Microsofts vd ser gärna att konsolexklusiviteter försvinner

Medlem
Skrivet av laban005:

De är nyast på marknaden av de stora aktörerna, exklusiviteter har funnits längre än de, de har själva uttnyttjat det

Ja, det är exakt vad han säger. Att tyvärr ser marknaden ut så.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Microsoft har ju släppt ett fåtal spel på Playstation, och de har försökt få Game Pass till Playstation, men Sony motsätter sig detta. Så ja, problemet är Sony.

Microsoft har ju även sagt nej till ps+ på Xbox, dock ingen som pratar om det hela tiden.

Om dom nu är så öppna och så pro consumer så varför inte ps+ på Xbox så folk kan spela God of war, Spiderman osv på sin Xbox.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Nej, men de bryr sig om att få in folk i xbox ekosystem (gamepass osv). Om spelen släpptes till PS rakt av skulle de inte få det och då är de plötsligt bara en utgivare.

Förmodligen där dom kommer hamna tillslut. Vara en utgivare och ha gamepass överallt men bara sina egna spel och kosta typ 50kr i månaden som EA play gör.

Men det andra laget gör ju så, och det andra laget e ju värre....
Medans mitt lag är helt fullkomligt oskyldiga.

Alltid samma visa i såna här trådar från fanboysen 🤣


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Jösses! Det är fascinerande hur ett av världens största företag som i stort sett har monopol på operativsystem och arbetsbaserade program får det att låta som att de är en liten hörnbutik som slåss mot Walmart...

Android, IOS, OSX, samt Linux är nog flerfaldiga gånger större än Windows.

Medlem

Vet inte hur stor trovärdigheten i ett uttalande som detta är :

"Vidare sa Nadella att Activision-spel kommer att släppas på andra plattformar även om köpet går igenom, eftersom de inte tänker förlita sig på en strategi med spelexklusiviteter.

När dom samtidigt har Starfield som exklusivt till Xbox och PC, vilket är deras plattformar.

Medlem

Dag 4 är avslutad. Recap finns. Jag har sett 2 och det ser bra ut för Microsoft.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Ja, det är exakt vad han säger. Att tyvärr ser marknaden ut så.

Haha ja en marknad de själva gav sig in på, men smidigt att känna så nu

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Jag ser gärna att man köper spelet 1 gång och sen kan spela på valfri enhet istället. Med sync mellan alla så att saven fortsätter där man slutade. Girighet att behöva köpa tillexempel Diablo 4 2 gånger för att kunna välja mellan PC och PS5.

Har jag köpt en film på VHS så vill jag sedan få den hemskickad på DVD, blu-ray och tillsist 4K UHD (gärna steelbook i fin upplaga) vartefter de släpps (och alla framtida format också) och eftersom jag en gång köpte en PC vill jag gärna ha en ny hemskickad till mig vart femte år med top of the line specs. Allt vattenkylt förstås. Och eftersom jag testade ett demo av ett spel en gång ska jag ha tillgång till hela företagets katalog (framåt och bakåt) till alla format det existerar till. Får kosta max en krona. Allt annat är girigt. Och alla system som skapas ska vara integrerade med varandra, för det blir enklare för mig så.

Medlem
Skrivet av laban005:

Haha ja en marknad de själva gav sig in på, men smidigt att känna så nu

Ja, det är inte så att de ångrar det. Han konstaterar bara hur han ser på saken.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Har jag köpt en film på VHS så vill jag sedan få den hemskickad på DVD, blu-ray och tillsist 4K UHD (gärna steelbook i fin upplaga) vartefter de släpps (och alla framtida format också) och eftersom jag en gång köpte en PC vill jag gärna ha en ny hemskickad till mig vart femte år med top of the line specs. Allt vattenkylt förstås. Och eftersom jag testade ett demo av ett spel en gång ska jag ha tillgång till hela företagets katalog (framåt och bakåt) till alla format det existerar till. Får kosta max en krona. Allt annat är girigt. Och alla system som skapas ska vara integrerade med varandra, för det blir enklare för mig så.

