Spel som gett dig informationsklåda

Medlem

Väldigt lite sådant tror jag.. Men spel över lag väckte intresse för spelutveckling. Nu igen faktiskt med Halflife Alyx då jag läst på en del om utveckling av vr prylar.

Medlem
Skrivet av ChalleT:

Låter som att du är allmänbildad nu då? 🙂

Det kan man säga såvida jag inte bara lirat Tetris sen 80talet


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av nils45:

Egypten is AC Origins. Man har ju alltid hört talas om den antika Egypten hela sitt liv men man har väl aldrig riktigt tagit åt sig, men när man spelade Origins och fick reda på att Pyramiderna även var antika på Bayek's tid så förstår man hur gamla och fantastiska dessa gamla tider och platser var/är. Tänk om våra städer vi lever i idag skulle glömmas bort och gömmas i sand i flera 1000 år. Den tids perioden fick inte bara mig intresserad utav Egypten, utan även tidsperioden över hela världen. Väldigt fascinerade när Jorden var så fräsch och rik på djurliv, och idén om alla Gudar vi människor skapade. Vi människor idag är så bortskämda och tar allt för givet, anledningen varför vi kan anse oss vara så mycket smartare idag är på grund av alla dessa generationer som vi har lärt oss utav.

GTAV med sitt Californa också. Kanske inte lika intressant, men det var lite häftigt att se alla platserna som GTAV utspelar sig i. Det känns lite som man har besökt Hollywood. Rockstar har ju i princip tagit med nästan allt, allt ifrån den övergivna ökenstaden, gymmet vid kusten, de flesta husen, lyktstolpar, bryggor, el-skåp, osv. En kopia på staden nästan.

Origins utspelar sig väl närmre månlandningen än byggandet av pyramiderna om jag inte räknar fel😅

Medlem

Inte riktigt relevant till ämnet, men nästan. Motsatt håll kanske.

Jag hade en längre tid drömt om att köra lastbil men blev utvecklare istället. Så jag köpte Euro Truck Simulator 2 och ratt. Bland det bästa jag har gjort, jag fick chansen att prova på drömmen och gud vad roligt det har varit. Har mer än 130 timmar på spelet och plockar fram det då och då (tyvärr jobbigt att montera ratten, hade spelat mycket oftare annars).

Bonus på det: Jag kan även dricka bira och köra lastbil.


signatur

I'm like you, I have no name.

Frilansare

Total War-spelen, den historiska grenen. Herregud vilket wikipedia-simmande de har givit upphov till. Man liksom gräver sig vidare och vidare och till slut är man på en sida som handlar om arkeologi utanför en obskyr belgisk stad och sen vet man vilken pub som är mest poppis där...

Medlem

Kan börja med att säga Railroad Tycoon och Silent Service II.

Manualerna till dessa två var fantastiska. Ur den ena så lärde man sig massor om järnvägar, lok, och "Robber barons" etc, och ur den andra så lärde man sig massor om amerikanska ubåtar under andra världskriget.

Utöver dessa, tja, jag googlade MP40 efter att ha spelat något av CoD spelen. (Minns inte vilket.)


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Skrivet av nils45:

Egypten is AC Origins. Man har ju alltid hört talas om den antika Egypten hela sitt liv men man har väl aldrig riktigt tagit åt sig, men när man spelade Origins och fick reda på att Pyramiderna även var antika på Bayek's tid så förstår man hur gamla och fantastiska dessa gamla tider och platser var/är. Tänk om våra städer vi lever i idag skulle glömmas bort och gömmas i sand i flera 1000 år. Den tids perioden fick inte bara mig intresserad utav Egypten, utan även tidsperioden över hela världen. Väldigt fascinerade när Jorden var så fräsch och rik på djurliv, och idén om alla Gudar vi människor skapade. Vi människor idag är så bortskämda och tar allt för givet, anledningen varför vi kan anse oss vara så mycket smartare idag är på grund av alla dessa generationer som vi har lärt oss utav.

GTAV med sitt Californa också. Kanske inte lika intressant, men det var lite häftigt att se alla platserna som GTAV utspelar sig i. Det känns lite som man har besökt Hollywood. Rockstar har ju i princip tagit med nästan allt, allt ifrån den övergivna ökenstaden, gymmet vid kusten, de flesta husen, lyktstolpar, bryggor, el-skåp, osv. En kopia på staden nästan.

Jag slår ett slag för att våra massiva gravmonument (megalitgravar) i Norden är en direkt föregångare till Egyptens pyramider.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Year Walk (på iPad) - rekommenderas!

