The Tragic Tale of Notch (Markus Persson, Minecraft)

Medlem
The Tragic Tale of Notch (Markus Persson, Minecraft)

Sprang på den här "minidokumentären" idag på youtube och tyckte den var riktigt bra.
Trist saga kring Markus helt klart.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

ZF
Medlem

Det svåra andra albumet/boken/filmen/spelet.

Blev det något av det där Scrolls eller vad det kom att heta, eller satte Bethesda P för det helt?

Antar att det ligger i sama låda som Minecraft nu om inte annat...

Medlem

Förstår inte varför han inte redan sökt om hjälp för att börja ta itu med sina problem? Problem som ensamhet, isolering och tristress är inget nytt problem för förmögna.

Det finns hjälp att få, och pengar och tid har han. Snacka och få hjälp. Problemet ligger alla gånger inombords, och går att få bukt på.

Börja på en ny sida, med bättre förväntningar på vad du vill få ut av livet, ifrån nu och framåt. Lämna det som är bakom, bakom dej. Acceptera och förlåt, du är bara en människa. Än finns det möjlighet att vända blad.

Exempelvis, om han bara tror att pengarna är ett sånt problem, Stoppa iväg dem i 5 års tid och testa att skaffa något jobb. Det verkar dock ligga mest inombords. Det är vad det låter som i huvud iaf. Jag har säkert både delvis rätt och fel.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Känner ingen sympati rika och kändisar som måste gå ut med att man mår så dåligt.
Notch kanske inte gör nått värre än lägger nån verklighetsfrånvänd kommentar på Twitter men dessa kändisar som ska lipa i kvällstidningarna, det är så man blir illamående.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Känner ingen sympati rika och kändisar som måste gå ut med att man mår så dåligt.
Notch kanske inte gör nått värre än lägger nån verklighetsfrånvänd kommentar på Twitter men dessa kändisar som ska lipa i kvällstidningarna, det är så man blir illamående.

Eller hur.
Så jävla synd om en ung person att bli ekonomiskt oberoende och slippa en press och stress som de flesta människor får dras med ofta hela livet.
Pengar kanske inte kan göra en lycklig men det gör en definitivt inte olycklig. Då är det något annat som trycker.

Men Notch är väl mest bara lite syrak på nätet då och då så jag har aldrig kännt något agg mot honom. Det var lite patetiskt när han grät ut för några år sedan om hur ensam han var i sin framgång etc men sen har det väl mest varit tyst kring honom?

Eller har jag bara inte noterat.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Det känns rätt uppenbart att Markus lider av psykisk ohälsa och inte helt verkar ha alla sociala skills som kan vara bra o ha i livet.
Han verkar inte klara motgångar särskilt väl. Därav att det är lite tragiskt hur han verkar ha gått ner sig.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

FM-guru
F.d. Sisyr

Känns som att den här videon borde ha gjorts för några år sen? Notch har väl verkat stabil och må helt ok de senaste åren, eller? Följer honom inte direkt, men han brukar dyka upp hos en mindre streamer jag tittar på och är alltid positiv. Jo, jag fattar att det inte betyder något i sig, men allt som denna video behandlar är ju minst ett par år gammalt, det mesta typ 5-6 år gammalt, och jag kan inte hitta något aktuellt om att Notch skulle sitta kvar i sin depression eller dylikt.

Medlem

Kan han inte köpa kompisar bara, så mycket pengar som han har så är det ju inga problem att betala tills man dör. Bättre vänner får man inte, det är som att köpa en hund, fast huden måste man så klart försäkra...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

ZF
Medlem
Skrivet av Hanzo:

Det finns hjälp att få, och pengar och tid har han. Snacka och få hjälp. Problemet ligger alla gånger inombords, och går att få bukt på.

Exempelvis, om han bara tror att pengarna är ett sånt problem, Stoppa iväg dem i 5 års tid och testa att skaffa något jobb.

