Video Game History Foundation kritiserar Nintendo för valet att stänga e-shopen

Robot
Video Game History Foundation kritiserar Nintendo för valet att stänga e-shopen

Historia bör bevaras, så även spelhistoria.

#Nintendo, #Video-game-history-foundation


Medlem

Att Nintendo är anti-konsumenter är ju inget nytt iaf

Medlem

Med tanke på att det finns en hel del eShop-exklusiva spel till både 3DS och Wii U så känns det som ett ganska shitty move av Nintendo. Det är tur att både 3DS och Wii U har blivit hackade, så att folk kan ta saken i egna händer när Nintendo än en gång sviker sina fans.

Medlem

Taskigt läge för dom som hyrt sina spel på Nintendo. Längtar tills samma sak händer på steam 😂😂😂😂


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

Taskigt läge för dom som hyrt sina spel på Nintendo. Längtar tills samma sak händer på steam 😂😂😂😂

Därför man köper på gog så ofta det är möjligt.

Skribent
Skrivet av Bojkott:

Med tanke på att det finns en hel del eShop-exklusiva spel till både 3DS och Wii U så känns det som ett ganska shitty move av Nintendo. Det är tur att både 3DS och Wii U har blivit hackade, så att folk kan ta saken i egna händer när Nintendo än en gång sviker sina fans.

Tur i alla fall att enheterna stöder vanliga minneskort och hårddiskar. Jag har tagit hem alla mina digitala spel på Wii-U nu och de ligger på en portabel hårddisk.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Tur i alla fall att enheterna stöder vanliga minneskort och hårddiskar. Jag har tagit hem alla mina digitala spel på Wii-U nu och de ligger på en portabel hårddisk.

Jupp, samma här.

Medlem

Sony planerade ju att stänga ner psn på Ps3an men det blev ramskri och de ändrade sig. Då släpptes ju ändå Ps3 2006. I det här fallet är det ju mer som om Sony hade stängt ner psn på Ps4an istället (skiljer bara ett år mellan Wii U och Ps4-releasen).
Nintendo brukar ju dock komma undan betydligt lättare från arga fans.

Skrivet av robbis:

Taskigt läge för dom som hyrt sina spel på Nintendo. Längtar tills samma sak händer på steam 😂😂😂😂

Oftast brukar man ju ändå kunna tanka ner spel man redan köpt.

Känns dock som nån form av regelverk borde sättas upp för digitala produkter just vad gäller nedstängning av butiker. Om det nu inte redan finns?

Medlem

Det är ok, de säljer samma spel som du har köpt två gånger redan i en ny digital form om några år.

Xbox har satt standard här med konto och bakåtkompatibilitet. Synd att de andra inte tar efter.

Skribent
Skrivet av robbis:

Taskigt läge för dom som hyrt sina spel på Nintendo. Längtar tills samma sak händer på steam 😂😂😂😂

Jag måste ändå säga att det är viss ironi i att du har Stadia loggan som avatar


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av robbis:

Taskigt läge för dom som hyrt sina spel på Nintendo. Längtar tills samma sak händer på steam 😂😂😂😂

Jag har kvar spel från 2003 på Steam. Även registrerat spel jag köpt 1998. Känns som att Steam klarar sig ett bra tag till.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av robbis:

Taskigt läge för dom som hyrt sina spel på Nintendo. Längtar tills samma sak händer på steam 😂😂😂😂

Måste nog vara det dummaste jag har läst på länge
rätt ironiskt också att det kommer ur truten på en snubbe som viftar runt Stadia loggan som profilbild


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Jag har lärt mig den hårda vägen att man aldrig bör köpa Nintendospel digitalt. De stänger alltid ner sina butiker och även om man sparar sina spel på extern lagring blir det i slutändan alltid strul med dem också. Metroid Prime Trilogy är ett praktexempel. Av någon outgrundlig anledning kraschar de digitala spelen för mig om de ligger för länge på ett lagringsmedium. Det problemet finns inte om jag kör med skiva istället.


signatur

Jätteintressant information.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Måste nog vara det dummaste jag har läst på länge
rätt ironiskt också att det kommer ur truten på en snubbe som viftar runt Stadia loggan som profilbild

En smula trevligare formulering hade inte suttit fel här.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag måste ändå säga att det är viss ironi i att du har Stadia loggan som avatar

Skrivet av lonian:

Jag har kvar spel från 2003 på Steam. Även registrerat spel jag köpt 1998. Känns som att Steam klarar sig ett bra tag till.

