Inlägg av Aletheides

Inlägg som Aletheides har skrivit i forumet

Skrivet av Sten-greger:

Det är för mig en svindlande tanke att en AI skulle ha tillgång till allt på nätet.

https://help.openai.com/en/articles/7842364-how-chatgpt-and-o...

Det är precis vad man använt för att träna dagens AI modeller.

Vilket har haft sina konsekvenser

https://www.theverge.com/2016/3/24/11297050/tay-microsoft-cha...
Twitter taught Microsoft’s AI chatbot to be a racist asshole in less than a day

Blir intressant att se de första rubrikerna när första AI drivna NPCn "halucinerar" i ett spel och kräker ur sig en massa drivel modellen lärt sig på 4chan och liknande

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Exakt detta. Jag älskar strategi och planering, men då får det komma kvalité också.

Var ligger din ribba för kvalité? Jag tror nämligen det varierar ganska kraftigt från person till person.

Jag förhandsbokar alltid de spel jag köper på konsol, då jag köper fysiskt. Eftersom jag bara köper spel i ett fåtal genrer och vet i förväg att jag vill ha dem oavsett skick de släpps i så funkar förbokning bra för mig. Jag köper då bara RPGs och tactics spel på konsol i princip. Det brukar även köpas in begränsade upplagor av mer nischade spel så förbokar man inte kan man bli utan på release.

På PC är det en annan sak. Där är ju spelmarknaden digital. Man kan ju inte direkt förboka på samma sätt på steam till exempel. Men jag wishlistar saker, vilket inte kostar något. Men jag är väldigt restriktiv med early access. Jag älskar tex BG3. Men jag körde aldrig early access för jag vill ha en färdig upplevelse.

Uppfriskande med spel som faktiskt rör sig MOT Dragon age: Origins istället för från det Dragon age själv har ju inte precis blivit bättre för varje spel efter origins.

Skrivet av Xenofon:

Körde slut spelet på en 12 timmar och då är jag sämst på RTS och fick starta om näst sista och sista banan några gånger, kändes väldigt väldigt kort.

Sen storyn är ju katastrof, jag har spelat igenom alla Homeworld inkl deserts of kharak mest för epic scifi story och skulle kunna skriva hur mycket som helst om hur besviken jag blev.

Den största besvikelsen för mig måste vara att jag känner att spelet knappt utvecklade loren något alls, jag vet nästan ingenting mer om universumet och historien än jag visste innan, och det jag fick reda på var totalt ointressant, på individnivå istället för civilisationsnivå och kändes som tonårsfanfiction

Håller helt med dig. Jag hade spelat igenom allt content på 14 timmar. Inklusive några vändor Wargames samt skirmish. Grafiskt och ljudmässigt är det fantastiskt precis som många skriver.

Men storyn är usel och kort. Homeworld brukade handla om en episk resa för ett folk i någon form. Det handlade aldrig om ytligt drama mellan individer.

Det här var som när Stargate TVserien skulle "förnyas" och man släppte Stargate Universe som visserligen har mycket bättre CGI och specialeffekter, men istället så inför man en massa jäkla tonårsdrama med love triangles, relationsdrama osv, i långa story arcs som kändes som Hallmark fillers för att man ville fånga "de unga tittarna". Serien floppade hårt då man tappade fansen och man fick inga nya tittare för varför ska man se en kopia av One tree hill i rymden när man kan se på det betydligt bättrre orignalet om man gillar sånt? Stargate har varit dött sedan dess.

Mycket tråkigt att se. Jag hoppas Gearbox drar in nog med cash på HW3 så BBI får möjlighet att fixa story DLCs och göra färdigt storyn. Men då i en mer klassisk form. För slutet var ju inte precis ett avslut heller.

Själv är jag glad att jag betalade ett betydligt lägre pris via FIG kampanjen. Jag hade varit ganska arg om jag la ut 700kr på det idag.

Eiyuden Chronicles (PS5) Sista rycket.
Diablo 4 (PC) Ge nya season 4 en chans efter folk snackat upp förändringarna.

Annars blir det DRPGs för hela slanten.
Labyrinth of Galleria: The moon Society
Labyrinth of Refrain
Etrian odyssey 3

14 timmar tog det mig att slutföra kampajen på medium och sedan testa Co-Op läget War Games lite. Sedan kände jag mig ganska mätt för nu.

Jag är ganska besviken över kampanjen. Homeworld var spel som handlade om ett folks episka resa i olika former (HW. HW:C.HW2), det handlade aldrig om ytligt drama mellan individer. Kampanjen i HW3 var även kort.

Så jag hoppas spelet säljer så BBI får möjlighet att fortsätta på storyn. Finns utrymmer för det med tanke på slutet. Men då hoppas jag man lär sig av den feedback man får nu om hur besvikna många är över det narrativ de valde samt hur begränsat det var.

Co-Op läget är dock nytänkande och det kommer de expandera via sin roadmap. Så vill man vänta lite så kan man hålla ett öga på det. Kan även köras solo om man inte vill ha med sig andra.

14 timmar tog det mig att slutföra kampajen på medium och sedan testa Co-Op läget War Games lite. Sedan kände jag mig ganska mätt för nu.

Jag är ganska besviken över kampanjen. Homeworld var spel som handlade om ett folks episka resa i olika former (HW. HW:C.HW2), det handlade aldrig om ytligt drama mellan individer. Kampanjen i HW3 var även kort.

