Avstängd
FSR 3 Xbox

Kan Xbox S/X köra kommande FSR 3 eller får vi nöja oss med FSR 2.2 som Xbox har idag?

Medlem

Om det är som nvidias dlss3 så är det bara nya serien grafikkort som kan nyttja det, dvs inte xbox.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Avstängd
Skrivet av theBoosing:

Om det är som nvidias dlss3 så är det bara nya serien grafikkort som kan nyttja det, dvs inte xbox.

Ska även vara för äldre grafikkort och det är det som gör det så unikt. Många säger att Xbox får FSR 3 men sen även endel som säger att Xbox inte får FSR 3. Själv tror jag att Xbox får FSR 3. Därför det tar sådan tid att släppa FSR 3 eftersom äldre grafikkort ska få det.

Medlem

AMD kan se till att lansera det till sina egna grafikkort först

Avstängd
Skrivet av ninjalulz:

AMD kan se till att lansera det till sina egna grafikkort först

Xbox S/X kommer kunna köra FSR 3 eftersom det endast är mjukvaruuppdatering och AMD sagt att man inte behöver nytt grafikkort.

Har du hört att AMD nu vill låsa FSR 3 helt till AMD?

Medlem

Det finns såvitt jag vet inget som förhindrar att spelutvecklare använder FSR3. Däremot är inte FSR3 någon mirakelfunktion som vissa clickbait YouTube videos gärna vill få oss att tro.

Jag tror det finns delar av FSR3 som kommer användas på Xbox, som till exempel bättre 4K reconstruction än idag. Däremot är jag mer tveksam till frame generation. Den funktionen fungerar sämre och sämre ju lägre framerate du har. Att öka från 30fps till 60fps med frame generation? Nej, då tror jag 30fps är att föredra.

Medlem
Skrivet av jontebula:

Xbox S/X kommer kunna köra FSR 3 eftersom det endast är mjukvaruuppdatering och AMD sagt att man inte behöver nytt grafikkort.

Har du hört att AMD nu vill låsa FSR 3 helt till AMD?

Det är mycket möjligt att Xbox's GDK får tillgång till FSR 3.0 någon gång i framtiden men det återstår att se när i så fall eftersom AMD har inte annonserat något lanseringsdatum för FSR 3.0 till PC ännu.

I dagsläget är det bara ett fåtal spel på Xbox Series X|S som utnyttjar FSR och då är det inte ens den senaste versionen utan 1.0 eller 2.0 (t.ex. Scorn). Så jag skulle inte ha alltför stora förhoppningar med tanke på det låga utbudet som du finner idag

Avstängd
Skrivet av Bennii:

Det finns såvitt jag vet inget som förhindrar att spelutvecklare använder FSR3. Däremot är inte FSR3 någon mirakelfunktion som vissa clickbait YouTube videos gärna vill få oss att tro.

Jag tror det finns delar av FSR3 som kommer användas på Xbox, som till exempel bättre 4K reconstruction än idag. Däremot är jag mer tveksam till frame generation. Den funktionen fungerar sämre och sämre ju lägre framerate du har. Att öka från 30fps till 60fps med frame generation? Nej, då tror jag 30fps är att föredra.

Är AI som FSR 3 ska använda låst till dom nya AMD geafikkorten och har då ett AI chip eller kommer även det äldre grafikkort som Xbox har att kunna köra AI?

Jag kan gissa att båda har AI men att det helt enkelt fungerar bäst med senaste AMD grafikkort med AI chip.

Du gör en tråd och frågar

Skrivet av jontebula:

Kan Xbox S/X köra kommande FSR 3 eller får vi nöja oss med FSR 2.2 som Xbox har idag?

Sen svara du på den direkt att dom kan?!?

Skrivet av jontebula:

Xbox S/X kommer kunna köra FSR 3 eftersom det endast är mjukvaruuppdatering och AMD sagt att man inte behöver nytt grafikkort.

Har du hört att AMD nu vill låsa FSR 3 helt till AMD?


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Inaktiv
Skrivet av Snake Plissken:

Du gör en tråd och frågar

Sen svara du på den direkt att dom kan?!?

Det är ganska uppenbart nu att det är ett trollkonto

Avstängd

Ska bli spännande att se om Xbox får FSR 3. Tekniskt sett ska det gå då AMD uppdatera via mjukvara och ska då stödja äldre kort som finns i Xbox. Men om dom inte lyckas kanske dom väljer att endast släppa till nya grafikkort.

Avstängd

Hört att FSR förmodligen får bättre bildkvalité mitt DLSS 3 sen tror jag inte man lär märka någob skillnad om det endast är 5-10 FPS mindre.

Inaktiv
Skrivet av jontebula:

Hört att FSR förmodligen får bättre bildkvalité mitt DLSS 3 sen tror jag inte man lär märka någob skillnad om det endast är 5-10 FPS mindre.

Du hör mycket du..

Avstängd
Skrivet av HompiStompi:

Du hör mycket du..

Tror du FSR 3 kan släppas till Xbox 2023?

Inaktiv
Skrivet av jontebula:

Tror du FSR 3 kan släppas till Xbox?