Halva Hollywood går ju antingen i terapi eller på kultmöten. Det fyller bara samma funktion som förslaget köpta vänner. Och det funkar bara om man tror på det, vilket MP inte gör. "Economic imbalance."

Funkar inte heller, det är fortfarande bara på låtsas. Föreställ er Pulps "Common people" video här.

Skrivet av Hipshot:

Kan han inte köpa kompisar bara, så mycket pengar som han har så är det ju inga problem att betala tills man dör. Bättre vänner får man inte, det är som att köpa en hund, fast huden måste man så klart försäkra...

Gianni Versace-dilemmat bara.

Medlem

Hade noll koll på denna snubbe. Men han flyttar alltså till USA och köper ett jävla fort i Hollywood. Vad trodde han skulle hända? Prova att bosätta dig lite ödmjukare så kanske du kan uppleva genuin gemenskap, mupp. Vem fan som helst skulle ju känna sig isolerad där. Det är inte så här jag skulle definiera en tragisk historia.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Eller hur.
Så jävla synd om en ung person att bli ekonomiskt oberoende och slippa en press och stress som de flesta människor får dras med ofta hela livet.
Pengar kanske inte kan göra en lycklig men det gör en definitivt inte olycklig. Då är det något annat som trycker.

Men Notch är väl mest bara lite syrak på nätet då och då så jag har aldrig kännt något agg mot honom. Det var lite patetiskt när han grät ut för några år sedan om hur ensam han var i sin framgång etc men sen har det väl mest varit tyst kring honom?

Eller har jag bara inte noterat.

Mja detta är ett vanligt problem. När ditt livsmål inte är att anskaffa pengar eller saker så måste man hitta meningen med livet eller vad som gör en lycklig. Det är svårare än vad man tror.

Inaktiv

Det enda som är viktigt i livet är familj och vänner. Utan dessa är pengar ganska värdelösa.
En av världens rikaste personer men har regresserat till att sitta ensam hemma i sitt tomma slott och spela Satisfactory.

Han hade förmodligen blivit lyckligare av att förlora hela sin förmögenhet och tvingas börja jobba på ett vanligt jobb där han kan umgås och sträva efter saker med människor på samma nivå o.s.v.
Får mig att tänka på denna låt:

Medlem
Skrivet av Molotov:

Känner ingen sympati rika och kändisar som måste gå ut med att man mår så dåligt.
Notch kanske inte gör nått värre än lägger nån verklighetsfrånvänd kommentar på Twitter men dessa kändisar som ska lipa i kvällstidningarna, det är så man blir illamående.

Skrivet av Soulless:

Eller hur.
Så jävla synd om en ung person att bli ekonomiskt oberoende och slippa en press och stress som de flesta människor får dras med ofta hela livet.
Pengar kanske inte kan göra en lycklig men det gör en definitivt inte olycklig. Då är det något annat som trycker.

Men Notch är väl mest bara lite syrak på nätet då och då så jag har aldrig kännt något agg mot honom. Det var lite patetiskt när han grät ut för några år sedan om hur ensam han var i sin framgång etc men sen har det väl mest varit tyst kring honom?

Eller har jag bara inte noterat.

Skrivet av ZF:

Halva Hollywood går ju antingen i terapi eller på kultmöten. Det fyller bara samma funktion som förslaget köpta vänner. Och det funkar bara om man tror på det, vilket MP inte gör. "Economic imbalance."

Funkar inte heller, det är fortfarande bara på låtsas. Föreställ er Pulps "Common people" video här.

Gianni Versace-dilemmat bara.

En lite nyfiken fråga: hur mycket pengar får man äga innan man slutar förtjäna empati och medmänsklighet?
För det låter ju på er som det finns någon gräns någonstans, och jag är uppriktigt nyfiken på hur ni i så fall definierar den.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

En lite nyfiken fråga: hur mycket pengar får man äga innan man slutar förtjäna empati och medmänsklighet?
För det låter ju på er som det finns någon gräns någonstans, och jag är uppriktigt nyfiken på hur ni i så fall definierar den.

