Spel bytte namn till "Helldivers 2" med jätterea – var såklart scam

Medlem

Ja det känns väldigt konstigt att dom som säljer sina spel får ändra något överhuvudtaget själva på steams butik sida. Själv så gick jag på och köpte Raft spelet och trodde att det var riktiga Raft. Men det visade sig vara en dålig kopia.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Ja det känns väldigt konstigt att dom som säljer sina spel får ändra något överhuvudtaget själva på steams butik sida. Själv så gick jag på och köpte Raft spelet och trodde att det var riktiga Raft. Men det visade sig vara en dålig kopia.

Du gjorde väll refund och köpte det riktiga spelet?
Visst alla är vi olika men det känns rätt konstigt att man kan råka köpa fel om man vet vad det är man letar efter.
Eller hade den dåliga kopia likt detta kopierat bilder mm rakt av från riktiga spelet ? Dvs ett bedrägeri


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Du gjorde väll refund och köpte det riktiga spelet?
Visst alla är vi olika men det känns rätt konstigt att man kan råka köpa fel om man vet vad det är man letar efter.
Eller hade den dåliga kopia likt detta kopierat bilder mm rakt av från riktiga spelet ? Dvs ett bedrägeri

Det är nog många som köper på sig spel på Steam till sin backlogg. Speciellt när de ser en bra deal. Det kanske tar månader eller till och med år innan de faktiskt testar spelet. Så kan ju bli en otrevlig överraskning då.

Men i de fallen så blir det ju som phishing för bedragarna. Man slänger ut ett stort nät och vet att de flesta är uppmärksamma nog att undvika att fastna i nätet men att det kommer vara tillräckligt många som inte är det för att det ska ge bra cash i slutändan ändå. Därför man väljer det största "fiskstimmet" när man slänger ut nätet på Steam, för att det är större chans till utdelning.

Frågan är om de får pengarna för de som inte är uppmärksamma och inte manuellt ångrar köpet i tid?

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Frågan är om de får pengarna för de som inte är uppmärksamma och inte manuellt ångrar köpet i tid?

När detta uppmärksammats av Steam är väl chansen till utbetalning av pengar obefintlig?

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Det är nog många som köper på sig spel på Steam till sin backlogg. Speciellt när de ser en bra deal. Det kanske tar månader eller till och med år innan de faktiskt testar spelet. Så kan ju bli en otrevlig överraskning då.

Men i de fallen så blir det ju som phishing för bedragarna. Man slänger ut ett stort nät och vet att de flesta är uppmärksamma nog att undvika att fastna i nätet men att det kommer vara tillräckligt många som inte är det för att det ska ge bra cash i slutändan ändå. Därför man väljer det största "fiskstimmet" när man slänger ut nätet på Steam, för att det är större chans till utdelning.

Frågan är om de får pengarna för de som inte är uppmärksamma och inte manuellt ångrar köpet i tid?

Ok du tänker så, men nör bedrägeriet uppmärksammats av Valve så blir det nog automatisk refund och ingen utbetalning.

Sen min förata fråga.
Om detta är ett bedrägeri av utvecklarna av spelet som bytt namn eller om dom blivigt hackade och nån annan som ligger bakom.
Kan ju vara nån som vill förstöra ryktet för dom eller för Helldiver/Arrowhead


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

KoP
Medlem

Hoppas Steam bannar utvecklaren och tar bort spelet som straff. 😐

Releasehästryttare

Om någon vill veta mer om detta:

Medlem

Palworld har tydligen också råkat ut för samma scam, och förmodligen fler spel än så.
https://www.reddit.com/r/Palworld/comments/1b3mhuz/um_i_think...

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Steam har blivit så jäkla smutsigt. Shovelware, scams och massa spam som ingen vettig människa vill ha där. Dom borde verkligen göra ett bättre jobb med att städa upp och moderera.

Farligt med censur; guldklimparna kan försvinna också. Jag hänger bara på Steam och reagerar inte på något sådant alls. Jag kanske bara har tur.

Skrivet av Molotov:

Konstigt upplever inte detta problem
Du kanske ska köra på PSN eller Nintendo då ist, för där excisterar inte sånt 🙄

Mycket bra förslag. Nintendo är ju extra bra på sådant på sin sida. Även om det blivit lite dyrare nu.

Skrivet av Hipshot:

Jag märker inget, letar du speciellt efter sådant eller?

Det måste vara ett sökande. Det är som kompisen som säger att allt på TikTok är så jävla dåligt. De få klipp jag fått från sambon verkar hålla liknande kvalitet som Youtube, medan de som kompisen länkar är helt jäkla puckat. Men är väl lite vad man söker efter.

På Steam tillåter jag numera "sexual content" då det finns vissa skräckspel jag gillar och som har sådant. Jag var lite orolig att det skulle gå inflation, men får sällan reklam om rena sexspel. Kör jag en "queue" så är kanske ett sexual content. Men kan vara lite baserat på vad för spel man själv har; rekommenderar sådant man kan förväntas gilla.

Medlem

Asså om det ens är möjligt att göra så här så bevisar det ju bara vilket värdelöst marketplace som steam faktiskt är (starting to build a bunker so I can protect my self from all the steam fanboys)

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag märker inget, letar du speciellt efter sådant eller?

Leta? Den här scamen var ju i princip på Steams starstida. Med spam så menar jag user reviews som oftast bara är trams eller när folk skriver guider som heter "How to jump". Det är en sandlåda och jag hade gärna sett att Valve städade upp den.

12
Skriv svar