Så jag hoppas spelet säljer så BBI får möjlighet att fortsätta på storyn. Finns utrymmer för det med tanke på slutet. Men då hoppas jag man lär sig av den feedback man får nu om hur besvikna många är över det narrativ de valde samt hur begränsat det var.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag tror de skulle behöva skala ned sina projekt annars kommer de hamna i sitsen med Final Fantasy-filmen. Stora projekt som beräknas sälja lång mer än vad de gör. Egentligen är det samma problem med hela AAA-fokusen med spelbranschen nu, men SE verkar ha ännu högre förväntningar, speciellt på spel som Final Fantasy. Om något på riktigt floppar så blir det stängda studior och sparkade anställda. Final Fantasy-filmen dödade väl hela USA-kontoret i princip.

Det är ju det här som är så anmärkningsvärt. SE har ju gjort helt omvänd analys själva och har stängt ned projekt för miljarder som varit lite mindre påkostade för att de just ska satsa på AAA och live service.

De verkar behöva ta in lite expertis i sina beslutande grupper som inte bara är ekonomer utan som även har koll på branschen och spelmediet.

Förtroendet för Sony skulle jag inte säga är skadat på grund av detta. För det första så är det bara folk som köpt spelet som kunnat påverkas. För det andra så har alla av de som köpt spelet inte blivit överraskade av detta. För det tredje så har många redan glömt bort det här debaclet.

Så tror det här kommer förbli en parentes i det stora hela där bara vissa individer kommer vara långsinta.

Det börjar bli övertydligt att slipsnissar till ekonomer högre upp i företaget, utan kunskap om spel, sett utgifterna man haft på att köpa studios samt spelmarknadens storlek i stort i världen. Sedan har man fått feeling.

Hur hämtar man in 70 miljarder? Inte är det genom att ta mer risk genom att vara innovativa. Nä man satsar på "säkra kort". Tittar man på vart de stora pengarna rullar i världen just nu inom spel så är det mobilspel och live service. Ska man satsa på en ny konsol? Titta på vad som säljer idag, Switch, "säkra kort". Funkar även bra för tänkt satsning på mobilspel.

Jag tror att mycket av det som är bra av det Microsoft köpt in, eller gjort i egen regi, nu ligger i farozonen. Man ska vinstmaximera och satsa på tillväxt. Då kommer fler som tänkt nytt och gjort allt rätt, likt Hi-Fi rush utvecklaren, att ryka. Det kommer tröskas ut fler generiska uppföljare på gamla men stora IPs där man säkerligen kommer trycka in mer och mer live service.

För vi alla har väl en mobiltelefon? För alla kommer väl köpa nästa Call of Duty som man alltid gjort?

Kan förstå att han får gå. Det är illojalt mot arbetsgivaren att agera på det sätt han gjort vilket oftast är grund för uppsägning.

Skrivet av whoo:

Jag har inga problem med hårdvaran, den duger för det jag gör med Switchen. Däremot så blir det ju segt om det ska bli 1-1,5 år av speltorka innan release av nästa.

Vad finns det i releasepipen för 2024? Googlar jag ser det rätt tunt ut?

Det skall tydligen klarna runt vad som släpps andra halvan av 2024 på juni nintendo direct sändningen...

Eiyuden Chronicles (PS5)
Class of Heroes Complete edition (PS5)
Etrian Odyssey 3 HD Remaster (PC)

I den ordningen blir det nog

TQ2 är ett givet köp om de följer samma mekanik som i ettan. Men tror inte det slår Grim Dawn.

Det enda som jag ser som faktiskt vettigt i den här uppdateringen är att man kommer kunna välja nya traits vid new game plus. Resten var minor fluff.

Skrivet av Håkan:

Vem säger att din syn på hur spel ska vara är det rätta? Du gör ju i princip samma sak som det du nämner i första stycket, man kan ju säga att du borde skaffa dig ett jobb istället för att dessa människor ska kolla på tv istället.

Ett spel är inte bättre för att det varar länge, har mycket utfyllnad eller måste lägga ned timmar på grinding som inte är kul. Man är inte "1337" för att man vill sitta 100 timmar i ett spel, med 1000 samlarföremål och av 100 timmar, så är 30 timmar bara att springa runt och slå ihjäl samma låglevlade fiender.

Jag bortser från ditt första stycke då du helt klart missat poängen när du försöker sätta ord i munnen på mig.

När det gäller andra stycket så respekterar jag din högst personliga åsikt. Bra att vi kan ha högt till tak här på FZ!

Det här hänger väl ihop med den grupp människor som klagar på att spel tar för länge att spela så de förlorar intresset. Blir det för mycket motstånd så kallas det för att det är för mycket grinding (trots att aktiviteten i spelet inte uppfyller definitionen för grinding). Eller så är det för mycket utfyllnads content.

Jag får känslan av att dessa människor egentligen vill se på en film eller Tv-serie, på höjden en interaktiv sådan, istället för att utmanas av ett spel.

Naturligtvis tar då publishers an på detta, då de vill urvattna spel till att passa den minsta gemensamma nämnaren i demografin potentiella köpare. Man vill hyvla ned alla hinder.

Men hyvlingen i spel har gått på tok för långt.

Positivt med content till spelet. Men efter allt som varit så är jag högst tveksam till att det kommer vara annat än en extra sido story arc och thats it.

Men jag blir gärna positivt överraskad. Kanske kan Starfield göra en comeback likt Cyberpunk och släppas som ett mer färdigt spel några år efter "release"?