Skärm? Kan man köpa utan att kika IRL?

Medlem
Skärm? Kan man köpa utan att kika IRL?

Hej!
Har skjutit upp det här med ny monitor alldeles för länge (köpte en billig rackare för typ 6-7 år sen).

Köpa TV tyckte jag var relativt lätt.
Kika lite recensioner gjorde jag iof, men enklast var att bara traska in på några elkedjor och köpa den jag gillade bildkvalitén på bäst (som var inom budget).

Men monitorer? Butikerna har dem ibland inte ens inkopplade/påslagna. Har de dem inkopplade kanske de inte visar coola demo-reels utan istället gör reklam för finansieringsalternativ eller annan skit.

Jag är inte superduper petig med teknikprylar... Så vågar jag köpa blint? Och med det menar jag 1. kolla några reviews på hårdvarusidor över monitorer som verkar fylla mina önskemål och budget, och sen
2. Bara köpa utan att kika.

Tack på förhand.

Medlem

Ja. I värsta fall är det bara skicka tillbaka den.


signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K with NZXT X73 360mm - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
Acer Nitro XV322UX IPS 270hz 1440p - AOC CQ32G1 144hz 1440p
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Medlem

Ja. Om du bara läser på lite så kommer du till 95% säkerhet hitta en bra skärm. Och som @donniedarko nämner så kan du skicka tillbaka om det visar sig att du inte är nöjd.

Medlem

Håller med tidigare talare, så länge du vet vilken storlek du ska ha.

Nu när jag köpte min senaste visste jag att jag ville ha en 34 tums ultra-wide.
Hade jag däremot suttit och funderat på fler storlekar hade jag nog velat se skärmarna irl bara för att uppleva storleken först.

Medlem

Jadå har beställt nästan alla jag haft online, forska lite på något som verkar intressant och snygg
Skärm tycker jag imo är den svåraste delen att välja.
Vilken typ av panel? Va, tft, ips?
Storlek?
Pixeldensitet?
Hastighet?


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av dTexN:

Jadå har beställt nästan alla jag haft online, forska lite på något som verkar intressant och snygg
Skärm tycker jag imo är den svåraste delen att välja.
Vilken typ av panel? Va, tft, ips?
Storlek?
Pixeldensitet?
Hastighet?

Ja, det är en jäkla jungel där ute.
HELST vill jag ju ha en svindyr monitor där man får både superkrispig bild , hög hastighet och massa funktioner.
Men då jag tänkt lägga mig i mellansegmentet så får man ju göra avvägningar.

Medlem

sen har vi det där med supporten också, bra support är guld värt... jag är lite orolig för att köpa en ny skärm, min gamla benq från 2011 har gjort sitt tycker jag men känns lite som lotto att köpa ny skärm.. pixelfel blooming backlight m.m.

Gnällkuk
Skrivet av Evilof:

Ja, det är en jäkla jungel där ute.
HELST vill jag ju ha en svindyr monitor där man får både superkrispig bild , hög hastighet och massa funktioner.
Men då jag tänkt lägga mig i mellansegmentet så får man ju göra avvägningar.

Då är det generellt sett en IPS-panel du är ute efter, sweetspot idag skulle jag säga är 1440p fortfarande. G-sync om du har nvidia-kort, eller FreeSync om du har AMD-kort (båda korten funkar för FreeSync dock). Adaptiv bildsynkronisering (G-Sync/FreeSync) gör att du kan spela utan V-Sync på men ändå få samma flyt i bilden, även om din bilduppdateringsfrekvens (fps) hoppar upp och ned en del.

Fördelen med tekniken är att du kan ställa upp grafiken och ändå få ett bra flyt i bilden trots att fps kanske ligger mellan 60-80fps. För stora hopp kommer givetvis aldrig bli en bra upplevelse, men svänger det inte allt för mycket kommer ändå spelet upplevas som mjukt.

Hade jag köpt skärm idag så hade jag utan tvekan också valt bort alla skärmar som inte hade HDR (High Dynamic Range). Det blir en stor skillnad i hur färgerna verkligen poppar, svårt att få en uppfattning utan att uppleva det men för de spel eller filmer/serier som stödjer det blir det en wow-känsla.

https://www.inet.se/produkt/2218304/acer-27-predator-xb273ugx...