Det tror jag

Dock har jag gått över till PC för att slippa undra

Avstängd
Skrivet av HompiStompi:

Det tror jag

Dock har jag gått över till PC för att slippa undra

Kommer det 2023 eller 2024?

Medlem

FSR är inte en teknik som sitter på grafikkortet utan en API som utvecklarna kan bygga in om de så känner för det. Det kan vem som helst implementera. Det är bara ett sätt att rendera.


signatur

1# FZ Troll

Avstängd
Skrivet av robbis:

FSR är inte en teknik som sitter på grafikkortet utan en API som utvecklarna kan bygga in om de så känner för det. Det kan vem som helst implementera. Det är bara ett sätt att rendera.

Tror du att FSR 3 kan vara något som komner med Starfield? Själv tror jag samarbetet handlat om FSR 3

Medlem
Skrivet av jontebula:

Tror du att FSR 3 kan vara något som komner med Starfield? Själv tror jag samarbetet handlat om FSR 3

Starfield använder inte FSR3

Avstängd
Skrivet av Bennii:

Starfield använder inte FSR3

Hur vet vi det?

Medlem
Skrivet av jontebula:

Hur vet vi det?

För att både AMD och Bethesda pratat om det.

Citat:

In a YouTube video posted to the official AMD account, it was announced that AMD is an exclusive partner for the game. FSR 2 support was then mentioned by Todd Howard at the 1:19 mark, saying that AMD engineers are in their code base working on the upscaling and image processing of FSR 2.

Källa: https://steamdeckhq.com/news/starfield-will-have-fsr-2-0-amd-...

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Du gör en tråd och frågar

Sen svara du på den direkt att dom kan?!?

Vad knasigt det blev. Man skulle kunna tro att någon glömde byta konton innan den svarade i tråden.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Avstängd

Blir spännande med FSR 3 när Xcloud får det. Då lät ju Starfield vara en av dom första som får FSR 3

Medlem

Jag tycker din fascination för FSR3 är väldigt överdriven. Känns som du förväntar dig en fullständig grafisk revolution, och då kommer du tyvärr bli väldigt besviken. Det är en evolution av uppskalningen som AMD erbjuder idag.

Medlem
Skrivet av jontebula:

Tror du att FSR 3 kan vara något som komner med Starfield? Själv tror jag samarbetet handlat om FSR 3

Varför är du så taggad på FSR? Som sagt det är inget microsoft bestämmer att nu ska det vara FSR i Starfield, utan det är bethesda som väljer om dom vill implementera det eller ej, självklart kommer det använda FSR i nån mån men jag förstår inte vad du är ute efter i denna diskussion? Har du en bra dator så är FSR meningslöst. Det enda det är bra till är att super sampla upplösningen för sämre hårdvara. Dvs rendera en bild med låg upplösning och sen uppskala den till hög upplösning. De som tjänar bäst på det är folk med dålig hårdvara som tex en steam deck. Jag är utvecklare själv så.


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av Bennii:

Jag tycker din fascination för FSR3 är väldigt överdriven. Känns som du förväntar dig en fullständig grafisk revolution, och då kommer du tyvärr bli väldigt besviken. Det är en evolution av uppskalningen som AMD erbjuder idag.

Skrivet av robbis:

Varför är du så taggad på FSR? Som sagt det är inget microsoft bestämmer att nu ska det vara FSR i Starfield, utan det är bethesda som väljer om dom vill implementera det eller ej, självklart kommer det använda FSR i nån mån men jag förstår inte vad du är ute efter i denna diskussion? Har du en bra dator så är FSR meningslöst. Det enda det är bra till är att super sampla upplösningen för sämre hårdvara. Dvs rendera en bild med låg upplösning och sen uppskala den till hög upplösning. De som tjänar bäst på det är folk med dålig hårdvara som tex en steam deck. Jag är utvecklare själv så.

Hen påverkas väl samtidigt av all rent vansinnig hype som inte minst GPU-tillverkare totalt öser över sina uppskalnings- och frame generation-tekniker (oavsett om de heter FSR, XeSS eller DLSS), de vill väl sälja sina GPUer med prislappar de kanske inte riktigt förtjänar. Till slut bankas väl hypen in i folks huvud som att det skulle vara något alla spelare vill ha.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Avstängd
Skrivet av PeTTs0n:

Hen påverkas väl samtidigt av all rent vansinnig hype som inte minst GPU-tillverkare totalt öser över sina uppskalnings- och frame generation-tekniker (oavsett om de heter FSR, XeSS eller DLSS), de vill väl sälja sina GPUer med prislappar de kanske inte riktigt förtjänar. Till slut bankas väl hypen in i folks huvud som att det skulle vara något alla spelare vill ha.

För Xbox är det toppen även om riktig 4K alltid ger bästa bild och grafik mot uppskalat skit. Men lär ju bli så pass bra i framtiden att man inte lär se någon större skillnad. Hoppas verkligen att FSR börja använda AI snart. Då skulle FSR vara mycket bättre med AI mot vad den lär bli när vi har FSR 3 sant uppdatering till ny FSR kommer gå snabbare vid varje relese.

1
Skriv svar