Leveransproblem för Playstation 5 kan bestå till sommaren

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Emill:

Jag kontaktade Elgigantens kundjänst och även gick till lokala butik och pratade med de där, dem säger att det ska finnas PS5 den 19e på hyllorna utan att man behöver boka den ..Hur kan det stämma ? Ska man lita på sånt ?

De stora butikskedjorna med fysiska jättebutiker kan säkert avsätta en viss del konsoler till butiksförsäljning för att dra in kunder till butik då de fortfarande kör lite gammeldags.

Det kan också vara hittepå så klart.


signatur

Jump in.

Redaktör
Skrivet av Lirilesh:

Folk hånade Bloomberg för detta och nu börjar det se ut som att de hade rätt från första början.

Uruselt av Sony, kan nog vara den sämsta lanseringen någonsin. Har de gjort något rätt kan man ju fråga?

Men det kan ju också vara så att efterfrågan mångfaldigats. Då är det ju inte (bara) Sonys ”fel”.

Mycket handlar om oss köpare, vi bidrar kraftigt till den här hypen.


signatur
Medlem

Problem kommer såklart uppstå när man ska lansera en extremt eftertraktad produkt samtidigt i hela världen. Det kommer inte finnas nog med enheter till alla på ett tag.

Det ser ändå ut som man är på väg mot stora lanseringar. Amazon har bara sålt den mängd enheter de vet att de får och hos Amazon UK räckte det för att ta upp PS5 till årets 8:e mest sålda produkt i spelkategorin och Series X till 52:a plats.

I Sverige blir det lite knepigare då många handlare börjar ta emot beställningar innan man knappt vet vad man säljer.

Medlem

Det måste byggas fler fabriker helt klart


signatur

Meep!

Inaktiv

Tur man bokade för läääänge sedan

Medlem

Oh well,

Grattis till er som var ute i god tid.
Jag förväntar mig utförliga medlemsrecensioner och att ni rapporterar bort alla barnsjukdomar.

Era grisar!😉

It's not a lake, it's an ocean

Så man kan lugnt vänta till nästa jul. Då kanske det finns några spel också.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Trovärdigheten är i botten men det hjälper inte att gnälla.

Förhoppningsvis kan vi konsumenter lära oss att inte förhandsboka längre då det systemet uppenbarligen inte fungerar.

Förhoppningsvis kan nätbutikerna starta en försäljning när man faktiskt vet rent matematiskt hur många konsoler man kan sälja.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

De stora butikskedjorna med fysiska jättebutiker kan säkert avsätta en viss del konsoler till butiksförsäljning för att dra in kunder till butik då de fortfarande kör lite gammeldags.

Det kan också vara hittepå så klart.

Den tiden var ju rolig att stå i kö timtals på natten inför konsol release... 😂

Medlem

Riktigt tråkigt. Hur ligger det till för Microsoft i andra änden? Är efterfrågan inte lika stor där eller har de helt enkelt mött upp den bättre?

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Men det kan ju också vara så att efterfrågan mångfaldigats. Då är det ju inte (bara) Sonys ”fel”.

Mycket handlar om oss köpare, vi bidrar kraftigt till den här hypen.

Du har helt rätt i det också. Men idén var väl att trycka ut cirka 10 miljoner konsoler till att börja med? Läste ju att man tog in flygfrakt istället för båt, tyder väl på att något gått fel i tidigare skeden..

Tycker synd om folk som förhandsbokat i god tid och blir utan. Oavsett situation så har man hypat något är det inte kul att bli besviken..

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Riktigt tråkigt. Hur ligger det till för Microsoft i andra änden? Är efterfrågan inte lika stor där eller har de helt enkelt mött upp den bättre?

Jag hade Amazon UK som exempel en bit upp som lär vara en av Europas största nätbutiker,

PS5 (med skivläsare) är den 8:e mest sålda produkten inom spel i år. Xbox Series X är på 52:a plats. Båda är slutsålda.

Det ser alltså ut som att de får betydligt fler PS5 till lanseringen än Series X. De digitala varianterna har inte tagit sig in på topp 100.

Medlem

Beställde den 18 sept iår men fick mejl från Komplett att jag ska få den 3 maj nästa år 🤔 . Hoppas att ps5 kommer in tidigare iallafall 🙂

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag hade Amazon UK som exempel en bit upp som lär vara en av Europas största nätbutiker,

PS5 (med skivläsare) är den 8:e mest sålda produkten inom spel i år. Xbox Series X är på 52:a plats. Båda är slutsålda.

