Skräpspel på Nintendo eshop.

Medlem
Skräpspel på Nintendo eshop.

Är det bara jag som längtar tillbaka till "Nintendo seal of quality"? Skräphögen på eshop börjar ju bli absurd. Följande spel är från en och samma utgivare och de är tyvärr inte ensamma.

Jag gillar särskilt den sista titeln. Klicka på länken nedan för fler bilder på de läckra spelen.

https://www.nintendo.com/search/?cat=gme&f=softwarePublisher&...

Medlem

Det senaste 1,5 året så har mängden skräpspel ökat något enormt på Playstation Store också.

Medlem

Herregud ja, känns nästan som att kvalitetskontrollen är högre på typ Google Play Store idag än på Eshopen...

Medlem
Skrivet av greb1989:

Herregud ja, känns nästan som att kvalitetskontrollen är högre på typ Google Play Store idag än på Eshopen...

Jag tror inte att det finns någon kontroll. Det är lätt att sålla bort skiten för en annan som har spelat i 30+ år men för en ovan spelare som ska ladda ner spel till sin nyköpta switch så kan man faktiskt bli lurad av pengarna då jag anser att det här är rent lurendrejeri. Jag förstår inte hur Nintendo kan tillåta det här eftersom det i förlängningen kommer att skada deras varumärke också.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Jag tror inte att det finns någon kontroll. Det är lätt att sålla bort skiten för en annan som har spelat i 30+ år men för en ovan spelare som ska ladda ner spel till sin nyköpta switch så kan man faktiskt bli lurad av pengarna då jag anser att det här är rent lurendrejeri. Jag förstår inte hur Nintendo kan tillåta det här eftersom det i förlängningen kommer att skada deras varumärke också.

Precis så, tänker på föräldrar som kanske inte är så bevandrade och som lägger pengar på det där skräpet åt sina barn....Köpte något fotbollsspel för ett tag sedan bara för att kolla hur de verkligen är, överdriver inte om jag säger att FIFA 98 är 100 gånger bättre än idag än det där skräpet.

Medlem

IGNs podd Gamescoop skojar friskt om det här i sina avsnitt. Vissa spel har absurt långa namn för att dyka upp i sökresultaten.

Medlem
Skrivet av greb1989:

Precis så, tänker på föräldrar som kanske inte är så bevandrade och som lägger pengar på det där skräpet åt sina barn....Köpte något fotbollsspel för ett tag sedan bara för att kolla hur de verkligen är, överdriver inte om jag säger att FIFA 98 är 100 gånger bättre än idag än det där skräpet.

En annan nackdel är att många potentiella indiepärlor faller genom stolarna och missas pga att man tror att det bara är annu ett skräpspel. Jag har börjat sortera på pris för att få bort de värsta. Allt under 200kr ser jag inte ens.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Är det bara jag som längtar tillbaka till "Nintendo seal of quality"? Skräphögen på eshop börjar ju bli absurd. Följande spel är från en och samma utgivare och de är tyvärr inte ensamma.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Jag gillar särskilt den sista titeln. Klicka på länken nedan för fler bilder på de läckra spelen.

https://www.nintendo.com/search/?cat=gme&f=softwarePublisher&...

Hahaha, ja vad jag garvade åt "The Last of Us". Fattar inte hur de kan låta såna spel gå igenom, och varför inte typ Sony klagar då det ganska uppenbart är varumärkesintrång enligt mina ögon i alla fall...

Skrivet av GustavA:

En annan nackdel är att många potentiella indiepärlor faller genom stolarna och missas pga att man tror att det bara är annu ett skräpspel.

Jepp. Tycker synd om den som blir bluffad att köpa The last of us-bluffspelet när det finns bra unika och billiga skräck-indies på eshopen som t.ex. Don't go into the house

Medlem

Börjar likna Steam med andra ord

Medlem

Tyvärr har det fungerat för Steam att fylla sin butik med skit, så alla kommer följa Steammodellen de närmaste decennierna.