Börja med "ekonomiskt oberoende" vilket förvisso är en lös term men du förstår nog vad jag menar.

Men det har inte att göra med någon gräns, utan om när personer med så mycket pengar försöker gnälla över hur pengarna har gjort dem så nere.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Börja med "ekonomiskt oberoende" vilket förvisso är en lös term men du förstår nog vad jag menar.

Men det har inte att göra med någon gräns, utan om när personer med så mycket pengar försöker gnälla över hur pengarna har gjort dem så nere.

Men om någon då inte velat/kunnat/orkat/prioriterat spara till en sådan punkt, då är det ju i praktiken självförvållat ekonomiskt beroende man satt sig i - förtjänar man då empati och medmänsklighet?

Det är alltid lätt att förenkla andras liv och förringa/förstora andras problem baserat på en så begränsad variabel som bedömd ekonomisk förmögenhet (denna kan även vara långt mer komplex än vad andra kanske inser - en samlad förmögenhet innefattar andra saker än bara disponibla medel på ett bankkonto), men i slutändan är vi alla människor, oavsett hur många nollor vi har på kontot, och om det är någon siffra före dessa eller ej. Jag tycker personligen det är rätt trist att det fokuseras på pengarna framför det som faktiskt är lika för oss alla. Ohälsa kan drabba alla, och personligen tycker jag det är rätt motbjudande att sitta och diktera vilka som förtjänar empati för sin ohälsa och vilka som inte gör det.

Vi kommer in på lite djupare frågor så som det där med hur vi värderar andra människor, och det var lite det jag ville provocera fram (inget illa menat egentligen) - var vi drar våra gränser.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

En lite nyfiken fråga: hur mycket pengar får man äga innan man slutar förtjäna empati och medmänsklighet?
För det låter ju på er som det finns någon gräns någonstans, och jag är uppriktigt nyfiken på hur ni i så fall definierar den.

Man har alla medel i världen att ordna upp sitt liv, så det känns rätt meningslöst att sitta och gnälla.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Man har alla medel i världen att ordna upp sitt liv, så det känns rätt meningslöst att sitta och gnälla.

Alla monetära medel*

Medlem
Skrivet av Mox+:

Alla monetära medel*

Känner nog så för att idag är det populärt att må dåligt. Man ska tycka synd om sig själv och folk ska tycka synd om en.
Är det en mentalitet som får för stor spridning och rota sig kommer vi ha en generation icket arbetsföra människor som bara sitter och tycker synd om sig själva och flippar ur och begår dumheter. Tror att allt ska vara rosa fluff fluff och vi alla går och ger blommor åt varandra sen får man en "käftsmäll" som egentligen inte är nån käftsmäll utan "sånt som händer".

Nu spårar det ur men det är lite så jag känner


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Känner nog så för att idag är det populärt att må dåligt. Man ska tycka synd om sig själv och folk ska tycka synd om en.
Är det en mentalitet som får för stor spridning och rota sig kommer vi ha en generation icket arbetsföra människor som bara sitter och tycker synd om sig själva och flippar ur och begår dumheter. Tror att allt ska vara rosa fluff fluff och vi alla går och ger blommor åt varandra sen får man en "käftsmäll" som egentligen inte är nån käftsmäll utan "sånt som händer".

Nu spårar det ur men det är lite så jag känner

Ah, då ser vi nog för olika på saken för att det ska vara någon idé att fortsätta diskutera. Har en del erfarenhet av att möta människor med psykisk (så väl som fysisk) ohälsa, och den erfarenheten skiljer sig ganska fundamentalt från det spåret du är inne på.