Skrivet av Godofcheese:

Måste nog vara det dummaste jag har läst på länge
rätt ironiskt också att det kommer ur truten på en snubbe som viftar runt Stadia loggan som profilbild

Jag var rätt ironisk när jag skrev så, men det visar på hur lite ett digitalt köp betyder egentligen. Du hyr egentligen bara spelet på obestämd tid.


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av Hanzo:

En smula trevligare formulering hade inte suttit fel här.

No u

Roligt att ett ord kan göra så himla stor skillnad för folk
"Munnen" istället för "Truten", då blir det genast chill


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

No u

Roligt att ett ord kan göra så himla stor skillnad för folk
"Munnen" istället för "Truten", då blir det genast chill

Nej, jag syftade på:
”Måste nog vara det dummaste jag har läst på länge”


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

eld
Medlem
Skrivet av robbis:

Jag var rätt ironisk när jag skrev så, men det visar på hur lite ett digitalt köp betyder egentligen. Du hyr egentligen bara spelet på obestämd tid.

Det viktiga här är att Valve inte arbetar mot att bevara spel, eller för ett aktivt krig mot piratkopiering.

Nintendo har aldrig haft några planer för vad som skulle hända om de behöver stänga ner sina butiker, det bara händer, medans valve faktiskt har det i åtanke om det skulle hända en dag.

Medlem

Sådan är den digitala världen.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

det är väl bara för Video Game History Foundation att köpa loss rättigheterna och spara grejerna i all framtid?


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Har jag förstått detta korrekt; om du köpt ett spel digitalt på WiiU eller 3ds så kan du inte längre spela det efter mars 2023?

Medlem
Skrivet av lasselason:

Har jag förstått detta korrekt; om du köpt ett spel digitalt på WiiU eller 3ds så kan du inte längre spela det efter mars 2023?

Nej det kan du. Men de hintar i texten att det i en framtid efter det inte kommer gå att komma åt innehållet. Inget datum satt för det.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Nej det kan du. Men de hintar i texten att det i en framtid efter det inte kommer gå att komma åt innehållet. Inget datum satt för det.

Ah ok, tack. Då vet man alltså inte om det inte kommer att bli så? Då är det ju bara att köpa det man vill ha inom ett år för de som vill spela på WiiU och 3ds, det kommer ju att funka att spela för de få som vill spela på WiiU och 3ds vilket antagligen är väldigt få.

Medlem
Skrivet av waeress:

Därför man köper på gog så ofta det är möjligt.

Funkar ju tills GOG stänger ner. Har du inte alla installationsfilerna nedladdade då så ryker ju det med. Fördelen är just att det går att ta backup på dom.

Medlem
Skrivet av robbis:

Taskigt läge för dom som hyrt sina spel på Nintendo. Längtar tills samma sak händer på steam 😂😂😂😂

Både skivor och minneskort blir ju dåliga över tid dock och håller inte för evigt ;).

Medlem

Är glad jag övergav Nintendo, värsta spel företag jag haft att göra med.

Medlem
Skrivet av m4gnify:

Funkar ju tills GOG stänger ner. Har du inte alla installationsfilerna nedladdade då så ryker ju det med. Fördelen är just att det går att ta backup på dom.

Ja, det var lite det jag menade. Att jag i alla fall har möjligheten att göra backup på alla spel jag köper där inklusive alla patchar.

It's not a lake, it's an ocean

Wii U var ett fiasko, visst. Men Nintendo hade ändå kunnat hålla sin eShop levande ett bra tag till om de bara ville. Wii U fyller ju tio först i november i år.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av robbis:

Taskigt läge för dom som hyrt sina spel på Nintendo. Längtar tills samma sak händer på steam 😂😂😂😂

Håller med.

Samma risk finns ju iofs. dock även för de som köpt spel på Stadia den dagen Google tröttnar och stänger ner tjänsten. Vilket nog kan riskera att hända snarare snart än senare.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Tur i alla fall att enheterna stöder vanliga minneskort och hårddiskar. Jag har tagit hem alla mina digitala spel på Wii-U nu och de ligger på en portabel hårddisk.

Många spel som jag verkligen vill ha för framtiden för mina Switch och Xbox har jag sett till att köpa på fysisk original-media. Känns rätt nice när man vet att sådant här kommer hända förr eller senare (är nog tyvärr endast en fråga om kort tid, eller lång tid).

Men bra idé som du gjort med att ladda ner spelen till SD-kort!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

12
Skriv svar