Detta fantastiska spel fick mig att läsa mängder om gammal svensk folktro och övernaturliga väsen etc.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Total War-spelen, den historiska grenen. Herregud vilket wikipedia-simmande de har givit upphov till. Man liksom gräver sig vidare och vidare och till slut är man på en sida som handlar om arkeologi utanför en obskyr belgisk stad och sen vet man vilken pub som är mest poppis där...

Lika farligt är det att slötitta på en dokumentär om romarriket och inse att det var ganska längesen man testade Rome 2.

Medlem

Elite Dangerous fick mig att bli mer intresserad av rymden, rent generellt. Fick dock ett mer specifikt intresse kring exoplaneter och astrobiologi. Har blivit en del läsande efter jag började spela ED. "Life Everywhere: The New Science Of Astrobiology" av David Darling var väldigt intressant, rekommenderar den boken starkt för alla som är nyfikna över frågor kring utomjordiskt liv. Efter den läste jag en bok av John Gribbin, boken heter "Alone in the Universe: Why Our Planet Is Unique" - en annan "take" på utomjordiskt liv, att vi potentiellt är mer unika än vad vi tror.

Har varit ett ganska roligt hål att dyka ner i, speciellt i tider som dessa. Så det tackar jag Elite Dangerous för! Har spelat många sci-fi spel (Halo, Mass Effect och många fler), men lustigt nog så var det Elite Dangerous, som inte fokuserar så mycket på utomjordiskt liv (Thargoids finns, yes, men ingen direkt drama och galen gameplay kring den rasen), som tände intresset för mig. Tror det var för att allt känns mer... verkligt(?) i det spelet. Ingen överdriven story där olika raser träffas och massa drama uppstår mellan allianser osv.

Känns bara så jäkla fräckt att flyta runt i rymden i ED. Känns helt otroligt att vara så nära stjärnor och bara kunna skapa sitt egna äventyr. Riktigt vackert.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av nils45:

Egypten is AC Origins. Man har ju alltid hört talas om den antika Egypten hela sitt liv men man har väl aldrig riktigt tagit åt sig, men när man spelade Origins och fick reda på att Pyramiderna även var antika på Bayek's tid så förstår man hur gamla och fantastiska dessa gamla tider och platser var/är. Tänk om våra städer vi lever i idag skulle glömmas bort och gömmas i sand i flera 1000 år. Den tids perioden fick inte bara mig intresserad utav Egypten, utan även tidsperioden över hela världen. Väldigt fascinerade när Jorden var så fräsch och rik på djurliv, och idén om alla Gudar vi människor skapade. Vi människor idag är så bortskämda och tar allt för givet, anledningen varför vi kan anse oss vara så mycket smartare idag är på grund av alla dessa generationer som vi har lärt oss utav.

Tyvärr byggs ju dagens hus inte för att stå särskilt länge. Om de stod efter tvåtusen år skulle nog framtidsmänniskan undra vad vi höll på med vid 2000-talets början. "Herr arkeolog! Vi har hittat ruiner av ännu fler grå lådor här borta!"


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Microsoft Flight Simulator (det senaste) har fått mig att lära mig allt möjligt om instrumentflygning, planets funktioner, navigering, motorer, flyghistoria etc. Var nära på att hoppa på en PPL-utbildning för några månader sedan men prislappen på 120 000 kr gjorde att jag tog mitt förnuft till fånga och köper en bostad först

Medlem

På rak arm kan jag inte komma på något spel som fått mig intresserad av något så jag grävt ner mig för mer information som inte är direkt spelrelaterat.

Tvärtom däremot. Flera tillfällen har jag blivit hooked på något speciellt och sedan letat reda på spel om eller runt det ämnet.

Inaktiv

Vet inte hur kulturellt det är direkt, men ända sedan jag provade Operation Flashpoint har man ju lärt sig en hel del militärutrustning, olika vapen och hur saker går till.
Ännu mer när man började göra egna uppdrag på allvar i Arma 1, 2 och 3 och man googlade efter riktiga militäroperationer för att få sina uppdrag så verkliga som möjligt!

Medlem
Skrivet av ChalleT:

Plöjde hur mycket som helst om Warhammer 40k universumet efter Dawn of War spelen. Den wikin gick varm under några veckor.