Det ser alltså ut som att de får betydligt fler PS5 till lanseringen än Series X. De digitala varianterna har inte tagit sig in på topp 100.

Vet ej hur mycket man kan gå på dina siffror från Amazon UK.

Men kollar man på liknande siffror från Amazon US så är XSX på plats 42 och PS5 inte ens med i topp 100. Avgör själv.

Avstängd
Skrivet av whoo:

Men alltså. Dom har aldrig lovat någon tilldelning.

Det dom har erbjudit är ju ett kössystem. Man har kunnat ”förboka”, fått en köplats och sen får man tilldelning när det väl kommer i lager.

Om Webhallen hade väntat tills idag med att öppna förbokningen, säg att dom öppnade 10:00.... då hade ju deras hemsida varit totalt kraschad i 1 timme och så hade folk istället gnällt över att ”det gick inte att boka när det öppnade”.

Hade det varit bättre att inte ta några bokningar alls, och sen köra en ny vända av att man får banka F5 och hopps på att sidan inte kraschar varje gång dom får en ny leverans?

Problemet är att det finns för lite konsoler från Sony, så hur man än gör tilldelningen så blir det ju folk som kommer vara missnöjda.

———
För att förtydliga: nu har dom (flesta?) ju stängt förbokningarna. Så hur menar ni att det är bättre? Alla som ännu inte lyckats ”förboka” sitter ju nu och väntar i en ovisshet där dom inte ens har en köplats....

———
Elgiganten är ju ett bra exempel: jag hade tänkt ”säkra upp” med en bokning även hos giganten. Jag hade dock inte koll på när dom skulle släppa sin bokning, så vid det laget jag läste här att bokningen öppnats så hade den sålt slut sen länge... hos Webhallen hade man iaf -månader- på sig att få in en order som ändå verkar kunna levereras i år, på Elgiganten sålde det ju slut på typ en timme...

Skrivet av Lolflakes:

Sålt och sålt... dom tar snarare intresseanmälningar/bokningar. Man har fortfarande inte köpt något. Jag hoppas inte att någon här har betalt i förväg.

Ska bli intressant och se hur många Playstation och Xbox enheter det kommer finnas i övriga världen. Kommer bli förbannad om det blir enkelt att få tag på enheter i andra länder.

Usel planering av dom. Ni startade fabrikerna och transporterna för sent.

Mm. Så låt oss säga att exempelvis Webhallen öppnar för förhandsbokning 6 månader tidigare än officiell förhandsbokning börjar. Under dessa 6 månader är det 10000 personer som bokar. Märk väl, bokar. När officiella förhandsbokningen börjar får Webhallen veta att dom bara får 1000 enheter till release. Det vill säga att det efter release så står där ännu 9000 i kö + alla dom som bokade under den officiella förhandsbokningstiden. Låt oss säga att 500 gjorde det. Hoppsan, nu står Webhallen där med 9500 väntande kunder efter att ha levererat alla lovade, av tillverkaren, enheter som fanns till hands vid släpp.

En kö är ju alltid en kö. Låter Webhallen allt för många ställa sig i kö är det väl uppenbart att det går så här. Då kan det väl omöjligt vara tillverkarens fel.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Vet ej hur mycket man kan gå på dina siffror från Amazon UK.

Men kollar man på liknande siffror från Amazon US så är XSX på plats 42 och PS5 inte ens med i topp 100. Avgör själv.

Det är för att PS5 av någon anledning inte korrekt kopplats till en kategori på amerikanska Amazon.

Medlem
Segt

Förbokade PS5 hos webhallen 2019-10-28 11:14, men fick idag besked om att jag inte kommer få en innan jul. Ringde dem och berättade att jag bokat en XSX på förbokningsdagen 2 minuter efter släpp, och den skulle inte bli några problem att leverera. Så det får väl bli Xbox denna generationen då, kanske lika bra med tanke på jätteaffären med Zenimax.

Medlem

Har Sony inte hört om crunch!?


signatur

"High life on low budget"

Avstängd

Är detta "När Komplett öppnade för förhandsbokningar var det baserat p​​å den information vi fick av Sony som tillverkar nya Playstation. Sedan lyckades Sony inte möta vad företaget hade lovat marknaden." ett direkt quote från komplett?

Ordvalet där är ju lite diffust.
"Sedan lyckades Sony inte möta vad företaget hade lovat marknaden".

Detta citat leder till tolkningsfråga. Är "företaget" sony eller komplett?

