Den officiella The Legend of Zelda-tråden

Inaktiv
Den officiella The Legend of Zelda-tråden

Sökte om det fanns någon tråd för Zelda serien på FZ men kunde inte hitta något. Så jag testar att göra en officiell Zelda tråd där vi kan diskutera allt som har med serien att göra. Vad tror ni nästa spel kommer bli? Vilket är ert favorit spel i serien? Vilket Zelda spel spelar ni nu? Med mera…

Lite kort bakgrundsinformation om varje spel:

The Legend of Zelda
Första spelet släpptes den 21 februari 1986 till Famicom och vi fick det här i Europa den 15 november 1987.
Spelet har återsläppts många gånger. Fysiskt till Gamecube, Gameboy Advance och som ett spel på Nintendo Entertainment System Classic Mini och som ett spel på Game & Watch från 2021. På Virtual Console kom det till både Wii, Wii U och 3DS. Idag går det att spela det på Switch i Switch Online.

Zelda II: The Adventure of Link
Andra spelet utspelar sig efter första spelet. Det släpptes första gången 14 januari 1987 och vi fick det här i Europa den 26 september 1988.
Spelet har återsläppts många gånger. Fysiskt till Gamecube, Gameboy Advance och som ett spel på Nintendo Entertainment System Classic Mini och som ett spel på Game & Watch från 2021. På Virtual Console kom det till både Wii, Wii U och 3DS. Idag går det att spela det på Switch i Switch Online.

The Legend of Zelda: A Link to the Past
Det tredje spelet släpptes till Super Nintendo eller Super Famicom som det heter i Japan där spelet släpptes den 21 november 1991 och här i Europa den 24 september 1992.
Spelet har återsläppts fysiskt till Gameboy Advance och som ett av spelen på Super Nintendo Classic Mini. Det har även kommit som Virtual Console till Wii, Wii U och Nintendo 3DS. Idag kan man spela det även på Switch Online.

The Legend of Zelda: Link’s Awakening
Det första spelet som släpptes på en bärbar konsol (om vi bortser från Zelda till Game & Watch). Det kom till Gameboy i Japan den 6 juni 1993 och här i Europa den 1 december 1993.
Spelet har återsläppts som ett Gameboy Colour spel och som en remake till Nintendo Switch. Spelet är också ett av spelen på Game & Watch från 2021. Digitalt har vi fått det som Virtual Console på Nintendo 3DS och idag kan man även spela det på Switch Online.

The Legend of Zelda: Ocarina of Time
Spelet släpptes till Nintendo 64 den 21 november 1998 i Japan och här i Europa den 11 december 1998.
Spelet har återsläppts fysiskt på Gamecube (2 gånger) och till Nintendo 3DS. (Spelet hade 3D effekt och såg mycket bättre ut) Digitalt har vi fått det som Virtual Console på Wii och Wii U. Idag går det att spela det på Switch Online.

The Legend of Zelda: Majora’s Mask
Spelet släpptes till Nintendo 64 i Japan den 27 april 2000 och här i Europa den 17 november 2000.
Spelet har återsläppts fysiskt till Gamecube och till Nintendo 3DS. (Spelet hade 3D effekt och såg mycket bättre ut) Sen har det kommit som Virtual Console till både Wii och Wii U. Idag går det att spela det på Switch Online.

The Legend of Zelda: Oracle of Seasons/Ages
Spelen släpptes som Gameboy Colour versioner i Japan den 27 februari 2001 och här i Europa den 5 oktober 2001.
Spelen har återsläppts digitalt till Nintendo 3DS och går idag att spela även på Switch Online.

The Legend of Zelda: The Wind Waker
Spelet släpptes till Gamecube i Japan den 13 december 2002 och här i Europa den 2 maj 2003.
Spelet har återsläppts fysiskt som en HD version på Wii U.

The Legend of Zelda: Four Swords
Spelet släpptes till Gameboy Advance i Japan den 14 mars 2003 och här i Europa den 28 mars 2003. I USA fick de spelet redan den 2 december 2002.
Spelet återsläpptes under en kort period på Nintendo DSi (gick även att ladda ner på 3DS) och man kunde då för första gången spela det själv om man inte hade någon att spela med.

The Legend of Zelda: Four Swords Adventures
Spelet släpptes till Gamecube i Japan den 18 mars 2004 och här i Europa den 7 januari 2005.

The Legend of Zelda: The Minish Cap
Spelet släpptes till Gameboy Advance i Japan den 4 november 2004 och här i Europa den 12 november 2004.
Har återsläppts digitalt som Virtual Console på Wii U (om man var ambassadör kunde man även ladda ner det till Nintendo 3DS). Idag finns det till Nintendo Switch Online.

The Legend of Zelda: Twilight Princess
Spelet släpptes första gången till både Gamecube och till Wii. Det kom i Japan den 2 december 2006 till båda konsolerna och här i Europa fick vi spelet den 8 december 2006 till Wii och den 15 december 2006 till Gamecube. Men i USA kunde man spela det redan den 19 november 2006 på Wii.
Har återsläppts fysiskt som en HD version på Wii U.

The Legend of Zelda: Phantom Hourglass
Spelet släpptes första gången till Nintendo DS i Japan den 23 juni 2007. Här i Europa fick vi det den 19 oktober 2007.
Spelet återsläpptes digitalt som Virtual Console på Wii U.

The Legend of Zelda: Spirit Tracks
Spelet släpptes första gången till Nintendo DS. I Japan släpptes spelet den 23 december 2009. Vi i Europa fick det redan den 11 december 2009 men i USA fick de spelet några dagar tidigare, den 7 december 2009.
Spelet återsläpptes digitalt som Virtual Console på Wii U.

The Legend of Zelda: Skyward Sword
Det här spelet släpptes till Wii och här i Europa fick vi spelet först. Den 18 november 2011 kom det hit och i Japan fick man vänta några dagar till, tills den 23 november 2011.
Har återsläppts fysiskt som en HD version på Switch.

The Legend of Zelda: A Link Between Worlds
Spelet släpptes till Nintendo 3DS här i Europa den 22 november 2013 och i Japan fick man vänta tills den 26 december 2013.

The Legend of Zelda: Tri-Force Heroes
Spelet släpptes första gången till Nintendo 3DS i Japan den 22 oktober 2015 och den 23 oktober 2015 här i Europa.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild
Spelet släpptes både till Wii U och till Nintendo Switch den 3 mars 2017.

The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom
Spelet släpptes till Switch den 12 maj 2023.

Inaktiv

Jag har suttit och spelat lite på min Wii U i några dagar nu och spelade både lite Twilight Princess på Wii delen och Skyward Sword.
Så jag tänkte att det kanske skulle vara kul att bara slänga in någon kommentar om vad jag spelar på någon officiell Zelda tråd här på FZ men hittade bara den officiella Zelda tråden för Tears of the Kingdom och det känns ju inte helt rätt att byta samtalsämne till vad jag sitter och spelar för andra Zelda spel.
Så jag tänkte: ”Om det inte finns en officiell tråd att diskutera allt som har med Zelda i så får jag väl testa att göra en själv. Sen får man väl se om det finns någon mer än bara jag som vill snacka Zelda.” ❤️


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv

Den kom inte fram när jag sökte. Men då kan jag skriva där istället 🙂

1
Skriv svar