Hehe då får du prova spela Warhammer 40K på riktigt med linjal å tärning å bygga dina egna banor/slagfält.
Kom ihåg att vi snodde en farsas modelltåg,knäckte nåt plan och annat för att det skulle se slitet ut samt byggde i frigolit å drog in växter mm för att få riktig feeling, men att spela var aldrig riktigt roligt,måla gubbar och bygga banor samt den grymma lore som fanns va det roliga 👍
Var riktig duktig på estetiska i skolan under denna period då kreativiteten flödade tack vare Warhammer 40K

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Tyvärr byggs ju dagens hus inte för att stå särskilt länge. Om de stod efter tvåtusen år skulle nog framtidsmänniskan undra vad vi höll på med vid 2000-talets början. "Herr arkeolog! Vi har hittat ruiner av ännu fler grå lådor här borta!"

Nja om de ändå bara varit gråa så hade de väl inte tyckt att vi var annat än pragmatiska och själlösa, men arkitekterna har hittat 2 nya ännu mer inbjudande färger i rostbrunt/rött samt snorgrönt som poppar upp i varenda liten håla runt om i landet 🤗
Jag saknar dock lite fräscha kombos typ senapsgul/turkos men de kommer nog lagom till ungarna ska söka eget,dock kan de kan glömma att hänga nån tv på väggen då den är gjord av 5cm gips med täckande 2mm plywood för den där klimateffektiva känslan 😆

Medlem

Civilization är definitivt ett sånt spel för mig. Att få veta lite mer om antika riken, härskare, ledare, alla världens underverk och militära trupper från olika epoker är väldigt tillfredställande. Det skapar även ett djupare intresse och leder mig vidare till mer information om vår världs historia.

Extra kul blir det när man inser att man i helt andra sammanhang än spel har med sig kunskap som man fått från att spela dessa spel. En trevlig känsla att inse att man faktiskt fortfarande lär sig saker från spelen.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Assassin's Creed III fick mig intresserad av Amerikanska revolutionen och tiden runt födelsen för "den nya världen". Samt Gran Turismo 3 eller 4 där jag började gräva ner mig lite i hur olika delar av en bil kan påverka prestanda och varför. Tex turbo, hjulupphängning mm. Något som aldrig har intresserat mig förut.

Skrivet av Ruffles:

Tyvärr byggs ju dagens hus inte för att stå särskilt länge. Om de stod efter tvåtusen år skulle nog framtidsmänniskan undra vad vi höll på med vid 2000-talets början. "Herr arkeolog! Vi har hittat ruiner av ännu fler grå lådor här borta!"

Gårdagens hus byggdes inte heller för att stå särskilt länge. Dessutom står även vi och undrar vad fan de höll på med vid 0-talets början.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

DCS.
Behöver nog inte förklara varför

Lyckades aldrig komma in i de avancerade modulerna riktigt, men de ligger där och väntar på mig.

Medlem

Var besatt av Halo när det begav sig. Läste allt. Lore, wikis, vapenbeteckningar etc. Är starkt intresserad än idag även om Halo blivit lite mindre såklart.

Medlem

Andra världskriget har jag alltid fascinerats av, både spel och film hjälpte mig att bli än mer insatt och kolla på otagliga dokumentärer i ämnet. Tror jag gjorde några uppsatser i skolan också.

Medal of Honor 90-talet på psone
Bf1942 2002, call of duty 2003 m.m

Det händer!
Nu senast nördade jag ner mig i det mongoliska imperiet efter att ha spelat ghost of tsushima

Medlem

Det händer ofta att jag kollar upp saker som jag stöter på i spel. Det har jag gjort ända sedan jag började spela på 80-talet. Då fanns det inget Internet förstås men lokala biblioteket var en guldgruva. Till exempel...

Elite på Commodore 64. Spelet hade 8 galaxer med 256 planeter per galax. Hur kunde allt det rymmas i en enda C64? Jag var helt mindblown. Så jag letade upp allt jag kunde hitta om procedurell generering och hur sådan programmering går till.

Gunship på Amiga. Det följde med en bra manual men efter att jag spelat ett tag så ville jag veta ännu mer om helikoptrar så det blev flera vändor till biblioteket.

Sid Meyer's Gettysburg på Amiga. Jag visste knappt något om inbördeskriget egentligen men jag lärde mig massor i spelet. Sedan ville jag veta ännu mer så det blev fler besök på biblioteket.

... och så har det fortsatt. Fast det är lite enklare numera när man kan googla på några sekunder.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av hannes.theorell:

Gårdagens hus byggdes inte heller för att stå särskilt länge. Dessutom står även vi och undrar vad fan de höll på med vid 0-talets början.

