Vad vet "alla" egentligen?

Medlem
Skrivet av Shadee:

Alla vet nu att Calle ska sluta på FZ

Calle på spången?

Sorry 😃

JRA
Medlem

Finns ju ändå viss mått av allmänbildning som man borde kunna förvänta sig av folk. Liksom, är man gammal nog att rösta, röka och köra bil i Sverige år 2021 men inte känner till Einstein eller Elvis Presley så är det nog något för "alla" andra att höja ögonbrynen åt.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Se hade jag inte en aning om, men vad är det då som används? Tiktok vet jag dock om även om jag är osäker på vilken funktion den fyller

Såfort ens föräldrar börjar använda samma saker som du själv är det ju inte coolt längre. 😁

Tror Instragram är vanligast numera?

Medlem
Skrivet av JRA:

Finns ju ändå viss mått av allmänbildning som man borde kunna förvänta sig av folk. Liksom, är man gammal nog att rösta, röka och köra bil i Sverige år 2021 men inte känner till Einstein eller Elvis Presley så är det nog något för "alla" andra att höja ögonbrynen åt.

Ja det finns också vissa detaljer som jag tänker att det är vedertagen allmänbildning men det är svårt att veta om alla ska veta det heller. Någon visste exempelvis inte att man inte spolar ned något annat än toapapper (förutom kiss o bajs då och spyor) i toaletten och blev förvånad när jag sa det. Men folk i ett trapphus jag bodde i förut hällde kattsand i toastolen och fuckade upp en av deras grannas avlopp så det kanske inte är något man bör anse som allmänbildning, men jag vet inte.

Jag kan tycka i varje fall att folk borde se när något är fake eller inte åtmistone, exempelvis ett viralt klipp med Trumo och Clinton som" "sjunger" en duett från en musikal. Det syns att det inte är äkta och det hörs, men folk trodde ändå på det. Eller en photoshoppad bild.

Skrivet av anon_326114:

Nej fan gamla godingen "Snutarna" av Fredde Granberg och Peter Settman.

Nu har jag inte sett den på år och dar men gillar du deras humor så är det klart sevärt.

Åååååå du din!!!
Kommer allt ihåg, hade en cd med dom. Åt inte Fredde massa mums mums?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Idag pratade jag med en 27-åring som inte hade någon aning om vad Tjernobylolyckan var för något...


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Tror det handlar om en blandning mellan, arrogans och illusionen vi människor har en djupare förståelse och uppskattning(respekt för varandars åsikter) om vad andra känner, vet, förstår, har kunskap om. En bra jämförelse är hur olika män och kvinnor tänker/pratar/och sedan hanterar det som sagts. Mannen tror dom har kommit överrens om att åka bort en vecka till semesterort, bara dom 2, hon tror att han lovade bjuda henne och hennes nya manliga vän på en semester som födelsedags present... Jag överdriver, men inte så värst egentligen... Vi tänker och tycker så olika.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av Paddington:

Idag pratade jag med en 27-åring som inte hade någon aning om vad Tjernobylolyckan var för något...

Det var faktiskt intressant att hen inte kände till det. Tänker att det beror på var i Sverige man har vuxit upp också. Det var ju i Norrland och uppland där avfallet hamnade i till största del har jag för mig.

Skrivet av HaZe303:

Tror det handlar om en blandning mellan, arrogans och illusionen vi människor har en djupare förståelse och uppskattning(respekt för varandars åsikter) om vad andra känner, vet, förstår, har kunskap om. En bra jämförelse är hur olika män och kvinnor tänker/pratar/och sedan hanterar det som sagts. Mannen tror dom har kommit överrens om att åka bort en vecka till semesterort, bara dom 2, hon tror att han lovade bjuda henne och hennes nya manliga vän på en semester som födelsedags present... Jag överdriver, men inte så värst egentligen... Vi tänker och tycker så olika.

Jag tror att jag förstår vad du menar, även om det där
Exemplet kändes lite som kvinnan från Venus o mannen är från mars. Men jag har varit med om konstig kommunikation där folk egentligen menar helt olika saker men trott de varit överens… eller att en trodde att ens sambo skulle fara direkt till ett ställe men sambon trodde en skulle hämta en.

Men det handlar nog mer om att folk tror man kan läsa ens tankar, de tänker kanske inte det men det blir så per automatik. Min bror är expert på att han tror folk förstår vad han menar, men det kanske också handlar om att mentalisera.

Medlem
Skrivet av Paddington:

Idag pratade jag med en 27-åring som inte hade någon aning om vad Tjernobylolyckan var för något...

Du får tipse den om HBO-serien för lite folkbildning!

Medlem

Hade en hyresvärd när jag var inneboende en gång i tiden som trots att han var i 30 års åldern på 80 talet inte visste vad jag pratade om när jag nämnde Arnold Schwarzenegger i något sammanhang. Höll på att tappa hakan!

