Diskutera - När var gaming som bäst?

Medlem

På 80-talet när jag var ung. Arkadspel, dataspel och tv-spel. Har nog att göra med att man var ung och dataspel var något nytt och spännande. Flipperspel var även stort.

Medlem

när grafikkorten började komma, det var då gaming blev riktigt häftigt


signatur

//monster

Medlem

Den magiska perioden för mig var under Amigans storhetstid i slutet av 80-talet.

Minns lyckan när man som tonåring klarade av spel som Faery Tale Adventure, Sinbad and the Throne of the Falcon, Bards Tale m.fl.
På den tiden var ekonomin starkt begränsad och det var piratkopior man spelade med total avsaknad av manual och kartor etc.

Kommer så väl ihåg den egengjorda kartan jag gjorde över världen i Faery Tale Adventure. Många år senare såg jag på internet hur den ser ut i verkligheten och det visade sig att den egengjorda kartan från pojkrummet var väldigt snarlik.

När Monkey Island spelades trodde man att det nästan var för bra för att vara sant...

Idag är spelen riktigt bra, ekonomin välmående och tiden finns där för det mesta, men jag hittar sällan den där "magin" som jag upplevde som yngre (är snart 50 år).

Exempel på spel de senaste åren som jag verkligen uppskattat är;
Ori and the wild forrest
Ori and the will of the wisps
Zelda breath of the wild
Limbo
Inside
Little Nightmares

Medlem

80 talet ojojoj ljuva barndomsminnen...
Fan vad kul man hade
Sena spelnätter på vardagarna 🙂
Det var tider det

Medlem

För mig blir svaret tudelat - jag minns med värme perioden runt år 2000 till 2005, då jag spelade mycket PC spel. Men, idag uppskattar jag mest perioden 1990-1995 främst avseende NES, SNES, MD och PCE.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

90-talet, en av få saker som var bäst då


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

123
Skriv svar