Idag får Playstation 5 äntligen stöd för extra SSD-lagring

Robot
Idag får Playstation 5 äntligen stöd för extra SSD-lagring

Men se till att du köper rätt SSD-modell om du vill att det ska funka.

#Lagring, #Playstation-5, #SSD, #nyhetstips


Medlem

Se till att man får köpa en PS5a först kanske, innan en extra hårddisk...hatar alla j-la scalpers som tjänar på detta!

Medlem
Skrivet av JackFlack:

Se till att man får köpa en PS5a först kanske, innan en extra hårddisk...hatar alla j-la scalpers som tjänar på detta!

Håller med! Dock är det inte en hårddisk man sätter i


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Woho, äntligeeeeen!

Om någon har tips på en bra SSD som passar requirements så hojta till ! Jag funderar verkligen på att köpa en, spelen tar rätt mycket plats alltså. 1TB extra hade inte varit helt fel, synd att de fortfarande är lite dyra bara.

Medlem

Har inte så många PS5 spel än att jag behöver skaffa mer lagring men bra att dom har lagt till möjligheten.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Kan ju hoppas det kommer en sektion för rekommenderade/(bra)kompatibla Ps5-SSDs hos webbutiker så man lättare ser.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Kan ju hoppas det kommer en sektion för rekommenderade/(bra)kompatibla Ps5-SSDs hos webbutiker så man lättare ser.

Hos Inet kan du åtminstone filtrera på läs/skrivhastighet så det borde nog hjälpa en hel del
Filtrerar man på läshastighet 5600 och uppåt så finns det 25-30 st att välja emellan.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Hos Inet kan du åtminstone filtrera på läs/skrivhastighet så det borde nog hjälpa en hel del
Filtrerar man på läshastighet 5600 och uppåt så finns det 25-30 st att välja emellan.

Bara för att en disk har tillräckligt snabb läshastighet så betyder det inte att den är kompatibel med en PS5.

Medlem

Glöm inte att stänga luckan. Den hjälper tydligen så att kortet inte blir så varmt. Många på Youtube struntade tydligen i att sätta tillbaka den igen. Vet inte själv hur allvarligt det kan vara att bara ta bort den.

Medlem
Skrivet av pazu:

Bara för att en disk har tillräckligt snabb läshastighet så betyder det inte att den är kompatibel med en PS5.

Nä men på Inet kan du filtrera ut på alla dem krav som listas

Medlem
Skrivet av blackidus:

Hos Inet kan du åtminstone filtrera på läs/skrivhastighet så det borde nog hjälpa en hel del
Filtrerar man på läshastighet 5600 och uppåt så finns det 25-30 st att välja emellan.

Glöm nu inte PCI Gen 4x4 kravet, dimensionerna, heatsink kravet, osv...

Skribent

Uppdatering: Det stod inledningsvis att läshastighet på 5500 MB/s var ett krav, men det är endast en rekommendation från Sony.

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Woho, äntligeeeeen!

Om någon har tips på en bra SSD som passar requirements så hojta till ! Jag funderar verkligen på att köpa en, spelen tar rätt mycket plats alltså. 1TB extra hade inte varit helt fel, synd att de fortfarande är lite dyra bara.

https://www.amazon.se/dp/B08GS7748F/ref=asc_df_B08GS7748F1631...

Medlem

Tack för tipset, men var man inte tvungen att ha heatsink på den? Eller fattade jag fel?

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Glöm nu inte PCI Gen 4x4 kravet, dimensionerna, heatsink kravet, osv...

Jo, är bara här och tipsar om webb butiker med bra filtreringsmöjligheter så det blir lite lättare att hitta
Dem flesta brukar bara ha gränssnitt och kapacitet men Inet och kanske ElGiganten verkar ha lite mer filtreringsmöjligheter.

Medlem

Jag köpte en SN850 2TB på rea för ett par dagar sedan, för att sedan inse att vi inte kan köra den betan i Sverige som tillåter M2 diskar. Så denna nyheten känns ju rätt bra

Nu har jag Svarta sidor på konsolen, och en M2 SSD i den, nu saknas bara den svarta kontrollern... men 800kr känns lite väl, hoppas på en rea någon gång.

Medlem
Skrivet av xdrive:

Jag köpte en SN850 2TB på rea för ett par dagar sedan, för att sedan inse att vi inte kan köra den betan i Sverige som tillåter M2 diskar. Så denna nyheten känns ju rätt bra

Nu har jag Svarta sidor på konsolen, och en M2 SSD i den, nu saknas bara den svarta kontrollern... men 800kr känns lite väl, hoppas på en rea någon gång.

Du kan köpa den svarta Dualsense för 693 hos amazon.se (https://www.amazon.se/-/en/dp/B094WLFGD3/ref=sr_1_2?dchild=1&...)


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av xdrive:

Jag köpte en SN850 2TB på rea för ett par dagar sedan, för att sedan inse att vi inte kan köra den betan i Sverige som tillåter M2 diskar. Så denna nyheten känns ju rätt bra

Nu har jag Svarta sidor på konsolen, och en M2 SSD i den, nu saknas bara den svarta kontrollern... men 800kr känns lite väl, hoppas på en rea någon gång.