"Need for Drive" låter som en titel man måste läsa med rysk brytning och en cigg i mungipan.

Medlem

Utgivaren ”Midnight works” har också några godingar.

https://www.nintendo.com/search/?cat=gme&f=softwarePublisher&...

Medlem

Känns som ett sätt att lura barn på pengar, dom vet inte bättre


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem
Skrivet av Force:

Känns som ett sätt att lura barn på pengar, dom vet inte bättre

Och föräldrar som inte har full koll.

Medlem

Skamlöst


signatur

Burn in the light.

Medlem

Alltså, kvalitetskontroll, har man det så tjänar man mindre pengar, valve kom på det, sedan kom andra på det med. Nintendo och Sony tjänar så klart mera på att bara låta vad som helst säljas, man måste ju inte köpa allt skit, det är samma på steam. MEN, det finns mer kontroll på konsol, fast inte om spelet är så bra eller inte... eller typ fult...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Medlem

Årets spel.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Alltså, kvalitetskontroll, har man det så tjänar man mindre pengar, valve kom på det, sedan kom andra på det med. Nintendo och Sony tjänar så klart mera på att bara låta vad som helst säljas, man måste ju inte köpa allt skit, det är samma på steam. MEN, det finns mer kontroll på konsol, fast inte om spelet är så bra eller inte... eller typ fult...

Fast det är skillnad på att ett spel är dåligt eller fult och de här exemplen ovan som är rena bedrägerier.
Dåliga spel ska såklart få finnas. Det finns en publik för de spelen också, ungefär som b-filmer.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Årets spel.

Haha, man bara älskar titeln på det spelet.
Tycker dock de borde kunnat klämma in både "3D trigger" och "Hardcore" också.

Åh nej, de har indie-spel.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Ett givet köp.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Åh nej, de har indie-spel.

Jäkla skillnad på att vara pro indie, och "Vi säljer allt skit ni kastar på oss".

Medlem

Ja detta finns på steam och psn också.
Dvs skräpspel och shovelware.
det är dock inget problem på bla Steam men Nintendo och Sony är helt med på att lura av folk pengar eftersom dessa inte erbjuder refunds på spel.
Det är av denna anledning jag gladeligen skippar Nintendo direkt man fick tag i steam deck och PS5 ör man väldigt restriktiv med vad man köper.

SKÄRPNING NINTENDO OCH SONY


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av GustavA:

Fast det är skillnad på att ett spel är dåligt eller fult och de här exemplen ovan som är rena bedrägerier.
Dåliga spel ska såklart få finnas. Det finns en publik för de spelen också, ungefär som b-filmer.

Det är lite skitsamma, alltså, Nintendo kommer inte betala massa personer för att sitta och kolla det där, lika lite som valve gör det. Skall man liksom kolla var enda spel som kommer ut så det inte är för likt Need for Speed och sedan bedöma om kvalitén är så dålig att det är någon sorts lurendrejeri?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skrivet av Bennii:

Jäkla skillnad på att vara pro indie, och "Vi säljer allt skit ni kastar på oss".

Indie-utvecklare ska väl få testa sina vingar hur de vill utan att de måste vara beroende av större bolag för att få sälja sina spel.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Geeks Gaming
Skrivet av hannes.theorell:

Indie-utvecklare ska väl få testa sina vingar hur de vill utan att de måste vara beroende av större bolag för att få sälja sina spel.

Absolut men ett generiskt ”asset-flip”/shovelware spel känns så långt ifrån vad min syn på indie är

Men det är klart att rent tekniskt kan det vara indie ändå.
Att få ett sådan här 1h hopkok publicerat på Nintendos shop är ju imponerande i sig

Medlem

har råkat köpa ett gäng b-lir på Switch, dock var det inga shovelware och de hade fått hyffsade betyg på metacritic, men det ska man inte lita på

1
Skriv svar