Inlägg av Mortac

Inlägg som Mortac har skrivit i forumet

"Everquest 3 släpps i kväll!"

Skrivet av bronie:

"Epic Games launcher läggs ned!"

Vore ju katastrof. Steam måste ha konkurrens.

Nordöstra Ryssland? Nordvästra menar ni i artikeln.

Även väldigt förvirrande rubriksättning när man skriver "svenskutvecklade planet" följt av ett amerikanskt plan.

Jag har lagt ett antal timmar på spelet och det jag tyckte var kul var att farma material till att bygga på min privata ö med diverse byggnader och crafta olika vapen och armor etc. för att prova olika builds. Skillträdet är väldigt stort och det finns massor av olika kombinationer att testa. Det är ett väldigt grindigt spel men är rätt mysigt att springa runt och farma ore och wood och annat och uppgradera din förmåga att bära mer, och sakta men säkert se din ö utvecklas.

Dock, det som fick mig att sluta var när man insåg att allt samlande och byggande i mångt och mycket var helt onödigt. Städer har publika spelarbyggnader som erbjuder alla de tjänster som de byggnader man själv byggde på sin ö, oftast mot en ganska minimal kostnad. Allt kan ju köpas från andra spelare dessutom. Även om de inte direkt säljs för riktiga pengar, så kan du spendera riktiga pengar för att få ingame currency som du sedan kan handla med. Vips så dog det mesta av vitsen att spela för mig.

Att alla dungeons började kännas väldigt repetitiva och oftast halvt ovärda att ens springa igenom hjälpte inte heller.

Den andra primära anledningen var att spelet är byggt för PVP och klaner. Du är tänkt att gå med i en klan och delta i PVP där du kan loota spelarnas utrustning ((eller tappa din). Så allt du jobbat ihop kan du tappa på ett ögonblick när 10+ spelare från nån random-klan springer över dig. Det innebär att du bör ha backup-utrustning förvarad.

Och ska du komma åt den högsta tieren av material så måste du in i PVP-zonerna.

Hade det funnits en PVE-version av spelet så hade jag varit såld.

Låter som det har samma problem som Civ-spelen med att diplomatin i spelet är under all kritik. Som Civ-älskare är det vad jag stört mig mest på genom hela serien och det känns aldrig som att det blir bättre. Förstår inte varför man inte lägger mer fokus på en så viktig detalj så att man faktiskt kan bygga relationer med länder som inte tvärt ändras från ett turn till nästa, eller att AI:n kommer med helt ologiska krav där man själv alltid anses som boven i dramat oavsett vems fel det är.

Hur som helst är jag intresserad av spelet, men det får nog mogna ett halvår eller mer innan jag ger mig på det.

En Gearbox-rant för att vädra mitt missnöje så bara att hoppa över mitt inlägg om du inte orkar.

Tyvärr har ju Gearbox "förstört" allt som har med Borderlands att göra p.g.a. girighet och brist på, ja, det mesta. Men kanske framförallt p.g.a. den där förmågan som många spelutvecklare har att inte ge fansen det dom vill ha, utan istället kasta ut en massa annat skit ingen efterfrågat.

Det första Borderlands var jättebra. Tvåan var fantastisk även om de korkat nog tog bort en del viktig content som fanns i ettan (endless arena var ju guld). Tvåan är dock fortfarande det klart bästa spelet i serien.

Så man var mäkta hoppfull när trean skulle komma (sällan har jag varit så laddad för en spelrelease) men det visade sig bli något av en besvikelse. Mängder av buggar som aldrig fixades, balanseringen var ett skämt, och storyn var skitdålig i jämförelse med tvåan.

När Tiny Tina's skulle komma så var man lika hoppfull igen och köpte season pass och hela rubbet för över 1000 spänn. Sedan visade sig endgame vara väldigt bristfälligt, och de DLC man hade betalat flera hundra för hade så lite content att de snarare borde ha varit mindre gratisuppdateringar. Att spelet sedvanligt led av massor med buggar som de aldrig fixade och dessutom slutade uppdatera spelet gjorde ju inte saken bättre. De utlovade "random dungeons" var ju heller inget annat än några få förhandsskapade dungeons som spelet sedan slumpmässigt valde mellan, och sedan kallade dessa för "random dungeons." Det var en marketing-gimmick de tjatade hårt om som jag blev helt lurad av.