Beror på vad du menar med "gårdagens", men jag tar en fastighet byggt 1910 före en byggd 2010. I synnerhet om det handlar om flerfamiljshus. De kanske borde börja med ruinprincipen.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skrivet av Ruffles:

Beror på vad du menar med "gårdagens", men jag tar en fastighet byggt 1910 före en byggd 2010. I synnerhet om det handlar om flerfamiljshus. De kanske borde börja med ruinprincipen.

Fram tills mitten av 1900-talet byggdes inte villor och torp för att hålla i mer än en eller två generationer innan det revs och byggdes upp på nytt. I mer modern tid vet jag inte om vi har någon uttalad ambition för hur länge våra byggnader ska stå, men jag tror att vi i regel är av uppfattningen att vi regelbundet ska få till en totalrenovering av husen (Därav är det ibland missvisande att säga att en fastighet är från 1910 om det under de hundra år som gått har blivit totalrenoverat mer än en gång).

I städerna gick flera familjer samman för att ha råd att uppföra något mer beständigt med stöd från staden, det är därför du exempelvis på Östermalm i Stockholm har lägenheter med stora ytor. Det var vid sin tillkomst ett fattigområde och där behövde de klämma in så många människor de bara kunde i lägenheterna så att de slapp att ha fattiglappar på gator och torg.

Efterkrigstidens framtidsförhoppning bestod i stor utsträckning av att familjer skulle ha råd att bo i sina egna hus och lägenheter. Därför är majoriteten av husen i Sverige byggda under sent 1900-tal, medels arkitektritade typhus utav standardiserad byggteknik och byggmaterial. Billigt att bygga och billigt att bo i.

Sen finns det förstås poänger att göra på hur vår byggstandard har utvecklat sig i skuggan av den våldsamma ökningen av bostadspriser i Sverige. Där det finns pengar finns det aktörer som vill ha en bit av kakan.


signatur

Viam inveniam aut faciam

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av hannes.theorell:

Fram tills mitten av 1900-talet byggdes inte villor och torp för att hålla i mer än en eller två generationer innan det revs och byggdes upp på nytt. I mer modern tid vet jag inte om vi har någon uttalad ambition för hur länge våra byggnader ska stå, men jag tror att vi i regel är av uppfattningen att vi regelbundet ska få till en totalrenovering av husen (Därav är det ibland missvisande att säga att en fastighet är från 1910 om det under de hundra år som gått har blivit totalrenoverat mer än en gång).

I städerna gick flera familjer samman för att ha råd att uppföra något mer beständigt med stöd från staden, det är därför du exempelvis på Östermalm i Stockholm har lägenheter med stora ytor. Det var vid sin tillkomst ett fattigområde och där behövde de klämma in så många människor de bara kunde i lägenheterna så att de slapp att ha fattiglappar på gator och torg.

Efterkrigstidens framtidsförhoppning bestod i stor utsträckning av att familjer skulle ha råd att bo i sina egna hus och lägenheter. Därför är majoriteten av husen i Sverige byggda under sent 1900-tal, medels arkitektritade typhus utav standardiserad byggteknik och byggmaterial. Billigt att bygga och billigt att bo i.

Sen finns det förstås poänger att göra på hur vår byggstandard har utvecklat sig i skuggan av den våldsamma ökningen av bostadspriser i Sverige. Där det finns pengar finns det aktörer som vill ha en bit av kakan.

Jo, jag känner till en del av hur det har sett ut. Jag bor själv i ett 70-talshus av tvivelaktig kvalitet, har bott i 50-talshus och har vänner som bor i 30-talshus och har sett skillnaderna. Man brukade väl säga att husen skulle "stå i hundra år", men självfallet renoveras fastigheterna. I mitt område är det rätt uppenbart att husen byggdes snabbt, huset jag växte upp i var en sorts byggsats osv.

Det jag, lite skämtsamt, försökte föra på tal var framför allt den avskyvärda moderna arkitekturen, inte primärt byggkvaliteten. Jag skulle nästan vilja förklara krig mot Ryssland för att någon skulle bomba bort husen.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Efter jag spelade Metro 2033 satt jag läste en hel kväll om hur Moskvas tunnelbanesystem är uppbyggt.

Avstängd

Total War serien och allt om historia. Framförallt sent 1700-tal till mitt 1800-tal.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Shenmue II gjorde att jag fick upp ögonen för Kina. Jag blev väldigt förtjust i sockertoppsbergen runt Guilin i spelet, och någonstans såddes nog ett frö för några år senare åkte jag till Kina första gången, återvände flera gånger, lärde mig språket och gifte mig slutligen med en kinesisk kvinna.

Jävlar vad mäktigt 😃👌

123
Skriv svar