Och detta var nog det mest överdrivna svaret jag sett sen mannatider. Blizzard releaser diablo4 för 1100 kronor som jag köper. Jag vill spela det på 2 enheter. Jag kan köpa det igen för 800 kr till ps5 för att lira det men skippar det för det känns helt befängt.

Blizzard har redan fått pengar för spelet, och jag kan tänka mig som någon sa en symbolisk summa för att kunna spela på flera enheter.

En gammal VHS, som 5 år senare får en DVD, som 5 år senare får en blueray har jag inga som helst problem att köpa igen varenda gång en ny release kommer. Dessutom inte för 1000 kronor.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Och detta var nog det mest överdrivna svaret jag sett sen mannatider. Blizzard releaser diablo4 för 1100 kronor som jag köper. Jag vill spela det på 2 enheter. Jag kan köpa det igen för 800 kr till ps5 för att lira det men skippar det för det känns helt befängt.

Blizzard har redan fått pengar för spelet, och jag kan tänka mig som någon sa en symbolisk summa för att kunna spela på flera enheter.

En gammal VHS, som 5 år senare får en DVD, som 5 år senare får en blueray har jag inga som helst problem att köpa igen varenda gång en ny release kommer. Dessutom inte för 1000 kronor.

Fast du har ändå köpt en PC-version av spelet, vad du betalat är inte relevant, och du kan inte förvänta dig att det ska fungera på alla system någonsin. Visst, hade det funnits en Blizzard-launcher till PS5 kan en ju tycka att spelet borde gå att "överföra" för billig summa men nu ser ju inte distributionen ut så. Och då går det liksom inte att förvänta sig att en köper ett PC-spel och sen ska det gå att spela på alla format varje spelare tycker är behändigast. Vill du ha en konsolversion får du köpa den. Och det handlar inte vad du är beredd att köpa om och om igen eller inte, utan att om du köpt en sak är det just den du köpt och du kan inte förvänta dig något mer eller annat av det. Oavsett om det kan uppfattas som girigt eller whatnot.

Medlem

Vad konstigt.... Microsoft får storstryk på konsolmarknaden och gråter ut att man behöver göra ändringar....
När det kommer till deras OS är det dock alla andra som får böja sig fram.

Americas Sales Comparison Charts Through May - Sales

Total Sales and Market Share for Each Year (Global)

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Fast du har ändå köpt en PC-version av spelet, vad du betalat är inte relevant, och du kan inte förvänta dig att det ska fungera på alla system någonsin. Visst, hade det funnits en Blizzard-launcher till PS5 kan en ju tycka att spelet borde gå att "överföra" för billig summa men nu ser ju inte distributionen ut så. Och då går det liksom inte att förvänta sig att en köper ett PC-spel och sen ska det gå att spela på alla format varje spelare tycker är behändigast. Vill du ha en konsolversion får du köpa den. Och det handlar inte vad du är beredd att köpa om och om igen eller inte, utan att om du köpt en sak är det just den du köpt och du kan inte förvänta dig något mer eller annat av det. Oavsett om det kan uppfattas som girigt eller whatnot.

Exakt, battle.net kontot används på ps5 så om jag köper en till diablo så fortsätter min progress där utan problem. Därav min fundering.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Ja, det är inte så att de ångrar det. Han konstaterar bara hur han ser på saken.

Ja, han konstaterar hur han ser på saken efter egna önskemål och förutsättningar, som jag först sa, taktik.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Exakt, battle.net kontot används på ps5 så om jag köper en till diablo så fortsätter min progress där utan problem. Därav min fundering.

