Xbox Series X VS S

Medlem
Xbox Series X VS S

Är lite sugen på en konsol och då Black Friday närmar sig så känns det passande. Playstation går bort på grund av priset så det står mellan Xbox Series X eller Xbox Series S.

Min fråga är egentligen, hur stor prestandaskillnad är det mellan de två? Är det lägre FPS på tunga spel på Series S? Är Series X den tystare konsolen? Hur stor skillnad märker man som en casual gamer?

Medlem

Gick från XSS till XSX och tycker det är värt. Har man en äldre tv spelar det nog ingen större roll. Du får betydligt mer prestanda och dessutom en 4k-spelare för en bra peng. Passa på innan MS får för sig att öka priset som Sony gjorde på ps5 Har du 4k-tv skulle jag välja XSX alla dagar i veckan.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

phi
Medlem

Enda anledningen till att köpa en S är om du inte har eller har inte tänkt skaffa en 4K-TV/skärm. Knappt då heller pga prestandaskillnaden som är klart märkbar.

Köp en X.

Medlem

Om du tänker spela mycket är nog Series X mer prisvärd i längden.

Du får ca 3x mer grafikprestanda, 2x mer utrymme, 4K-spelare och möjlighet att köpa fysiska spel, vilket oftast är billigare än digitala.

Redan nu ser man att vissa utvecklare har prioriterat ner Series S, som ibland saknat eller fått vänta på ett 60fps läge. Konsolen har 512gb men jag tror enbart 364gb är tillgängligt, vilket kan ta slut fort och det är relativt dyrt att skaffa mer utrymme.

Medlem

Kolla Digital Foundrys videos för spel du är intresserad av, dom tar ofta upp skillnaderna mellan XSX och XSS. Det kan vara väldigt olika vad utvecklarna väljer att prioritera, vissa gånger är det att nå 60fps och vissa gånger att se bra ut.

https://www.youtube.com/@DigitalFoundry/videos

Jag tror man kommer en rätt bra bit med en Series S, och man kan ju alltid uppgradera i framtiden om man tycker det känns värt. Såvida man inte är en sån som tycker att 60fps är ett krav då, för då bör man skaffa en Series X direkt

/ LordDaimos

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Är Series X den tystare konsolen?

Då Series S är den klenare konsolen och har mycket lägre energiförbrukning och därmed alstrar mindre värme och inte behöver lika kraftig fläktkylning, så skulle jag gissa att Series S är den tystare konsolen.

Medlem

Jag kör på Series S i dagsläget och är riktigt imponerad över hur bra den presterar. Personligen har jag inget större behov av att det måste vara 4k men att vissa spel kanske måste köras i 30 FPS istället för 60 är lite trist och huvudorsaken till att jag överväger att byta upp mig till Series X.
Kan man leva med 30 FPS så skulle jag säga att Series S duger gott och väl för en casual gamer.

Vad gäller ljudet så är min Series S helt ljudlös, hör inte ett enda ljud komma från den.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Då Series S är den klenare konsolen och har mycket lägre energiförbrukning och därmed alstrar mindre värme och inte behöver lika kraftig fläktkylning, så skulle jag gissa att Series S är den tystare konsolen.

Kan kanske bara svara för mig själv men min series x är knäpptyst.

Skribent
Skrivet av Kazutoyo:

Då Series S är den klenare konsolen och har mycket lägre energiförbrukning och därmed alstrar mindre värme och inte behöver lika kraftig fläktkylning, så skulle jag gissa att Series S är den tystare konsolen.

Nu har jag inte lyssnat på en Xbox Series S, men min X är verkligen knäpptyst. Skulle nog säga det är den tystaste konsol jag haft up to date.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag funderar starkt på att slå till på en Series S, vid sidan om min huvudkonsol PS5.

Sägs att Series S kommer säljas för ca 500 kr mindre under nästa vecka och är väldigt frestad för så låg prisklass, speciellt innan priserna höjs nästa år. I så fall är det bästa kombon för min egen del, exklusiva/multiplats på PS5an, exklusiva på Xboxen.

Tänkte på X innan, men känns som det kommer bli onödigt mycket pengar bara för de exklusiva, samt att jag ska ha den som ett komplement till PS5an.

Medlem

Fick just hem en XSX och den är tystaste konsolen jag ägt om man inte räknar med äldre såsom NES eller SNES.

Prestanda funkar men är inte med i matchen mot en nyare pc och i vissa nya spel klarar den bara 30fps om man vill ha lite tryck i grafiken så jag bara tänka mig att att lillebror kommer få det kämpigt framåt. Men för problemfritt spelande och det ser bra ut på en 4k tv så kan jag bara rekommendera den för under 6000kr vet jag inte hur man kan få mer spelande/gaming för pengarna.

Jag blev definitivt mer impad av den än väntat och tillsammans med en oled tv ser det riktigt bra ut speciellt när spelen har bra hdr.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Jag funderar starkt på att slå till på en Series S, vid sidan om min huvudkonsol PS5.

Sägs att Series S kommer säljas för ca 500 kr mindre under nästa vecka och är väldigt frestad för så låg prisklass, speciellt innan priserna höjs nästa år. I så fall är det bästa kombon för min egen del, exklusiva/multiplats på PS5an, exklusiva på Xboxen.

Tänkte på X innan, men känns som det kommer bli onödigt mycket pengar bara för de exklusiva, samt att jag ska ha den som ett komplement till PS5an.