Sen är samhället i sig komplext också, och vem som har störst poäng av oss där kan vi argumentera om in absurdum, men jag tror inte vi blir klokare av det eller gör världen till en bättre plats.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Men om någon då inte velat spara till en sådan punkt, då är det ju i praktiken självförvållat ekonomiskt beroende man satt sig i - förtjänar man då empati och medmänsklighet?

Det är alltid lätt att förenkla andras liv och förringa/förstora andras problem baserat på en så begränsad variabel som bedömd ekonomisk förmögenhet (denna kan även vara långt mer komplex än vad andra kanske inser - en samlad förmögenhet innefattar andra saker än bara disponibla medel på ett bankkonto), men i slutändan är vi alla människor, oavsett hur många nollor vi har på kontot, och om det är någon siffra före dessa eller ej. Jag tycker personligen det är rätt trist att det fokuseras pengarna framför det som faktiskt är lika för oss alla. Ohälsa kan drabba alla, och personligen tycker jag det är rätt motbjudande att sitta och diktera vilka som förtjänar empati för sin ohälsa och vilka som inte gör det.

Vi kommer in på lite djupare frågor så som det där med hur vi värderar andra människor, och det var lite det jag ville provocera fram (inget illa menat egentligen) - var vi drar våra gränser.

Du gör en höna av en fjäder, att folk med normal ekonomisk situation reagerar sympatilöst när rika kändisar gnäller offentligt över sina pengar är väl inte så konstigt, om något är det fullt normalt och förståligt.

Jag dikterar inte för någon annan vad de ska känna eller ej, men självklart har jag mina egna gränser på vad som förtjänar medlidande och ej, precis som jag är säker på att du har. Och att dessa gränser inte alltid är överens innebär ju bara att vad som är si för dig är så för mig, i någon annans ögon är det DU som har motbjudande åsikter.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Du gör en höna av en fjäder, att folk med normal ekonomisk situation reagerar sympatilöst när rika kändisar gnäller offentligt över sina pengar är väl inte så konstigt, om något är det fullt normalt och förståligt.

Jag dikterar inte för någon annan vad de ska känna eller ej, men självklart har jag mina egna gränser på vad som förtjänar medlidande och ej, precis som jag är säker på att du har. Och att dessa gränser inte alltid är överens innebär ju bara att vad som är si för dig är så för mig, i någon annans ögon är det DU som har motbjudande åsikter.

Nja, det vill jag inte hålla med om - vem bestämmer vad hönan, fjädern eller deras relation är? Och vem definierar "normal ekonomisk situation"? Varför skulle det vara vad individer ska bedömas efter eller andra aspekter vara relativa till? Varför skulle det vara "normalt"? Förståeligt är väl en annan sak, då det är subjektivt så väl som individuellt att "förstå" (eller tro sig göra så) saker.

I ditt andra stycke håller vi med varandra - och det var lite det jag ville få fram, att det kan vara värt att reflektera över var ens gränser är, att man kanske inte är så "normal" som man tror sig vara trots allt. Och att det inte är säkert att allt man tror sig definiera som "normalt" är att likställa med vad som är bra, vettigt, förståeligt eller vad det nu må vara.
Givetvis kan vilka åsikter som helst framstå som motbjudande/konstiga/felaktiga för andra, så det är väl självklart - jag lade fram ett alternativt synsätt från mig, inget annat. Det efter jag ställde frågan var andra drar sina gränser.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Nja, det vill jag inte hålla med om - vem bestämmer vad hönan, fjädern eller deras relation är? Och vem definierar "normal ekonomisk situation"? Varför skulle det vara vad individer ska bedömas efter eller andra aspekter vara relativa till? Varför skulle det vara "normalt"? Förståeligt är väl en annan sak, då det är subjektivt så väl som individuellt att "förstå" (eller tro sig göra så) saker.