För mig låter det som att sony inte kunde leverera vad komplett lovat slutkunder.
Det är ju trots allt slutkunderna som är marknaden. Och det är komplett som sköter den biten.
Men att dom ändå försöker skylla ifrån sig på Sony


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Sony kanske tycker synd om alla länder som har/haft lockdown och vill premiera dem före Sverige där vi kan röra oss fritt och göra andra saker än att sitta framför TV:n. 😉


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Får känslan av att det aldrig har bokats så mkt konsoler som inför nästa generation. När till och med Sony talar om att man kanske kommer bräcka antalet skeppade konsoler direkt vid release någonsin så börjar man fatta att det inte är lite tryck.
Så en kombo av att det är fler än någonsin som vill ha nästa generation direkt vid start + säkerligen leverans problem pga det jäkla viruset som stängde ner hela världen typ så får man ha lite överseende tycker jag.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Redaktör
Skrivet av Checker:

Är detta "När Komplett öppnade för förhandsbokningar var det baserat p​​å den information vi fick av Sony som tillverkar nya Playstation. Sedan lyckades Sony inte möta vad företaget hade lovat marknaden." ett direkt quote från komplett?

Ordvalet där är ju lite diffust.
"Sedan lyckades Sony inte möta vad företaget hade lovat marknaden".

Detta citat leder till tolkningsfråga. Är "företaget" sony eller komplett?

För mig låter det som att sony inte kunde leverera vad komplett lovat slutkunder.
Det är ju trots allt slutkunderna som är marknaden. Och det är komplett som sköter den biten.
Men att dom ändå försöker skylla ifrån sig på Sony

Ja, alla talstreck är direkta citat.

Det är inte en tolkningsfråga. När Komplett säger "företaget" syftar de på Sony, annars hade de sagt "vi". Vilket hade varit jättekonstigt, för då hade de ju sagt att de lovat för mycket. Enklare hade varit att inte svara på våra frågor.


signatur
Medlem
Skrivet av Margy:

Jag hade Amazon UK som exempel en bit upp som lär vara en av Europas största nätbutiker,

PS5 (med skivläsare) är den 8:e mest sålda produkten inom spel i år. Xbox Series X är på 52:a plats. Båda är slutsålda.

Det ser alltså ut som att de får betydligt fler PS5 till lanseringen än Series X. De digitala varianterna har inte tagit sig in på topp 100.

Ok. Kommer bli spännande å följa detta.

Redaktör
Skrivet av Lolflakes:

Sämsta lanseringen någonsin? Trodde dom hade erfarenheter av konsol-lanseringar.

RTX 3080 kan man heller inte få tag på... skjut mig!!

Varken Wii, PS3 eller Xbox One gjorde några strålande debuter. Den första var länge slut, och de två andra försenades/dröjde ganska många månader innan de kom till Sverige. Väntan och sen ankomst hör till.


signatur
Fragtjuv

Tråkigt för alla som inte får konsol på release förstås. Jag hade själv varit väldigt besviken men det här har ju varit ett väldigt speciellt år där inte mycket har varit som vanligt. Dessutom verkar det ju vara extremt många som vill ha någon av de nya konsolerna och den kombinationen har nog varit ”olycklig”.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Vad tycker ni, nar ska man kunna handla en PS5 konsol, utan att behover boka den :)? Elgiganten svarade mig att de ska finnas hos dem den 19e Nov i deras butiker utan att man behover boka den.... Men jag vet inte om man ska lita

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

De stora butikskedjorna med fysiska jättebutiker kan säkert avsätta en viss del konsoler till butiksförsäljning för att dra in kunder till butik då de fortfarande kör lite gammeldags.

Det kan också vara hittepå så klart.

Men tycker du det ska finnas som den 19e i butiken, utan att man behover att boka den xD

Fragtjuv
Skrivet av Emill:

Vad tycker ni, nar ska man kunna handla en PS5 konsol, utan att behover boka den :)? Elgiganten svarade mig att de ska finnas hos dem den 19e Nov i deras butiker utan att man behover boka den.... Men jag vet inte om man ska lita

Du får helt enkelt köra en gammal klassiker och köa utanför butiken hela natten.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Skrivet av joelthor100:

Du får helt enkelt köra en gammal klassiker och köa utanför butiken hela natten.

Ska man vara ute hela natten? Hoppas det ska inte bli som i USA.. Camping for en konsol

Medlem

Nu har jag kanske missat hypen lite, men iom att det inte kommer finnas några stora premiärspel, så är det väl inte sån hets att få konsolerna först?
Hade kunnat förstå om det var något som verkligen var WOW, men nu kommer det bara vara samma spel som till PS4/XBOX men med bättre fps..

Skriv svar