Ja, visst hade det varit smidigt men det är ändå två olika system så om du skulle ha rätt till alla versioner någonsin för att du har köpt en skulle de ju inte tjäna så mycket pengar. Inte så jag köpte Cod 4: MW på skiva (ja jag är så gammal) till PC och blev förvånad när det inte fungerade när jag stoppade in det i konsol. Eller inte kan spela mina Steam-spel på Xbox. Köper jag ett spel på PC är det där jag äger det och kan förväntas spela det. Vill jag spela det på andra format också får du investera igen. Eller du kanske hade låtit mig gå hem med Xbox-versionen och PS5-utgåvan av Skyrim också utan att betala om jag först köpte det till Switch av dig (om vi ponerar du har en affär eller står på en marknad)? Nähä inte? Är du girig? Vad hemsk du är. Tycker gamers börjar bli lite väl bortskämda och tar mycket för givet som tänker så.

Medlem

Låt mig se ifall jag förstår. De är i förd med att genomföra det största förvärvet i spelhistorien genom att betala en hiskelig summa pengar för att äga ett företag som inte ingår i någon exklusivitet alls...för att de så gärna vill att konsolexklusiviteten försvinner.
Jag tror på det.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Har jag köpt en film på VHS så vill jag sedan få den hemskickad på DVD, blu-ray och tillsist 4K UHD (gärna steelbook i fin upplaga) vartefter de släpps (och alla framtida format också) och eftersom jag en gång köpte en PC vill jag gärna ha en ny hemskickad till mig vart femte år med top of the line specs. Allt vattenkylt förstås. Och eftersom jag testade ett demo av ett spel en gång ska jag ha tillgång till hela företagets katalog (framåt och bakåt) till alla format det existerar till. Får kosta max en krona. Allt annat är girigt. Och alla system som skapas ska vara integrerade med varandra, för det blir enklare för mig så.

Om du köpet en låt eller film, vad tycker du egentligen att du betalar för? Låten/filmen i sig, eller källan du spelar upp just den låten/filmen på? Med ditt eget resonemang kan jag bara anta att du gärna köpen en låt för att lyssna på din mobil, sedan betalar samma belopp igen för att lyssna på arbetsmobilen som inte är av samma märke som din privata mobil, sedan en gång till för att lyssna på den på din PC, sedan ytterligare en gång till ifall du lyssnar på den i bilen, där du firar semester, eller varför inte ifall du lyssnar på den i ett annat rum än det rummet du egentligen köpte den i?
Jag hoppas att du förstår att man måste betala för respektive version för att en kulturskapare och diverse mellanhänder ska kunna gå runt och att ingenting är gratis här i livet.

Medlem
Skrivet av Ender:

Om du köpet en låt eller film, vad tycker du egentligen att du betalar för? Låten/filmen i sig, eller källan du spelar upp just den låten/filmen på? Med ditt eget resonemang kan jag bara anta att du gärna köpen en låt för att lyssna på din mobil, sedan betalar samma belopp igen för att lyssna på arbetsmobilen som inte är av samma märke som din privata mobil, sedan en gång till för att lyssna på den på din PC, sedan ytterligare en gång till ifall du lyssnar på den i bilen, där du firar semester, eller varför inte ifall du lyssnar på den i ett annat rum än det rummet du egentligen köpte den i?
Jag hoppas att du förstår att man måste betala för respektive version för att en kulturskapare och diverse mellanhänder ska kunna gå runt och att ingenting är gratis här i livet.

Well, när jag har köpt musik digitalt har det varit genom iTunes för att det då fungerar på min iMac, iPhone (och tidigare iPod) och iPad. Och skulle jag mot all förmodan få en Android som arbetstelefon antar jag att det blir problem (om de inte har släppt iTunes där också? Tänker det finns ju till PC så borde ju gå att ordna) men om det blir det får jag lyssna på streaming istället (jag har dock inte Spotify eller något sådant så då lyssnar jag genom Youtube) men det fina är ju att mina iMaskiner inte bryr sig om det är i bilen, båten, i sovrummet eller hotellet på Grekland jag lyssnar i. Det fungerar ändå. Så även om du tror du gör en bra poäng så är det inte så låst så det faller platt. Men självklart förväntar jag mig inte att det ska dyka upp en CD eller LP av skivan jag köpt där helt gratis sen bara utifall jag vill lyssna analogt senare med skönt knaster. Då får jag köpa den igen, om jag verkligen vill ha en vinyl, trots att jag redan betalat för albumet. Vad livet är hårt va? Såååå orättvist!!!