I ditt andra stycke håller vi med varandra - och det var lite det jag ville få fram, att det kan vara värt att reflektera över var ens gränser är, att man kanske inte är så "normal" som man tror sig vara trots allt. Och att det inte är säkert att allt man tror sig definiera som "normalt" är att likställa med vad som är bra, vettigt, förståeligt eller vad det nu må vara.
Givetvis kan vilka åsikter som helst framstå som motbjudande/konstiga/felaktiga för andra, så det är väl självklart - jag lade fram ett alternativt synsätt från mig, inget annat. Det efter jag ställde frågan var andra drar sina gränser.

Jag utgår självklart ifrån mina egna definitioner när jag skriver något, definitioner som jag på ett eller annat sätt kommit fram till. Det trodde jag inte behövde understrykas då det inte är möjligt att diskutera överhuvudtaget om man ska påpeka varenda liten detalj som är subjektiv i varenda kommentar. Vilket är vad du just gjorde.

Men skitsamma, jag är inte intresserad av tramsiga (min åsikt) filosofiska diskussioner om ickeproblem (min åsikt) så jag lämnar det här och låter er övriga fortsätta


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Jag utgår självklart ifrån mina egna definitioner när jag skriver något, definitioner som jag på ett eller annat sätt kommit fram till. Det trodde jag inte behövde understrykas då det inte är möjligt att diskutera överhuvudtaget om man ska påpeka varenda liten detalj som är subjektiv i varenda kommentar. Vilket är vad du just gjorde.

Men skitsamma, jag är inte intresserad av tramsiga (min åsikt) filosofiska diskussioner om ickeproblem (min åsikt) så jag lämnar det här och låter er övriga fortsätta

Där gör du en felaktig bedömning, jag kan påpeka långt fler detaljer i dina kommentarer än vad jag gjort. Men det är just vad jag inte gör. (Med detta som undantag då, det vill säga.) Välkommen åter om du känner att du vill hoppa in igen!


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

KoP
Medlem

Låter bara som att han har dålig fantasi när det kommer till att komma på vad han vill ägna sig åt. Han har ju nog med pengar för att öppna upp en ny spelstudio, gör det! Hitta tillbaks till kreativiteten för bövelen istället för att sitta på arslet och jäsa och oja sig över att allt är så trist och jobbigt när man är rik. -_-

Medlem

Att diskutera framgångens pris kanske låter sig göras utan att försöka dissekera en enda stackars människas innersta? Kom igen pojkar, vissa svar i den här tråden tangerar ju rena personangrepp. Vi kan bättre.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Om han har lite problem att göra något vettigt i sitt liv kan han ju alltid swisha mig så kanske han mår lite bättre...


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Nu vet jag inte vad han har gjort i alla dessa år, men kanske skapa eget företag (Spel, vad som) och börja arbeta kreativt igen kanske skulle ge lite mer driv i livet.

Kändes som han gick all in med "fabulous lifestyle" (träffade honom i kundrelaterat område och då hade han en "betjänt som talade för honom och en funktion som chafför i sin Lambogini som öppnade dörren åt Notch) .
Men att vara rik och beröm skapar sina egna problem och direkt när man har miljonbelopp på kontot så är det svårt att skapa genuina vänner och kändisvänner kanske blir lite ytligt (Vad vet jag, är varken rik eller beröm, bara en grunt).

Tror ingen mår bra att sitta på häcken hela dagarna varken man har miljarder på kontot eller inte, vi måste fortfarande aktivera oss själva. Hans fördel att han har kapitalet att investera / skapa något.

Att kändisar går ut i media och gråter en skvätt är ju med stor säkerhet terapi för den det gäller och hoppas på sympati eller bara använda mediet som en plats att gnälla och gråta lite på.

Med det sagt så läste jag för mycket om Notch under sin tid med Minecraft om problemen med lönerna på Mojang, hans beteende på första Minecon mot några stramers (har tyvärr inte källorna så take it or leave it) så lät det som han inte var lätt att göra med.

Edit: Rättstavning..

1
Skriv svar