En skärm som ovan är nog det jag hade köpt idag. 4K känns fortfarande lite för krävande, men det är klart - köper man 4K är man redo för framtiden, men jag hade i dagsläget köpt in mig på 1440p med högre specs för att sedan sälja vidare skärmen om ett par år kanske när man uppgraderat till senaste generationens grafikkort i övre klassen och köpt en 4K-skärm då som garanterat har fler och bättre egenskaper än dagens 4K-skärmar och antagligen gått ned en del i pris.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Mina två senaste har jag köpt utan någon titt, båda två från Eizo som är lite dyrare än konkurrenterna, men samtidigt så himla bra.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Då är det generellt sett en IPS-panel du är ute efter, sweetspot idag skulle jag säga är 1440p fortfarande. G-sync om du har nvidia-kort, eller FreeSync om du har AMD-kort (båda korten funkar för FreeSync dock). Adaptiv bildsynkronisering (G-Sync/FreeSync) gör att du kan spela utan V-Sync på men ändå få samma flyt i bilden, även om din bilduppdateringsfrekvens (fps) hoppar upp och ned en del.

Fördelen med tekniken är att du kan ställa upp grafiken och ändå få ett bra flyt i bilden trots att fps kanske ligger mellan 60-80fps. För stora hopp kommer givetvis aldrig bli en bra upplevelse, men svänger det inte allt för mycket kommer ändå spelet upplevas som mjukt.

Hade jag köpt skärm idag så hade jag utan tvekan också valt bort alla skärmar som inte hade HDR (High Dynamic Range). Det blir en stor skillnad i hur färgerna verkligen poppar, svårt att få en uppfattning utan att uppleva det men för de spel eller filmer/serier som stödjer det blir det en wow-känsla.

https://www.inet.se/produkt/2218304/acer-27-predator-xb273ugx...

Tack för tipsen!

Jo, jag lutar åt 1440p.
Sen kan jag säga att jag i princip verkar vara immun mot frame rate svängningar.
Folk klagade på Zelda BotW. Jag hade spelat typ 40 timmar och undrade vad folk yrade om.
Så jag sprang till ett ställe med mycket liv och rörelse och snurrade kameran fram och tillbaka. Och den dippade till säkert 10-20fps. Jag hade aldrig märkt av det bara. Och jag glömde det raskt när jag sprang vidare.

Så 60hz och sync känna okej i min värld. Behöver inte 100+ hz. Speciellt då jag har en slö dator och sällan spelar twitchiga spel på datorn.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Då är det generellt sett en IPS-panel du är ute efter, sweetspot idag skulle jag säga är 1440p fortfarande. G-sync om du har nvidia-kort, eller FreeSync om du har AMD-kort (båda korten funkar för FreeSync dock). Adaptiv bildsynkronisering (G-Sync/FreeSync) gör att du kan spela utan V-Sync på men ändå få samma flyt i bilden, även om din bilduppdateringsfrekvens (fps) hoppar upp och ned en del.

Fördelen med tekniken är att du kan ställa upp grafiken och ändå få ett bra flyt i bilden trots att fps kanske ligger mellan 60-80fps. För stora hopp kommer givetvis aldrig bli en bra upplevelse, men svänger det inte allt för mycket kommer ändå spelet upplevas som mjukt.

Hade jag köpt skärm idag så hade jag utan tvekan också valt bort alla skärmar som inte hade HDR (High Dynamic Range). Det blir en stor skillnad i hur färgerna verkligen poppar, svårt att få en uppfattning utan att uppleva det men för de spel eller filmer/serier som stödjer det blir det en wow-känsla.

https://www.inet.se/produkt/2218304/acer-27-predator-xb273ugx...

En skärm som ovan är nog det jag hade köpt idag. 4K känns fortfarande lite för krävande, men det är klart - köper man 4K är man redo för framtiden, men jag hade i dagsläget köpt in mig på 1440p med högre specs för att sedan sälja vidare skärmen om ett par år kanske när man uppgraderat till senaste generationens grafikkort i övre klassen och köpt en 4K-skärm då som garanterat har fler och bättre egenskaper än dagens 4K-skärmar och antagligen gått ned en del i pris.

Ville bara inflika för eventuella köpare att det kan vara värt att tänka på att inte ens 20.000 kronors
RTX 3090 klarar av att spela upp många moderna spel i 200 FPS. Då kan det vara trevligt att istället satsa på en 21:9/32:9 skärm med saftigare pixeltäthet. Hög pixeltäthet är extra viktigt om man arbetar mycket framför datorn.

Spelar man däremot mycket CS:GO eller liknande mellan turerna kan jag tänka mig att det är en pangskärm. Också om man gärna kör lite äldre spel.


signatur

I'm like you, I have no name.

1
Skriv svar