Medlem
Skrivet av Ender:

Om du köpet en låt eller film, vad tycker du egentligen att du betalar för?

Eftersom jag även köper film genom Apple, och deras AppleTV app, så är det samma princip som med musiken: jag betalar för en digital licens i deras ekosystem. Jag äger inte albumet, lika lite som jag egentligen gör det när jag köper den på en bit plast, utan en licens för att lyssna på den genom dem. Egentligen samma sak med streaming, fast du då hyr möjligheten att ta del av licensen. Du äger ingenting, och du äger absolut inga rättigheter att få licensen på andra format än det du betalat för. Lika lite som jag inte köper ett album eller en film av Apple och sedan förväntar mig en CD eller blu-ray på posten kort därefter för att det vore smidigt för mig att konsumera filmen inte bara på min iMac eller iPad utan även hemmabion eftersom jag inte har köpt en AppleTV-maskin utan vill uppleva filmen ändå. Vill jag ha den lyxen får jag betala för det. Så enkelt är det. Eller vad trodde du? Att när du köpt en film så har du köpt hela filmrättigheterna och för all framtid har rätt till verket på valfritt medium efter vad som passar ditt humör just där och då? I så fall har jag en kalldusch till dig...

Medlem
Skrivet av Ender:

Låt mig se ifall jag förstår. De är i förd med att genomföra det största förvärvet i spelhistorien genom att betala en hiskelig summa pengar för att äga ett företag som inte ingår i någon exklusivitet alls...för att de så gärna vill att konsolexklusiviteten försvinner.
Jag tror på det.
https://i.imgflip.com/1ue8p8.jpg

Njae, nästan. De är i färd med uppköp för att det är så marknaden fungerar där exklusiviteter är viktiga. Han önskar att så inte var fallet och då hade de heller inte behövt göra dessa uppköp. Men pga marknaden måste de det för att vara relevanta.

eld
Medlem
Skrivet av Kalliban:

Njae, nästan. De är i färd med uppköp för att det är så marknaden fungerar där exklusiviteter är viktiga. Han önskar att så inte var fallet och då hade de heller inte behövt göra dessa uppköp. Men pga marknaden måste de det för att vara relevanta.

Det är lite som att säga att de tycker det är jobbigt att monitisera spel med microtransactions för att tjäna pengar, men marknaden kräver att de tjänar pengar.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Ta bort DirectX eller gör det open source så kan vi börja snacka om att dumpa exklusiviteten.
Så länge spel ofta kräver Windows för att fungera bra eller bäst på PC och att dem försvårar kompabiltet på konsoler genom DX så ser jag detta som totalt skitsnack.

Utan exklusivitet och tillexempel DX så skulle vilket företag som helst kunna komma in göra konsoler, vilket Valve även var inne på för typ 10 år sedan. Steam machine med full DX kompabilitet skulle ha sålt riktigt bra, då skulle dem kunna haft olika systemkrav från tillverkarna för att certifieras för olika nivåer istället.

Du behöver ju inte använda directx om du inte vill heller.. Vulkan är ett utmärkt api som dessutom är open source, stöder windows, linux, android och nintendo switch bl.a.

Medlem
Skrivet av eld:

Det är lite som att säga att de tycker det är jobbigt att monitisera spel med microtransactions för att tjäna pengar, men marknaden kräver att de tjänar pengar.