När jag trots allt detta försökte spela spelet igen för någon månad sedan efter jag uppgraderat mitt grafikkort från ett GTX 1070 till ett 7900 XTX och jag, hör och häpna, fick ut knappt 5-10 högre FPS så stängde jag ner spelet och känner mig färdig med Gearbox.

Så jag har gått från att vara ett tokigt Borderlands-fan som var villig att betala vad som helst för spelen, till att inte ens komma att köpa ett ev. framtida Borderlands. De kan dra åt pipan.

Jag röstar på en balans utav de två (så jag röstade inte alls).

80-100 FPS räcker för mig med adaptiv synk, sedan höjer jag grafiken om det går. Jag spelar dock inte spel av typen competitive FPS, där jag kan förstå att FPS är viktigare.

Skrivet av erson:

Trött på amds problem med driver timeouts. Byter tillbaka till Nvidia nästa gång.

Jag hade detta problem också typ dagligen när jag körde två skärmar, varav den ena var en hyfsat ny 144hz-skärm med FreeSync medan den andra var en väldigt gammal 60hz-skärm med en DP-DVI-adapter utan FreeSync. Kopplade jag ur den äldre skärmen så upphörde alla driver timeouts.

Så jag bytte ut den gamla skärmen mot en ny med stöd för liknande hertz och FreeSync och alla driver timeouts upphörde. Tror det bara hänt 1-2 gånger sedan jag bytte i somras.

Är väldigt nöjd med mitt 7900 XTX nu.

Att prioritera spel över att skaffa barn låter ju ifs rätt sjukt. Våra barn är framtiden och vad som blir kvar av oss när vi lämnar. Man vill ju inte sitta på ålderdomshemmet och komma på att man missat ett av livets största skeenden bara för att man tyckte det var viktigare att levla alla karaktärer till 100.

Nån form av balans är nog bäst. Om ditt/dina barn gillar att spela så är det ju också ett utmärkt tillfälle att spendera tid med barnen genom att spela något som alla tycker om. Ju äldre barnen blir, desto mer avancerade spel kan man ge sig på.

Det är dessutom en dunderbra ursäkt för dom som har en andra hälft som sätter sig på tvären så fort man vill ha lite skärmtid.

Eller kanske McTraktor?

Skrivet av Mr. A:

Hur imponerande en stor spelvärld är beror ju nästan helt på vad världen innehåller. Är det bara en massa repetition så kvittar det.

Hur är det med Daggerfall?

Vad jag vill minnas så var det väl mest bara platt och halvdött utrymme, men jag spelade inte Daggerfall skitmycket så nån annan vet säkert bättre. Spelet i sig var ju dock underbart för sin tid.

"(Det ska tilläggas att original-Divinity också är alltjämt gratis på Steam och GOG.)"

Här menas nog original-Daggerfall.

Skrivet av Ninotramp:

Provade Last Epoch och blev chockad hur dåligt det var, recensionerna sa ju något annat. Alla är vi olika.

Mitt första intryck av det spelet var "vad är det här?" med tankar på att refunda det för det kändes nästan lite B:igt med spelkänslan och animationerna etc. Men när man väl satt sig in i det och vant sig vid stilen så var jag helt fast. Har nu 500+ timmar i det trots att jag knappt kommit någonstans i endgame ännu eftersom jag fortfarande har hundra olika builds jag vill testa. Har avsikten att spela det massor mer när det kommer ur early access.

Antagligen det bästa ARPG som släppts. Att ni bara gett det en 4 i betyg är skamligt, men det var väl kanske i spelets begynnelse visserligen.

Och för den som gillar både Grim Dawn och Diablo 2 så kan jag starkt rekommendera Reign of Terror-modden till Grim Dawn. Den lägger till Diablo 2:s värld (och ettans också dessutom!) och tonvis med nya items, runewords och gömda bossar osv. Dessutom alla klasser från båda spelen så klart, som du kan kombinera hur du vill. Att spela Grim Dawn och Diablo 2 på samma gång är win-win. Har hundratals timmar spelade i den modden och tycker den är otroligt mycket bättre än D2: Resurrected.