Medlem

Andas bör man annars dör man

borde väl alla flesta känna till

Medlem

Jag tänkte lite på kontot filmrykten på instsgram, är inte det ett bra exempel på en attityd att de tror alla vet vilka filmer klippen är ifrån? För oftast när folk frågar så raljerar ägarna bakom kontot bara.

Medlem
Skrivet av Paddington:

Idag pratade jag med en 27-åring som inte hade någon aning om vad Tjernobylolyckan var för något...

Pratade med en 21-åring på jobbet för en tid sedan som inte kände till Estonia-katastrofen.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Pratade med en 21-åring på jobbet för en tid sedan som inte kände till Estonia-katastrofen.

Snart har vi dom som knappt vet vad 11 september och tsunamikatastrofen är för något antar jag. Det är klart att man kanske inte har jättekoll om man inte levde då eller har en relation till det, men det känns som det är något man får höra om på samhällskunskapen i de här fallen.

Medlem

En gång var jag ihop med en tjej som inte kände till kinesiska muren, Harry Houdini eller Al Capone. Liksom.. Någon måtta får det faktiskt vara.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Pratade med en 21-åring på jobbet för en tid sedan som inte kände till Estonia-katastrofen.

Haha jag hade inte en aning om Estonia-katastrofen heller förrän typ förra året, eller om det var året innan. Inte så det gör någon skillnad om man vet om det eller inte.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Haha jag hade inte en aning om Estonia-katastrofen heller förrän typ förra året, eller om det var året innan. Inte så det gör någon skillnad om man vet om det eller inte.

Nej, det gör ingen skillnad och jag dömer ingen, jag antar att det är en kombination av en generationsfråga och en fråga om hur intresserad man är av omvärlden/historia.

Har en vän som till och med är äldre än mig och som inte hade hört talas om Utøya och vad som hände där. I det fallet handlade det om totalt ointresse.

Medlem
Skrivet av Mortyman:

En gång var jag ihop med en tjej som inte kände till kinesiska muren, Harry Houdini eller Al Capone. Liksom.. Någon måtta får det faktiskt vara.

Haha, hur är det ens möjligt att inte känna till kinesiska muren? Uppfostrad i en källare som ett Fritzl-barn?
När du fick reda på det gjorde du slut va?

Medlem

Fenomenet du beskriver brukar kallas för mentaliserings förmåga, dvs förmågan att tänka sig in i andras perspektiv.

Har man låg sådan så förstår man på allvar inte att andra tänker annorlunda eller vet olika saker.

Kan själv skriva under på att det var rätt långt upp i åren jag insåg hur olika folk tänker och att de inte "vet det jag vet"


signatur

P.L.U.R

Medlem

Jag vet att det inte längre används i samma omfattning som när jag var ung (80-talet) men första gången jag hörde frågan om var man skriver adress och klistrar frimärket på ett brev höll jag på att spotta ut löständerna.
När jag sansat mig så kunde jag av egen kraft acceptera fenomenet då handskrivna brev inte längre är något som görs till vardags.

Såååå.....ni <30 var på ett kuvert skriver man adressen och var sätter man frimärket (enligt gammal hävd iaf)?
Bonuspoäng om du vet vad "avs" står för och vart man skrev det.

NiC
Medlem

Jag tror det har att göra med allmänbildning. Det blir ju sämre och sämre för varje generation. För att man behöver inte veta allt idag. Du har ju all information du någonsin kan behöva på internet. Så är det något man inte vet, så kan man snabbt kika upp det.

Medlem

Från dagens bravader (det är lördag)......

En kompis gamla lärare visste inte vad McDonalds var för något..... (typ 1995)

Medlem
Skrivet av caracarn:

Från dagens bravader (det är lördag)......

En kompis gamla lärare visste inte vad McDonalds var för något..... (typ 1995)

Var det 1995 så är det ju inte jätteunderligt. McDonalds var då ännu inte så utspritt över Sverige, speciellt vad gäller mindre orter.

Medlem

Kanske inte lika självklar som Tjernobylolyckan men en kollega för några år sedan trodde att "planet" och "stjärna" var olika ord för samma sak.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Kanske inte lika självklar som Tjernobylolyckan men en kollega för några år sedan trodde att "planet" och "stjärna" var olika ord för samma sak.

En som gick i min klass på en folkhögskola visste inte att solen var en stjärna. Jag vet inte hur han tänkte riktigt för han trodde det var två olika saker.

Medlem
Skrivet av SorbP:

Fenomenet du beskriver brukar kallas för mentaliserings förmåga, dvs förmågan att tänka sig in i andras perspektiv.