Jag har en S vid sida n av min PS5. Men inte för "exklusiva" titlar. Då det mesta som är värt något släpps till PC inom Xbox familjen så är det där jag kör dessa spel. S har jag endast till att köra gamla 360 spel så jag kunde pensionera min 360 till förrådet.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Jag funderar starkt på att slå till på en Series S, vid sidan om min huvudkonsol PS5.

Sägs att Series S kommer säljas för ca 500 kr mindre under nästa vecka och är väldigt frestad för så låg prisklass, speciellt innan priserna höjs nästa år. I så fall är det bästa kombon för min egen del, exklusiva/multiplats på PS5an, exklusiva på Xboxen.

Tänkte på X innan, men känns som det kommer bli onödigt mycket pengar bara för de exklusiva, samt att jag ska ha den som ett komplement till PS5an.

Jag valde att skaffa en Series X gamepassbundle vid sidan av min PS5 dels för de spelen som släpps på gamepass day one som jag kanske är nyfiken på men inte vet om jag känner att jag kan betala och plus de exklusiva spelen för Xbox jag kommer vilja spela och jag känner själv att det är värt att ha en likvärdig konsol, efter de få spel som kommer enbart i 30fps numera även till de starkare konsolerna så känner jag att jag hade antagligen inte varit nöjd och inte använt en svagare konsol just pga lägre upplösningar samt fler titlar som bara får 30fps.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Jag har en S vid sida n av min PS5. Men inte för "exklusiva" titlar. Då det mesta som är värt något släpps till PC inom Xbox familjen så är det där jag kör dessa spel. S har jag endast till att köra gamla 360 spel så jag kunde pensionera min 360 till förrådet.

Har ingen PC, så det billigaste alternativet blir Series S för min del.

Skrivet av Doed:

Jag valde att skaffa en Series X gamepassbundle vid sidan av min PS5 dels för de spelen som släpps på gamepass day one som jag kanske är nyfiken på men inte vet om jag känner att jag kan betala och plus de exklusiva spelen för Xbox jag kommer vilja spela och jag känner själv att det är värt att ha en likvärdig konsol, efter de få spel som kommer enbart i 30fps numera även till de starkare konsolerna så känner jag att jag hade antagligen inte varit nöjd och inte använt en svagare konsol just pga lägre upplösningar samt fler titlar som bara får 30fps.

Har tänkt på prestanden väldigt mycket, genom att kolla på jämförelsevideor på de exklusiva spelen som t.ex. Forza och Flight simulator. Måste säga att jag ändå är rätt imponerad över prestationen för de exklusiva spelen, de är bra optimerade jämfört med multiplats, trots att den är svagare. Visst, vissa saker offras, upplösning, detaljrikedom etc. Men för den prislappen, vad det nu blir i Sverige, så är det jävligt svårt att motstå för att inte slå till. Det kommer kanske skilja ca 3000 kr mellan versionerna. Jävligt mycket valuta för väldigt lite pengar och jag behöver inte missa kommande spel som Starfield. Samtidigt hade det varit allra första gången jag äger en Xbox. 🙂

Jag känner bara att mycket av min speltid kommer ske på PS5an först och främst, Series S som min andra konsol för de exklusiva. Jag tror inte jag kommer få tillräckligt med "valuta" för Series X, då jag kommer använda den betydligt mindre, därav känns det onödigt mycket pengar. Hade det varit min huvudkonsol så hade det varit en annan sak. Synd att det inte finns en digital, billigare, men med samma prestanda som X...

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Johan Lorentzon:

Nu har jag inte lyssnat på en Xbox Series S, men min X är verkligen knäpptyst. Skulle nog säga det är den tystaste konsol jag haft up to date.

Det är ju skivläsaren som kan låta lite om man spelar från skiva. Annars är den verkligen tyst.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Nu har jag inte lyssnat på en Xbox Series S, men min X är verkligen knäpptyst. Skulle nog säga det är den tystaste konsol jag haft up to date.

Du har aldrig haft ett NES eller SNES?

Skribent
Skrivet av Hackers:

Du har aldrig haft ett NES eller SNES?

Min gamla NES strömtransformator surrade rätt högt faktiskt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Köpte en S förra veckan på Blocket för 2000 spänn och är hur nöjd som helst. Inget lagg och kvick som satan. Perfekt för en casual gamer som inte äger någon 4k-tv!

Dock hade jag senast en svart konsol som var på väg till en annan galax lät det som, så allt som har tillverkats efter imponerar på mig..

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av anon_332911:

Tycker den har ett "knackigt" ljud inte olikt PS2 när den läser in något.

Jag har inget minne av hur PS2 låter. Men jag har min Dreamcast inkopplad just nu så Series X är väldigt tyst i jämförelse.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

ZF
Medlem
Skrivet av Bullen86:

Synd att det inte finns en digital, billigare, men med samma prestanda som X...

Det kommer nog.

Med tanke på att PS5 tydligen redan nästa år ska övergå till endast en model med skivspelaren som en valfri modul, så kommer det ju annars att bli ännu större komponentkostnadsskillnad mellan PS och XB.

Och om man ska tro på Microsoft så ligger de redan väldigt illa till jämfört med Sony på den punkten. Även om jag tar deras uttalanden om $200 förlust med en rejäl näve salt samt tequilan med en hel citron.

Medlem

Slog till på en XSS för 2490 kr på NetonNet! Fyfan vad billigt!

1
Skriv svar