open source kortspel (CCG) söker medskapare

Medlem
open source kortspel (CCG) söker medskapare

Gaia är gratis på riktigt, alla har tillgång till alla kort, och communityt äger det. Inga ads, ingen bullshit. Open source, copyleft. Vill du vara med och skapa är du välkommen.

Spelet
Jag har varit igång några år med det och stått för finansieringen, anställer artister för original artwork vid behov. Målet är att skapa ett spel som i anda och djup "matchar" Magic the Gathering (MtG) men som vi tycker är bättre, och framför allt, som är gratis och fritt på riktigt och som är copyleft. Det är just open source biten som är usp:en - vi siktar inte på att nödvändigtvis återuppfinna hjulet.

Det är och ska förbli spelbart online via diverse plattformar såväl som pappersform. Designmässigt är att det fungerar i pappersform prio. Status just nu är att vi håller på och sätter ihop 2-3 preconstructed decks som vi ska börja speltesta med (online), m.a.o. är det främst att skapa kort, spela, testa sig fram, revidera som gäller.

Teamet består av mig och en person i danmark (eng).

Du är

  • Svensk och/eller engelsktalande

  • Väl bevandrad i åtminstone ett kortspel, och brädspelsbakgrund är också en merit

  • Intresserad av att bidra med din tid och färdigheter: Du är välkommen nästan oavsett vilka de är om du är seriös

  • Införstådd med att detta inte är short term-projekt och att resultat tar lite tid

  • Tillgänglig på Discord för voice och check-in åtminstone en gång i veckan

  • En ödmjuk person som gillar att samarbeta och skapa något

Du är välkommen att ställa frågor här inne öppet eller att kontakta mig direkt på discord (snowdrop#6183), och mail på contact@gaia.li

...men hur finansierar du detta och hur monetizar du det sedan och blir jag utnyttjad då?

1. Jag tar från min lön från mitt normala jobb och satsar det på detta. Krävs inga större summor längre, vi har det mesta på plats nu.
2. Det ska inte monetizas utan snarare motsatsen: Alltid vara gratis för alla, i sin helhet. Jag är inget företag och vinst är inte målet.
3. Du blir därför inte "blåst" på något som rör pengar eller vinst. Du har dessutom enligt open source licensens rätten att själv sälja spelet om du vill och behålla ev. vinst helt själv utan att stämma av med mig.

Jag är osäker på om jag är tillräckligt bra på x och har aldrig utvecklat spel

Hör av dig, du är nog bättre än du tror. I de osannolika fall du inte kan bidra konstruktivt kommer du få besked om det

Finns det andra sätt att hjälpa till på annat än att aktivt engagera sig?

Absolut, spred the word t.ex. Vi behöver främst personer som kan tänkas chippa in med sitt engagemang men hittar inte dem utan dig.

Jag tror på kapitalism och är höger eller dyrkar Jimban, är jag ändå välkommen?

Projektet är ideologiskt och religiöst oberoende. Du kan vara vem du vill, så länge det inte stör samarbetet eller måluppfyllelse är du välkommen, även om jag råkar vara din motsats.

Medlem

Ett CCG som inte är uppbyggt på "nickel-and-dime". Låter helt fantastiskt. Nu har jag inte själv tid, men jag kan i alla fall önskar er all lycka!!! Kommer själv spela om det blir bra!

Medlem

Hej,

Hur går det för er?
Läste detta nu för första gången och blev väldigt intresserad!


signatur

Niet.

Skribent

Riktigt intressant projekt. Min första reaktion på själva korten var att typsnittet på kortnamnen är halvjobbigt att läsa. Jag hade föredragit något tydligare.

Medlem

Det känns inte riktigt open source när det bara verkar finnas en länk till google drive, som man dessutom måste ansöka om access till?

Edit: såg att personen inte varit aktiv sen april, så det är nog kört


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Forumets senaste posts är från typ 2016-2017

1
Skriv svar