Ja det är väl en bra liknelse. De kanske önskar att mobilspel kunde dra in pengar genom att säljas för 700 spänn styck, men eftersom dyra spel på mobilen säljer dåligt så får de följa den modell som visat sig fungera och använda mikrotransaktioner även om de önskat att andra modeller drog in lika mycket.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Njae, nästan. De är i färd med uppköp för att det är så marknaden fungerar där exklusiviteter är viktiga. Han önskar att så inte var fallet och då hade de heller inte behövt göra dessa uppköp. Men pga marknaden måste de det för att vara relevanta.

Han önskar att det vore så, så att de inte behöver anstränga sig och skapa en fungerande organisation för att producera spel till Xbox, och slippa skapa kulturella värden med originella speldesigns och figurer. Han önskar att Nintendos och Sonys spel och varumärken istället kan komma till Xbox, men att Microsoft får vinsten. Så liten ansträngning som möjligt, så mycket pengar som möjligt. Ungefär som med Microsofts alla andra produkter..

Medlem
Skrivet av Chiefen:

De här bolagen ändrar ju också sin inställning beroende på vem som leder.

Jag kommer ihåg att jag läste flera uttalanden angående cross-play från Sony när de låg i underläge med PS3an. Då var de öppna för cross-play men insisterade på att Microsoft satt sig på tvären och ville inte släppa in någon på Live-tjänsten.

Men vips så fort PS4 utklassade Xbox Ones säljsiffror då uttalade Microsoft att de jättegärna ville se cross-play men Sony ville inte släppa in någon på PSN.

Så det var för att ms var emot crossplay som dom släppte sitt första spel med stöd för just crossplay under 2007 menar du? Och det funkade väl heller inte så jättebra vad jag minns..

Avstängd

Går inte eftersom PlayStation köper exklusivitet i 1år och Xbox tvingas köpa spelföretag för att kunna överleva sin modell. Så lär asså aldrig sluta eftersom inte PlayStation vill sluta.

Medlem
Skrivet av jontebula:

Går inte eftersom PlayStation köper exklusivitet i 1år och Xbox tvingas köpa spelföretag för att kunna överleva sin modell. Så lär asså aldrig sluta eftersom inte PlayStation vill sluta.

Nu gör ju Microsoft samma sak vilket du vet men missar att nämna.

Xbox tvingas köpa för att dom gav upp under slutet av Xbox 360 och Xbox One och slutade göra spel förutom Forza, Gears och Halo.

Försök inte skylla på Sony för Microsofts misslyckande, det gjorde dom själva.

Jag vill att Microsoft ska lyckas men inte genom att köpa upp allt dom ser vilket dom övervägt att göra.

Medlem
Skrivet av jontebula:

Går inte eftersom PlayStation köper exklusivitet i 1år och Xbox tvingas köpa spelföretag för att kunna överleva sin modell. Så lär asså aldrig sluta eftersom inte PlayStation vill sluta.

Njaaaa. Det kommer inte sluta pga att spel säljer konsoler och spel säljer Gamepass. Xbox behöver exklusiva spel för att motivera folk att prenumerera på Gamepass, därför köpte de Bethesda. Hade de bara velat ha ett års exklusivitet kunde de budat mer än Sony.

Avstängd
Skrivet av Neverwild:

Nu gör ju Microsoft samma sak vilket du vet men missar att nämna.

Xbox tvingas köpa för att dom gav upp under slutet av Xbox 360 och Xbox One och slutade göra spel förutom Forza, Gears och Halo.

Försök inte skylla på Sony för Microsofts misslyckande, det gjorde dom själva.

Jag vill att Microsoft ska lyckas men inte genom att köpa upp allt dom ser vilket dom övervägt att göra.

Är tyvärr Sony så hade ju inte blivigt några köp av företag och en massa exklusivt hos Xbox om inte Sony börjat. Så Sony får skulla sig själva 🤣

Skriv svar