Skrivet av Blessus:

Tror hela spel mekaniken är för co-op.

Om så vore fallet så kan man ju fråga sig varför man gör en idiotdesign där endast hosten gör progress när man spelar co-op, och alla klienter får rätta sig efter vad hosten låst upp. Nu har de fått hård kritik för detta och de har lovat att åtminstone fixa en del av det inom ett par veckor, men det visar ju på brist på förståelse hos utvecklarna om vad som är viktigt och vad som gjorde det första spelet bra.

Det gamla spelet hade ju mängder av karaktärer och möjliga builds. Här får man ju istället ett totalt nedvattnat koncept med få karaktärer där möjligheten till olika builds med allt från melee till itemization och annat build-definierande är mer eller mindre helt borttaget. Nu får man typ nöja sig med att välja ett vapen och en passiv bonus som dessutom inte ens är karaktärsspecifika. Lägg därtill att hela strategidelen med att tända och släcka rum inte ens är med längre. Hela dust-konceptet är alltså också borta.

Man har helt enkelt valt att göra ett mer action-orienterat spel där fokus ligger på att peka och klicka och matcha rätt resistance med rätt damage-typ (gäsp) med nästan noll strategi och färre valmöjligheter. Fans av det gamla spelet kommer känna att det är ett helt annat typ av spel, och inte till det bättre. Man har suttit på ett vinnande koncept i det gamla spelet och sen har man ersatt allt det positiva med okreativ och tröttsam simplicitet. Jag har otroligt svårt för att begripa hur fan utvecklarna tänkte här. Själv har jag refundat det, tyvärr.

Med tanke på spelets titel så förväntade man sig att se en himla massa skjutvapen och röjande, men det var en av de mest underväldigande trailers jag sett för ett spel.

Spelutvecklare lägger oftast massor med utvecklingstid på en kampanj, som man oftast kör igenom en gång. Sen när man kommer till endgame så är det bara någon snabbt hoprafsad eftertanke.

Det spelutvecklare behöver göra är att tänka om. Man kanske kör igenom en kampanj på 5 timmar och sen vill man lira endgame i 5000 timmar, men ändå verkar kampanjen stå för minst tio gånger av utvecklingsresurserna jämfört med endgamet. Ren idioti. Själva spelet ska vara endgame. Det är där man ska kunna nöta jättelänge och ändå känna att man gör någon form av framsteg och alltid har något att jobba emot. Mycket variation och customization (typ skillträd och sånt) är viktigt så man inte blir utbränd samt att man kan testa nya saker. Då spelar man länge och har inget emot att lägga mer pengar på vettiga DLC:s.

Spelutvecklare nuförtiden verkar dock tyvärr bara tänka på att få sina spel sålda och struntar fullständigt i om folk blir uttråkade på bara några dagar eftersom de redan fått sina pengar.

Läste för den delen precis att utvecklarna kommer att lägga in möjligheten att frigöra sina karaktärer från host-saven i en uppdatering framöver. Utmärkt!

Hoppas de får ordning på laddningsskärmsbuggen nu bara så man kan fortsätta spela. Riktigt bra och roligt spel annars.

Skrivet av eld:

Precis som i Baldurs gate 3, men folk verkar inte lämna negativa reviews pga det för det spelet 🤔

Det må vara sant, men det är ändå ganska stor skillnad på dessa spel.

Spelet är skoj. Var inte så förtjust i ettan men Heroes of Hammerwatch var ju en riktig höjdare.

Synd bara att karaktärerna inte är sparade separat från en spelsave. Det betyder att hosten äger allt i sin savefil och du kan inte komma åt din karaktär om inte hosten spelar.

Jag och en kompis har dock valt att invänta en patch eftersom spelet hänger sig hela tiden när man zonar i vissa dungeons. Framförallt en crypt strax väster om andra staden som alltid leder till att klienten måste ALT+F4:a sig ur laddskärmen. När det dessutom finns flertalet våningar så blir det rätt drygt i längden...