Har man låg sådan så förstår man på allvar inte att andra tänker annorlunda eller vet olika saker.

Kan själv skriva under på att det var rätt långt upp i åren jag insåg hur olika folk tänker och att de inte "vet det jag vet"

För att inte tala om att människor kan se och använda exakt samma grejer men ändå gå ifrån med tvärt olika uppfattningar om fenomenet.

Det är förvisso självklart för de flesta. Men det krävs livserfarenhet för att man själv ska förstå hur sjukt annorlunda världen och uppfattningar kan te sig hos andra.

I min verklighet finns egentligen inte gamla SVT och TV4 kvar, då jag har en 15 år gammal TV som släpptes innan HDTV-kanaler. Jag har inte sett av kanalerna på 15 år i min TV.

Jag vet att TV4play och SVTplay existerar någonstans om man orkar söka… trots detta blir jag förvånad att det fortfarande finns gamla TV-kanaler kan snappas upp med en antenn.

När jag är på besök i morsans torp så känns det som man rest 15 år tillbaka i tiden. Jag uttrycker nästan varje gång min förvåning att jag inte kan tro på att dessa gamla-TV kanaler existerar med sina program på löpande schema. Det är fortfarande lite overkligt för mig. Vem orkar ställa in sin fritid efter någon TV-tablå? Särskilt ifall det inte äns är direktsänt.

Jag är också rätt konstig eftersom jag aldrig anammat Spotify heller. Det verkar aldrig få appen att spela den låt jag är ute efter. Jag har försökt två gånger om 30 minuter vardera. Spotify sätter alltid på någon annat än just den låt jag vill höra.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

phi
Medlem

Jag vet allt om allt och det jag inte vet är inte värt att veta.

Medlem
Skrivet av phi:

Jag vet allt om allt och det jag inte vet är inte värt att veta.

Ahh, den upplyste! Jag knäfaller framför din visdom!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av JonseredRocks:

Det konstigaste jag varit med om var när jag skulle handla på en Willys butik och en anställd inte visste vad buljongtärning var för något, och var tvungen att påkalla förstärkning..

Lite som den där personen i skolan som aldrig behövt ordna med sängen hemma och tror att ”örngott” är något som örnar äter. Man skämtar ju om det, men i min mellanstadietid hade vi faktiskt en sådan, hur otroligt det än låter.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

För att inte tala om att människor kan se och använda exakt samma grejer men ändå gå ifrån med tvärt olika uppfattningar om fenomenet.

Det är förvisso självklart för de flesta. Men det krävs livserfarenhet för att man själv ska förstå hur sjukt annorlunda världen och uppfattningar kan te sig hos andra.

I min verklighet finns egentligen inte gamla SVT och TV4 kvar, då jag har en 15 år gammal TV som släpptes innan HDTV-kanaler. Jag har inte sett av kanalerna på 15 år i min TV.

Jag vet att TV4play och SVTplay existerar någonstans om man orkar söka… trots detta blir jag förvånad att det fortfarande finns gamla TV-kanaler kan snappas upp med en antenn.

När jag är på besök i morsans torp så känns det som man rest 15 år tillbaka i tiden. Jag uttrycker nästan varje gång min förvåning att jag inte kan tro på att dessa gamla-TV kanaler existerar med sina program på löpande schema. Det är fortfarande lite overkligt för mig. Vem orkar ställa in sin fritid efter någon TV-tablå? Särskilt ifall det inte äns är direktsänt.

Jag är också rätt konstig eftersom jag aldrig anammat Spotify heller. Det verkar aldrig få appen att spela den låt jag är ute efter. Jag har försökt två gånger om 30 minuter vardera. Spotify sätter alltid på någon annat än just den låt jag vill höra.

Gratisversionen av spotify är knepig ja, i alla fall på telefonen vad jag vet. Men apropå tv så upptäckte jag att jag hade, SVT, Trean, Fyran, Femman, Sexan (en otrolig relik), Sjuan, Åttan, Nian och tolvan i mitt grundutbud tack vore mitt kommunala bostadsförmedling. Men typ alla dessa kanaler är repiskanaler som visar Cops och Extreme home makeover edition från 2007 eller dyl. Sexan har sin lilla charm ändå med simpsons och lite fotboll (Nu har Viasat förlorat CL annars) men inte mer än så.

Jag förvånar mig inte om en del tv-kanaler försvinner i framtiden.

Skrivet av Kyraal:

Lite som den där personen i skolan som aldrig behövt ordna med sängen hemma och tror att ”örngott” är något som örnar äter. Man skämtar ju om det, men i min mellanstadietid hade vi faktiskt en sådan, hur otroligt det än låter.

Hahaha rätt roligt ändå, jag brukade förut säga lakan även om påslakan förut men det är ju inte i närheten av det där.

Skriv svar