalt spel i ny skrud på ett överraskande trevligt sätt.

Min komplett avsaknad av talang är även tyvärr den imponerande har blivit ett ladda sparat spel. Men men påt igen efter carbonaran.

Skribent
Skrivet av Sur Apan:

Ett par timmar in och jag är imponerad gammalt spel i ny skrud på ett överraskande trevligt sätt.

Min komplett avsaknad av talang är även tyvärr den imponerande har blivit ett ladda sparat spel. Men men påt igen efter carbonaran.

JA-serien har alltid varit ganska svår. Bara att hänga i.

Skrivet av Tomas Helenius:

Den var inte vår bästa, nej. Men vad menar du, är den här recensionen dålig?

LOL hade helt missat den recentionen. Tyckte witcher 1 ÄGDE när det kom och nej, den recentionen var inte direkt er bästa 🤣

Ont. Synd att JA3 inte levererade mer, älskar turnbaserade strategispel.

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

JA-serien har alltid varit ganska svår. Bara att hänga i.

Jorå jag det kommer jag ihåg så jag kämpar på har tyvärr blivit bortskämd med enklare turbaserade spel och förstår mer vad de nya xcom spelen ville ge oss även om detta nog är vad jag faktiskt vill ha.

Medlem

Blir kanske ett köp om ett år eller så när det borde finnas bra mods.
Nu ser det mer ut som ett av de nya Xcom spelen, gameplay och combat ser ruskigt segt och tradigt ut.
Personlig åsikt såklart, hoppas ni som gillar det har roligt.

JA 1.13 är det som gäller även i framtiden för min del. Väntar fortfarande på en uppföljare värld JA namnet.

Avstängd

Ooptimerat, i 4k med 4090 så hoppar det mellan 60 fps och 100 fps.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Medlem
Skrivet av Gamer-Tompa:

Blir kanske ett köp om ett år eller så när det borde finnas bra mods.
Nu ser det mer ut som ett av de nya Xcom spelen, gameplay och combat ser ruskigt segt och tradigt ut.
Personlig åsikt såklart, hoppas ni som gillar det har roligt.

JA 1.13 är det som gäller även i framtiden för min del. Väntar fortfarande på en uppföljare värld JA namnet.

Har lirat en del nu och något jag tyckte inte framgick så väl från det man fick se i trailers osv var hur mkt realtid-spel det är fram tills allt brakar loss. I positivt benämning. Det är väldigt kul att sätta upp gubbarna och smyga runt och bygga killboxes etc. I vissa fall även stealtha ihjäl någon, i realtid, och sen få fortsätta spela i realtid tills man blir upptäckt. Därav vill jag säga att det inte alls var så xcom som jag själv trodde och något som får mig att känna att xcoms strider blir rätt endimensionella nu. Jag har haft kartor och fighter där jag lagt kanske 70% av tiden på att smyga och förbereda kartan. Klippa hål i staket, reparera en trasig stationär bössa, stealtha någon och placera ut C4. Trots att fienden var nästan 3ggr så många så var de helt omringade och de råkade ut för ett fullständigt kaos av explosioner och beskjutning. Så det var betydligt mer realtid och ”jag känner mig strategisk”-gameplay än jag trodde.

Håll ett öga på en rabatt någon dag och ge det en chans om du gillar den typen av gameplay.

Edit: såg nu igen att du nämnde tidigare JA så du har säkert full koll på det jag skrev. Men anyways 😁

Dödgrävaren

Tycker spelet är riktigt nice än så länge, inte kommit så långt dock. Kan väl känna att priset är i överkant ändå, för typ 200-250kr så hade det varit enkelt att rekommendera för alla.

För mig skulle det nog va en svagare fyra just nu.

Medlem
Skrivet av robbis:

En 3a alltså, då blir det att vänta på en 75-80% rea... Lägger inte tid på mediokra spel...

Så varför köpa det alls?


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Så varför köpa det alls?

För att jag är sugen på att testa det, eftersom de gamla var bra (på den tiden} men inte sugen på att lägga ut fullpris för det.


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Tips:

Pause mod - låter dig pausa i realtid segmenten. Bra för en gammal gamer som mig som inte kan ha koll på 6 gubbar samtidigt. Gör stealth lite smidigare och att ge en tid att flytta kameran till rätt gubbe etc när det börjar bli fel. Finns i workshop på steam.

123
Skriv svar