699:- kostar den ju hos de flesta vettiga butikerna. Skulle inte hålla andan för en rea på kontrollerna dock, brukar väldigt sällan gå ner i pris om ens det. Dualshock 4 kostar ju fortfarande 599:- :-P.

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Tack för tipset, men var man inte tvungen att ha heatsink på den? Eller fattade jag fel?

Det finns heatsinks att köpa separat i fall man inte har en. Osäker på vad PS5:an har för spelrum, men denna från EK är slimmad och effektiv.
https://www.inet.se/produkt/5320287/ek-m-2-nvme-heatsink-svar...

Edit: Tydligen passar inte denna heatsink.

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Woho, äntligeeeeen!

Om någon har tips på en bra SSD som passar requirements så hojta till ! Jag funderar verkligen på att köpa en, spelen tar rätt mycket plats alltså. 1TB extra hade inte varit helt fel, synd att de fortfarande är lite dyra bara.

Skrivet av Gaara:

Kan ju hoppas det kommer en sektion för rekommenderade/(bra)kompatibla Ps5-SSDs hos webbutiker så man lättare ser.

Skrivet av Fatmajk:

Glöm nu inte PCI Gen 4x4 kravet, dimensionerna, heatsink kravet, osv...

Här är en Prisjaktsökning där jag matat in alla kraven/rekommendationerna som Sony uppger.
https://www.prisjakt.nu/c/solid-state-diskar-ssd?36303=27593&...

Tänk på dock att man har kravet att heatsink får vara max 8mm på ovansidan, och max 2,45mm på undersidan. Detta kan jag inte direkt söka på i prisjakts system eftersom man där bara kan filtrera tjockleken, så vill man helt säker på att den får plats hade jag dragit ner "Höjd" under kategorin dimensioner till 8mm.

Skrivet av Bojkott:

Det finns heatsinks att köpa separat i fall man inte har en. Osäker på vad PS5:an har för spelrum, men denna från EK är slimmad och effektiv.
https://www.inet.se/produkt/5320287/ek-m-2-nvme-heatsink-svar...

Måttkravet på heatsink är max 8mm på ovansidan och 2,45mm på undersidan av SSD. Man är även begränsad i bredd på 25mm och längd på 110mm.

Medlem

Vete sjutton om jag skulle köpa den. Den har 'orolig prestanda' och är designad för 'hårdporerade spelare'...

Medlem

Nu finns uppdateringen ute

Medlem
Skrivet av RaXha:

Måttkravet på heatsink är 8mm på ovansidan och 2,45mm på undersidan av SSD.

Verkar som att EK's heatsink är 3,5 mm tjock och att den passar utrymmen som är 4,2 mm eller större, så det blir gott om utrymme över

Medlem
Skrivet av filbunke:

Vete sjutton om jag skulle köpa den. Den har 'orolig prestanda' och är designad för 'hårdporerade spelare'...

Den är även designad för hårdporösa spelare

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Verkar som att EK's heatsink är 3,5 mm tjock och att den passar utrymmen som är 4,2 mm eller större, så det blir gott om utrymme över

Dock är den för bred på 29mm. Får plats 25mm i PS5:an. Tittar man kommentarerna på produkten så svarar Inet själva att den inte passar i PS5.

Medlem

Fick uppdateringen nu vid lunch.
Satte mig direkt och skruva in en ssd, funkar klockrent! Som jag väntat på detta!

Kan tillägga att jag valde att köra med följande:

  • WD Black SN850 M.2 - 1TB

  • EK M.2 NVMe Heatsink - Svart

Båda köpta på webhallen för några veckor sedan när de körde kampanj på disken.

Medlem
Skrivet av insilence:

Fick uppdateringen nu vid lunch.
Satte mig direkt och skruva in en ssd, funkar klockrent! Som jag väntat på detta!

Kan tillägga att jag valde att köra med följande:

  • WD Black SN850 M.2 - 1TB

  • EK M.2 NVMe Heatsink - Svart

Båda köpta på webhallen för några veckor sedan när de körde kampanj på disken.

Härligt! Bra att få det bekräftat att det fungerar också. För det står ju att din M.2 "bara" är 5300 MB/s, vilket inte uppfyller Sony's krav?

Medlem
Skrivet av insilence:

Fick uppdateringen nu vid lunch.
Satte mig direkt och skruva in en ssd, funkar klockrent! Som jag väntat på detta!

Kan tillägga att jag valde att köra med följande:

  • WD Black SN850 M.2 - 1TB

  • EK M.2 NVMe Heatsink - Svart

Båda köpta på webhallen för några veckor sedan när de körde kampanj på disken.

Jaha så den passar alltså?! Då kan man konstatera att någon på Inets kundservice inte kan sin sak 😁.

Inaktiv
Skrivet av insilence:
  • WD Black SN850 M.2 - 1TB

  • EK M.2 NVMe Heatsink - Svart

Båda köpta på webhallen för några veckor sedan när de körde kampanj på disken.

Köpte exakt samma nu precis. SSDn var nedsatt med 400 på inet så slog till!

Inaktiv
Skrivet av Fatmajk:

Härligt! Bra att få det bekräftat att det fungerar också. För det står ju att din M.2 "bara" är 5300 MB/s, vilket inte uppfyller Sony's krav?

Skrivhastigheten är 5300 men läshastigheten är 7000.

12
Skriv svar