Nördrum och serverpark hemma (2003-2005)

Medlem
Nördrum och serverpark hemma (2003-2005)

"The Uber-Geek Lab"

Ifrån en gammal artikel på SweClockers

I natt drömde jag tillbaka till IT-gymnasietiden (20 år sen) där flera i min klass satt och dregla över att köpa hem egna serverrack och grejer att labba och skapa de ultimata uber nörd-rummen med.

Jag som läste grafisk inriktning förstod aldrig charmen med att ha en massa servrar och nätverksutrustning hemma.

Exempel

b1n4ryk1lla's room

if you dont have a messy room/desk you just arent geeky

-B1n4ryk1lla

En fråga jag fick efter drömmen…
Var det här en slags estestik som levde och dog ut i början på 2000-talet, eller finns det fortfarande folk som eftersträvar dessa nördrum idag?

Kan det varit 2000-talets ideal för nördrum?
En massa burkar, Kabelhärvor, flertalet CRT-skärmar, 311 cd-skivor i ett sunkigt rum.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Akira The Don's Live Studio - December 2023

Tror jag förstår var drömmen kom ifrån nu…

https://twitter.com/akirathedon/status/1738231348987605038

Det verkar som estestiken lever kvar om än väldigt nischat. Bilden ovan är ifrån ett par veckor tillbaka. Akira The Don (en DJ, musikproducent) är ju mycket för estetiken hos 1990-2000-tals nördrum och anime.

Happ, det är inte så många frågor kvar. Jag låter tråden va kvar. Nu har ni vad jag drömde och funderade om på morgonen.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Inaktiv

Jag var till en kompis när han studerade runt 2005 och bodde på ett elevhem med flera lägenheter.
Det gick kablar i taken in i varenda lägenhet eftersom en av eleverna hade en server av något slag. (Jag är väldigt oteknisk så jag har inte så bra koll på det)
Men saken är den att jag tog med en cd skiva som vi lyssnade på hans dator och sen stängde vi av den och satt och pratade lite tills skivläsaren på hans dator startade av sig själv.
Då säger han till mig att det bara är hans granne som kollar vad det är för någon skiva som sitter i datorn.

Jag tror jag gillar mer tanken av ett "nördrum" mer än jag hade velat ha det i praktiken. Sådär sunkigt och plottrigt ville jag inte ens ha det för 20-25 år sedan och idag värderar jag verkligen vikten av att ha en clean arbetsyta vid datorn att jobba med.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Men saken är den att jag tog med en cd skiva som vi lyssnade på hans dator och sen stängde vi av den och satt och pratade lite tills skivläsaren på hans dator startade av sig själv.
Då säger han till mig att det bara är hans granne som kollar vad det är för någon skiva som sitter i datorn.

Jag känner igen det där. Jag vill minnas att när diverse script-kiddies hackade varann på LAN så var det populärt att använda Eject-funktionen hos varandras cd-spelare, bara för att. Skriva meddelanden över commando-prompten med... här har du en kaffehållare.

Nu började jag fundera på om det går att dela en CD-läsare över internet?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Åtminstone i slutet av 90-talet bidrog nog The Matrix en del (eller om jag tänker efter är det nog snarare så att The Matrix tog inspiration ifrån verklighetens datanördar), med Neos grisiga lägenhet och "operatörerna" som satt på sina industriella arbetsplatser och "hackade" i the matrix bland massor av skärmar, kablar och annat.

Det var säkert ett "estetiskt val" bland vissa intresserade att deras datarum skulle se ut på ett speciellt sätt, previs som grupperingar av folk alltid haft stilar som är "äkta".

Idag har det väl blivit mer stilrent, en gejmerhörna ska vara ren, fin, belyst och se ut som något hämtat ur en inredningstidning.

Jag vet inte, själv för jag en livslång kamp mot kablar och damm XD


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Jag var till en kompis när han studerade runt 2005 och bodde på ett elevhem med flera lägenheter.
Det gick kablar i taken in i varenda lägenhet eftersom en av eleverna hade en server av något slag. (Jag är väldigt oteknisk så jag har inte så bra koll på det)
Men saken är den att jag tog med en cd skiva som vi lyssnade på hans dator och sen stängde vi av den och satt och pratade lite tills skivläsaren på hans dator startade av sig själv.
Då säger han till mig att det bara är hans granne som kollar vad det är för någon skiva som sitter i datorn.

Det var likadant när jag flyttade in i en campus-lägenhet i Växjö i slutet av 90-talet. Alla lägenheter var då sammankopplade i samma nätverk och internet var fortfarande så pass nytt så väldigt få personer använde något skydd (brandvägg osv) så man kunde med lätthet gå in i andras datorer.

1
Skriv svar